متخصص جراحی دستگاه گوارش

فوق تخصص جراحی کولورکتال

لاپاراسکوپی تخصصی و پیشرفته

علائم خطرناک رفلاکس معده چیست؟ – معرفی بهترین دارو ها برای درمان رفلاکس معده

موضوعات این مقاله

علائم خطرناک رفلاکس معده

رفلاکس معده درواقع از رایج‌ترین بیماری‌ مزمن در معده محسوب می‌شود که اشخاص زیادی برای سال‌های متوالی دچار دغدغه‌های این عارضه می‌شوند. در این مقاله از وبسایت دکتر علیرضا ایزدی به موضوع علائم خطرناک رفلاکس معده چیست؟ – معرفی بهترین دارو ها برای درمان رفلاکس معده می‌پردازیم.

براساس تحقیقات پزشکان متخصص، هر شخص در طول زندگی‌اش شاید چنین باری به عارضه رفلاکس معده مبتلا گردد. ولی چنانچه این عارضه در یک هفته، چند بار یا بیشتر اتفاق بیافتد، این بدان معناست که شخص به بیماری رفلاکس معده گرفتار شده است. البته هر شخص مبتلا به این بیماری با گذشت زمان با آنچه باعث بروز این حالت در معده می‌شود، آشنا خواهد شد. درواقع افراد بیمار رفلاکس معده خیلی زود می‌فهمند که پا چه روش‌هایی می‌توان با این عارضه مقابله نمود؛ ولی در کل تداوم رفلاکس معده هم می‌تواند عاملی جدی برایسرطان یا دیگر بیماری‌های گوارش باشد.

 

رفلاکس معده چیست؟

رفلاکس معده (GERD) از بیماری‌های رایج در دستگاه گوارشی به‌شمار می‌رود که بر حلقه عضلانی تأثیر بسزایی می‌گذارد که میان مری و معده جای گرفته است. جهت تشریح ماهیت رفلاکس معده، ابتدا باید با فرآیند آشنا شویم. در بخش فوقانی معده جایی که مری به معده اتصال می‌یابد، یک دریچه‌وجود دارد که در حالت معمول بسته و هنگامی باز می‌گردد که غذا از مری به سمت معده می‌آید.

درواقع به این دریچه مذکور را عضله تنگ‌کننده پایینی مری اطلاق می‌شود که در اشخاص مبتلا به ریفلاکس معده از عملکرد درستی برخوردار نیستند. این بدان معناست که دریچه کامل بسته نمی‌شود  و یا اینکه برخی اوقات بدون دلیل باز می‌شود که نتیجه‌ آن به بازگشت محتویات معده به مری ختم می‌شود. درواقع وجود آنزیم‌ها و ماهیت اسیدی محتویات معده با گذشت زمان به جداره مری آسیب وارد می‌کند و شخص به عارضه ریفلاکس معده مبتلا می‌گردد. در کل مشکل مذکور با سوزش و درد در بخش بالای شکم همراه می‌گردد که در 3 حالت خفیف، متوسط و شدید تقسیم‌بندی می‌شوند. برخی اوقات هم شدت و محل درد تا حدی پیش می‌رود که آن را با درد قلبی به اشتباه می‌گیرند.

 

درمان رفلاكس معده

 

علائم خطرناک رفلاکس معده

عموم افرادی بیماری رفلاکس معده مبتلا را تجربه یا به آن مبتلا هستند. به‌طور کلی علائم و نشانه‌های یکسانی را در عملکرد سیستم‌های داخلی بدنشان تجربه نخواهند کرد. درواقع علائم خطرناک رفلاکس معده با توجه به اینکه کدام یک از اندام‌های داخلی درگیر خود کرده باشد یا از آن تاثیر گرفته‌، با هم متفاوت است. اغلب علائم خطرناک رفلاکس معده، به طور معمول در اکثر بیماران مبتلا به این عارضه مشترک است، عبارتند از:

  • احساس سوزش معده یا درد سر معده که برحی اوقات به قفسه سینه هم سرایت می‌کند و موجب می‌شود تا شخص بیمار قادر نباشد، مرکز اصلی انتشار درد یا سوزش را متوجه شود.
  • ترش نمودن به صورتی که فرد بیمار در گلو و دهانش طعم تلخ یا ترشی را حس نماید. برخی مواقع شاید بخشی از آخرین وعده غذایی مصرف شده بیمار از معده‌اش دوباره به دهان بازگردد.
  • احساس نمودن سیری نامطلوب، طوری که فرد بیمار بعد از ساعت‌ها غذا نخوردن همواره احساس سیری را در خود داشته باشد.
  • رفلاکس معده و حس بی حالی، بروز خلط گلو، تهوع و استفراغ هم می‌تواند در برخی شرایط با شخص بیمار همراه باشد.
  • احساس گلو درد و سکسه‌های دراز مدت و آزاردهنده که همه عملکرد بدن را تحت تاثیرش قرار می‌دهد، از دیگر نشانه‌های بارز رفلاکس معده محسوب می‌شود.
  • التهاب و عفونت ریه که به خاطر ورود اسید معده از عوارض این بیماری است.

 

درمان کامل رفلاکس معده خطرناک

درمان رفلاکس معده در کل به دو صورت دارویی و غیر دارویی که همان غذایی و رفتاری است، صورت می‌پذیرد. در اکثر موارد، بهره‌مندی از ترکیب این دو روش درمان موجب بهبود بهتر علائم رفلاکس اسید معده خواهد شد. درواقع هدف اصلی از درمان بیماری رفلاکس معده کاهش علائم، جلوگیری از آسیب‌های جدی‌تر به دیگر بخش‌های مختلف گلو و مری و هم‌چنین بهبود کیفیت در زندگی شخص مبتلا به این عارضه است. در روش درمان دارویی، به طور معمول داروهای ضد اسید و التهاب معده، هم‌چنین داروهای افزایش فشار معده و ضد اضطراب و تنش عصبی مصرف می‌گردد. در طول زمان درمان غیردارویی، اصلاح رفتارهای غذایی و تغیر سبک زندگی خود به تنهایی می‌تواند در بهبودعلائم خطرناک رفلاکس معده بسیار تاثیرگذار باشد.

 

بهترین دمنوش برای رفلاکس معده

به‌طور کلی برخی دمنوش‌ها قادرند تا در کاهش علائم رفلاکس اسید معده کمکی شایان نمایند. ولی بهتر است که قبل از استفاده از هر نوع داروی گیاهی یا دمنوش، از قبل با پزشک مربوطه مشورت‌های لازم صورت پذیرد. درواقع مشورت با پزشک به خاطر این است که برخی از دمنوش‌ها شاید با داروهای دیگر تداخلی ایجاد نماید و شاید برای فرد بیمار مناسب نباشند. در ادامه، چندین نمونه از دمنوش‌هایی که به کاهش علائم رفلاکس کمک می‌نمایند را خدمت شما مخاطبان محترم معرفی می‌نماییم:

  • زنجبیل
  • نعناع
  • آویشن

 

درمان رفلاکس معده با دمنوش

 

آیا رفلاکس معده قابل درمان است؟

در پاسخ به سوال مذکور که باید چنین اذعان نماییم که با توجه به پیشرفت و شدت بیماری، روش‌های درمان رفلاکس باهم متفاوت است. به‌عنوان مثال اغلب موافع بیمار بدون نیاز به داروهای شیمیایی و تنها به‌واسطه بهره‌مندی از طب سوزنی یا دیگر درمان‌های گیاهی و خانگی، می‌تواند بیماری خود را کنترل نماید و با گذشت زمان چگونگی مقابله کردن با این عارضه را بیاموزد.

البته برخی مواقع هم روند بیماری به صورتی سریع و قوی شکل می‌گیرد که مراجعه به پزشک متخصص، دریافت راهنمای درمانی مدیریت شده و هم‌چنین بهره‌مندی از داروهای معده و گوارش مثل رانیتیدین، پانتوپرازول، لانسوپرازول و امپرازول لازم است خیلی سریع‌ صورت پذیرد. علاوه بر موارد مذکور در شرایطی که پیشرفت بیمار بسیار بالا باشد و هم‌چنین شرایط حاد و بحرانی برای فرد بیمار ایجاد شود، امکان انجام جراحی لاپاراسکوپیک هم به دستور پزشک متخصص وجود خواهد داشت.

 

نتیجه گیری

در این مقاله به بررسی علائم خطرناک رفلاکس معده و معرفی بهترین دارو ها برای درمان این عارضه پرداختیم. توجه داشته باشید که فرد بیمار شاید نا چندین سال متوالی به این عارضه گرفتار شود. در کل لا توجه به علائمی در این مقاله عنوان شد، درمان آن امری ضروری است تا به مشکل جدی‌تری مبدل نشود.

امید است مقاله علائم خطرناک رفلاکس معده چیست؟ – معرفی بهترین دارو ها برای درمان رفلاکس معده برای شما مخاطبین محترم مفید بوده باشد. لطفاً پس از مطالعه کامل این مقاله نظرات و تجارب شخصی خود را در زمینه علائم خطرناک رفلاکس معده و مراحل درمان آن با ما در وب‌سایت دکتر علیرضا ایزدی به اشترک گذارید.

2 پاسخ

  1. خدا فقط شفا بده خیلی علایمش سخته ..من هم ام اس دارم هم رفلاکس دیگه زندگی برام معنا نداره همین ..کاش خدا مارو بدنیا نمی اورد .

    1. من حدود ده سالی هست رفلاکس دارم که باعث شده تقریبا نیمه نشسته بخوابم.که این خودش باعث دیسک کمر هم شده.درمان قطعی ندارد.عمل هم کردم اما متاسفانه نتیجه ای نداد.البته من بدلیل اظطراب واسترس زیاد در زندگی،کار پرتنش،پرخوری بیمارگونه،خوابیدن بعداز غذا،نوشیدن نوشابه های گازدار که بدلیل عطش زیاد بوده به این مرحله رسیدم.وتقریبا تمام مدت زخم مری دارم.باقیمانده غذا همیشه درگلوم هست.امیدوارم با خواندن مطالب بنده بقیه رعایت کنند و به مرحله من نرسند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *