متخصص جراحی دستگاه گوارش

فوق تخصص جراحی کولورکتال

لاپاراسکوپی تخصصی و پیشرفته

مراحل درمان سرطان روده بزرگ چیست؟

موضوعات این مقاله

مراحل درمان سرطان روده

مراحل درمان سرطان روده بزرگ ممکن است به روش های مختلفی بستگی داشته باشد. این مراحل اندازه تومور و وسعت بیماری را توصیف می کند که به شرح زیر است:

مرحله 1: این مرحله زمانی است که سلول های غیر طبیعی فقط در لایه داخلی روده رشد کرده اند. این مرحله نیز ساده ترین درمان است.همچنین به عنوان سرطان کولون در محل شناخته می شود،

مرحله 2: سرطان به مخاط یا مخاط روده بزرگ یا رکتوم رسیده است و ممکن است به لایه عضلانی گسترش یافته باشد.

مرحله 3: غدد لنفاوی تحت تأثیر قرار نمی گیرند، اما سرطان به دیواره های کولون یا رکتوم یا از طریق دیواره ها به بافت های اطراف مهاجرت کرده است.

مرحله4: یک تا سه غدد لنفاوی تحت تأثیر قرار گرفته اند و سرطان به لایه های بیرونی روده بزرگ گسترش یافته است. هنوز هیچ اندام دوردستی تحت تأثیر سرطان روده بزرگ قرار نگرفته است.

مرحله 5 : سرطان محدود به دیواره روده بزرگ به بافت های بیشتر منتشر شده است. سرطان روده بزرگ با توسعه مرحله 4 به نواحی دوردست بدن گسترش یافته است. بدن ممکن است متاستاز و گسترش سرطان را تجربه کند.

کولونوسکوپی برای تشخیص سرطان روده بزرگ

یک لوله بلند و منعطف با دوربین متصل شده توسط پزشک در طول کولونوسکوپی به داخل راست روده وارد می شود تا داخل روده بزرگ را مشاهده کند. قبل از انجام این آزمایش، فرد ممکن است مجبور به رعایت یک رژیم غذایی خاص باشد. آماده سازی روده، همچنین به عنوان پاکسازی روده بزرگ، نیاز به استفاده از ملین های قوی دارد. اگر جراح پولیپ را در روده بزرگ کشف کند، پزشک آنها را برداشته و برای بیوپسی می فرستد. در طول بیوپسی، از میکروسکوپ برای بررسی سلول های بدخیم یا پیش سرطانی و فیستول مقعدی در پولیپ ها استفاده می شود.

سیگموئیدوسکوپی

سیگموئیدوسکوپی که با کولونوسکوپی قابل مقایسه است، پزشک را قادر می سازد تا ناحیه محدودتری از ناحیه کولورکتال را بررسی کند. اگر سیگموئیدوسکوپی نتواند پولیپ را تشخیص دهد یا اگر پولیپ فقط در یک مکان محدود وجود داشته باشد، ممکن است نیازی به کولونوسکوپی کامل نباشد.در صورت تمایل می توانید از مشاوره دکتر علیرضا ایزدی استفاده کنید که دارای تجربه کافی در این زمینه هستند.

باریم اشعه ایکس

در این فرآیند از باریم به جای اشعه ایکس برای گرفتن تصاویر واضح تر از روده بزرگ استفاده می شود. قبل از دریافت اشعه ایکس باریم، ممکن است لازم باشد بیمار از خوردن یا آشامیدن خودداری کند. از طریق رکتوم، پزشک محلول باریم مایع را به روده بزرگ تزریق می کند. سپس از روده بزرگ و راست روده رادیوگرافی می گیرد. در عکس اشعه ایکس، باریم سفید به نظر می رسد و هر تومور یا پولیپ به صورت خطوط سیاه نشان داده می شود.

در صورتی که کولونوسکوپی وجود سرطان روده بزرگ را به منظور ارزیابی گسترش بیماری آشکار کند، ممکن است توسط پزشک، اشعه ایکس قفسه سینه، سونوگرافی، یا سی تی اسکن ریه، کبد و شکم تجویز شود. پس از تشخیص، پزشک مرحله سرطان را بر اساس اندازه، وسعت و متاستاز تومور به غدد لنفاوی مجاور و اندام های دور تعیین می کند.

 

جراحی سرطان روده بدخیم

نوع و مرحله سرطان روده بزرگ بر روند درمان تأثیر می گذارد. سن، سلامت عمومی و چند فاکتور دیگر توسط پزشک در هنگام تعیین بهترین درمان سرطان مورد توجه قرار می گیرد. هدف درمان از بین بردن رشد بدخیم، جلوگیری از گسترش آن و کاهش علائم است.

جراحی اولین درمان سرطان روده بزرگ در مراحل اولیه است. اگر فقط یک پولیپ تحت تاثیر بدخیمی باشد، ممکن است افراد برای برداشتن پولیپ بدخیم به پولیپکتومی نیاز داشته باشند.

جراح گاهی اوقات ممکن است هم بخش سرطانی روده بزرگ و هم برخی از بافت های اطراف را بردارد. برای کاهش احتمال انتشار، جراح می تواند غدد لنفاوی مجاور را بردارد. بسته به درجه کولکتومی، جراح یا دوباره به کولون سالم می پیوندد یا استوما ایجاد می کند (چه مقدار از کولون برداشته شده است). استوما سوراخی است که با جراحی در دیواره شکم ایجاد می شود. از طریق این روزنه، بدن مواد زائد را دفع می کند. سایر روش های جراحی عبارتند از:

آندوسکوپی

یک روش لاپاراسکوپی

جراحی تسکینی

مقاله پیشنهادی : عوارض فیستول مقعدی

شیمی درمانی

 

داروهایی که از تقسیم سلولی جلوگیری می کنند توسط پزشکان برای بیماران شیمی درمانی تجویز می شوند. برای رسیدن به این هدف، آنها با ایجاد اختلال در پروتئین ها یا DNA به سلول های سرطانی آسیب می رسانند و آنها را از بین می برند. هر سلولی که به سرعت تقسیم می شود، حتی سلول های سالم، تمرکز این داروها است. شیمی درمانی توسط متخصصان در شرایط زیر توصیه می شود:

قبل از انجام عمل جراحی سرطان روده برای کاهش اندازه تومور و تسهیل برداشت

پس از جراحی برای از بین بردن هر گونه سلول سرطانی که هنوز وجود دارد

اگر سایر اندام ها تحت تأثیر بدخیمی قرار گرفته باشند

عوارض جانبی شیمی درمانی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

ریزش مو، حالت تهوع و خستگی

استفراغ

رادیوتراپی

پرتوهای پرانرژی گاما بر روی سلول های سرطانی در طول پرتو درمانی متمرکز می شوند تا آنها را از بین ببرد. رادیوم فلزی است که پرتوهای گاما ساطع می کند. اشعه ایکس پرانرژی ممکن است منبع تابش باشد. برای کاهش تومور یا ریشه کن کردن سلول های سرطانی، پزشک ممکن است از پرتودرمانی به تنهایی استفاده کند. همچنین ممکن است همراه با سایر درمان های سرطان استفاده شود. عوارض جانبی پرتودرمانی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

تغییرات خفیف پوست که شبیه آفتاب سوختگی یا بیماری برنزه شدن است

خستگی همراه با اسهال و استفراغ

کاهش اشتها

کاهش وزن

پس از دریافت دارو به مدت چند هفته، عوارض جانبی از بین می روند.

 

مطلب پیشنهادی : آیا سرطان روده کشنده است ؟

میزان بقای بیماران سرطانی

خوشبختانه افتادگی روده یا سرطان روده بزرگ قابل درمان است، به خصوص اگر زود تشخیص داده شود. در واقع، 91 درصد نرخ بقای 5 ساله برای سرطان روده بزرگ وجود دارد که قبل از پیشرفت آن به روده بزرگ و راست روده شناسایی می شود. برای محاسبه این میزان بقا از داده های سال های 2010 تا 2016 استفاده می شود. در سال های اخیر، نتایج حاصل از درمان های جدید سرطان به طور پیوسته بهبود یافته است. این نشان می دهد که 91 نفر از 100 بیمار مبتلا به سرطان روده بزرگ که قبل از پیشرفت بیماری به سایر اندام ها تشخیص داده شده بودند، نرخ بقای پنج ساله داشتند. با این حال، پیش بینی می شود که با پیشرفت علم و درمان های جدید و همچنین آموزش پزشکان برای درمان بیماران، احتمال زنده ماندن افزایش یافته است. البته این اعداد بر اساس سال های 2010 تا 2016 است و هنوز آمار قابل اعتماد بیشتری منتشر نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *