متخصص جراحی دستگاه گوارش

فوق تخصص جراحی کولورکتال

لاپاراسکوپی تخصصی و پیشرفته

ایا سنگ کیسه صفرا خطرناک است ؟ + درمان ، علائم و علت

موضوعات این مقاله

علائم سنگ کیسه صفرا

علائم سنگ کیسه صفرا را جدی بگیرید. بهتر است با این علائم آشنا باشید تا در صورت مشاهده آنها به پزشک مراجعه کنید. در این مقاله قصد داریم تا به این علائم بپردازیم و علت شکل گیری سنگ صفرا و روش های درمانی آن را مطرح کنیم. ما را تا انتهای این مقاله از دکتر علیرضا ایزدی همراهی کنید تا در این زمینه آگاهی های لازم را بدست آورید.

 

علائم سنگ کیسه صفرا چیست؟

کبد برای هضم غذا در روده، از مایعی به نام صفرا استفاده می کند. این مایع در کیسه صفرا ذخیره و از طریق مجرای صفرا به روده می رسد. از شایع ترین بیماری های مرتبط با صفرا، ایجاد شدن سنگ در این بخش است. اغلب اوقات این سنگ ها کوچک هستند و نیاز به درمان ندارند، با این حال همیشه این طور نیست و گاهی باعث انسداد مجرای صفرا می شوند. به طور معمولا علائم سنگ کیسه صفرا شدید نیستند و شاید فرد تا مدت ها متوجه آن نشود اما در صورتی که اندازه و نوع سنگ باعث اختلال در کار کیسه صفرا شود، فرد بیمار علائم زیر را خواهد داشت:

  • درد شدید در ناحیه شکم
  • تیر کشیدن شانه راست و کمر
  • تشدید درد شکم پس از غذاهای سنگین و چرب
  • درد شکم یا تشدید آن پس از نفس های عمیق
  • سنگینی در ناحیه شکم
  • حالت تهوع و استفراغ
  • تب و لرز
  • زردی پوست و چشم های بیمار
  • تغییر رنگ غیر طبیعی مدفوع
  • سوزش سر دل و زیاد شدن گاز معده

 

بیشتر بخوانید : روش های درمان یبوست

 

درمان سنگ کیسه صفرا

پس از مشاهده علائم سنگ کیسه صفرا و مراجعه به پزشک، با انجام آزمایشات لازم شیوه درمان انتخاب می شود. رایج ترین روش درمانی کوله سیستکتومی (Cholecystectomy) است. این روش زمانی انجام می شود که سنگ ایجاد شده در کیسه صفرا بزرگ باشد و بیمار نتواند آن را دفع کند.

اگر سنگ در مجاری صفرا باشد با اندوسکوپی و داروهای خاص می توان آن را درمان کرد. برخی از پزشکان نیز شیوه های سنتی را تجویز می کنند. هیچگاه سرخود از دارو مصرف نکنید، حتی اگر از نوع گیاهی باشد. حتما دارو را طبق تجویز پزشک تهیه و سپس استفاده کنید.

برای سنگ های ریز مصرف دمنوش عسل و آب گلابی توصیه شده است که به دفع طبیعی سنگ های کیسه صفرا کمک می کند. با این حال، اگر به این مواد حساسیت دارید، قبل از مصرف هر چیز با پزشک مشورت کنید.

 

علت سنگ کیسه صفرا

اگر به علائم سنگ کیسه صفرا دچار شده باشید، شاید این سوال برایتان ایجاد شده باشد که چرا سنگ صفرا ایجاد میشود؟ چه عواملی در شکل گیری این سنگ ها نقش دارند؟ در واقع یک دلیل مشخص برای آن تعیین نشده است اما مسائلی از جمله رژیم غذایی و سن از فاکتورهای اصلی تشکیل سنگ کیسه صفرا شناخته می شوند. افراد بالای 60 سال، زنان که سابقه بارداری دارند و افرادی که از چاقی مفرط رنج می برند، اغلب به این عارضه دچار می شوند.

دیگر عواملی که ممکن است در شکل گیری سنگ صفرا نقش داشته باشند:

  • کاهش وزن شدید در افراد چاق
  • التهاب کیسه صفرا، عفونت های گوارشی یا مصرف الکل
  • خالی شدن دیر به دیر ترشحات کیسه صفرا
  • ابتلا به دیابت و عدم کنترل و درمان آن
  • استفاده کردن از قرص های ضدبارداری
  • رژیم غذایی که دارای کلسترول بالا است و مواد فیبری کمی دارد.

 

ایا سنگ کیسه صفرا خطرناک است

 

عمل سنگ کیسه صفرا

برخی از روش های درمانی سنگ کیسه صفرا را مطرح کردیم. منتها اگر سنگ ها با دارو درمانی از بین نروند نیازمند عمل جراحی خواهد بود. برای تخلیه سنگ های مجاری صفراوی از روش ERCP یا اسفنکتروتومی استفاده می کنند. این عمل به تنهایی یا پیش از عمل برداشتن کیسه صفرا، صورت می گیرد. طبق تشخیص پزشک ممکن است نیاز به جراحی باز باشد. در این حالت جراح یک برش بزرگ ایجاد کرده و سنگ های داخلی مجاری صفراوی را خالی کرده یا کیسه صفرا را بر می دارد.

برداشتن کیسه صفرا از روش لاپاروسکوپی نیز امکان پذیر است. در این روش چند سوراخ روی پوشک بیمار ایجاد شده و کیسه صفرا تخلیه می شود. با این حال، مجاری صفراوی را در این روش نمی توان تخلیه کرد.

 

کپسول دفع سنگ کیسه صفرا

طبق تجویز پزشک داروی اورسودیول برای دفع سنگ های کیسه صفرا استفاده می شود. دقت کنید این دارو پس از تشخیص دکتر باید خریداری شود. اگر دارو به منظور درمان سیروز صفراوی تجویز شده باشد باید روزانه 2 تا 4 عدد مصرف شود. اگر تنها برای دفع سنگ ها تجویز شود باید 2 قرص در طول روز مصرف کنید.

 

مطلب مرتبط : درمان بواسیر

 

عوارض سنگ کیسه صفرا

اگر هر یک از علائم سنگ کیسه صفرا را دارید در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید. بی توجهی به این مسئله ممکن است باعث بزرگتر شدن سنگ و التهاب و تورم در کیسه صفرا شود. اگر به موقع درمان را آغاز نکنید، این امکان وجود دارد که به جراحی نیاز پیدا کنید. عوارض مختلف و دیگری که به دلیل عدم توجه به سنگ کیسه صفرا ممکن است رخ دهد:

  • یرقان
  • عفونت خونی
  • سرطان کیسه صفرا
  • عفونت کیسه صفرا
  • التهاب پانکراس
  • التهاب و آسیب دستگاه گوارشی

سنگ های صفرا می توانند به اندازه یک دانه شن یا به بزرگی یک توپ گلف باشند. با مراجعه به موقع به پزشک از گسترش و بزرگتر شدن سنگ جلوگیری کنید.

 

سنگ کیسه صفرا چگونه دفع میشود؟

کپسول و قرص هایی که توسط پزشک تجویز می شوند باعث حل شدن سنگ ها خواهند شد. کپسول ها دارای مواد اسیدی هستند که سنگ های صفراوی را در خود حل می کنند. سپس تمامی مواد از روده خارج شده و دفع می شوند. در صورتی که دارو تاثیر نداشته باشد شیوه های سیستکتومی و جراحی باز برای خارج کردن سنگ ها صورت می گیرد.

 

سخن پایانی

شکل گیری سنگ کیسه صفرا دلایل مختلفی دارد. با انتخاب یک رژیم غذایی سالم و متعادل می توانید از ایجاد این عارضه در کیسه صفرا پیشگیری کنید. با این حال، گاهی اوقات این مسئله به دلیل افزایش سن رخ می دهد، در نتیجه اگر علائم سنگ کیسه صفرا را مشاهده کردید، حتما در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید تا از گسترش و بزرگتر شدن سنگ جلوگیری کنید. امیدواریم این مقاله اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار داده باشد. همواره مراقب سلامتی خود باشید و قدر عافیت را بدانید.

 

سوالات متداول

۱. آیا سنگ کیسه صفرا خطرناک است؟

این عارضه می تواند خطرناک باشد. برای بسیاری از بیماران بدون خطر و به سادگی دفع می شود، اما در صورت بزرگتر شدن نیاز به جراحی خواهد داشت.

۲. عارضه سنگ کیسه صفرا منجر به لاغری بیمار می شود؟

این سنگ منجر به لاغری نخواهد شد. بلکه عکس این موضوع صادق است. لاغری ناگهانی و افرادی که عمل جراحی لاغری انجام داده اند بیشتر در معرض ابتلا به سنگ هستند. چاقی و لاغری بیش از حد هر دو خطرناک هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *