متخصص جراحی دستگاه گوارش

فوق تخصص جراحی کولورکتال

لاپاراسکوپی تخصصی و پیشرفته

ایا افتادگی روده خطرناک است؟

موضوعات این مقاله

ایا افتادگی روده خطرناک است

هنگامی که دیافراگم عضلانی در انتهای دستگاه گوارش توسط بخشی از پایین ترین قسمت روده بزرگ (رکتوم) شکسته می شود، این وضعیت به عنوان افتادگی روده رکتوم (مقعد) شناخته می شود. افتادگی روده ممکن است ناراحت کننده باشد، اما به ندرت تهدید کننده زندگی است. داروهایی مانند شیاف، نرم‌کننده‌های مدفوع و غیره گاهی برای درمان افتادگی روده استفاده می‌شوند. اما برای اصلاح افتادگی رکتوم، اغلب به جراحی نیاز است. در این مقاله از وبسایت دکتر علیرضا ایزدی با علائم افتادگی روده، عوامل خطر، تشخیص، و اینکه افتادگی روده چیست و طریقه درمان و پیامدهای آن آشنا خواهید شد.

علائم افتادگی روده چیست؟

در ابتدا، فرد می تواند توده یا تورم بیرون زده را با لیزر مقعد تشخیص دهد. افتادگی روده که رخ داده است ممکن است در ابتدا بتواند به عقب رانده شود یا روده ممکن است خود به خود به مقعد بازگردد. در غیر این صورت، افتادگی روده احتمالاً به مرور زمان به بیرون زدگی ادامه می دهد و فرد مبتلا نمی تواند آن را به عقب براند. افتادگی در نهایت ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که فردی سرفه، عطسه، ورزش یا برای طولانی مدت می ایستد. برخی از بیمارانی که روده هایشان افتادگی دارد، گفته اند که این احساس شبیه نشستن روی توپ است. افتادگی روده داخلی رکتوم، که در آن روده بیرون نمی زند، ممکن است در برخی افراد نیز رخ دهد. در این شرایط، فرد می تواند فشار را در راست روده یا حرکت ناقص روده احساس کند. علائم زیر سایر علائم افتادگی روده است: داشتن مشکل در مدیریت حرکات روده، که 50 تا 75 درصد افراد را تحت تاثیر قرار می دهد.

  • حدود 25 تا 50 درصد از افراد مبتلا به افتادگی روده یبوست دارند.
  • خونی که به رنگ زرشکی روشن است از رکتوم نشت می کند.
  • درد و فشار مقعد
  • ترشحات مخاطی

مقاله پیشنهادی : آیا فیستول خطرناک است؟

انواع افتادگی روده کدامند؟

به طور کلی سه نوع افتادگی روده وجود دارد که به شرح زیر است:

خارجی: این مورد به عنوان پرولاپس کامل شناخته می‌شود. در این مدل از افتادگی تمامی ضخامت دیواره راست روده از طریق مقعد شخص خارج می‌گردد.

مخاطی: فقط قسمتی از پوشش مخاطی از طریق مقعد به بیرون می‌آید.

داخلی: این سطح از بیماری به عنوان پرولاپس ناقص شناخته می‌شود، طوری که رکتوم روی خود جمع می‌شود اما از طریق مقعد بیرون نمی‌آید.

عوارض عمل افتادگی روده

هنگامی که بخشی از راست روده گیر می کند، می تواند به صورت خفه شده پرولاپس شود و جریان خون را قطع کرده و بافت را بکشد. زمانی که فردی دچار قانقاریا می شود، این قسمت از رکتوم ممکن است بمیرد و از بین برود. این عمل نیاز به جراحی دارد و اغلب ناراحت کننده است. پرولاپس مخاطی با سندرم زخم منفرد رکتوم همراه است که در آن قسمت بیرون زده رکتوم زخم را تجربه می کند. برای این وضعیت اغلب مانند درمان سرطان رکتوم به جراحی نیاز است.

افتادگی مکرر: پس از جراحی افتادگی روده، برخی از بیماران ممکن است پرولاپس بیشتری را تجربه کنند. طبق شواهد، این اتفاق در 30 درصد موارد رخ می دهد. بنابراین، پس از جراحی، پزشک ممکن است به فرد توصیه کند که سبک زندگی خود را با توجه به پیشنهاداتی مانند داشتن یک رژیم غذایی مناسب حفظ کند.

دلیل افتادگی روده

چندین عامل خطرناک و دلایل مرتبط برای افتادگی روده وجود دارد. در حالی که کارشناسان از علل دقیق برخی موارد مطمئن نیستند. ضعیف شدن ماهیچه هایی که از راست روده حمایت می کنند یکی از عواملی است که خطر افتادگی را در برخی افراد افزایش می دهد و تعدادی از علل بالقوه وجود دارد، مانند:

بارداری

یا فشار مداوم یا اسهال

15 درصد افراد دچار اسهال می شوند

شرایطی که بر دستگاه گوارش تحتانی یا لگن تأثیر می گذارد

اعصاب مرتبط با افتادگی رکتوم نیز تحت تأثیر چند بیماری عصبی قرار می گیرند:

تعدادی از اسکلروزیس

آسیب دیسک ستون فقرات

تومورهای مغزی

آسیب لگن یا کمر

افتادگی روده در بزرگسالان بیشتر از کودکان است. به ویژه در میان زنان که 6 برابر بیشتر از مردان آسیب پذیر هستند، در زنانی در سن 50 سالگی یا بیشتر هستند احتمال مبتلا شدن به این بیماری بالاتر است. در حالی که بیشتر مردان در 40 سالگی یا کمتر به این عارضه مبتلا می شوند. افتادگی روده اغلب همزمان با افتادگی مثانه یا اندام زنانه در زنان مسن اتفاق می افتد. ضعیف شدن کلی عضلات کف لگن ممکن است علت این افتادگی همزمان باشد. مراقب باشید در صورت داشتن هر یک از مشکلات ذکر شده با یک پزشک متخصص مانند دکتر علیرضا ایزدی تماس بگیرید و از مشاوره آنها استفاده کنید.

ایا افتادگی روده خطرناک است؟

حتی اگر افتادگی روده اغلب اورژانسی نیست، با این وجود می‌تواند دردناک، تحقیرکننده باشد و تأثیر منفی جدی بر سلامت جسمی و روحی فرد بگذارد. هر کسی که هر گونه علائم یا نشانه های افتادگی رکتوم را تجربه می کند باید در اسرع وقت با پزشک خود مشورت کند. هر چه فرد درمان پرولاپس رکتوم را بیشتر به تعویق بیاندازد، احتمال بروز مشکلات طولانی مدت از جمله بی اختیاری و آسیب عصبی بیشتر می شود.

3 پاسخ

  1. سلام من تا به امروز چهار بار عمل معقدی انجام دادم که دوبار همورویید و شقاق بوده و این اواخر که حدود چهار ماه پیش بود فیستول عمل کردم ولی همچنان درد دارم سوالم اینه که اگه آیا برش اسفنکتر کمکی بهم میکنه یا اگه اسفنکتر برش بخوره دچار بی اختیار میشم ؟

    1. باسلام و احترام
      ابتدا لازم است علت ایجاد فیستول مشخص بشود و پس از تشخیص و پی بردن به علت بیماری مقعدی شما
      عوارض بررسی شود

  2. سلام مادر من سال گذشته هیسترکتومی شده ودرطول این یکسال شیمی درمانی ادامه دارد ولی افتادگی روده پیداکرده وبعد از دفع درد دارند آیا درمان بدون جراحی وجود دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *