پولیپ روده تا چه اندازه خطرناک است ؟ | علائم آن چیست؟

پولیپ روده

عوامل موروثی و سبک زندگی نامناسب از دلایل اصلی پیدایش پولیپ روده هستند. در بیشتر مواقع این توده ها بی خطر هستند. اما باید درمان شوند تا از سرطانی شدن آنها جلوگیری شود. با این مطلب همراه شوید تا با علائم پولیپ روده بزرگ علل و روش های درمانی آن آشنا خواهید شد. پولیپ یعنی رشد خوش خیم سلول های داخلی هر عضو بدن ، پولیپ ها در نقاط  مختلفی از سیستم گوارشی رشد می‌کنند اما بیشتر در روده بزرگ به وجود می آیند.

ما در این قسمت می خواهیم درباره علائم پولیپ روده ، علل و روش های درمانی آن صحبت کنیم. روی خط روده یک توده کوچک از تجمع سلول ها تشکیل می شود که این بیماری می باشند اما اکثر آنها بی خطر هستند در صورتی که برخی از آنها در طول زمان به سرطان روده تبدیل می شوند، اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که در مورد این بیماری اطلاعات کمی دارید و نمی دانید از چه روش هایی باید برای درمان آن استفاده کرد بهتر است تا پایان مطلب ما را دنبال کنید.

علت پیدایش پولیپ‌های روده

سلول ها در صورت سالم بودن به شکل منظمی رشد می کنند و تقسیم می شوند اما جهش در ژن باعث می شود که حتی اگر به تکثیر سلولی نیازی نباشد، باز هم سلول ها به تقسیم شدن خود ادامه دهند. این رشد نامنظم سلول ها منجر به پیدایش پولیپ و علائم پولیپ روده می شود. همانطور که گفتیم این عارضه تومور ها و توده های  سرطانی و خوش خیمی هستند. این توده ها که انداره های آن ها متفاوت میباشد (حدود چند سانتیمتر) در قسمت های مختلفی از سیستم گوارشی رشد می کنند اما بیشتر در انتهای روده بزرگ یا کولون به وجود می آیند.

بنابراین پوشش داخلی روده دارای برآمدگی هایی می شود. اگر پولیپ ها برجسته باشند، به شکل قارچ در روده و پراکنده ، رشد می کنند. وجود پولیپ در بزرگسالان نسبت به کودکان شایع تر می باشد و با افزایش سن نیز احتمال پیدایش آنها نیز بیشتر می شود. دلیل اصلی شکل گرفتن پولیپ در روده مشخص نیست اما طبق نظر پزشکان ، رژیم غذایی پرچرب و کم فیبر زمینه را برای پیدایش علائم پولیپ روده فراهم می کند. البته ژنتیک نیز در به وجود آمدن این توده ها تاثیر به سزایی دارد.

انواع پولیپ روده

درذ این بخش به انواع این عارضه خواهیم پرداخت. انواع آن عبارتند از :

۱. پولیپ خوش خیم روده

به توده غیر سرطانی روده، پولیپ خوش خیم روده می گویند که توده درون پوشش داخلی روده بزرگ هست که خطری برای فرد ندارند و احتمال بد خیم بودن خیلی در آنها پایین است.  هایپر پلاستیک ، hamartomas، پولیپ کودوکان، پولیپ التهابی یا کاذب، پولیپ peuts-jeghers و پولیپ لنفاوی ، انواع پولیپ خوش خیم روده هستند.

۲. پولیپ روده کوچک

پولیپ هایپر پلاستیک یکی از انواع پولیپ های روده نیم سانتی‌متری است که بیشتر رکتوم و سیگمویید را در گیر می کند. این پولیپ روده کوچک معمولا علائم و نشانه ندارد و به ارامی  در درون دیواره داخلی روده رشد می کند.

۳. پولیپ روده در جوانان

پولیپ Juventil یا پولیپ جوانان که جزء پولیپ های خوش خیم روده است در ۸۰ درصد موارد رکتوم و بیشتر کودکان زیر ۱۰ سال را به خود مبتلا می کند. میزان شیوع پولیپ روده جوانان در پسران در مقابل دختران بالا تر است.

علائم پولیپ روده

شایع ترین علائم پولیپ روده

در ادامه موضوع پولیپ روده و معده باید گفت که پولیپ روده در بیشتر موارد هیچ علامت و نشانه ای ندارد با این حال برخی از علائم شایع که در مبتلایان به پولیپ روده مشاهده می شوند شامل این موارد هستند:

• خون در مدفوع : خونریزی مقعدی و مدفوع خونی یکی از نشانه های ابتلا به پولیپ روده یا سرطان روده است که باید جدی گرفته شود. خونریزی شدید ممکن است باعث پارگی پوست مقعد شوند.
  • درد شکم : در مواردی که پولیپ بزرگ باشد، باعث انسداد قسمتی از روده می شود و در نتیجه باعث دل درد شدید میشود.
  • تغییر رنگ مدفوع : سیاه شدن رنگ مدفوع یکی از علائم این عارضه است که نشانه و علامت خونریزی روده بزرگ است.
  • کم خونی : خونریزی ناشی از ابتلا به پولیپ باعث کاهش میزان آهن در بدن افراد می شود. کمبود آهن و اسید فولیک هم کار سلول های قرمز خون را منحل کرده و نتیجه ی آن ، کم خونی در افراد است. کاهش اکسیژن دریافت شده توسط اندام های بدن به دلیل کم خونی باعث ایجاد خستگی، ضعف و تنگی نفس می شود.
  • اسهال : در صورتی که تغییرعادات روده ای طولانی شود ، از علائم پولیپ روده است.

مهمترین دلایل ایجاد این عارضه

پولیپ روده در صورت رشد غیر طبیعی بافت به وجود می آید ، و علت اصلی آنرا کسی نمیداند. بدن انسان به صورت طبیعی هر چند وقت یک بار، سلول های جدیدی را جایگزین سلول های آسیب دیده میکند. در بعضی مواقع بدون اینکه نیاز داشته باشد، فرآیند تقسیم سلولی و رشد را انجام می دهد. همین مراحل رشد سلولی بی دلیل باعث ایجاد علائم پولیپ روده می شود که ممکن است هر قسمت از روده را درگیر کند. سبک زندگی و عادت های غذایی نامناسب از موثر ترین علت پولیپ روده به حساب می آیند. مانند استفاده از نوشیدنی های الکلی و غذاهای پرچرب و نداشتن تحرک یا استعمال دخانیات. به طور کلی موارد زیر را می توان مهم ترین علل تشکیل  پولیپ روده دانست :

۱. اضافه وزن

۲. سابقه خانوادگی

۳. سابقه قبلی داشتن پولیپ

۴. سن بالای ۵۰ سال

۵. بیماری ها و مشکلات التهابی

۶. سرطان رحم پیش از ۵۰ سالگی

۷. عدم کنترل دیابت نوع ۲

۸. اختلال های ژنتیکی مانند سندروم گاردنر، سندروم پوتز، جگرز، پولیپوز آدنوماتوز خانوادگی

خوراکی هایی که برای جلوگیری از پولیپ روده موثر هستند

•  کلم بروکلی
  • فلفل قرمز
  • اسفناج
  • زردچوبه
  • سیر

دز این مقاله نگاهی کلی به پولیپ روده ، علائم خطرناک آن و روش های درمان آن داشتیم. در صورت بروز هرگونه مشکل حتما به پزشک متخصص مراجعه نمایید. امید است این مقاله از وبسایت دکتر علیرضا ایزدی مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته باشد.