متخصص جراحی دستگاه گوارش

فوق تخصص جراحی کولورکتال

لاپاراسکوپی تخصصی و پیشرفته

علت درد مقعدی در پریودی چیست؟ + راه های درمان

موضوعات این مقاله

علت درد مقعدی در پریودی

علت درد مقعدی در پریودی چیست؟ چرا بانوان چنین دردی را در کنار درد پریود تجربه می کنند؟ پریود یا قاعدگی نواحی مختلفی را تحت تاثیر قرار می دهد. این حالت طبیعی می تواند بسیار دردناک و همراه با خون ریزی شدید باشد یا ملایم و شامل دردهای کوتاه مدت بشود. یکی از نواحی که ممکن است تحت تاثیر قرار گیرد، مقعد است. در این مقاله وب سایت دکتر علیرضا ایزدی به دلایل شکل گیری این درد و راهکارهای رفع آن خواهیم پرداخت.

 

علت درد مقعدی در پریودی چیست؟

علت دردهای مقعدی در پریودی ممکن است به دلیل نوسانات هورمون ها باشد. هورمون پروستاگلاندین باعث ایجاد انقباض دیوارهای روده و شکل گیری درد می شود. دلیل دیگر بیماری اندومتریوز است. این بیماری باعث می شود تا بافتی مشابه با بافت جنین در خارج از رحم تشکیل شود. این بافت بر تخمدان، لوله فالوپ و در بسیاری اوقات بر روده تاثیر می گذارد. این بافت در پریود تجزیه خواهد شد، منتها بر عکس بافت اصلی راهی برای خروج از بدن ندارد، در نتیجه با درد بسیار همراه خواهد بود. علت درد مقعدی در پریودی ممکن است به دلیل پروکتالژیا فوگاکس (Proctalgia fugax) باشد. علت این بیماری نامشخص است و با گرفتگی، اسپاسم و درد همراه خواهد بود. اسپاسم، بیماری گوارشی، یبوست و هموروئید نیز می توانند از عوامل ایجاد درد مقعدی باشند.

 

درد مقعدی دوران پریود چگونه بروز می کند؟

علت درد مقعدی در دوران پریودی را در بالا بررسی کردیم. این درد با خستگی، هوس و گرفتگی عضلات می تواند همراه باشد. برخی از بانوان ممکن است همراه با درد، خونریزی از مقعد را نیز تجربه کنند در این حالت حتمی به پزشک مراجعه کرده و علائم خود را بیان کنید. همچنین، اگر هورمون پروستاگلاندین وارد سیستم گوارشی شده باشد، این امکان وجود دارد که مدفوع زیادی را تجربه کنید.

 

بیشتر بخوانید : روش های درمان یبوست

 

فشار عضلانی

پریود همواره با درد و علائم ناراحت کننده ای همراه است. برخی از بانوان آن را با شدت بیشتری احساس خواهند کرد و برخی دیگر تجربه ای خفیف تر از این دردها را خواهند داشت. درد عضلانی یکی از دردهایی است که در طول این دوره رخ می دهد و بخش های مختلفی از جمله کمر، لگن و باسن را درگیر می کند. هنگامی که فشار زیادی ایجاد می شود، عضلات رکتوم یا پایین کمر منقبض می شوند که در نتیجه باعث اسپاسم عضلانی خواهند شد. در برخی از بانوان، رحم کمی به سمت عقب متمایل است. برای آنها، گرفتگی رحم که باعث درد رکتوم می شود بیشتر رخ می دهد. در این حالت کج شدن رحم کاملا طبیعی است، با این وجود چنین حالتی بسیار کم رخ می دهد.

 

پروستاگلاندین

پروستاگلاندین یک ترکیب هورمونی مانند است که در بدن شما شکل می گیرد و به روش های مختلف به بدن شما کمک می کند. اثرات این هورمون برای قسمت های مختلف بدن ممکن است کاملا متضاد باشد. در برخی قسمت ها مانند رحم بارداری باعث ایجاد درد خواهد شد و از علت درد مقعدی در پریودی است. در حالی که در دیگر بخش های بدن می تواند درد را کاهش دهد.

 

پروکتالژیا فوگاکس

این اصطلاح به معنای درد در رکتوم یا مقعد است. این وضعیتی است که در آن افراد هر از گاهی با درد شدید در مقعد خود مواجه می شوند. درد می تواند کاملا تصادفی باشد و در مردان و زنان رخ می دهد. همچنین، می تواند چند ثانیه یا حتی 30 دقیقه طول بکشد و سپس به طور کامل ناپدید شود. این درد در رکتوم می تواند آنقدر شدید باشد که مانع حرکت شما بشود.

 

اندومتریوز

در بالا اشاره کردیم که این بیماری چگونه می تواند باعث درد شود. زمانی که بافت خارج از رحم شکل گرفته و تجزیه می شود، بانوان درد روده، دردهای لنگی و درد مقعد را تجربه خواهند کرد. آندومتریوز رکتوواژینال زمانی است که بافت اضافی رحم به عمق واژن و رکتوم نفوذ کند. با آنکه این بافت خارج از رحم است، امّا همچنان یک بافت رحمی شناخته می شود و هورمون ها را تحت تاثیر قرار می دهد. این وضعیت کمتر از اندومتریوز شایع است و حدود 37 درصد از زنانی که به اندومتریوز دچار هستند این حالت را تجربه کرده اند.

 

فیبروم رحم

فیبروم به صورت توده هایی بزرگ شکل می گیرد و با درد و خونریزی زیادی همراه است. فیبروم ها تومورهای خوش خیم هستند و هنوز علت شکل گیری آنها مشخص نشده است. شکل گیری فیبروم رحم در بانوانی که چرخه پریود را در سنین کودکی آغاز کرده باشند، بیشتر رخ می دهد.

 

مشکلات مقعدی

برخی از بیماری ها مانند یبوست، اسهال و نفخ حتی پیش از دوره قاعدگی می توانند باعث درد مقعد شوند. با این حال میزان درد ممکن است در طول این دوره افزایش پیدا کند. علت درد مقعدی در زمان پریودی می تواند وجود یکی از بیماری های گفته شده در کنار خونریزی از بخش واژن باشد و درد تشدید یابد.

 

علت درد مقعدی در قاعدگی

بیشتر بخوانید : راه های درمان بواسیر

 

شیوه های درمان درد مقعدی در دوران پریود

در صورتی که در طول دوره پریود، درد ناخوشایند مقعد را تجربه کردید، نگران نباشید و در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید. دکتر علیرضا ایزدی همواره آماده راهنمایی و همراهی شما است تا بتوانید بر مشکلاتی از این دست غلبه کنید. در صورتی که درد مقعد به دلیل یبوست ایجاد شده باشد، شما را راهنمایی خواهند کرد تا بتوانید این درد را رفع کنید. در این حالت بهترین کار افزایش فیبر در رژیم غذایی و مصرف آب در طول روز است.

اگر علت درد مقعدی در قاعدگی به دلیل فشار عضلانی باشد، یک دوش آب گرم بگیرید و بدن خود را ماساژ دهید تا حالت گرفتگی برطرف شود. اگر درد کاهش پیدا نکرد و همچنان شدید و ناخوشایند بود، حتما با پزشک مشورت کرده تا داروهای مسکن لازم برای شما تجویز شوند. در صورتی که درد مقعد به دلیل اندومتریوز باشد، حتما تحت نظر پزشک داروهای لازم را مصرف کنید. اگر درد آزار دهنده و شدید بود، این امکان وجود دارد که نیاز به عمل جراحی پیدا کند.

 

سخن پایانی

پریود یکی از چرخه های طبیعی است که در بدن بانوان رخ می دهد. با این حال این چرخه ممکن است با درد یا ناراحتی همراه باشد. علت درد مقعدی در پریودی می تواند از عوامل مختلفی از جمله اسپاسم، یبوست، فیبروم و مسائلی دیگر باشد. در صورتی که درد بیش از حد تحمل بود، حتما به پزشک مراجعه کرده تا بتوانید داروهای لازم برای کاهش درد را دریافت کنید. اگر با هر سوالی رو به رو شدید، با دکتر علیرضا ایزدی در ارتباط باشید.

 

سوالات متداول

۱. آیا در مقعدی می تواند به دلیل سرطان باشد؟

بله، درد مقعدی می تواند به دلیل سرطان باشد. علائم شامل تغییر در عادات روده، خون در مدفوع، ضعف، درد شکم و کاهش وزن غیر عادی باشد.

۲. آیا ورزش منظم می تواند درد را تسکین دهد؟

قطعا! ورزش منظم همراه با یوگا باعث ترشح اندروفین در بدن ما می شود. این هورمون ها می توانند به کاهش در گونه درد مرتبط با پریود کمک کنند.

۳. آیا درد پریود با افزایش سن بیشتر می شود؟

در برخی از بانوان، دردهای پریود ممکن است بعد از 40 سالگی افزایش یابد. اگر چه در همه بانوان اینطور نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *