عمر بیماران سیروز کبدی چقدر است ؟ آیا درمان قطعی دارد؟ + علائم اولیه

عمر بیماران سیروز کبدی

عمر بیماران سیروز کبدی چقدر است؟ آیا سیروز کبدی درمان دارد؟ مقابله با عوارض سیروز کبدی چه شرایطی دارد؟ سیروز کبدی یکی از بیماری های جدی و خطرناک است که در صورت ابتلا به آن حتی احتمال مرگ بیمار هم وجود دارد. البته در صورت تشخیص به موقع و شروع هر چه سریع تر فرآیند درمان، امکان بهبود بیمار هم وجود دارد. در این مطلب از مجموعه مقالات وب سایت دکتر علیرضا ایزدی قصد صحبت در مورد این بیماری، علائم اولیه آن و پاسخ به دو سوال مهم که عمر بیماران سیروز کبدی چقدر است و آیا درمان قطعی دارد یا نه می پردازیم.

سیروز کبدی چیست؟

کبد یکی از اعضای مهم در بدن است که با سم زدایی کل بدن به سلامت اندام ها کمک می کند. این عضو بدن نیز مانند دیگر اعضا در معرض ابتلا به بیماری های مختلفی قرار دارد که بعضی از آن ها بیماری های خفیف با درمان فوری و ساده و بعضی دیگر مانند سیروز یا cirrhosis، بیماری های مزمن و خطرناک هستند که اگر به موقع برای درمان آن ها اقدام نشود، مشکلات جدی به دنبال خواهند داشت اما سیروز کبدی چیست؟ سیروز یک بیماری کبدی است که در مراحل ابتدایی چندان خطرناک نبوده و قابل کنترل است اما خیلی زود پیشرفت می کند و در صورت رسیدن به مراحل پیشرفته، بسیار خطرناک خواهد بود. در زمان ابتلا به این بیماری به مرور بافت اسکار و آسیب دیده جایگزین بافت سالم کبد می شود و در نهایت تمام بافت کبد، بافت اسکار خواهد بود و کبد سالم به طور کامل از بین می رود.

سیروز کبدی

علائم سیروز کبدی

همان طور که گفته شد بیماری سیروز در مراحل ابتدایی و زمانی که بیماری هنوز خفیف است چندان خطرناک نیست اما با پیشرفت و رسیدن به مراحل حاد و مزمن، مشکلات بیماری جدی تر شده و در نهایت، کبد به طور کامل از بین می رود. متاسفانه این بیماری در مراحل اولیه هیچ علامتی ندارد و نخستین علائم آن زمانی بروز می کنند که کبد به شدت آسیب دیده و جایگزینی بافت اسکار با بافت سالم آغاز می شود. در مراحل پیشرفته این بیماری با علائمی مانند خونریزی و کبودی بدن با کوچک ترین ضربه با صدمه، از دست دادن شدید اشتها، حالت تهوع، تورم مچ و ساق پا، زرد شدن رنگ پوست و زرد شدن بخش سفید چشم، تجمع مایعات در شکم، سفید شدن ناخن ها، استفراغ خونی و گرفتگی شدید عضلات بروز می کند. البته همه این علائم در یک بیمار مشاهده نمی شوند و در بیماران مختلف حتی احتمال بروز علائم دیگر هم وجود دارد.

دلایل بروز سیروز کبدی در بیماران

دلایل مختلفی برای ابتلا به سیروز کبدی وجود دارد که از جمله آن ها می توان به برخی از بیماری های کبدی مانند کبد چرب الکلی یا غیر الکلی اشاره کرد. با توجه به اینکه تنها راه پیشگیری از ابتلا به این بیماری، جلوگیری از ابتلا به دیگر بیماری های کبدی و درمان به موقع آن ها است، آشنایی با انواع بیماری هایی که کبد را درگیر می کنند، اهمیت زیادی دارد. از دیگر بیماری های کبدی که ابتلا به آن ها و عدم درمان باعث ابتلا به سیروز کبدی می شود، تجمع آهن در بدن یا هموکروماتوز را می توان نام برد. انواع هپاتیت C، B و D، فیبروز سیستیک، کمبود آلفا 1 آنتی تریپسین، اختلالات ارثی در متابولیسم قند، سیروز صفراوی، زخم صفرا و عفونت هایی مانند سفلیس یا بروسلوز می توانند عامل ابتلا به این عارضه باشند.

خطرات سیروز کبدی برای بیماران

همان طور که گفته شد، سیروز کبدی بیماری به شدت خطرناک و مشکل سازی است. عدم درمان به موقع این بیماری و اقدام فوری و سریع برای درمان باعث مشکلات فراوانی می شود که مرگ بیماری جدی تری آن ها است. دیگر خطرات سیروز کبدی مواردی مانند فشار خون پورتال است. با ابتلا به سیروز، خون رسانی به کبد دچار مشکل می شود و این موضوع باعث افزایش فشار خون در رگی می شود که به کبد وارد می شود. ورم دست، پا و شکم در اثر پرفشاری یکی دیگر از عارضه ها و خطرات سیروز کبدی است. بزرگ شدن بیش از اندازه طحال، خونریزی داخلی و خارجی هنگام مدفوع یا با استفراغ، سو تغذیه، مستعد شدن بدن نسبت به ابتلا عفونت، تجمع سموم در مغز، زردی، بیماری های استخوانی و افزایش خطر سرطان کبد از دیگر خطرات سیروز کبدی هستند.

عمر بیماران سیروز کبدی چقدر است؟

یکی از موضوعاتی که معمولا در مورد بیماری سیروز کبدی مطرح می شود، امید به زندگی پایین این بیماران است که با توجه به حساسیت عملکرد کبد در بدن، چندان دور از انتظار نیست. در پاسخ به این سوال که عمر بیماران سیروز کبدی چقدر است، باید گفت که امید به زندگی در این بیماران بستگی به مرحله بیماری دارد. در افرادی که به نوع پیشرفته این بیماری مبتلا هستند،  در صورت تشخیص بیماری در مراحل اولیه، احتمال زنده ماندن بیمار تا 20 سال بعد از ابتلا هم وجود دارد. با این حال طول عمر هر بیمار بسته به عوامل دیگر مانند بیماری های زمینه ای دیگر، وضعیت روحی، نحوه پیگیری درمان و موارد دیگر متفاوت است.

درمان سیروز کبدی و قطعیت آن

متاسفانه سیروز کبدی یک بیماری قابل درمان نیست و در بیشتر موارد بیمار تا پایان عمر به این عارضه مبتلا خواهد بود. با این حال راهکارهای مختلفی وجود دارد که تا حد امکان عوارض و خطرات این بیماری را کاهش داد. درمان سیروز کبدی و قطعیت آن در مورد عوارض و خطرات جانبی این بیماری هم به وضعیت بیمار بستگی دارد.

نتیجه گیری

عمر بیماران سیروز کبدی چقدر است؟ این سوال، رایج ترین سوالی است که مبتلایان به این بیماری از پزشک خود دارند. با توجه به جدیت این بیماری و پیشرفت سریع آن، اطلاع از پاسخ به این سوال کمک می کند که فرآیند درمان سریع تر و جدی تر آغاز شود. در این مطلب از وب سایت دکتر علیرضا ایزدی به معرفی این بیماری، طول عمر بیماران در آن و چگونگی درمان پرداختیم. برای اطلاعات بیشتر بهتر است به مطب دکتر مراجعه کنید.

۱. سیروز کبدی چیست؟

سیروز نوعی بیماری حاد کبدی است که در آن بافت سالم کبد از بین رفته و بافت اسکار جایگزین آن می شود.

۲. علائم سیروز کبدی چیست؟

اسهال و استفراغ خونی، زردی پوست و چشم، ورم پا و شکم، سو تغذیه، کاهش شدید وزن، بی اشتهایی و بسیاری موارد دیگر علائم سیروز کبدی هستند.

۳. طول عمر بیماران سیروز کبدی به چه صورت است؟

مبتلایان به سیروز در مراحل اولیه 15-20 سال و در مراحل حاد بین 6-10 سال عمر می کنند.

یک پاسخ