انواع بیماری های مقعدی در کودکان که خطر ناک می باشد + علائم و روش های درمان

بیماری های مقعدی در کودکان

بیماری های مقعدی در کودکان جز بیماری های شایع است و بسیاری از کودکان به دلایل مختلفی همچون عدم رعایت بهداشت صحیح به این بیماری ها مبتلا می شوند. مقعد یکی از اعضای حساس بدن است که نقش مهمی در عملکرد گوارشی دارد، عارضه های مقعدی در کودکان در فصل های گرم سال بیشتر شایع می شود و بر کیفیت زندگی روزمره آنها تاثیر زیادی می گذارد. دانستن علائم انواع بیماری های مقعدی در کودکان می تواند به پیشگیری و یا اقدام سریع والدین در درمان این بیماریها کمک کند. اگر نگران مبتلا شدن فرزند دلبند خود به بیماری های مقعدی هستید، حتما این مقاله از وب سایت دکتر علیرضا ایزدی متخصص جراحی دستگاه گوارش را تا انتها دنبال کنید تا شما را با انواع عارضه های مقعدی در کودکان آشنا نماییم.

شایع ترین بیماری های مقعدی در کودکان چیست؟

بیماری های مقعدی در کودکان انواع مختلفی دارد و دلایل بروز هریک از این بیماری ها با دیگری متفاوت است که با هوشیاری والدین می توان علائم این بیماری ها را به موقع شناسایی کرد و برای درمان سریع آنها اقدامات لازم را انجام داد. عوامل مختلفی می تواند دلیل مبتلا شدن یک کودک به عارضه مقعدی باشد، با پیشگیری و رعایت موارد بهداشت اما می ‌توان از بروز بیماری‌ های مقعدی در کودکان جلوگیری کرده و به آنها کمک کرد تا یک زندگی سالم و مستقل را تجربه کنند. بیماری های گوارشی در کودکان از دوران نوزادی آغاز می شود و محدودیت سنی خاصی برای این موضوع وجود ندارد.

• شقاق مقعدی در کودکان

شقاق مقعدی یکی از متداول ترین بیماری های مقعدی در کودکان است که به آن در اصطلاح پزشکی “فیشر مقعد” هم می گویند و کودک در هر سنی حتی نوزادی ممکن است به این بیماری مبتلا شود. شقاق به ایجاد ترک عمیق در دیواره مقعد اطلاق می شود، این زخم در ناحیه ای حساس از بدن قرار دارد و به همین دلیل امکان عفونی شدن آن بسیار زیاد است. کودکان به دلایل مختلفی همچون یبوست و اسهال مداوم و مزمن، عدم رعایت بهداشت، استفاده از دستمال های خشک و خشن برای نظافت مقعد، عدم تحرک و مصرف غذاهای ناسالم و فاقد فیبر کافی به این بیماری مبتلا می شوند. بیماری شقاق مقعدی در کودکان با مراجعه به پزشک و با روش های ساده قابل درمان است، این روش ‌ها شامل تغییر در رژیم غذایی، تحرک کودک و استفاده از پماد است که می تواند به درمان این بیماری کمک کند.

• بواسیر در کودکان

بواسیر یکی از بیماری های مقعدی در کودکان محسوب می شود که احتمال ابتلا کودکان به این بیماری کمتر از بزرگترها است. هموروئید (Hemorrhoids) زمانی اتفاق می افتد که رگ های ناحیه مقعد و یا روده بزرگ متورم و ملتهب شده باشد. یبوست دلیل اصلی این بیماری مقعدی در کودکان است که برای درمان یبوست با تغییر رژیم غذایی کودک و افزایش مصرف فیبر می توان از ابتلای کودک به این بیماری جلوگیری کرد. کودکان تحمل درد ناشی از این بیماری را ندارند و به همین دلیل باید برای درمان بواسیر والدین به سرعت اقدام کنند. در صورت بروز بواسیر در کودکان باید برای معاینه و درمان حتماً از آرام بخش قوی استفاده شود تا کودک درد کمتری را تحمل کند.

• درد مقعد در کودکان

درد مقعد در کودکان به دلایل مختلفی همچون خشکی مقعد و یا یبوست بروز می کند، این مشکل می ‌تواند به علت تغذیه نامتعادل، کمبود آب و مایعات، کمبود فیبر و نارسایی حرکت بدنی رخ دهد. برای پیشگیری از این درد و درمان یبوست باید کودکان تغذیه غنی از فیبر داشته باشند و مصرف مایعات و  فعالیت بدنی منظم را افزایش دهند. درد مقعد در کودکان باعث می شود کودک به صورت ارادی مدفوع خود را حبس کند و در نتیجه مدفوع بزرگتر و خشک می شود و هنگام خارج شدن باعث شکاف می شود تنها راه درمان این بیماری رفع یبوست کودک است. البته شکاف های اطراف مقعد کودک ممکن است به دلیل سوء استفاده جنسی هم باشد، مخصوصاً اگر با درد شکمی بدون یبوست همراه باشد، این احتمال افزایش می یابد.

بیماری یبوست در کودکان

• آبسه های مقعدی در کودکان

آبسه های مقعدی یکی از بیماری های مقعدی کودکان است که برای تشخیص و درمان آن باید حتما تصویربرداری تخصصی انجام شود و پزشک به صورت ظاهری و با معاینه نمی تواند این بیماری را به راحتی تشخیص دهد. آبسه مقعدی در کودکان خیلی رایج نیست و معمولا برای درمان این بیماری پزشکان گوارش از آنتی بیوتیک و یا استفاده از کمپرس آب گرم استفاده می کنند. شایع ترین آبسه های مقعدی در کودکان، آبسه دورانی است که دور تا دور مقعد و به صورت آبسه های ریز و کوچک ایجاد می شود. علاوه بر این، کودکان ممکن است با بیماری‌های دیگری همچون التهاب مقعد، شیاف شکمی، نارسایی مقعدی و کیست مقعدی روبرو شوند. هریک از این بیماری‌ها دارای علایم و عوارض خاصی است و برای درمان آنها باید حتما به پزشک متخصص گوارش مراجعه شود.

بهترین راه برای پیشگیری از بیماری ‌های مقعدی در  کودکان توجه به تغذیه و سبک زندگی سالم است. تغذیه مناسب، مصرف فیبر کافی، مقدار کافی آب و مایعات، فعالیت بدنی منظم و رعایت موارد بهداشتی همچون شستشوی دقیق مقعد پس از تخلیه، مهم‌ ترین راه‌های پیشگیری از بیماری ‌های مقعدی در کودکان است. همچنین مراجعه به موقع و سریع به پزشک در صورت وجود هرگونه علامت یا عارضه نامطلوب بسیار مهم است.

۱. شایع ترین بیماری های مقعدی در کودکان چیست؟

شقاق مقعدی، بواسیر، درد مقعد و آبسه های مقعدی جز شایع ترین بیماری های مقعدی در کودکان است.

۲. اصلی ترین دلیل بیماری های مقعدی در کودکان چیست؟

یبوست اصلی ترین دلیل ابتلای کودکان به عارضه های مقعدی است.