آیا بیماری گوارشی معده عصبی است؟ + علائم و روش های درمان

علائم بیماری گوارشی معده

علائم بیماری گوارشی معده شامل سوزش سر دل، اسهال،  حالت تهوع، علائم یبوست ، درد معده می باشد. افرادی که حداقل یک علائم سیستم گوارشی دارند نسبت به افرادی که علائم دستگاه گوارش ندارند احتمال ابتلا به اظطراب یا افسردگی بیشتری دارند. درد ها و ناراحتی های جسمی مانند سردرد ، خستگی ، ناراحتی معده ، تهوع ، سرگیجه ، درد های اسکلتی _ عضلانی‌ بیشتر در افرادی می باشد که اظطراب و یا افسردگی دارند. علائمی وجود دارد که نشان می دهد مشکل معده درد ، عصبی نیست. مانند کاهش وزن ، وجود خون در مدفوع می تواند هشدار جدی در این زمینه به ما بدهد. هرگونه علائم دستگاه گوارش نیاز به تشخیص دکتر دارد.

معده درد عصبی و ناشی از استرس چه حالاتی دارد ؟

افرادی که معده درد ناشی از استرس و یا اظطراب دارند معمولا احساس گرفتگی عضلات سوء هاضمه ، نفخ ، حالت تهوع یا اسهال دارند. استرس ترشح و حرکت مایعات را در سیستم گوارش بیشتر می کند. استرس حاد یا مزمن قابلیت شدید کردن علائم  بیماری گوارشی معده را دارد. این استرس و اضطراب می تواند منجر به بیماری های زیر هم شود :

سندروم روده تحریک پذیر

سندروم روده تحریک پذیر نوعی اختلال در دستگاه گوارش است که علائم آن شکم نفخ کرده یا متورم ، اسهال یا یبوست ، دل درد ، مخاط سفید در مدفوع می باشد. این بیماری تهدیدی برای زندگی نیست اما مزمن است و می تواند بر کیفیت زندگی شخص تاثیر بگذارد.

بیماری رفلاکس معده

بیماری رفلاکس معده یک بیماری گوارشی است که در آن افراد رفلاکس اسید را تجربه می کنند در این حالت اسید معده وارد مری می شود و منجر به علائمی مانند سوزش سر معده می شود و علائم آن شامل درد قفسه سینه ، بوی بد دهان ، مشکل در بلعیدن ، خشکی صدا در هنگام بیدار شدن از خواب ، احساس درد در گلو ، سرفه خشک می باشد و معمولا این افراد اظطراب هم دارند.

برخی دلایل اظطراب که منجر به بیماری های گوارشی معده می شوند !

برخی شغل های پر استرس و یا خواب بی کیفیت می تواند از دلایل بیماری های گوارشی باشد در بسیاری از مواقع سلامت روحی و جسمی داشتن بهتر از یک شغل مناسب اما بدون سلامتی است. یاد گرفتن مدیریت اظطراب در درمان علائم دستگاه گوارش می تواند بیشترین تاثیر را داشته باشد. نگرانی و اظطراب افزون بر درد های گوارشی می تواند روی موارد زیر تاثیر بگذارد :

• روی سیستم قلبی عروقی
  • وماتیسم و یا سرماخوردگی

روش های پیشگیری و درمان بیماری گوارشی معده درد

روش های مدیریت استرس را تمرین کنیم ، استرس یک چیز عادی در زندگی است اما باید مهارت مقابله با آن را حتما بلد باشیم و انجام دهیم. روش های آرامسازی می تواند به ما کمک زیادی کند روش هایی های مانند :

• ریلکس شدن عضلات
  • تنفس عمیق
  • مدیتیشن
  • کاهش مصرف کافئین زیاد :  کافئین علاوه بر اینکه باعث بیشتر شدن احساس اظطراب می شود بلکه بسیاری از محصولاتی که حاوی کافئین می باشند باعث علائم بیماری گوارشی معده و در نهایت ناراحتی در دستگاه گوارش می شوند.
  • داشتن یک رژیم غذایی مفید برای روده باعث بهبود علائم دستگاه گوارش می شود.
  • حتما مطمئن شوید که غذاهایی که استفاده می کنید سرشار از فیبر هستند و غذا های پروبیوتیک را به رژیم غذایی خود اضافه کنید زیرا مطالعات نشان داده است که پروبیوتیک ها ممکن است دارای اثر کاهش دهنده اظطراب باشند.

کودکان هم ممکن است معده درد عصبی را تجربه کنند اما ممکن است علائم آنها متفاوت باشد و آن را متفاوت بیان کنند مثلا ممکن است به مدرسه نروند یا به طور مداوم معده درد را گزارش کنند بدون اینکه علائم دیگری را نشان دهند .

معده درد عصبی

درمان بیماری گوارشی معده درد عصبی با چند راهکار طب سنتی و گیاهی

• نوشیدن زیاد آب : افرادی که استرس و اظطراب زیادی دارند ممکن است دچار حالت تهوع و استفراغ شوند که یکی از علائم سندروم معده درد عصبی است . بنا براین برای جبران آب از دست رفته باید بدن خود را هیدراته نگه دارند و آب و مایعات هیدراته استفاده کنند .
  • از مصرف کافئین پرهیز کنید : از نوشیدنی ها و مواد کافئین دار مانند قهوه پرهیز کنید .
  • مصرف میوه ی انجیر : انجیر دارای موادی است که به عنوان ملین عمل می کند و باعث می شود یبوست کاهش یافته و روده حرکات سالمی داشته باشد همچنین انجیر حاوی ترکیباتی است که به کاهش سوء هاضمه کمک می کند.

استفاده از قرص برای درمان معده درد عصبی

بعضی از افراد به جای استفاده از در مان های خانگی از دارو برای درمان سریع معده درد عصبی استفاده می کنند. ممکن است برخی از دارو هایی که استفاده می کنند تاثیر زیادی نداشته باشد در حالی که قرص های دیگری ممکن است تاثیر بیشتری داشته باشند. برای مثال برای کاهش حالت تهوع و یا اسهال از داروی امترول میلانتا ، پیتو بیسمال استفاده کرد. برای استفاده کردن از دارو باید حتما از پزشک کمک بگیرید تا دچار عوارض آن نشوید.

علائم زخم معده عصبی

تعدادی از علائم درد معده عصبی با زخم آن مرتبط است و شدت علائم بستگی به شدت زخم دارد و بیشتر علائم احساس درد در وسط شکم بین قفسه سینه و ناف است و هنگامی که معده شما خالی باشد درد بیشتری را احساس خواهید کرد که ممکن است از چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد.

از دیگر علائم آن می توان به رفلاکس اسید ، کم خونی ، تنگی نفس ، عدم تمایل به غذا خوردن ، کاهش وزن ، نفخ ، حالت تهوع باشد. در صورت داشتن هر یک از این علائم ها حتما باید به پزشک مراجعه کنیم حتی اگر علائم آن خفیف باشد زیرا در صورت درمان نشدن ممکن است وضع مان بد تر شود و به راحتی درمان نشود .

در مطال بالا نگاهی کلی به علائم و چندین راهکار درمان بیماری گوارشی معده درد عصبی داشتیم و شما در جهت مهار آن راهنمایی کردیم. اما تنها به این مطالب و دیگر مطالب موجود در فضای اینترنت بسنده نکنید و به دلیل حساس بودن این بیماری در صورت مشاهده هر گونه علائم حتما به پزشک متخصص مراجعه نمایید. دکتر علیرضا ایزدی فوق تخصص بیماری های گوارشی شما عزیزان را در این مسیر درمان همراهی و راهنمایی می کند و بهترین و با کیفیت ترین خدمات را به شما دوستان ارائه می دهد. برای اطلاعات بیشتر و گرفتن نوبت با شماره های تماس موجود در سایت تماس حاصل فرمایید.