فرق زگیل مقعدی و بواسیر چیست؟ + رو های درمان قطعی

فرق زگیل مقعدی و بواسیر

زگیل مقعدی چگونه است؟

زگیل مقعدی به زگیل هایی گفته می شود که در ناحیه  اطراف و داخل مقعد بر اثر مبتلا به ویروس (HPV )یا همان ویروس  پاپیلومای  انسانی به وجود می آید. معمولا زگیل مقعدی از طریق تماس  پوست با پوست فرد آلوده و یا روابط جنسی منتقل میشود . زگیل مقعدی نوعی زگیل تناسلی است، که باعث درد یا ناراحتی نمی شوند،اما اگر تا حدودی بزرگ شوند ، باعث مشکلاتی مانند خارش یا خونریزی برای فرد ایجاد می کنند. زگیل مقعدی، ممکن است هم در ناحیه اطراف مقعد هم در ناحیه تناسلی به وجود بیاید که در بعضی افراد  زگیل های مقعدی مانند لکه‌های  قهوه کوچکی به نظر می‌رسند که در صورت لمس کردن میتوان آن ها را احساس کرد. برخی از افراد فرق زگیل مقعدی و بواسیر را نمی دانند و ما به شرح کامل آن پرداخته ایم.

زگیل ها به تدریج می‌توانند افزایش پیدا کنند و اگر آنها درمان نشوند مشکلات زیادی برای افراد به وجود می‌ آورند. ولی بواسیر یا همان هموروئید، سیاهرگ هایی متورم در انتهای راست روده یا رکتوم است که در اثر فشار بیش از حدی که به این قسمت وارد شده است ،که دچار التهاب و بیرون زدگی می شود. این موضوع می تواند با توجه به درجه بواسیر  و میزان شدت آن دردناک بوده و یا درد خفیفی داشته باشد، گاهی اوقات حتی ممکن است بواسیر به قدری کوچک باشد که فرد متوجه وجود این عارضه در مقعد نباشد.

مهم ترین علت های بواسیر

۱. بالا رفتن سن و کم شدن تحرک

۲. بلند کردن اجسام سنگین

۳.  زور زدن هنگام استفاده از سرویس بهداشتی

۴. چاقی پیش از حد

۵. بارداری

۶. استفاده کمتر از غذاهایی که دارای فیبر هستند

۷. یبوست مزمن : یک نوع بواسیر خونی داریم که خونریزی  می‌کند و یکی از نشانه‌های دردناک شدن هموروئید می‌باشد و بیمار باید در این هنگام سریعا به پزشک مراجعه کند.

فرق زگیل مقعدی و بواسیر

زگیل مقعدی و بواسیر هر دو از بیماری های نشیمن گاهی  به  شمار می‌روند که هر کدام از آنها در اثر دلایل مختلفی و  نشانه‌های متفاوتی از یکدیگر به وجود می‌آیند که این دو بیماری کاملا از هم جدا  می باشند،  ولی امکان تشابه زیادی در این نوع بیماری وجود دارد.

روش های درمان قطعی زگیل مقعدی

پزشک معالج بسته به تعداد ، و اندازه زائده ها وهر علائمی ، گزینه‌های  مختلفی را برای درمان زگیل مقعدی توصیه می‌کند . بیشتر اوقات بدن  با ویروس زمینه‌ای مبارزه می‌کند یا  زگیل ها به خودی خود از بین می روند ونیازی به درمان ندارند. ولی در بعضی موارد ممکن است بعد از برداشتن زائده ها پزشک از بیمار بخواهد که تا زمان بهبودی کامل صبر کند و ببیند چه اتفاقی خواهد افتاد . نکته بسیار مهم اینجاست که hpv می ‌تواند چندین سال در بدن غیر فعال بماند و حتی بعضی از آن ها  پس از انجام درمان زگیل های مقعدی ممکن است دوباره عود کنند.

۱. فریز کردن یا کرایو

برای از بین بردن زگیل مقعدی پزشک می‌تواند از نیتروژن  مایع برای این کار استفاده کند و این کار باعث می‌شود بافت زگیل منجمد شود وبه کلی از بین برود. و یکی دیگر از روش‌ها این است که از محلول اسیدی حاوی تری کلرواستیک  یا بی کلروا ستیک اسید برای سوزاندن و تخریب بافت زائده استفاده می کنند.

درمان زگیل مقعدی

۲. لیزر زگیل مقعدی

درمان زگیل تناسلی مقعدی با لیزر از انرژی منتقل شده ناشی از نور خورشید استفاده می ‌کنند .  این تکنیک در تمامی موارد، کاربرد شدیدی دارد و در علم پزشکی ،انجام لیزر توسط پزشکان   به تمرکز بالایی نیاز دارد که در حین لیزر بر یک ناحیه با دقت کامل  انجام شود  که  بافت اطراف آن آسیب کمتری ببیند. لیزر کردن نسبت به جراحی سنتی این امکان را دارد که با درد ، تورم  و جای زخم کمتری انجام شود.

۳. استفاده از پماد برای زگیل مقعدی

اگر علائمی مانند خونریزی مقعدی و زخم ها خفیف باشند یا زگیل ها نسبتا کوچک باشند، امکان دارد پزشک با یک داروی موضعی مانند، پماد برای از بین بردن زگیل داخل و دور مقعد تجویز کند .

برخی راه های درمان بواسیر

۱. ورزش کردن اولین موردی است که به تمام بیماران برای درمان بواسیر پیشنهاد می‌شود.  ورزش  کردن منظم پیاده روی، دوچرخه سواری، و شنا می‌تواند به بهبود این بیماری کمک زیادی کند و از سوی دیگر نیز می‌تواند جلوی پیشرفت این بیماری را بگیرد.

۲. رژیم غذایی بدون فیبر ، می‌تواند سبب بروز بواسیر شود. فیبر موجود در غذا به حرکت مواد موجود در روده کمک بسیار زیادی می‌کند و حرکت آن ها را آسان ‌تر مینماید ، به همین دلیل است که اگر در رژیم غذایی شما  فیبر زیادی وجود داشته باشد می تواند از پیشرفت این بیماری تا حد زیادی جلوگیری کند.

۳. جراحی ، در موارد زیادی بواسیر به درجه خطرناکی می‌رسد که نیاز است حتماً عمل جراحی بر روی آن انجام شود به همین دلیل است که توصیه می‌شود به پزشک متخصص  مراجعه نمایید .

نکته ی پایانی

مواردی که در خصوص بررسی فرق  زگیل مقعدی و بواسیر بیان شد می‌تواند به شما کمک کند در شناخت این بیماری ‌ها  و درمان آن ها، به همین دلیل دانستن تفاوت‌های بین این دو بیماری می‌تواند بسیار مفید و مهم باشد و باعث می شود که فرد بداند به چه بیماری مبتلا شده است و هم چنین  راه های درمان آن را پیدا کند. و بیمار باید داروهای مربوط به بیماری خود را استفاده کند . مصرف خودسرانه داروها می تواند نه تنها در روند درمانی شما بی تاثیر باشد حتی ممکن است سبب عارضه های جدی ‌تری  نیز بشود ، بنابراین روش درمانی و نوع داروهای خودتان را با توجه به نظر و مشورت پزشک انتخاب کنید. دکتر علیرضا ایزدی ، متخصص جراحی دستگاه گوارش ، با بهترین و جدیدترین متد های درمان انواع بیماری های مقعدی ، آماده خدمت رسانی به شما عزیزان می باشد. برای گرفتن وقت مشاوره می توانید از طریق شماره تماس های موجود در وبسایت ، با ما در ارتباط باشید.