متخصص جراحی دستگاه گوارش

فوق تخصص جراحی کولورکتال

لاپاراسکوپی تخصصی و پیشرفته

علائم بواسیر داخلی در زنان را بشناسید و از آن پیشگیری کنید !

موضوعات این مقاله

علائم بواسیر داخلی در زنان

بواسیر همیشه عارضه ای بوده که خیلی از افراد بدان دچار می شوند و البته بسته به حاد بودن آن روش های درمان متفاوتی را هم دارد. حتی در نوع خفیف می توان به روش های خانگی آن را درمان کرد. همانطور که در مقالات دیگر در وبسایت دکتر علیرضا ایزدی به شما عزیزان توضیح داده ایم ، بواسیر در دو نوع داخلی و خارجی وجود دارد و بروز این عارضه می تواند بسته به جنسیت افراد متفاوت باشد. در این مقاله قصد داریم به طور ویژه به علائم بواسیر داخلی در زنان بپردازیم و شما همراهان همیشگی وبسایت دکتر ایزدی را در این زمینه یاری رسانیم. در ادامه‌ی مقاله با ما همراه باشید.

 

بواسیر چیست؟

بواسیر در واقع رگ های متورم شده در پایین ترین قسمت راست روده و مقعد واقع شده است. بیشتر وقت ها دیواره های خونی در این قسمت از روده به قدری نازک می شود،  که رگ ها ملتهب و دردناک میشوند. به طور کلی بواسیر به عنوان یکی از مهم ترین دلایل خونریزی مقعدی شناخته شده است.

 

علائم  بواسیر داخلی در زنان

 

عوامل مختلفی در بروز این بیماری در بانوان نقش دارند که ما در این بخش به اختصار هر کدام را توضیح داده ایم.

 

۱.بارداری : یکی از این علائم بارداری است که در خانم های باردار اتفاق می افتد. چرا که با بزرگ شدن رحم به رگ های روده فشار وارد شده و منجر به تورم رگ ها می شود. در نتیجه ی تورم رگ های مقعدی می تواند به بیماری بواسیر بینجامد.

 

۲.اسهال : بواسیر می تواند پس از اسهال های دراز مدت برای شخص اتفاق بیفتد. بنابراین اگر دچار اسهال شده اید و این بیماری مدت های طولانی شما را درگیر کرده است حتما به پزشک متخصص معالجه کنید تا به بیماری های خطرناکی مانند بواسیر حاد دچار نشوید.

 

۳.افزایش سن : بواسیر بیشتر در میان بزرگسالان ،یعنی بین سنین ۴۵ تا ۶۵ سال دیده می شود، ولی بدان معنا  نیست که برای جوانان و کودکان  دچار این بیماری نمی شوند.

 

۴. رابطه مقعدی : چنین رابطه هایی منجر به بواسیر می شود یا اگر این بیماری را داشته باشید و چنین رابطه ای انجام بگیرد بواسیر به شرایط بدتری دچار می شود.

 

۵.یبوست مزمن : زمانی که برای دفع مدفوع  زور می زنید ، فشار زیادی به دیواره  رگ های خونی وارد می شود.

 

 

عوارض بواسیر در زنان

اگر شخصی در هر جای از بدن خود احساس درد و ناراحتی  کند بلا فاصله برای تسکین این درد اقدام می کند. متاسفانه  درد هموروئید در نقطه ای از بدن ایجاد می شود که تمام زندگی و رفتار و خوراک شخص را تحت تاثیر خود قرار می دهد. عوارض بواسیر در زنان معمولا به صورت یکی از حالات زیر نمایان می شود :

  • ابتلا به عفونت مقعد یا آبسه مقعدی
  • محروم شدن از غذا های سرخ کردنی و فست فودی
  • بی اختیاری در نگه داشتن مدفوع و از دست دادن اختیار در نگه داشتن گاز روده در میان جمع

 

علائم بواسیر داخلی در زنان

بواسیر داخلی در داخل مقعد یا در روده بزرگ ایجاد می شود و بواسیر خارجی در خارج از مقعد به وجود می آید. این بیماری علائم بسیاری دارد که می توان به راحتی آن ها رو تشخیص داد . این بیماری در زنان بیشتر از مردان رخ می دهد که این نشانه ها در افراد متفاوت است. از جمله علائم می توان به موارد ذیل اشاره کرد :

۱. سوزش و درد در اطراف مقعد

۲. خارش در اطراف مقعد

۳. تورم در مجاورت مقعد

۴. بیرون زدن گوشت از ناحیه مقعد

۵ . خونریزی در روده

با اینکه علائم بواسیر داخلی در زنان ممکن است با درد بسیار همراه باشد امکان دارد خطری برای سلامت افراد نداشته باشد. در بیشتر موارد با مصرف دارو هموروئید از بین میرود. خطرناک ترین علائم بواسیر در زنان با کم خونی یا سفید شدن رنگ پوست نمایان میشود که بسیار نادر است.

 

معاینه و تشخیص بواسیر

بهترین روش معاینه و تشخیص این بیماری مشاهده مکان مورد نظر است. معاینه مقعد بیمار توسط متخصص جراحی و لیزر بهترین راه کار برای تشخیص است. هموروئید یا بواسیر به راحتی درمان نمیشود و باید داروی مخصوص استفاده کند. خونریزی از مقعد میتواند نشانه بواسیر در زنان باشد یا نشانه دیگر بیماری های دستگاه گوارش باشد. یکی شدن خون با مدفوع یا جدا بودن خون از مدفوع ممکن است یک راهنما کننده دیگری در زنان باشد.

 

تشخيص هموروئيد

 

چند راه کار جلوگیری از بواسیر

 

۱. مصرف زیاد مایعات در طول روز و تامین آب بدن : حتما باید مایعات بیشتری در طول روز استفاده کنید که بتواند به شما کمک کند دچار بواسیر نشوید.

 

۲. جلوگیری از اسهال یا یبوست : اسهال شدید و یا یبوست میتواند به شما آسیب بزند و خطر ابتلا به بواسیر را افزایش دهد. اسهال باعث میشود زمان بیشتری را در توالت سپری کنیم و باعث میشود ناحیه مقعد خود را بیشتر تمیز کنیم و یبوست باعث میشود که بیشتر تحت فشار قرار بگیریم تا دفع مدفوع داشته باشیم و حرکات روده را سخت تر میکند.

 

۳. تخلیه ی روده هایتان  را به عقب نیندازید : برای اینکه به بواسیر دچار نشوید هر موقعه  احساس دستشویی داشتید حتما از دستشویی  استفاده کنید چون تاخیر در مدفوع آن را سفت می  کند واین باعث می شود که مدفوع به سختی عبور  کند و شما  را تحت فشار قرار می دهد و این تنش ها باعث همو روئید می شود.

 

۴. دوری از فشار آوردن برای خروج مدفوع : اگر احساس می کنید که می خواهید دفع مدفوع انجام دهید اما نمی توانید ،بهتر است بلند شوید و کمی راه بروید این کار باعث بهتر دفع شدن می کند. اگر هنگام  دفع مدفوع زور می زنید به ویژه وقتی نفس خود را حبس کرده اید،احتمال مبتلا شدن  به هموروئید را افزایش می دهید. زور زدن برای دفع مدفوع میتواند نشانه ای از یبوست باشد. اگر خود را در معرض فشار برای دفع مدفوع قرار میدهید و قادر نیستید در هفته بیش از ۳ بار مدفوع انجام دهید باید حتما به پزشک مراجعه کند و برای درمان کمک بخواهد. پیاده روی و فعالیت میتواند به شما کمک کند و روده های شما را نرم کند و باعث دفع بهتر میشود.

 

۵.  از دستمال مرطوب استفاده کنید : دستمال مرطوب یک راه حل مناسب برای جلوگیری از بواسیر است. اگر شما سوزش در ناحیه مقعد دارید بهتر است از دستمال مرطوب استفاده کنید. زیرا دستمال مرطوب مقعد را بهتر پاک میکند و باعث کمتر شدن سوزش میشود. حتی اگر در حال حاضر دچار همورائید هستید دستمال مرطوب بهتر از دستمال خشک است اما حتما قبل از استفاده مطمئن شوید که بدون الکل بوده و معطر نباشد زیرا باعث تحریک مقعد میشود.

 

 

سخن پایانی

در این مقاله سعی شد به موضوع علائم بواسیر داخلی در زنان پرداخته شود. علائم آن را به طور کامل شرح دادیم و راه های پیشگیری از آن را هم بررسی کردیم. افراد بسیاری به این عارضه دچار می شوند و برای درمان بواسیر راه های بسیاری وجود دارد. در نوع خفیف آن جای نگرانی نیست و می توانید به راحتی آن را درمان کنید. در نوع حاد تر آن باید حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید. دکتر علیرضا ایزدی به عنوان فوق تخصص دستگاه گوارش شما عزیزان را در این مسیر مشاوره و راهنمایی می دهد و به بهترین و جدید ترین روش ها این عارضه ها را درمان می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *