متخصص جراحی دستگاه گوارش

فوق تخصص جراحی کولورکتال

لاپاراسکوپی تخصصی و پیشرفته

آیا آبسه مقعدی خطرناک است؟ آیا باعث سرطان می شود؟

موضوعات این مقاله

آیا آبسه مقعدی خطرناک است

آیا آبسه مقعدی خطرناک است؟ از دلایل ایجاد این عارضه که به آن آبسه آنورکتال هم اطلاق می‌شود، باید به تجمع چرک در پوست اطراف ناحیه مقعد اشاره کرد. با توجه به اینکه آبسه مقعدی عفونی و دردناک است، امّا اکثر افراد به درمانش اهمیتی نمی‌دهد. چنانچه آبسه مقعدی به موقع درمان نشود، شاید باعث بروز بروز بیماری‌های مانند فیستول مقعدی شود. ما در این مقاله از سایت دکتر علیرضا ایزدی قصد داریم تا به این ماهیت عارضه آب سه مقعدی و خطرات آن بپردازیم.

 

آبسه مقعدی چیست؟

آبسه آنورکتال (مقعدی) بر اثر تجمع عفونت و چرک در غدد ناحیه مقعد ایجاد می‌شود. هنگامی که بیمار دچار عفونت‌های مزمن یا عارضه یبوست مزمن شود، غدد چربی این ناحیه در معرض آسیب‌دیدگی می‌گیرند. علاوه بر این هموروئید و شقاق هم می‌تواند عامل بروز آبسه مقعدی شود. با ایجاد آسیب وارد شده به این غدد و مسدود شدن کانال‌های آن‌ها، عارضه آبسه مقعدی بروز می‌دهد.

 

آیا آبسه مقعدی درد دارد؟

ایجاد درد در ناحیه مقعد شاید پیش از زمان اجابت مزاج یا بعد از آن ایجاد شود. در این عارضه میزان درد از مرحله پایین شروع شده و با گذشت زمان بیشتر خواهد شد. درد آبسه مقعدی به این صورت است که شخص در انجام فعالیت امور روزمره خودش ناتوان می‌شود. به‌خاطر وجود اعصاب زیادی در ناحیه مقعد، درد در این قسمت می‌تواند بسیار شدت بیابد. درواقع درد مقعد دلایل مختلفی دارد. امّا در اغلب مواقع این دلایل هیچ خطری به هنراه خود ندارند. چنانچه درد مقعد برای عارضه آبسه مقعدی در مدت 24 تا 48 ساعت از بین نرود، لازم است که فرد بیمار خیلی سریع به پزشک مربوطه مراجعه نماید.

 

آیا آبسه مقعدی با دارو درمان میشود؟

به‌طور معمول جهت درمان آبسه مقعدی با دارو، آنتی بیوتیک‌های مختلفی توسط پزشک متخصص تجویز می‌گردد. درواقع آنتی بیوتیک‌ها معمولاً هنگامی بیمار آبسه مقعدی علائم شدیدتری داشته باشد یا مشکلات عفونی و بیماری‌های مقاربتی از علل پدیدار شدن عارضه آبسه مقعدی هستند که در چنین مواقعی عمل از سوی پزشک تجویز خواهد شد. درمان دارویی با آنتی بیوتیک‌ها عموماً جهت پیشگیری از شدت بیماری تجویز می‌شوند. به‌طور کلی داروهای تجویز شده با توجه به شدت دوز بیماری بین 7 الی 10 روز باید مورد استفاده قرار بگیرند. از رایج‌ترین آنتی بیوتیک‌هایی که اغلب برای درمان عارضه آبسه مقعدی تجویز می‌گردند، باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • سیپروفلوکساسین (Ciprofloxacin)
  • مترونیدازول (Metronidazole)
  • آمپی سیلین (Ampicillin)
  • سولباکتام (Sulbactam)

 

آیا آبسه مقعدی باعث سرطان میشود؟

ایا آبسه مقعدی در حدی خطرناک است که باعث سرطان شود؟ به‌طور کلی هر نوع عفونت و زخم در ناحیه مقعد باید مورد پیگری قرار بگیرد. چراکه این قسمت از بدن انسان فعال بوده و در طول روز مقادیری مدفوع بسیار آلوده از این بخش عبور می‌کند. به موجب این امر جهت جلوگیری از بروز بیماری‌های ناشناخته مقعد و حتّی انواع سرطان باید آبسه مقعدی را در این قسمت از بدن خیلی سریع مورد درمان یا جراحی قرار بگیرد. در کل هر عارضه که در بدن ایجاد می‌شود اگر درمانی برای آن صورت نپذیرد، ممکن است بعدها خطراتی جدی برای شخص بیمار ایجاد نماید.

 

آبسه مقعدی درمان

 

آیا آبسه مقعدی درمان دارد؟

معمولاً درمان آبسه مقعدی به وسیله جراحی یکی از رایج‌ترین روش‌های درمان عارضه آبسه مقعدی محسوب می‌شود. در این روش جراحی، به‌طور معمول برشی در نزدیکی پوست ناحیه مقعد ایجاد می‌نمایند تا عفونت آبسه کاملاً تخلیه شود. درواقع این کار را می‌توان در مطب پزشک به‌واسطه بی حسی موضعی و به‌طور سرپایی یا در اتاق عمل با بیهوشی عمومی هم انجام داد. لازم به ذکر است که برخی ائقات هم حتّی بعد از درمان آبسه مقعدی، چنانچه این کار به دقت و با روش صحیحی صورت نپذیرد، احتمال ایجاد فیستول مقعدی شدت خواهد یافت. از دیگر روش‌های درمان این عارضه می‌توان به لیزر آبسه مقعدی اشاره کرد.

درمان به روش لیزر مقعد با لیزر پرتوان دی اکسید کربن صورت می‌پذیرد. در چنین روشی شاید برای درناژ بهتر و ترمیم بهتر ناحیه عمل پزشک متخصص جراحی از لیزر کم توان آی آر سی استفاده نماید. در لیزر آبسه مقعدی تمام مراحل عمل جراحی آبسه با لیزر انجام خواهد شد و دیگر هیچ خبری از تیغ و کوتر جراحی در میان نحواهد بود. چراکه در روش درمان با لیزر آبسه مقعدی از بروز عوارضی مانند بی اختیاری مقعد جلوگیری خواهد کرد و دوره نقاهت بسیار کوتاهی هم دارد. امّا استفاده از تیغ و کوتر باعث بروز احساس درد و سوزش مضاعف می‌شود. از مزیت اصلی استفاده از روش درمانی لیزر آبسه مقعدی می‌توان به خاصیت ترمیم کنندگی لیزر اشاره کرد.

 

چه چیزی برای آبسه مقعدی خوب است؟

آب کلم دارای ماده‌ای به نام گلوتامین است که در عملکرد طبیعی روده نقش بسزایی دارد. جهت این منظور ابتدا باید مقدار آب کلم را تهیه نمایم و در طول روز یک الی دو بار آن را بنوشیم. درواقع آب کلم به‌واسطه نرم نمودن مدفوع از ایجاد یبوست جلوگیری به عمل می‌آورد و علاوه بر این درد حاصله از عارضه آبسه مقعدی را بسیار کاهش می‌دهد. علاوه بر روش مذکور استفاده از کمپرس گرم در افزایش گردش خون برای این ناحیه بسیارموثر است. چراکه  چرک و عفونت موجود در این بخش از بدن را که درگیر شده رقیق خواهد کرد.

با استفاده از این روش در کاهش درد ناشی از عارضه آبسه مقعدی بسیار موثر است. علاوه بر این آبسه کوچک با استفاده از کمپرس آب گرم به سرعت درمان خواهد شد. استفاده از ویتامین C هم نقش بسیار موثری در درمان آبسه مقعدی دارد. درواقع با این ویتامین از پیشرفت و ایجاد فیستول مقعدی تا حد زیادی جلوگیری خواهد شد. مصرف روزانه 1000 میلی گرم ویتامین C برای پیشگیری از این عارضه بسیار موثر است، چراکه استفاده بیش از حد از این ویتامین در طول روز باعث اسهال و آسیب بیشتر در عارضه ابسه مقعدی خواهد شد.

 

نتیجه گیری

در کل عدم درمان به موقع آبسه مقعدی باعث می‌شود تا علائم عفونت گسترش بیابد و عفونت در بدن پخش گردد. ما در این مقاله به خطرات عارضه آبسه مقعدی و انواع روش‌های درمان آن پرداختیم. در ادامه مواردی که در درمان آبسه مقعدی وجود دارد را با هم مورد بررسی قرار دادیم. امید است مقاله آیا آبسه مقعدی خطرناک است؟ برای شما مخاطبین محترم مفید بوده باشد. لطفاً پس از مطالعه کامل این مقاله نظرات شخصی خود را در آبسه مقدی با ما در سایت دکتر علیرضا ایزدی به اشترک بگذارید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *