دلیل انسداد روده بعد از عمل آپاندیس چیست ؟ + علل و راه های درمان آن

انسداد روده بعد از عمل آپاندیس

دلیل انسداد روده بعد از عمل آپاندیس چیست؟

انسداد روده بعد از عمل آپاندیس چرا ایجاد می شود؟ علل و راه های درمان آن . انسداد روده یک بیماری است که به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود، و علائم این بیماری متاسفانه شبیه به دیگر بیماری ‌های گوارشی مانند یبوست است. روده ها در بدن ما طولانی‌ ترین اندام‌ ها هستند که هنگام خوردن مواد غذایی برای هضم کامل و یا دفع غذا به کمک حرکات روده ‌ای ، نیازمند روده ها هستیم که توسط سلول ‌های پوششی روده کوچک جذب می‌شود و باقی مواد در روده بزرگ به صورت مدفوع درآمده و دفع می‌شوند.اگر عاملی از حرکت مواد غذایی در طول روده کوچک و یا بزرگ جلوگیری کند انسداد روده به وجود می‌آید که یک وضعیت خطرناک است.

در صورت عدم درمان انسداد روده می‌تواند منجر به کم آبی ، نارسایی کلیه و پارگی دیواره روده شود . انسداد روده باعث عفونت شکمی و از بین رفتن بخش‌هایی از روده می‌باشد ، پس در صورت داشتن علائم انسداد روده باید به پزشک مراجعه کرد. آپاندیسیت زمانی رخ می‌دهد که آپاندیس یا همان کیسه انگشتی شکل، که از روده بزرگ در انشعاب است و در قسمت راست شکم قرار دارد به دلیل التهاباتی  که از عفونت‌های باکتریایی ایجاد می‌شود پر از چرک  شده و بسته شود، آپاندیسیت با این یک دلیل به وجود نمی‌آید ولی  دلیل های مختلفی دارد که به آن ها میپردازیم.

۱.چسبندگی روده‌ ها

۲.التهاب و ورم بافت لنفاوی آپاندیس که به دلیل عفونت ویروس گوارشی به وجود می‌آید .

۳. انسداد روده که به دلیل باقیماندن مواد غذایی در روده و یا یک تکه مدفوع ، باعث مسدود شدن مجرای آپاندیس خواهد شد.

نشانه هایی از آپاندیس

درد بسیار آزار دهنده ای  است که در اطراف ناف و سمت راست پایین شکم به وجود می‌آید و هر حرکت جنبشی مانند خندیدن ، راه رفتن می‌تواند درد را افزایش دهد و شدیدتر شدن درد در طی چند ساعت و علائمی مانند استفراغ ،اسهال و از دست دادن اشتها و یبوست نشانه ‌هایی از درد آپاندیس می‌باشد. امکان دارد که بعد از عمل جای زخم خونریزی کند ویا محلی که مورد جراحی قرار گرفته باشد عفونت کند و یا شخص به عفونت مجرای ادراری بیمار مبتلا شود . ممکن است بعد از عمل انسداد روده  پیدا کنید و یا به اندام‌ های مجاور آسیب برساند و یا خطرات دیگری داشته باشد.

بیشتر بخوانید : درمان یبوست

دلیل انسداد روده بعد از عمل آپاندیس

عوارض انسداد روده بعد از عمل آپاندیس

۱. کم شدن آب بدن

۲. از کار افتادن کلیه

۳. سوراخ شدن روده

علت چسبندگی روده چیست؟ برداشتن اندام‌های داخل شکم مانند کیسه صفرا و آپاندیس و جراحی اندام‌های داخلی و یا مواد خارجی که بافت ‌های داخلی را درگیر کرده است و یا خون یا لخته های خون که در طول عمل جراحی شستشو داده نشده است ، می‌تواند بیشترین علت چسبندگی روده و انسداد روده پس از عمل باشد. اگر چسبندگی روده باعث انسداد کامل روده شود معمولاً برای جبران این انسداد نیاز به عمل جراحی فوری است ، اکثر انسداد روده‌ ها جزئی می‌باشد و می‌توان آن را بدون جراحی کنترل کرد. بیمار با رعایت یک سری نکات می‌تواند به  سلامت کامل برگردد. در صورت التهاب و عفونت شکمی که به علت چسبندگی روده رخ داده شده است می‌توان با مصرف داروهای آنتی بیوتیک التهاب وارده را درمان کرد و همچنین ممکن است پزشک شما داروهایی را جهت کمک به تسکین درد و استفراغ برایتان تجویز کند و چنانچه که انسداد و چسبندگی روده با استفاده از یک سری روش‌ها حل نشود، لازم است برای درمان از عمل جراحی استفاده شود.

نوع عمل جراحی که برای رفع انسداد روده استفاده می‌شود به علت ایجاد گرفتگی بستگی دارد. انسداد روده گاهی ممکن است از نوع مکانیکی و ناشی از فشردگی مدفوع بیماری فتق ، جای زخم که حاصل از سایر جراحی ها می‌باشد ، تومورهای سرطانی و یا پیچ خوردگی روده باشد. انسداد روده در کودکان هم می ‌تواند ناشی از بیماری عفونت ، اختلال در تعادل هورمون‌ های شیمیایی و استفاده از مواد مخدر به وجود بیاید. فلجی روده ، یک وضعیت فوق العاده دردناک و موقتی است که در آن روده ها حرکت ندارند و فقدان حرکت در روده ها به وجود می‌آیند که این شرایط باعث ایجاد اختلال در هضم غذا و عملکرد نامنظم روده ها خواهند شد.

انسداد غیر مکانیکی روده

رود بزرگ و کوچک طبق یک سیستم هماهنگ حرکتی عمل می‌کنند و اگر عصبی یا عضله ‌ای در این انقباضات هماهنگ باعث خلل شود موجب انسداد روده می‌شود و به این انسداد ، انسداد غیر مکانیکی میگویند . اگر این انسداد موقت باشد به آن ایلئوس و اگر ادامه‌ دار باشد به آن انسداد کاذب روده گفته می‌شود .

برخی دلایل ایلئوس

۱. جراحی شکم

۲. عفونت

۳. مسکن های مخدر دار

دلایل انسداد روده بزرگ

۱. سرطان کلون

۲. فشرده و یا سفت بودن مدفوع

۳. چسبندگی های ناشی از جراحی و یا عفونت

۴. سرطان رحم

۵. دیورتیکولیت

راه های درمان انسداد روده بعد از عمل آپاندیس

۱. هر روز به طور منظم و پیوسته سعی کنید پیاده روی کنید ، پیاده روی باعث بهبود فشار خون میشود .

۲. اگر احساس خستگی و بی حوصلگی داشتید حتما استراحت کنید .

۳. از غذای کم چرب استفاده کنید مانند : مرغ پخته ، برنج بدون روغن و ماست .

۴. آب زیادی در طی روز بنوشید .

۵. حتما از غذاهای پر فیبر و ملین ها استفاده کنید.

اگر عاملی مانع حرکت مواد غذایی در روده کوچک و یا بزرگ شود انسداد روده به وجود می‌آید و ممکن است باعث نارسایی کلیه و پارگی دیواره ی روده شود . انسداد روده ممکن است از نوع مکانیکی و یا به دلیل فشردگی مدفوع بیماری فتق باشد . اگر چسبندگی روده باعث انسداد کامل روده شود برای جبران این انسداد حتماً نیاز به عمل جراحی است ولی اگر جزئی باشد میتوان آن را بدون جراحی درمان کرد . امیدواریم این مطالب از وبسایت دکتر علیرضا ایزدی ، متخصص جراحی دستگاه گوارش ، برای شما عزیزان مفید بوده باشد.