درمان بواسیر یا همورئيد

بواسیر یا همورئيد پاكه‌هاي طبيعي از بافت و عروق هستند كه در ناحيه انتهاي روده و ابتداي مقعد قرار گرفته‌اند. اين بافت‌ها مشمول بستن مقعد در حالت طبيعي مي‌باشند در حين دفع، اين پاكه‌ها، از محل خود خارج شده و اجازه نمي‌دهند مدفوع، جدار كانال‌ دفعي را آزرده كند و پس از دفع به محل خود باز مي‌گردند. درمان بواسیر باید تحت نظر پزشک متخصص انجام شود.

اگر اين پاكه‌ها بدليل يبوست، افزايش سن، زورزدن،‌ زياد نشستن سر توآلت و استعداد ژنتيكي بر سر جاي خود باز نگردند بيماري همورئيد را ايجاد مي‌كنند که باید پروسه درمان بواسیر را شروع کنید.

علل شايع به وجودآمدن همورئيد:

• يبوست با فشار زياد هنگام دفع
  • حاملگي
  • ضعيف‌شدن بافت‌ها در نشستن بالا
  • زندگي ناسالم (كم تحركي، رژيم غذائي نامناسب،‌ الكل)

خونريزي،‌ ورم و بيرون‌زدگي، خارش و درد

بواسیر چیست؟

رگ های خونی معروف به هموروئید در نزدیکی مقعد یا قسمت پایینی روده راست دیده می شوند. هموروئید داخلی و خارجی وجود دارد. در حالی که هموروئید خارجی در خارج از مقعد قرار دارد، هموروئید داخلی در داخل راست روده قرار دارد. گاهی اوقات هموروئید می تواند دردناک یا تحریک کننده باشد. مدفوع ممکن است باعث خونریزی آنها نیز شود. هموروئید کاملاً معمولی است. هموروئید 75 درصد از افراد را در دوره ای از زندگی خود تحت تاثیر قرار می دهد. افراد بین 45 تا 65 سال بیشتر در معرض ابتلا به هموروئید هستند. بدین منظور تمامی این مخاطبان برای درمان بواسیر باید به پزشک متخصص مراجعه نمایند.

بواسیر

روش های درمان هموروئید

بواسیرهای کوچک اغلب خود به خود، با درمان های خانگی یا با تغییر در شیوه زندگی از بین می روند. اما اگر مسائل و عواقب مرتبط با هموروئید، مانند خونریزی، ادامه یافت، باید با پزشک مشورت کنید. پزشک شما می تواند به دنبال دلایل بیشتر خونریزی روده باشد. اگر علائم شما بدتر شود، پزشک می تواند توصیه کند که بواسیر را از طریق جراحی و لیزر مقعد حذف یا کاهش دهید. علاوه بر این، پزشک شما می تواند یک روش سرپایی آسان را توصیه کند. درمان های ارائه شده در خارج از محیط بیمارستان به عنوان روش های سرپایی شناخته می شود. برخی از روش های درمان بواسیر عبارتند از:

رایج ترین روش غیر جراحی بستن رگ با کش است. در این تکنیک، پزشک یک نوار یا یک حلقه لاستیکی سفت و سخت را به دور پایه هموروئید می‌پیچد. پس از چند روز، هموروئید ناپدید می‌شود، زیرا این حلقه از جریان خون به آن جلوگیری می‌کند. 80 درصد بیمارانی که برای هموروئید تحت درمان قرار می گیرند از این روش استفاده می کنند. بواسیر در طول درمان انعقاد توسط پزشک با استفاده از نور مادون قرمز، حرارت بسیار زیاد یا حرارت بسیار کم کوچک می شود. پزشک از اسکلروتراپی برای کاهش هموروئید با تزریق یک ماده شیمیایی به آنها استفاده می کند.

اگر بواسیر شدید باشد یا پس از دریافت درمان سرپایی از بین نرود، ممکن است پزشک شما نیاز به جراحی برای برداشتن هموروئید شما داشته باشد. به طور معمول، این روش علائم را از بین می برد و احتمال هموروئید مکرر را کاهش می دهد.
 علائم هموروئید را فوراً تسکین دهد. برخی حتی ممکن است با کاهش تورم به بهبود سریعتر هموروئید شما کمک کنند. با این حال، نباید کرم هیدروکورتیزون را بیش از یک هفته در یک زمان استفاده کنید.

برای درمان بواسیر چه اقداماتی می توانید انجام دهید؟

انجام تنظیمات ساده در سبک زندگی ممکن است بهبود هموروئید شما را تسریع کند. فشار یبوست یکی از عواملی است که در ایجاد هموروئید نقش دارد. شما می توانید با افزایش مقدار مواد پر فیبر در رژیم غذایی خود مانند سبزیجات، میوه ها و غلات کامل به نرم شدن مدفوع و دفع آسان تر کمک کنید. به منظور درمان یبوست و کاهش فشار در هنگام اجابت مزاج، باید به اندازه کافی آب مصرف کنید.

توصیه های اضافی که ممکن است علائم را کاهش دهد وبرای درمان بواسیر مفید است در زیر ارائه شده‌اند:

مدت زمان ماندن در توالت را کاهش دهید.

هنگامی که نیاز دارید خود را از شر مدفوع خلاص کنید، در اسرع وقت به دستشویی بروید.

در حین اجابت مزاج، پاهای خود را روی هم قرار دهید تا موقعیت راست روده تغییر کند. به عنوان مثال، هنگام استفاده از سرویس بهداشتی.

قبل از استفاده از مکمل فیبر یا نرم کننده مدفوع مانند پسیلیوم (متاموسیل) یا متیل سلولز با پزشک خود مشورت کنید. همچنین می توان با مخلوط کردن یک قاشق روغن معدنی با رژیم غذایی، مدفوع را نرم تر کرد.

ناحیه مقعد را تمیز نگه دارید. پس از اجابت مزاج، دوش معمولی بگیرید و مقعد و اطراف آن را کاملا تمیز کنید. همچنین می توانید از دستمال مرطوب برای تمیز کردن آن استفاده کنید.

از حمام نشسته استفاده کنید یا چند دقیقه در وان آب گرم بگذرانید تا ناحیه مقعد شسته شود.

برای کاهش ناراحتی، می‌توانید داروهای موضعی بدون نسخه (OTC) مانند ژل هموروئیدی فنیل افرین (آمادگی H) را نیز امتحان کنید. در صورت تحریک و تورم بواسیر از این محصولات استفاده می شود. استفاده از محصولات حاوی استروئید را کاهش دهید زیرا استفاده مداوم ممکن است پوست اطراف مقعد شما را زخمی کند. در صورت بی اثر بودن داروهای بدون نسخه برای تعیین اینکه آیا به درمان بیشتری نیاز دارید یا خیر، با پزشک خود مشورت کنید.

هموروئید چه علائمی را نشان می دهد؟

حتی اگر هیچ علامتی را احساس نکنید، ممکن است هموروئید داخلی داشته باشید. اجابت مزاج ممکن است گهگاه باعث تشدید هموروئید داخلی و خونریزی شود. اگر بواسیر داخلی از مقعد خارج شود، ممکن است در حین اجابت مزاج خونریزی داشته باشید و علائم زیر را در مقعد داشته باشید:

1. خارش
  2. سوزش
  3. درد و ناراحتی
  4. صدمه
  5. جرم
  6. ورم

اگر هموروئید خارجی دارید، علائم و نشانه‌های مشابهی وجود دارد.

طول مدت علائم هموروئید چقدر است؟

اگرهموروئید شما ریز باشد، علائم شما می تواند در عرض چند روز خود به خود از بین برود. همچنین ممکن است لازم باشد تغییرات کوچکی در رژیم غذایی و سبک زندگی ایجاد کنید. برخی از هموروئیدهای داخلی به حدی بزرگ می شوند که از مقعد خارج می شوند. هموروئیدهایی که پرولاپس دارند به این نام شناخته می شوند. هموروئیدی که پرولاپس شده است مدت بیشتری طول می کشد تا بهبود یابد و ممکن است به مراقبت پزشکی نیاز داشته باشد. در دوران بارداری، برخی از زنان مبتلا به هموروئید هستند. این با افزایش فشار شکم، به ویژه در سه ماهه سوم، ایجاد می شود، که می تواند وریدهای راست روده و مقعد را گسترش دهد. احتمال بزرگ شدن وریدها نیز ممکن است توسط هورمون های بارداری افزایش یابد. اگر در دوران بارداری به هموروئید مبتلا شوید، ممکن است علائم را تا زمان زایمان تجربه کنید.

چه مواردی احتمال هموروئید را افزایش می دهد؟

فشار شدید بر روی وریدهای مقعد و رکتوم عامل خطر اصلی برای هموروئید است. احتمال ابتلای شما به هموروئید ممکن است با سابقه خانوادگی این بیماری افزایش یابد. عناصر خطر عبارتند از:

• سن
  • مقاربت از مقعد
  • یبوست یا اسهال مکرر
  • نشستن طولانی‌مدت در توالت
  • عدم مصرف فیبر رژیمی کافی
  • استفاده‌ی بیش‌ازحد از تنقیه یا مسهل‌ها
  • زورزدن هنگام اجابت مزاج

آیا امکان بازگشت بواسیر آن وجود دارد؟

اگر در گذشته هموروئید را تجربه کرده باشید، احتمال عود مجدد هموروئید وجود دارد. در مورد دفعات بازگشت هموروئید، تحقیقات گسترده ای انجام نشده است. در تحقیقی در سال 2004، دانشمندان میزان بازگشت هموروئید را در 231 نفر مقایسه کردند. درمان‌های خانگی برای برخی از شرکت‌کنندگان پژوهشی که هموروئید داشتند، ارائه شد، در حالی که برای دیگران جراحی لازم بود. میزان بازگشت در افرادی که تحت عمل جراحی قرار گرفتند 6.3٪ بود، در حالی که کسانی که درمان های خانگی را امتحان کردند، نرخ بازگشت 25.4٪ داشتند.

برای جلوگیری از هموروئید چه اقداماتی می توان انجام داد؟

تنظیم رژیم غذایی و سبک زندگی ممکن است به شما کمک کند تا دوباره دچار هموروئید نشوید. درمان‌های خانگی برای علائم هموروئید نیز ممکن است عود را در آینده متوقف کند. برای پیشگیری از هموروئید به نکات زیر توجه کنید:

سعی کنید مقدار مورد نیاز روزانه فیبر را با مصرف وعده های غذایی با فیبر بالا و آب زیاد برای نرم نگه داشتن مدفوع و جلوگیری از زور زدن دریافت کنید. همچنین ممکن است مصرف نرم کننده مدفوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

اغلب ورزش کنید؛ فعالیت بدنی به شما کمک می کند اجابت مزاج راحت تر و منظم تری داشته باشید.

اگر اضافه وزن دارید سعی کنید وزن خود را کاهش دهید تا فشار وارده بر رکتوم و وریدهای مقعدی کاهش یابد. انجام این کارها برای درمان بواسیر بسیار تاثیر گذار است.

چه زمانی باید برای درمان بواسیر به پزشک مراجعه کنم؟

بواسیر معمولاً خود به خود برطرف می شود و معمولاً درمان آن ساده است. بواسیر گاهی اوقات می تواند منجر به مشکلات شود. هموروئید می تواند به طور مداوم خونریزی کند که می تواند منجر به کم خونی یا کمبود گلبول های قرمز خون شود. خون رسانی به بواسیر داخلی نیز ممکن است در صورتی که بین عضلات مقعد فرو برود قطع شود. هموروئیدی که در نتیجه خفه شده است ممکن است بسیار دردناک باشد. اگر بیش از دو هفته درمان های خانگی را برای هموروئید خود امتحان کرده اید و نتیجه ای دریاف نکرده اید، با یک پزشک مشورت کنید. بواسیر به راحتی توسط پزشک تشخیص داده شده و درمان می شود. چنانچه به یک پزشک متخصص در این زمینه نیاز دارید می توانید از خدمات دکتر ایزدی استفاده کنید. هدف ما خدمت رسانی به بیمارانی است که قصد بهبود یافتن دارند. از اینکه وقت خود را به جهت مطالعه این مقاله با موضوع درمان بواسیر گذاشتید سپاسگذاریم.برای جراحی دستگاه گوارش دکتر علیرضا ایزدی می توانید از طریق همین سایت اقدام کنید.