متخصص جراحی دستگاه گوارش

فوق تخصص جراحی کولورکتال

لاپاراسکوپی تخصصی و پیشرفته

تأثیر سیگار و مصرف الکل بر زخم معده + آیا برای معده خطرناک اند؟

موضوعات این مقاله

تأثیر سیگار و الکل بر زخم معده

چنانچه سابقه زخم معده و مصرف الکل دارید، شاید برایتان سوال باشد که آیا مصرف نوشیدنی‌ الکلی و سیگار برای زخم‌های معده مضر است؟ در این مقاله از وب‌سایت دکتر علیرضا ایزدی به موضوع تاثیر سیگار و مصرف الکل بر زخم معده + آیا برای معده خطرناک اند ؟  می‌پردازیم.

الکل و سیگار خود به تنهایی باعث ایجاد زخم معده نمی‌شود، ولی مصرف آن‌ها در وخیم‌تر شدن شرایط شخصی که به این عارضه دچار شده، تاثیرگذار است. به‌طور کلی خود سیگار و الکل در بدن یک شخص سالم تاثیراتی مخرب دارد. حال بیماران زخم معده با مصرف آن‌ها بیشتر در خطر خواهند بود. در این مقاله قصد داریم به موضوع تاثیر سیگار و مصرف الکل بر زخم معده + آیا برای معده خطرناک اند ؟  بپردازیم.

 

زخم معده چیست؟

زخم معده درواقع از دیگر بیماری‌های شایع معده است که با بروز آن زخم‌هایی در پوشش و سطح معده ایجاد می‌گردد که بسیار دردناک هستند. شایان به ذکر است که زخم‌های مذکور تنها مختص معده نبوده و شاید به جایی فراتر از معده مثل راست روده نیز منتقل شوند که در اصلاح به چنین مشکلی زخم اثنی عشر اطلاق می‌شود.

به‌طور کلی زخم معده دو نوع مختلف تقسیم می‌شود که عبارتند از:

  • زخم معده که در پوشش معده بروز می‌دهد.
  • زخم دوازدهه‌ای که در بخش فوقانی روده کوچک ایجاد می‌گردد.

 

عوارض زخم معده

این بیماری علاوه بر درد فروان با خود عوارضی را هم به دنبال دارد که عبارتند از:

  • خون‌ریزی داخلی
  • ایجاد شدن سوراخ در معده
  • انسداد روده‌ای

 

عوامل ایجاد زخم معده

همان‌طور که در مطالب بالا اشاره شده معده از یک لایه مخاطی محافظتی پوشیده شده، که با افزایش میزان اسید، قدرت حفاظتیش را از دست خواهد داد. به موجب این امر اسید معده، دیواره معده و هم‌چنین سطح داخلی دستگاه گوارشی را هم از بین می‌برد.

به‌طور کلی عوامل مختلفی باعث ایجاد زخم معده می‌شوند که عبارتند از:

  • باکتری هلیکوباکتر
  • مصرف برخی از مسکن‌ها مثل آسپرین، ناپروکسن
  • مصرف سایر دارو‌ها
  • سندرم زولینگر-الیسون
  • سیگار کشیدن
  • مصرف الکل

 

تأثیر الکل بر زخم معده

درواقع مصرف الکل موجب آسیب رسیدن به دستگاه گوارش و ایجاد علائم زخم معده می‌شود. علاوه بر این مصرف الکل عامل بروز بیماری‌هایی مثل ازوفاژیت، پانکراتیت مزمن، ورم معده و مشکلات گوارشی از این دست خواهد بود.

به‌طور کل الکل تخمیر مخاطی معده را از بین برده و اسید معده را هم افزایش می‌دهد. البته شایان به ذکر است که الکل به تنهایی عامل زخم معده محسوب نمی‌شوند، ولی در تشدید زخم معده در فرد بیمار نقش موثری دارد.

 

 

تاثیر مشروبات الكلي بر زخم معده

 

چگونه متوجه تاثیر مصرف الکل بر تشدید زخم معده شویم؟

در کل از علائمی که نشان می‌دهند نوشیدن الکل موجب وخیم‌تر شدن زخم معده می‌شود، می‌توان به علائم زیر اشاره کرد:

  • احساس ضعف و یا غش نمودن
  • مشکلات تنفسی
  • درد شدید و ناگهانی معده
  • استفراغ همراه با خون
  • استفراغ شبیه به دانه‌های قهوه
  • مشاهده خون در مدفوع
  • سوزش معده و بازگشت اسید
  • تغییر در وزن یا اشتها

 

چرا افراد مبتلا به زخم معده مجاز به مصرف الکل نیستند؟

درواقع نوشیدن الکل به دنبال بیماری زخم معده، فرد را در معرض طولانی‌تر شدن زخم قرار خواهد داد. هنگامی که فردی الکل مصرف می‌کند، سرعت التیام و بهبود زخم معده روند بسیار کندتر خواهد داشت. حتی شاید، وضعیت زخم معده شخص وخیم‌تر شود و در نتیجه درد بیشتری را تجربه خواهد کرد.

پس برای احتیاط و مواجه نشدن با علائم دردناک،  بیمارن مبتلا به زخم معده باید از مصرف الکل پرهیز نمایند. در صورت بروز هرنوع درد در چنین شرایط باید از پزشک مربوطه مشاوره بگیرید. در کل باید این توصیه‌های درمانی را جدی گرفت و در زمان زخم معده هرگز الکل استفاده نکرد.

 

تاثیر سیگار بر زخم معده

استعمال سیگار درواقع موجب کاهش ترشح مخاط معده و بی کربنات، هم‌چنین افزایش جریان اثنی عشر و در نهایت بالا رفتن خطر ابتلا به زخم معده می‌شود. مطالعات کارشناسان در حوزه پزشکی نشان داده که مرگ ناشی از زخم معده در اشخاص سیگاری بیشتر از غیر سیگاری‌ها است.

تحقیقات نشان داده که در بین دیگر ترکیبات تنباکو، نیکوتین از عوامل پیشرفت بسیاری از زخم‌های معده به‌شمار می‌رود، چراکه اثر مضری روی مخاط محافظتی اپیتلیوم معده خواهد داشت و هم‌چنین موجب تغییر بیکربنات می‌شود.

علاوه بر موارد مذکور مصرف سیگار شابد برای برخی از افرادی که به باکتری هلیکوباکتر پیلوری مبتلا هستند، عاملی برای زخم معده باشد.

 

فرد سیگاری و زخم معده

 

آیا دخانیات با داروهای زخم معده تداخل دارند؟

طبق ادعای متخصصین گوارش در مرکز پزشکی دانشگاه راش شیکاگو، افراد سیگاری به روش‌های مختلفی اثر مخرب خود را بروز خواهند داد. براساس نتایج بدست آمده مصرف سیگار شاید در عملکرد داروهایی که تولید اسید معده را کاهش می‌دهند، اختلال ایجاد نماید.

به‌طور کلی دو دسته دارویی که به این هدف تجویز می‌گردند، درواقع مهارکننده‌های پمپ پروتون مانند امپرازول و مسدود کننده H2 مثل رانیتیدین هستند. سیگار کشیدن در زمانی که داروی زخم معده مصرف می‌کنید، احتمال التیام زخم را به سه دلیل اصلی بسیار کاهش خواهد داد:

  • تشدید شرایطی که موجب شروع زخم شده است.
  • کند شدن روند سرعت بهبود زخم
  • جلوگیری از عملکرد درست دارو

 

آیا مصرف سیگار و الکل برای زخم معده خطرناک است؟

همان طور که در مطالب بالا عنوان شد الکل شاید خود به تنهایی عامل زخم معده باشد، ولی در تشدید بیماری نقش بسزایی دارد. در بالا به رابطه سیگار و بروز زخم معده هم اشاراتی شد، به طور کلی فردی که بیماری زخم معده دچار است، باید تا بهبودی کامل از این دو مواد دور بماند. درواقع روند بهبودی زخم معده در عدم استفاده از الکل و سیگار در این دوران است. چنانچه به این نکات توجهی نشود، زخم معده روندی طولانی‌تر پیدا می‌کند یا شاید پیش زمینه بیماری خطرناکی مانند سرطان معده شود.

 

نتیجه گیری

در این مقاله به تأثیر سیگار و الکل بر زخم معده پرداختیم، در کل باید اذعان نماییم که این دو عاملی جدی در تشدید عارضه زخم معده محسوب می‌شوند. چنانچه شما هم از بیماری زخم معده و دردهای ناشای آن در رنج هستید، هرگز تا روند بهبودی از سیگار و الکل استنفاده ننمایید. امید است مقاله به تاثیر سیگار و مصرف الکل بر زخم معده + آیا برای معده خطرناک اند ؟ برای شما مخاطبین محترم مفید بوده باشد. لطفاً پس از مطالعه کامل این مقاله نظرات شخصی خود را در زمینه تاثیر سیگار و الکل بر زخم معده با ما در وب‌سایت دکتر علیرضا ایزدی به اشترک بگذارید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *