ایا بیماری کرون سرطان است ؟ + علائم بیماری کرون و روشهای درمان

علائم بیماری کرون

بیماری کرون یک نوع بیماری مربوط به روده میباشد که سبب تورم و تحریک دستگاه گوارش می‌شود. باید علائم بیماری کرون را جدی بگیرید. این بیماری دستگاه گوارش ، روده کوچک و بزرگ را تحریک می‌کند .این بیماری می‌تواند قسمت‌های مختلفی از دستگاه گوارش را تحت تاثیر قرار بدهد. برای موشکافی دقیق تر این بیماری با وبسایت دکتر علیرضا ایزدی همراه باشید.

انواع بیماری کرون

انواع بیماری کرون شامل موارد زیر می‌باشد :

۱. ایلئوکولیت : این بیماری که یک التهاب می‌باشد در قسمت روده کوچک و بخشی از روده بزرگ ایجاد می‌شود. ایلئوکولیت شایع ترین نوع این بیماری میباشد.

۲. ایلیت : به تورم و التهاب در روده کوچک ایلیت گفته می‌شود.

۳. معده اثنی عشر : معده و قسمت بالای روده کوچک تحریک و ملتهب می‌شود.

۴. ژژنوم ایلت : این التهاب در نیمه بالایی روده کوچک به وجود می‌آید.

علائم بیماری کرون

• درد شکم
  • بی اشتها شدن
  • علائم پوستی غیر طبیعی
  • فیستول مقعد

نحوه تشخیص کرون

کسانی که به این بیماری مبتلا می‌شوند ممکن است در اوایل شروع این بیماری علائم شدید داشته باشند اما پس از مدتی دارای علائم بسیار خفیف باشند. بهبود این بیماری مدت‌ ها طول بکشد برای همین به صبر و تحمل زیادی نیاز دارد. معمولا بسیاری از افراد برای اولین بار به دلیل اسهال مداوم و احساس درد در ناحیه شکم و یا کاهش وزن به پزشک مراجعه می‌کنند و پزشک برای تشخیص این بیماری آزمایش‌های زیر را تجویز می‌کند.

• آزمایش مدفوع : مدفوع را برای مشاهده باکتری یا انگل به آزمایشگاه میفرستند و با انجام این آزمایش می‌شود عفونت‌ هایی را که منجر به اسهال شدند را تشخیص داد.
  • آزمایش خون : در این آزمایش تعداد بالای گلبول های سفید ممکن است نشان دهنده التهاب و یا عفونت باشد . تعداد کم گلبول ‌های قرمز خون یا کم خون را در این آزمایش تشخیص می‌دهند و طبق محاسبات از هر سه نفر بیماری که به کرون مبتلا هستند یک نفر از آن ها به کم خونی مبتلا می‌باشد.
  • کولونوسکوپی : در این آزمایش پزشک از یک آندوسکوپ که دارای لوله نازک مجهز به نور و دوربین  است را داخل روده میفرستد و بررسی های لازم را انجام می‌دهد .
  • Ct اسکن : با ct اسکن تصاویری از دستگاه گوارش شما گرفته می‌شود که در آن مشخص می‌شود که التهاب روده چقدر است
  • آندوسکوپی : در این روش یک لوله بلند و نازک را به نام آندوسکوپ از طریق دهان و گلو شما عبور می‌دهند و توسط دوربینی که به آن متصل شده است قسمت‌های داخلی بدن شما مشاهده می‌شود.
  • معاینه دستگاه گوارش : در معاینه دستگاه گوارش ،  تصاویر اشعه ایکس به پزشک اجازه می‌دهد تا حرکات مایع باریم بلعیده شده را در دستگاه گوارش به راحتی مشاهده کند.

روش درمان بیماری کرون

حال که با علائم بیماری کرون آشنا شدیم ، برخی راه های درمان این بیماری را خواهیم گفت که شامل موارد زیر می باشد :

• داروی ضد اسهال : برخی داروها مانند لوپرامید می‌تواند باعث توقف اسهال شود.
  • تعدیل کننده سیستم ایمنی : این داروها با سرکوب سیستم ایمنی بیش فعال باعث کاهش التهاب می‌شود برخی از این داروها شامل سیکلوسپورین و آزاتیوپرین می‌باشد .
  • عمل جراحی : با انجام عمل جراحی نمی‌شود بیماری کرون را درمان کرد اما می‌شود برای درمان عوارض آن از عمل جراحی استفاده کرد ممکن است برای ترمیم یا اصلاح سوراخ‌ های روده و یا انسداد و خونریزی نیاز به جراحی داشته باشید.

ایا بیماری کرون سرطان است

عوارض بیماری کرون

• آبسه : کیسه ای است آلوده و پر از چرک که در دستگاه گوارشی و شکم ایجاد می‌شود .
  • شقاق مقعدی : پارگی های کوچکی است که در مقعد می‌تواند باعث درد خارش و یا خونریزی شود .
  • انسداد روده : بافت ناشی از التهاب رود بزرگ یا روده باریک می‌تواند روده را جزئی و یا به صورت کامل مسدود کند و انسداد در روده کوچک یا روده بزرگ حتماً نیاز به جراحی دارد .
  • سرطان روده بزرگ :  بیماری کرون در روده بزرگ باعث ابتلا به سرطان روده بزرگ می‌شود و برای درمان آن در برخی موارد باید به جراحی سرطان روده روی آورد.
  • سوء تغذیه : اسهال جذب مواد مغذی را برای بدن سخت می‌کند و کمبود آهن یکی از مشکلات رایج در افرادی است که به بیماری کرون مبتلا هستند . هنگامی که بدن شما نتواند اکسیژن کافی را دریافت کند باعث کمبود آهن کم خونی می‌شود.
  • فیستول : بیماری التهابی روده ‌ای است که می‌تواند باعث ایجاد منافذ غیر طبیعی به نام فیستول در دیوارهای روده شود. فیستول مقعدی گاهی عفونی می‌شوند.
  • زخم ‌های باز : زخم ‌های باز می‌توانند در معده رکتوم و یا دهان ایجاد شوند.

تاثیر بیماری کرون هنگام بارداری

زنان مبتلا به بیماری کرون در هنگام بارداری معمولاً بارداری نرمالی دارند ، اما پزشکان بارداری را زمانی که بیماران در حال بهبودی هستند توصیه می‌کنند . در هنگامی که این بیماری در بارداری شدت پیدا کند و علائم بیماری کرون ظاهر شود ، خطر سقط جنین ، زایمان زودرس ، وزن کم بچه هنگام تولد ، افزایش پیدا می‌کند. بیماری کرون سرطان نیست اما می‌تواند خطر ابتلا به عفونت ‌های شدید و سرطان روده بزرگ را افزایش دهد.

روش‌ های پیشگیری از بیماری کرون

تقریباً هیچ راهی برای پیشگیری از بیماری وجود ندارد و تنها تغییرات سبک زندگی می‌تواند علائم آن را کاهش دهد و از شدت این بیماری جلوگیری کند با روش ‌های زیر می‌توانید علائم بیماری کرون را کاهش دهید :

• رژیم غذایی سالم و کم چرب
  • کنترل و مدیریت استرس
  • به طور منظم ورزش کردن
  • خودداری از مصرف سیگار

کرون چه زمانی خطرناک می شود؟

در صورت داشتن هر یک از علائم زیر باید حتماً به پزشک مراجعه کرد :

• مشاهده خون در مدفوع
  • عدم توانایی در خارج کردن گاز معده
  • درد شدید در ناحیه شکم
  • استفراغ و تهوع غیر قابل کنترل
  • خستگی یا ضعف مزمن که از نشانه‌های کم خونی می‌باشد.

در بیماری کرون ممکن است هر بخش از روده کوچک و بزرگ شما درگیر شود و این درگیری پیوسته باشد و یا در چندین بخش مجزا اتفاق بیفتد در برخی افراد ممکن است محدود به کلون باشد نشانه‌ ها و علائم این بیماری می‌تواند خفیف و یا شدید باشد و به تدریج ایجاد شود. گاهی اوقات هم به طور ناگهانی و بدون هیچ هشدار قبلی به وجود می‌آید و ممکن است دوره‌ هایی وجود داشته باشد که هیچ علائم و نشانی از بیماری وجود نداشته باشد و بیماری در حالت غیر فعال قرار گیرد گاهی اوقات ممکن است علائم با موارد دیگری مانند ناراحتی معده ، آلرژی و یا مسمومیت غذایی اشتباه بگیرید در صورت ادامه پیدا کردن این علائم باید حتماً به پزشک مراجعه کنید .

بیمارانی که به کرون شدید مبتلا هستند ممکن است علائم شدید تری را تجربه کنند مانند : التهاب پوست چشم و مفاصل ، سنگ کلیه ، التهاب کبد ، کمبود آهن ، تنگی نفس و کاهش توانایی ورزش به دلیل کم خونی و تاخیر در رشد در کودکان. مبتلا شدن به هر نوع بیماری مزمنی می‌تواند ترسناک باشد اما اگر مبتلا به کرون شده‌ اید با معالجه و دارو درمان مناسب می‌توانید یک زندگی طولانی داشته باشید اما به شرط اینکه فرد مبتلا علائم خود را تحت کنترل داشته باشد. در این دوره نظارت و کنترل بیماری از اهمیت بالایی برخوردار است .

آیا بیماری کرون واگیردار است

آیا بیماری کرون واگیردار است ؟

این بیماری ظاهراً واگیردار نمی‌باشد بنابراین در این مورد جای نگرانی وجود ندارد. در این دوره محصولات لبنی را کاملاً محدود کنید . در بسیاری از افرادی که به این بیماری مبتلا هستند بیماری التهابی روده و یا مشکلات لبنی بهبود می یابد. وعده ‌های غذایی کوچک مصرف کنید ، خوردن ۵ یا ۶ وعده غذایی کوچک در روز بهتر است دو یا سه وعده غذایی بزرگ است زیرا فرایند هضم  غذا سبک تر و راحت تر می‌باشد و به دستگاه گوارش شما فشار کمتری وارد می‌شود. مایعات زیادی بنوشید ، در بین مایعات آب بهترین گزینه می‌باشد نوشیدنی‌های الکلی و یار نوشیدنی را که حاوی کافئین می‌باشد روده شما را تحریک می‌کنند و باعث بدتر شدن اسهال می‌شود.

نوشیدنی‌های گاز دار باعث ایجاد نفخ می‌شوند . حتماً از مولتی ویتامین استفاده کنید زیرا بیماری کرون می‌تواند توانایی شما را در جذب مواد مغذی مختل کند اما فراموش نکنید که حتماً قبل از مصرف هر ویتامین و یا مکملی با پزشک خود مشورت کنید. مصرف سیگار باعث خطر ابتلا بیماری کرونا افزایش می‌دهد و اگر به آن مبتلا شود سیگار کشیدن باعث تشدید شدن آن می‌شود. شاید استرس باعث بیماری کرون نباشد اما می‌تواند علائم و نشانه‌های آن را بدتر کند شما باید روش ‌هایی را برای کمک به کنترل استرس یاد بگیرید و سعی کنید استرس خود را با انجام فعالیت ‌هایی مانند ورزش مدیتیشن و غیر کنترل کنید.

علائم بیماری کرون در زنان

علائم بیماری کرون در زنان زیر را شامل می‌شود :

• پریود نا منظم
  • کمبود آهن
  • درد هنگام رابطه جنسی

عوامل موثر در ابتلا به کرون

• ژنتیک
  • سیستم ایمنی

نکته ی پایانی

کرون یک بیماری التهابی روده است که باعث التهاب جداره روده بزرگ و روده باریک می‌شود. با دانستن علائم بیماری کرون و برخی از راهکارها و تغییر سبک زندگی می‌توان از ایجاد این بیماری جلوگیری کرد. در کل در صورت مشاهده هر کدام از علائم این بیماری باید حتما به پزشک متخصص مراجعه کرد تا به اتفاقات جبران ناپذیری منجر نشود. دکتر علیرضا ایزدی فوق تخصص جراحی کولورکتال از جمله معدود و مجرب ترین پزشکان در زمینه درمان انواع بیماری های گوارشی مانند درمان یبوست ، درمان بواسیر ، شقاق و … می باشد که با جدیدترین و به روز ترین علم پزشکی دنیا آماده مشاوره و معالجه شما عزیزان می باشد. کافیست برای مشاوره با شماره های تماسی که در وبسایت وجود دارد تماس گرفته و با ما در ارتباط باشید.