هماتوم پری آنال چیست؟ + علت ، علائم و روش های درمان

هماتوم پری آنال

دردهای مقعدی معمولاً به علت‌های گوناگونی ایجاد می‌شوند. این نوع درد عمدتاً در داخل و اطراف منطقه مقعد احساس می‌شود و شناسایی علل احتمالی این مشکل می‌تواند به سرعت در فرآیند درمان کمک موثری نماید. برخی از دردهای مقعدی به بیماری‌های عفونی ارتباط دارند و در برخی موارد، زخم‌ها و مشکلات ناشی از آسیب در ناحیه مقعد ممکن است عامل اصلی این دردها باشند. این مقاله از گروه دکتر ایزدی از منابع معتبر به شما توضیح می‌دهد که هماتوم پری آنال چیست و درد و تیرکشیدن مقعد از چه عواملی ناشی می‌شود و چگونه می‌توان آن را درمان کرد.

مطلب مرتبط : انواع روش های درمان بواسیر

هماتوم پری آنال چیست؟

هماتوم پری آنال یک تجمع خونی در اطراف مقعد است که به دلیل پارگی یا خونریزی سیاهرگ ممکن است ایجاد شود. اغلب این حالت به درمان نیاز ندارد، اما برخی موارد ممکن است نیاز به تخلیه داشته باشند، به خصوص اگر لخته خون شکل گرفته باشد که پزشک باید آن را خارج کند. بسیاری از افراد هماتوم پری آنال را با هموروئید پرولاپس اشتباه گرفته و این امر به دلیل شباهت علائم آنها است. اما، هموروئید پرولاپس یک تجمع خون درون مقعد است که گاهاً پیش از خروج از مقعد به صورت برون‌ریخته نشان می‌دهد، در حالی که هماتوم پری آنال تنها در خارج از مقعد ایجاد می‌شود و هیچ وقت داخل نمی‌شود.

علت هماتوم پری آنال

هر فاکتوری که بر وریدهای مقعدی فشار ایجاد کند می‌تواند باعث بروز هماتوم پری مقعدی شود، از جمله:

• سرفه شدید: سرفه‌های شدید یا بیش از حد می‌تواند فشار بیشتری به وریدهای اطراف مقعد وارد کند و منجر به پارگی آن‌ها شود.
  • یبوست: در صورت یبوست، فشار در هنگام اجابت مزاج افزایش پیدا می‌کند. مدفوع سفت ممکن است باعث فشار زیادی بر وریدهای مقعد شود و پارگی آن‌ها ایجاد شود.

بیشتر بخوانید : انواع روش های درمان یبوست

• اقدامات پزشکی: اجرای اقدامات پزشکی در این ناحیه ممکن است خطر خونریزی مقعدی را افزایش دهد، به عنوان مثال، کولونوسکوپی، سیگموئیدوسکوپی یا آندوسکوپی.
  • بارداری: زنان باردار بیشتر در معرض خطر ابتلا به هماتوم و هموروئید دور مقعدی هستند.
  • شیوه زندگی کم تحرک: نشستن طولانی مدت فشار بیشتری به مقعد وارد می‌کند، به ویژه در افرادی که مشاغلی دارند که نیاز به نشستن طولانی پشت میز یا ماشین دارند.
  • بلند کردن سنگین: بلند کردن اشیاء سنگین، به ویژه اگر از حد عادت به بلند کردن داشته باشید، ممکن است به بدن از جمله مقعد فشار وارد کند.

درمان هماتوم پری آنال

روش های درمان هماتوم پری آنال

عمدتاً هماتوم‌های پری مقعدی در مدت پنج تا هفت روز به طور خودبخود تسکین می‌یابند؛ اما در این مدت، هنوز ممکن است آسیب ببینند. برای کاهش درد در طی فرآیند بهبود، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

• استفاده از کمپرس سرد در محل هماتوم پری مقعدی.
  • حمام سیتز را دو بار در روز انجام دهید.
  • برای کاهش فشار، بر روی یک بالش دونات بنشینید.
  • فیبر بیشتر مصرف کنید.
  • از فعالیت‌های شدید خودداری کنید.

بسته به اندازه هماتوم، پزشک ممکن است تخلیه آن را توصیه کند. این روش شامل بی حس کردن ناحیه و ایجاد یک برش کوچک می‌شود. اگر هماتوم لخته خون ایجاد کرده باشد، پزشک ممکن است از همین روش برای برداشتن آن استفاده کند. پس از برداشت، ممکن است برش باز بماند ولی باید در عرض یک روز یا بیشتر بسته شود. تا زمان بهبود، بهتر است منطقه را تمیز و خشک نگه دارید.

علائم هماتوم پری مقعدی چیست؟

هماتوم پری مقعدی مانند یک کبودی آبی زیر پوست یا یک مجموعه بنفش تیره از خون در نزدیکی مقعد ظاهر می‌شود. همچنین ممکن است احساس کنید که یک توده کوچک از یک کشمش تا یک توپ تنیس در این ناحیه وجود دارد. دیگر علائم هماتوم پری آنال عبارتند از:

• تورم یا برآمدگی پوست در اطراف مقعد
  • درد خفیف تا شدید که به اندازه هماتوم وابسته است
  • مدفوع خونی

۱ .چگونه هماتوم پری آنال تشخیص داده می‌شود؟

برای تشخیص هماتوم پری مقعدی، پزشک باید معاینه فیزیکی انجام دهد. مهم است به یاد داشته باشید که تشخیص هماتوم پری مقعدی به مراتب ساده‌تر از تشخیص هموروئید است. این هماتوم‌ها فقط در اطراف مقعد ظاهر می‌شوند، بنابراین نیازی به اجرای کولونوسکوپی یا هیچ روش تشخیصی دیگری نیست.

۲. دلایل درد و تیر کشیدن مقعد چیست؟

برای درک علت درد و تیر کشیدن مقعد، ابتدا باید عوامل شایعی که می‌توانند به صدمه ناحیه مقعد منجر شوند را بررسی کنید، سپس تحقیق کنید که چرا این درد ایجاد شده است. در اکثر افراد، علائم درد مقعد به صورت جزئی است و با درمان‌های خانگی بهبود پیدا می‌کند. در موارد نادر، این درد ممکن است نشانه بیماری جدی مانند سرطان مقعد باشد. اصولاً علت درد مقعد در زنان و مردان شبیه به یکدیگر است. اما به هر حال، برخی مشکلات و بیماری‌ها در خانم‌ها شایع‌تر هستند و ممکن است در آن‌ها بیشتر باشند، در حالی که برخی دیگر از مشکلات ممکن است در مردان بیشتر اتفاق بیفتد و به علت آن درد ایجاد شود.

در نتیجه بررسی مختصری در مورد هماتوم پری آنال، مشاهده می‌شود که این وضعیت معمولاً ناشی از ضربه یا صدمات جلدی است که منجر به خونریزی زیر پوست می‌شود. در صورتی که شما یا اطرافیانتان نیاز به مشاوره و درمان دارید، توصیه می‌شود با گروه متخصص ما در ارتباط باشید. گروه دکتر ایزدی یک تیم پزشکی با تجربه است. در صورت وجود هرگونه مشکل یا نیاز به مشاوره حول موضوع هماتوم پری آنال با شماره تماس ۰۹۰۵۵۸۶۹۲۳۲ در خدمت شما هستیم. دکتر علیرضا ایزدی در کنار شماست.