متخصص جراحی دستگاه گوارش

فوق تخصص جراحی کولورکتال

لاپاراسکوپی تخصصی و پیشرفته

یبوست در اوایل بارداری چگونه است ؟ + راه های جلوگیری از آن

موضوعات این مقاله

یبوست اوایل بارداری

علت یبوست در اوایل بارداری چیست؟ درواقع فرآیند رشد جنین در رحم مادر مشکلات متعددی را با خود به دنبال دارد که یکی شایع‌ترین آن‌ها عارضه یبوست است. این مشکل که اغلب به‌دلیل نداشتن تجربه کافی در بانوان جوان ایجاد می‌شود. به‌طور کلی می‌توان چنین اذعان کرد که خشکی مزاج از عوارض نامنظم شدن حرکات روده است که در دوران باراداری بر اثر ترشح هورمون و عدم تغذیه درست اتاق می‌افتد.

به‌طور کلی یبوست در اوایل بارداری یکی از علائم شایع بانوان در این دوران است. البته برخی در همان مراحل ابتدایی دوران بارداری دچار عارضه یبوست می‌شوند. امّا برخی افراد دیگر پس از گذشت کامل دوران بارداری عارضه یبوست را تجربه می‌نمایند. ما در این مقاله قصد داریم تا به این موضوع بپردازیم که علت یبوست در اوایل بارداری چیست؟ و راه های درمان آن کدامند. برای آشنایی با علت یبوست اوایل بارداری تا انتهای این مقاله با ما در وب‌سایت دکتر علیرضا ایزدی همراه باشید.

 

پیشگیری از یبوست و خشکی مزاج در اوایل دوران بارداری

راهکارهای زیادی جهت پیشگیری و رفع یبوست در دوران بارداری وجود دارند. درواقع به‌واسطه استفاده از این روش‌ها جهت می‌توان به درمان سریع یبوست در بارداری اقدام نمود. چراکه که با افزایش سن بارداری احتمال مبتلا شدن به عارضه یبوست بیشتر می‌شود. در ادامه به بررسی نکاتی می‌پردازیم که با بهره‌مندی و رعایت آن‌ها می‌توان به پیشگیری و درمان یبوست اقدام نمود.

 

  • تغذیه صحیح و مناسب

درواقع مواد غذایی از فیبر برخوردار نیستند در به وجود آمدن عارضه یبوست اوایل بارداری بسیار نقش دارند. بانوان باردار باید به‌صورت روزانه چیزی در حدود 25 تا 30 گرم فیبر جهت حفظ سلامتی خود استفاده نمایند. هم‌چنین مصرف موادی غذایی مثل ماکارانی، انواع شیرینی و کیک٬ نان سفید به‌خاطر عدم وجود فیبر موجب ایجاد عارضه یبوست می‌شوند.

بنابراین جهت تأمین فیبر مورد نیاز، باید سعی نماییم با مقداری انگور، سیب، موز، انجیر و توت‌فرنگی یا سالاد میوه‌‌های تازه این کمبود را تا حد ممکن جبران نمود. علاوه بر موارد مذکور اسفاده از گیاهان طبیعی مثل ذرت شیرین، کلم بروکلی و هویج کباب کرده می‌توان غذایی سرشار از فیبر برای بانوان در دوران بارداری تهیه کرد. در ایام باراداری توصیه می‌گردد که مواد غذایی فیبر‌دار را جایگزین غذاهای نفخ آور نمود.

 

  • نوشیدن مایعات به‌صورت مکرر در طول روز

جهت جلوگیری از یبوست اوایل بارداری باید گفت که وجود حالت تهوع و استفراغ در ایام بارداری موجب می‌شود تا بانوان باردار میزانی از مواد غذایی و آب مصرفی در بدنشان را از دست دهند. درواقع کم آبی باعث به کاهش حرکات روده‌ای بانوان باردار در این دوران و ابتلای آنان‌ها به عارضه یبوست می‌شود.

به موجب این امر جهت رفع یبوست در بارداری توصیه می‌گردد تا حد ممکن آب نوشیده شود. به‌طور کلی مایعات در دوران بارداری جهت نرم نمودن و دفع راحت‌تر مدفوع از اهمیت بالایی برخوردار هستند. علاوه بر آب بانوان باردار می‌توانند از چای٬ آبمیوه و سوپ‌های رقیق هم جهت جلوگیری و درمان یبوست استفاده نمایند.

 

  • داشتن تحرک کافی در دوران بارداری و اوایل آن

از دیگر کار هایی که از نفخ و یبوست در اوایل بارداری جلوگیری می کند می توان به افزایش تحرک فرد اشاره کرد. برای حرکت بهتر مدفوع انجام فعالیت‌های روزانه بسیار حائز اهمیت هستند. البته به این نکته هم باید توجه داشت که تنبلی یا فعالیت بیش از حد هم برای سلامتی یا ایمنی بانوان یا جنین در دوران بارداری بسیار مضر است. به‌طور کلی بارداری در تناسب اندام بانوان باردار تغییراتی ایجاد می‌نماید که با فعالیت سالم می‌توان تا حد ممکن از آن جلوگیری به عمل آورد.

پس از زایمان نیز نوع فعالیت بانوان در سلامتشان نقش بسزایی خواهد داشت. به موجب این امر یک بانوی باردار باید جهت رفع یبوست در این دوران زیر نظر پزشک متخصص باید ورزش‌های منظمی را انجام بدهد. هم‌چنین در ماه‌های آخر دوران بارداری که انجام ورزش کمی سخت‌تر می‌شود، پیاده‌روی‌ ملایم باید جایگزین ورزش شود. بدو ن شک فعالیت در تسهیل نمودن زایمان طبیعی بانوان نقش بسزایی دارد.

 

علت یبوست اوایل بارداری

 

  • استفاده از مواد غذایی حاوی پروبیوتیک

تغذیه فرد در دوران بارداری در یبوست وی به ویژه در اوایل این دوران تاثیر به سزایی دارد. به طور کلی در روده هر آدم میلیون‌ها باکتری مفید وجود دارند. درواقع این باکتری‌ها نقش زیادی در عملکرد درست روده دارند. غذاهای پر پروبیوتیک‌ باکتری‌های مفیدی دارند و استفاده از آن‌ها در حرکات منظم و طبیعی روده بسیار موثر است.

هنگامی که میزان باکتری‌های مضر کمی بیشتر از باکتری‌های مفید باشد، عدم تعادل در روده ایجاد می‌شود که به آن عارضه کاهش پروبیوتیک اطلاق می‌شود. چنین مشکلی موجب مقاومت انسولینی، زیاد شدن وزن شخص، التهاب، بیماری‌ التهاب روده ، سرطان روده بزرگ و یبوست خواهد شد. در کل پروبیوتیک در موادی مثل ماست، پنیر و دوغ بسیار وجود دارند. غیر از مواد غذایی٬ مکمل پروبیوتیک هم به‌صورت قرص و یا پودر در بازار عرضه می‌شوذ که می‌توان از آن استفاده نمود.

 

  • افزایش وعده‌ غذایی با کم کردن حجم آن

چنانچه وعده‌های غذایی بانوان در هر نوبت حجم بالایی دارد، به همین دلیل عملکرد دستگاه گوارشی کند می‌شود. این امر خود دلایلی است که بر یبوست در دورانبارداری نقش بسزایی دارد. به موجب این امر جهت درمان یبوست اوایل بارداری پیشنهاد می‌‌شود با افزایش وعده‌ غذایی و در هر نوبت از کم کردن حجم آن این مشکل را بر طرف نمود. جهت اینکه بتوانید حجم غذا را کم نماییم، ابتدا باید یک لیوان پر آب نوشید و پس از آن ازوعده غذایی استفاده نمود. درواقع این اقدام غیر از لاغری و درمان یبوست به نفخ و تجمع گاز کمتر در بدن کمکی شایان می‌نماید.

 

  • انجام دادن تمرینات کگل برای یبوست دوران بارداری

به مجموع تمرینات عضلات کف لگن تمرینات کگل اطلاق می‌شود. انجام تمرینات لگن جهت رفع یبوست بسیار موثر است، زیرا به تنظیم شدن حرکات روده کمک می‌نماید. انجام تمرینات کگل برای بانوان بارداری که می‌خواهند زایمان طبیعی داشته باشند، توصیه می‌شود. درواقع تقویت عضلات کف لگن به بانوان باردار کمک می‌تماید تا زایمان راحت‌تری را داشته باشند. انجام این تمرینات پیش حین و پس از دوران بارداری به بانوان باردار زیر نظر پزشکان باید انجام شود. چراکه با انجام تمرینات کگل، ماهیچه های کف لگن که از مثانه، رکتوم و روده کوچک تشکیل شده است، تقویت خواهد شد.

 

نتیجه گیری

در این مقاله ما به علت‌های یبوست در اوایل بارداری پرداختیم. در ادامه راه های درمان پبوست در این دوران را مورد بررسی قرار دادیم. امید است مقاله علت یبوست در اوایل بارداری چیست؟ برای شما مخاطبین محترم مفید بوده باشد. لطفاً پس از مطالعه کامل مقاله نظرات و تجارب شخصی خود را در زمینه یبوست اوایل بارداری با ما در وب‌سایت دکتر علیرضا ایزدی به اشترک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *