متخصص جراحی دستگاه گوارش

فوق تخصص جراحی کولورکتال

لاپاراسکوپی تخصصی و پیشرفته

خوب است برای کبد چرب چی بخوریم ؟ + رژیم غذایی مناسب انواع کبد چرب

موضوعات این مقاله

برای کبد چرب چی بخوریم

به‌طور کلی چاقی مفرط از عوامل بروز علائم کبد چرب یه شمار می‌رود. بهره‌مندی از یک رژیم غذایی و تغذیه مناسب کبد چرب، باعث تناسب اندام و لاغری می‌شود. در این مقاله قصد داریم تا به این موضوع که خوب است برای کبد چرب چی بخوریم ؟ – رژیم غذایی مناسب انواع کبد چرب بپردازیم.

برای داشتن یک  کبد سالم، باید تا جای ممکن از غذاهای مفید استفاده نماییم و به اندازه کافی تحرک لازم را داشته باشید. حال شاید این سوالات ذهن شما را به خود مشغول کند که خوب است برای کبد چرب چی بخوریم ؟ – رژیم غذایی مناسب انواع کبد چرب چیست؟ در کل غذاهای زیادی هستند که می‌توانند به سلامت کبد کمکی شایان نمایند، ولی در این بین برخی غذاها تاثیر بسیار بهتری بر سلامت کبد دارند. که در این مقاله از وب‌سایت دکتر علیرضا ایزدی به این نکته مهم می‌پردازیم که برای کبد چرب چی بخوریم.

 

 

مطلب پیشنهادی : تشخیص به موقع بیماری های گوارشی

کبد چرب چیست؟

درواقع به تجمع چربی اضافی در کبد، عارضه کبد چرب اطلاق می‌شود. در حقیقت این تجمع چربی اغلب اوقلت تنها براثر مصرف زیاد الکل محدود نمی‌شود و یک رژیم غذایی نامناسب و چرب هم در این بیماری نقش بسزایی دارد. به‌طور کلی بیماری کبد چرب به دو دسته تقسیم می‌شود که عبارتند از:

  1. کبد چرب غیرالکلی (NAFL): این بیماری بر اثر تجمع چربی در کبد بدون التهاب یا آسیبی کم همراه است. درواقع این اختلال به‌طور معمول پیشرفت نمی‌نماید ولی می‌تواند موجب بزرگ شدن کبد و بروز درد در ناحیه مذکور شود.
  2. استئاتوهپاتیت غیرالکلی (NASH): در این نوع از بیماری کبدی غیر از تجمع چربی، کبد ملتهب و آسیب‌دیده می‌شود. در اصل التهاب و آسیب کبدی می‌تواند عامل فیبروز یا اِسکار کبد و پیشرفت بیماری به سمت عارضه سیروز کبدی شود. در بیماری سیروز، کبد زخمی و به‌صورت مداوم آسیب‌دیده خواهد بود. سیروز در حقیقت نوع تهاجمی از بیماری‌های کبد چرب محسوب می‌شود.

 

کبد چرب چرب گريد

 

خطرات بیماری کبد چرب

کبد چرب به خاطر تجمع سلول‌های چربی در ناحیه مذکور پدیدار می‌شود که به‌طور معمول در اشخاص سالم هم وجود دارد. ولی با افزایش بیماری کبد چرب سلامتی فرد به مخاطره می‌افتاد. زیرا کبد یکی از اعضای مهم‌ترین اعضای بدن بدن محسوب می‌شود که نه‌فقط در تولید اکثر متابولیت‌ها نقش دارد، بلکه در پاکسازی سموم از خون و بدن هم کمکی شایان می‌کند، به موجب این امر اگر کبد چرب به وضعیت خطرناکی درآید، شاید به نارسایی و التهاب کبد ختم شود و فرد در نهایت مجبور خواهد شد تا از پیوند کبد و دیالیز استفاده نماید.

 

چه افرادی به کبد چرب مبتلا می شوند؟

در کل این عارضه بیشتر شامل افراد می‌شود که با موارد زیر درگیر باشند:

  • چاقی در سطح بالای چربی شکم
  • فشار خون بالا، دیابت یا کلسترول
  • افراد مبتلا به آپنه انسدادی خواب

 

برای کبد چرب چی بخوریم؟

به‌طور کلی درمان کبد چرب فرآیندی زمان‌بر بوده که در این روند صبر و تعهد بسیار حائز اهمیت است. با تمام این اوصاف، شما می‌توانید با مصرف غذاهای مفید برای کبد و برخورداری از تحرک لازم به درمان کبد چرب کمکی شایان نمایید.

 

مصرف قهوه در طول روز

درواقع استفاده از قهوه در کاهش سطح آنزیم‌های غیر طبیعی کبد کمک زیادی می‌نماید. براساس مطالعات انجام شده کارشناسان تغذیه، اشخاص مبتلا به بیماری کبد چرب باید در رژیم غذایی خود از نوشیدنی قهوه استفاده می‌نمایند. درواقع مصرف کافئین موجب کاهش حجم آنزیم‌های کبدی غیر معمول در اشخاص مبتلا به بیماری کبد چرب می‌شود.

 

بیشتر بخوانید : علائم کبد چرب

درمان گياهي کبد چرب

 

برای درمان کبد چرب سبزیجات بخوریم

مصرف سبزیجات در طول روز برای جلوگیری از ایجاد چربی در کبد همواره توصیه می‌شود. درواقع به نظر می‌رسد که کلم بروکلی مانعی جدی از ایجاد چربی در کبد موش در آزمایشگاه شده است. هم‌چنین استفاده از دیگر سبزیجات مثل اسفناج، کلم بروکسل و کلم پیچ غیر از کمک به درمان کبد چرب می‌تواند برای کاهش وزن هم بسیار موثر باشد.

 

درمان کبد چرب با سبزیجات

 

مقاله پیشنهادی ما : رژیم غذایی بیماری های گوارشی

 

استفاده از توفو در رژیم غذایی برای درمان کبد چرب

حتماً از خود می‌پرسید که توفو (Tofu) چیست؟ در پاسخ به این سوال باید اذعان نماییم که درواقع توفو یا پنیر لوبیا، غذایی به‌شمار می‌رود که از فرایند بستن شیر سویا ایجاد می‌شود. توفو برای کاهش ساخته شدن چربی عاملی بسیار مفید است.

 

رژیم غذايي كبد چرب

 

برای درمان کبد چرب ماهی بخوریم

از مهم‌ترین مواد لازم جهت تقویت سیستم ایمنی بدن امگا 3 و فسفر می‌توان به ماهی اشاره کرد. درواقع مصرف ماهی سرشار از مواد معدنی امگا 3 و فسفر است و در کاهش تورم و تنظیم چربی بدن نقش بسزایی دارد. ماهی‌هایی مثل تونا، قزل آلا و سالمون به خاطر برخورداری از امگا 3 موجب کاهش چربی کبد و تورم آن شده و هم‌چنین سطح کلسترول خون را کاهش می‌دهد.

 

رژيم غذايي برای درمان کبد چرب

 

استفاده از بلغور جو دوسر برای درمان کبد چرب

برای دریافت انرژی باید بلغور و جو دوسر مصرف نمود، چراکه کربوهیدرات‌های بدست آمده از دان‌هایی این مواد موجب افزایش انرژی بدن می‌شوند. هم‌چنین فیبر موجود در آن‌ها باعث احساس سیری در ما شده که در حفظ وزن مطلوب کمکی شایان می‌نماید.

 

برای درمان کبد چرب گردو بخوریم

استفاده از گردو در رژیم عذایی می‌تواند در بهبود وضعیت کبد چرب کمک نماید. دانه‌های گردو درواقع منبعی غنی از امگا3 به‌شمار می‌روند. براساس تحقیقات کارشناسان تغذی اشخاصی که دارای بیماری کبد چرب هستند، باید مصرف گردو را در رژیم غذایی خود قرار دهند.

 

مصرف آووکادو برای درمان کبد چرب

جهت حفاظت از کبد، باید آووکادو مصرف نمود، چراکه حاوی چربی‌های مفید است. تحقیقات نشان داده که این مواد شیمیایی موجب کاهش آسیب‌های کبدی خواهد شد. علاوه بر این آووکادو از مقدار بالایی فیبر برخوردار بوده که به کنترل وزن بدن کمک زیادی می‌نماید. ما به شما مخاطبان محترم پیشنهاد می‌نماییم سالاد آووکادو تازه و قارچ را حتماً استفاده نمایید.

 

هم چنین بخوانید : بیماری سلیاک

پآکسازی کبد با رژیم

 

استفاده از شیر و لبنیات کم چرب برای درمان کبد چرب

براساس تحقیقات صورت گرفته کارشناسان تغذیه در سال 2011 روی موش‌ها، مشخص شد لبنیات حاوی میزان زیادی پروتئین است که در کاهش آسیب‌های وارده به کبد نقش بسیار موثری دارد.

 

مصرف دانه آفتابگردان

به‌طور کلی دانه آفتابگردان به عنوان آنتی اکسیدان قوی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دانه‌های بسیار معطر از مقدار زیای ویتامین E برخوردار هستند. در حقیقت ویتامین E یک آنتی اکسیدان برای حفاظت از کبد در مقابل آسیب‌های بیشتر عملکرد دارد.

 

برای درمان کبد چرب سیر بخوریم

سیر درواقع به عنوان چاشنی نه فقط به غذا عطر و طعم خوبی می‌دهد، بلکه براساس نظر کارشناسان تغذیه مصرف پودر سیر در اشخاصی که به بیماری کبد چرب مبتلا هستند، کمک به کاهش وزن و چربی خواهد کرد.

علاوه بر موارد مذکور از برای برای کبد چرب می‌توان از مواد غذایی زیر هم استفاده نمود:

  • روغن زیتون
  • چای سبز
  • آب هویج

 

نتیجه گیری

بیماری کبد چرب عارضه‌ای است که شاید عموم افراد در درجاتی مختلف با آن مواجه شوند. کبد در بدن مهم‌ترین عضو حساس محسوب می‌شود که مراقبت از آن در سلامت و کیفت زندگی ما نقش بسزایی دارد. در این مقاله به موضوع خوب است برای کبد چرب چی بخوریم ؟ – رژیم غذایی مناسب انواع کبد چرب پرداختیم. امید است مقاله مذکور برای شما مخاطبین محترم مفید بوده باشد. لطفاً پس از مطالعه کامل این مقاله نظرات و تجارب شخصی خود را در زمینه اینکه برای کبد چرب چی بخوریم با ما در وب‌سایت دکتر علیرضا ایزدی به اشترک گذارید.

 

بیشتر بخوانید : التهاب روده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *