جراحی کولورکتال چیست؟ + علائم و درمان قطعی کولورکتال

جراحی کولورکتال چیست

از این جراحی برای درمان مشکلات روده ، مقعد و رکتوم استفاده می‌شود. نام دیگر جراحی کولورکتال ، پروکتولوژی نیز می‌باشد. شاید برایتان سوال باشد که جراحی کولورکتال چیست ؟ از جراحی کولورکتال برای درمان بیماری های دستگاه گوارش خوش خیم مانند کولیت ایسکمیک ، دیورتیکولوز و بیماری های التهابی طولانی مدت مانند کرون و کولیت اولسراتیو استفاده میشود. از این جراحی نیز برای بیماری‌ های بدخیم استفاده می‌شود مانند کارسینوم کولورکتال. از دیگر کاربرد جراحی کولورکتال  می‌شود برای درمان ناهنجاری ها و آسیب‌ های دستگاه گوارش استفاده کرد منظور از این بیماری آسیب‌ هایی است که در مجرای دفعی دستگاه گوارش رخ می‌دهد. با وبسایت دکتر علیرضا ایزدی ، فوق تخصص جراحی کولورکتال ، همراه باشید تا با علائم و روش های درمان این عارضه آشنا شوید.

روش های جراحی روده بزرگ ( کولورکتال )

معمولاً جراحان در انتخاب روش جراحی و درمان بیماری دستگاه گوارش در ناحیه روده این نکته را در نظر می‌گیرند که آیا عارضه بدخیم است یا خوش خیم و یا اینکه آیا می‌توانند آن را برای همیشه درمان کنند یا فقط می‌توان به طور موقت آن را درمان کرد.

آندوسکوپی : آندوسکوپی که از طریق روده انجام می‌گیرد نیز یکی از گزینه ‌های درمانی برای روده می‌باشد. جراحی آندوسکوپی بخشی از جراحی کولورکتال می‌باشد .جراحی آندوسکوپی به شکل‌های مختلف انجام می‌شود برای درمان دستگاه گوارش و رکتوم. اگر سرطان کولورکتال در مرحله اول تشخیص داده شود شبیه به یک توده پولیپ خیلی کوچک است. با آندوسکوپی می‌شود سرطان را در مراحل اولیه کنترل کرد و یا حتی می‌شود آن را درمان کرد و هیچ برشی روی شکم ایجاد نمی‌شود.

لاپاراسکوپی : گاهی پزشک جراح نیز تشخیص می‌دهد که از تکنیک های لاپاراسکوپی جراحی باز و یا دیگر اشکال ترکیب درمانی استفاده کند. میزان موفقیت در درمان روده پس از جراحی به میزان خون رسانی مجرای روده و تخلیه غدد لنفاوی بستگی دارد. اما مهم‌ترین نکته این است که میزان نتیجه بخش بودن جراحی بستگی به نوع عارضه و شدت آن دارد پس از اینکه عارضه در بیمار تشخیص داده شد تصویربرداری ها و آزمایشاتی نیز انجام می‌گیرد و مشخص می‌کند که پزشک کدام جراحی را برای بهبود بیمار انتخاب کند.

تامیس : یکی دیگر از جراحی ‌های کولورکتال  تامیس نام دارد. تامیس روشی برای جراحی مقعد است.

جراحی روده چیست

جراحی کولورکتال چیست ؟

با این جراحی تومورها و یا توده ‌های کوچک با کمک گرفتن از تجهیزات لاپاراسکوپی از بین می‌روند. تامیس همچنین برای درمان تومور های کوچک رکتوم یک روش بسیار خوب است. بسیاری از افرادی که به بیماری ‌های رکتوم ، مقعد و روده بزرگ مبتلا هستند بر این باورند که بدون جراحی می‌توانند این بیماری ‌ها را نیز درمان کنند. امروزه با استفاده از روش های جدید و تکنولوژی پزشکان میتوانند این بیماری ها را درمان کنند.

بیماری هایی که نیازمند جراحی کولورکتال است :

۱. پولیپ روده

۲. عفونت در ناحیه مقعد

۳. خونریزی مقعدی

۴. یبوست

۵. سرطان روده

۶. سرطان مقعد

۷. بواسیر

۸. افتادگی روده

۹. عفونت روده

عمل لاپاراسکوپی برای درمان کولورکتال

هنگام جراحی سرطان روده به روش لاپاراسکوپی برش‌ های کوچکی برای شکم بیمار ایجاد شده و دستگاه لاپاراسکوپ درون شکم بیمار از طریق این برش‌ ها فرستاده می‌شود. دستگاه لاپاراسکوپ یک لوله یا یک میله کوچک و باریکی است که در انتهای آن دوربین کوچکی قرار دارد و می‌توان با آن اعضای داخلی را رویت کر، و  برای رویت اعضای داخلی گاز دی اکسید کربن را وارد شکم می‌کنند. در جراحی کولورکتال به روش جراحی باز زخمی به اندازه ۱۵ الی ۲۰ سانت ایجاد میشود. در این روش فرد لازم است که بیهوش شود. یکی از اصلی ترین روش جراحی ، روش پرینال است و از طریق مقعد و رکتوم انجام میشود.

علائم کولورکتال

در این بخش از مقاله جراحی کولورکتال چیست ، به علائم این عارضه خواهیم پرداخت که عبارتند از :

درد پرینه و مقعد : هر گونه درد در ناحیه پرینه و مقعد باید جدی گرفته شود. افرادی که دارای بیماری نوتروپن ، دیابت و نقص ایمنی هستند باید بیشتر توجه کنند. یافته های خوش خیمی مثل فیشر و بواسیر هم ممکن است سبب درد شود. و برای درمان بواسیر در مقالات قبل توضیحاتی ارائه داده ایم.

خونریزی گوارشی : هماتوشیزی به معنی خروج خون از مقعد است. ملنا هم مدفوع بد رنگی است که نشان دهنده ی باقی ماندن خون در دستگاه گوارش است. مدفوعی که همراه خون باشد نیازمند توجه است .

درد شکم : این مشکل نیازمند آزمایش‌ و پیگیری می‌باشد. این مشکل در بیماری ‌هایی مانند کولورکتال ، ایسکمی ، پرفوراسیون و دیورتیکولیت دیده میشود‌. در مواردی که معاینه شکم مثبت باشد و مشابه پریتونیت و پارگی احشا  HGاست کولونوسکوپی و آندوسکوپی ممنوع است. بعد از عمل جراحی کولورکتال باید از انجام فعالیت‌ های سنگین خودداری کنید اما فعالیت ‌های عادی روزمره مشکلی ندارد. پس از این عمل باید حتماً از مصرف سیگار و دخانیات خودداری کنید ، زیرا باعث می‌شود که مدت درمان شدن شما طول بکشد باعث به وجود آمدن گاز در روده می‌شود . حتماً سعی کنید از غذاهایی استفاده کنید که حاوی فیبر بالا باشد و روزانه حداقل ۳۰ دقیقه پیاده روی داشته باشید. پیاده روی  باعث بهبود سریع شما می‌شود و از جمع آوری گاز در روده و نفخ شکم جلوگیری می‌کند.

نکته پایانی

تا اینجای مقاله جراحی کولورکتال چیست ، فهمیدیم که سرطان روده معمولاً از پولیپ های روده نشات می‌گیرند و معمولاً علائمی ندارند اما به مرور تبدیل به سرطان می‌شود. برخی از افراد به دلیل داشتن علائم آزمایش سرطان روده را انجام می‌دهند اما برخی از افراد ممکن است هیچگونه علائم یا نشانه ای نداشته باشند اما دارای سابقه خانوادگی باشند. برای پیشگیری از این بیماری حتماً لازم است آزمایش ‌های لازم را انجام دهید. بیماری ‌های داخلی مدت زمان بیشتری لازم دارد که از خود علائمی نشان دهد و معمولاً بیمارانی که به این عارضه ها دچار می‌شوند دیر متوجه علائم می‌شوند . حتماً لازم است به علائمی که دارید توجه زیادی داشته باشید و به پزشک متخصص مراجعه کنید تا سریعاً درمان شما شروع شود و از پیشروی بیماری جلوگیری کنید.