متخصص جراحی دستگاه گوارش

فوق تخصص جراحی کولورکتال

لاپاراسکوپی تخصصی و پیشرفته

بواسیر داخلی چه علائمی دارد؟ + روش های درمان سریع

موضوعات این مقاله

درمان بواسیر داخلی

هموروئید یا بواسیر داخلی دقیقا در کانال مقعد که همان رکتوم  است ایجاد میشود. کسانی که به هموروئید داخلی مبتلا هستند اکثرا آن را ندیده و از وجودش بی خبر هستند ، زیرا بواسیر باعث احساس ناراحتی در مقعد نمیشود در نتیجه به ندرت حس میشوند. اما به مرور زمان هر چه بگذرد توده مقعدی بزرگ تر شده  و هنگام حرکات روده و یا عبور مدفوع میتواند باعث خارش و سوزش شود. اگر به دنبال راه های درمان بواسیر از این نوع می باشید به هیچ عنوان این مقاله را از دست ندهید.

 

انواع بواسیر داخلی

به طور کلی بواسیر داخلی دارای ۴ درجه میباشد. ۱ ، ۲، ۳ و ۴ که برای هر کدام از این درجه ها پزشک درمان متفاوتی را ارائه میدهد. شما ممکن است در ابتدا ترشحات مقعدی را تجربه کنید و معمولا اولین نشانه هموروئید داخلی لکه های خون روی مدفوع یا کاسه توالت باشد. به طور کلی میتوان گفت که توده ی هموروئید داخل مقعد تا زمانی باعث درد نمیشود که رشد نکرده و مسیر عبور مدفوع را سد نکرده است.

در کسانی که بی توجه باشند نسبت به احساس ورم مقعدی خود ، توده بواسیر داخلی میتواند تا اندازه ۳ سانتی هم رشد کند و بزرگ شود ، این توده حتی میتواند تا حدی بزرگ شود که از سوراخ مقعد بیرون بزند یعنی به حالت پرولاپس در بیاید. بعضی از افراد معتقد هستند که یک سری شرایط و اشتباهات باعث ایجاد هموروئید می شود مانند :

  •  یبوست یا اسهال
  •  زور زدن زیاد در هنگام اجابت مزاج
  •  نشستن روی توالت برای مدت طولانی

زور زدن ، یبوست و نشستن طولانی مدت میتوانند بر جریان خون در تاثیر بگذارند و باعث میشوند خون با سرعتی که بیش از حد نرمال بوده در داخل رگ ها حرکت نکند و منجر به بواسیر شود. در ادامه مطلب به عواملی که خطر ابتلا به هموروئید را افزایش میدهد میپردازیم. این عوامل عبارتند از :

۱. کمبود فیبر در مواد غذایی

۲. اضافه وزن یا چاقی میتواند بر بافت هموروئیدی فشار وارد کند.

۳. بارداری می تواند باعث بواسیر داخلی شود. همان طور که جنین رشد میکند و به شکم فشار وارد میکند، سیاهرگ های راست روده و مقعد بزرگ میشوند اما این مشکل معمولا پس از تولد نوزاد برطرف میشود.

۴. با بالا رفتن سن می توان به عارضه یبوست داخلی دچار شد. در این دوره بافت در راست روده و مقعد ضعیف تر شده و به طور بالقوه باعث ایجاد هموروئید های بر آمده می شود.

 

درمان بواسیر داخلی و زخم مقعد

هموروئید داخلی ممکن است با روش های درمان کلینیکی  مانند لیزر،  جراحی ،بستن با باند لاستیکی ، اسکلروشدن آن ها می  تراپی ،درمان شود. هر دو روش  خون رسانی به بواسیر را قطع می کند که باعث کوچک شدن و ناپدید شدن آن می شود. موارد خفیف می توانند با افزایش فیبر غذایی هم درمان شوند. ممکن است برای بواسیرهایی  که با درمان های خانگی از بین نمی روند ، اقدامات پزشکی لازم باشد.

 

لیزر هموروئید

اشعه لیزر یک روش کاربردی برای درمان بسیاری از بیماری های پوستی از جمله انواع بواسیر به صورت سر پایی است. این روش نسبت به بیشتر روش ها جدید تر بوده و رضایت بسیاری از بیماران را جلب کرده است. برای این که در کلینیک بدون بیهوشی ، بدون جراحی بوده ، کاملا سر پایی طی نیم ساعت انجام میشود. همچنین دوران نقاهت نسبت به سایر روش های دیگر بسیار کمتر است.

 

درمان خانگی بواسیر داخلی

بسیاری از روش های خانگی مانند حمام سیتز ، استفاده از قرص ویتامین ( e ) عسل ، روغن زیتون و … ممکن است روی بواسیر داخلی تاثیر بگذارد البته باید این روش ها را هم با پزشک مشورت کرده سپس انجام دهید. در کل راه های درمان خانگی بواسیر بی ضرر بوده و میتوانید این روش ها را دو بار در روز به مدت ۲۰ دقیقه هر روش را انجام دهید.

 

علائم بواسیر داخلی

 

درمان بواسیر داخلی با روش باند لاستیکی

بستن باند لاستیکی یک روش دیگر درمان بواسیر داخلی است. پزشک ممکن است به کمک باند لاستیکی باعث از بین رفتن بواسیر شود. بواسیر بسته شده به کمک باند لاستیکی بعد از یک هفته ، کوچک میشود و می افتد. این تنها درمان برای بواسیر داخلی استفاده میشود و برای انواع پیشرفته که بافت تا خارج مقعد بیمار کشیده شده مناسب نیست.

با وجودی که این روش ، روش دردناکی است ولی بسیاری از بیماران این روش را انجام میدهند چون روشی بسیار کار آمد بوده و به اقدامات پزشکی نیازی نخواهد داشت. ممکن است عمل جراحی در طولانی مدت ، نتیجه بهتری را نسبت به باند لاستیکی فراهم نماید. ولی روشی گران تر بوده و دوران نقاهت طولانی تری را نیز به دنبال دارد و شخص بیمار در برابر عوارض بیشتری قرار میگیرد. خونریزی و درد دو عارضه ی پس از درمان با باند لاستیکی در حالات زیر طبیعی است :

۱. عفونت ناحیه ی مقعد

۲. احتباس ادراری

۳.  خونریزی مقعدی

درد حاصل از این باند بیشتر از یک روز طول نمیکشد و با استفاده از حمام آب گرم یا استامینوفن کاهش می یابد.

 

عوارض هموروئید داخلی

عوارض هموروئید داخلی نادر است ولی وجود دارد. این عارضه ها ممکن است شامل موارد زیر باشند مانند :

کم خونی : که خونریزی ناشی از همورائید داخلی مزمن میتواند باعث کم خونی یا نداشتن گلبول های قرمز کافی شود. گلبول های قرمز خون ، اکسیژن را در سراسر بدن حمل میکنند ، بنابراین ابتلا به کم خونی میتواند باعث ضعف یا تنگی نفس یا احساس خستگی بدن میشود.

سیاهرگ های پیچ خورده : در این شرایط تورم ممکن است جریان اکسیژن را به هموروئیدی که پرولاپس کرده است قطع کند و باعث ایجاد هموروئید های باد کرده و پیچ خورده شود. این عارضه میتواند بسیار دردناک باشد و ممکن است به جراحی نیاز داشته باشد. برای درمان بواسیر داخلی لازم است که بیمار نکات زیر را رعایت کند.

  •  مصرف فیبر بیشتر
  •  مصرف آب بیشتر
  • مصرف پماد هایی برای پیشگیری از خارش

گفتنی است این روش ها برای درمان بواسیر خارجی هم استفاده شود ولی چنانچه هر یک از این روش ها جواب نداد پزشک مجبور است بیمار را عمل جراحی کند.

 

کلام پایانی

در مطالب بالا به بررسی کامل بواسیر داخلی و خطرات ناشی از آن پرداختمی. راه های درمان آن را بررسی کردیم و با انواع آن آشنا شدیم. در صورت داشتن نشانه های حاد این عارضه حتما به یک پزشک متخصص مراجعه کرده و خودسرانه عمل نکنید. دکتر علیرضا ایزدی به عنوان متخصص بیماری های گوارشی شما عزیزان را در مسیر درمان بواسیر و دیگر عارضه های مقعدی همراهی می کند و بهترین روش درمان را به شما عزیزان ارائه خواهد داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *