متخصص جراحی دستگاه گوارش

فوق تخصص جراحی کولورکتال

لاپاراسکوپی تخصصی و پیشرفته

برای درمان بواسیر بیرون زده باید چیکار کرد؟ + ۷ روش درمان

موضوعات این مقاله

درمان بواسیر بیرون زده

همان‌طور که می‌دانید بواسیر یکی از عارضه‌های رایج در عموم افراد است. امّا شاید از خودتان بپرسید که برای درمان بواسیر بیرون زده باید چیکار کرد؟ در این مقاله از وب‌سایت دکتر علیرضا ایزدی به بررسی روش‌های درمان بواسیر بیرون زده می‌پردازیم. جهت درمان خانگی بواسیر، علاوه‌بر درمان‌های موضعی و انواع داروهای خوراکی، اصلاح سبک زندگی و تغییر در عادات غذایی بسیار حائز اهمیت است. جهت درمان هموروئید تا حدممکن باید از خوردن غذاهای گرم و خشک و پرچرب خودداری نماییم. مصرف روزانه مایعات، میوه و  سبزیجات نقش بسزایی در بهبود عارضه بواسیر دارد. امّا برای درمان بواسیر بیرون زده باید چیکار کرد؟ جهت رسیدن به جواب این سوال تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

بواسیر بیرون زده چیست؟

به‌طور کلی بواسیر بیشتر در بین اشخاص چهل‌و‌پنج تا شصت‌وپنج سال بروز می‌نماید. شایان ذکر است که عموم این افراد توده‌ها یا کیسه‌های پر خون در ناحیه مقعد دارند، که باعث می‌شود مدفوع به‌سختی از کانال مقعد عبور نماید. بواسیر (هموروئید) متاسفانه می‌تواند پیشرفته شود و به بواسیر بیرون زده مبدل گردد. این عارضه شاید با نشستن‌های طولانی مدت یا ابتلا به یبوست بروز نماید. علاوه‌بر این امکان ایجاد بواسیر به تنهایی هم وجود دارد، که هنوز دلایلی محکم جهت درک چگونگی ایجاد آن وجود ندارد.

بواسیر بیرون زده درواقع یک هموروئید خارجی ترومبوزه بافتی متورم و بسیار پردرد است. درواقع این توده‌ها در بافت‌های بخش مقعد و به‌خاطر ایجاد لخته در یک یا چندین رگ پدیدار می‌شوند. به‌طور کلی بافت‌هایی متورم شده، بسیار دردناک بوده که از رنگی متمایل به بنفش برخوردار هستند. در کل این عارضه باید خیلی زود تحت درمان قرار گیرد تا شخص بتواند شدت درد آن را کنترل نماید. علاوه‌بر موارد مذکور بواسیر بیرون زده می‌تواند از نوع هموروئید داخلی باشد که پرولاپس شده یا بیرون زده که به درجات 3 یا 4 تقسیم می‌شوند. درواقع همورئید داخلی درجه 3 با فشار دست امکان بازگشت به داخل مقعد را دارد، ولی نوع درجه 4 آن با فشار دست نیز به‌داخل باز نمی‌گردد و از دهانه مقعد بیرون است.

انواع بواسیر بیرون زده

همان‌طور که در مطالب بلا عنوان شد، بواسیر بیرون زده به 4 درجه مختلف تقسیم بندی می شود، که در ادامه به بررسی هرکدام از آن‌ها می‌پردازیم.

۱. بواسیر درجه یک: این درجه از بواسیر داخل مجرای مقعد قرار دارد و به‌طور معمول هیچ دردی ندارد. بواسیر درجه یک شاید تا مدت‌ها از خود علائمی نشان ندهد. این امکان وجود دارد، که فرد بعد از اجابت مزاج چند قطره خون مشاهده نماید.

۲. بواسیر درجه دو: این بواسیر هم در داخل مجرای مقعد بوده و پس از هر اجابت مزاج با دفع مدفوع به بیرون کشیده می‌شود. درواقع بواسیر درجه دو بعد از دفع مدفوع دوباره به داخل مجرای مقعد می‌رود. علائم بواسیر درجه دو همان درد خفیف است که به ندرت خونریزی به دنبال دارد.

۳. بواسیر درجه سه: در این بواسیر پس از هر بار دفع مدفوع به بیرون کشیده می‌شود، ولی خودبه‌خود به داخل مجرای مقعدی بر نمی‌گردد. به‌طور معمول شخص مبتلا به بواسیر درجه 3 با دست خود بیرون زدگی را به داخل مجرا هدایت می‌نماید. البته درد ناشی از این بواسیر از نوع درجه 1 و 2 کمی بیشتر است.

۴. بواسیر درجه چهار: درواقع اصطلاح بیرون زدگی بواسیر بیشتر برای بواسیر 4 استفاده می‌شود. زیرا زائده بیرون زده با دست هم به داخل مجرای مقعد بر نمی‌گردد. این نوع بواسیر از حادترین نوع عارضه بواسیر به‌شمار می‌رود که با خونریزی و درد بسیار شدیدی همراه است.

 

انواع بواسیر بیرون زده

 

درمان بواسیر بیرون زده

به‌طور کلی درمان‌هایی که جهت بواسیر بیرون زده اعمال می‌شوند که بدون‌شک بسیار جدی‌تر از روش‌هایی است که جهت درمان بواسیر عادی مورد استفاده قرار می‌گبرند. ذکر این نکته ضرورت دارد بدانید که یکی از روش‌هایی درمان بواسیر بیرون زده این است که اجازه دهیم توده‌ها به آرامی و طب گذشت زمان خودبخود تحلیل روند. در این مدت می‌توان با استفاده از وان آب گرم، پماد و کرم‌های مخصوص بواسیر  (هموروئید) تحت عنوان کمکی جهت درمان بهره برد. شایان ذکر است که این موضوع باید از پیش با متخصص جراحی هماهنگ شده باشد.

در برخی از مواقع برای درمان بواسیر، پزشک سعی دارد تا توده‌های بزرگ را حذف نماید که به این روش به‌واسطه برش یا زهکشی هموروئید ترومبوزه اطلاق می‌شود. بعد از اعمال چنین روشی منطقه مدنظر کمی با درد همراه است باید تا که بیمار مدتی آن را تحمل نماید. به‌طور معمول روش‌های جدید مثل لیزر بواسیر، برای درمان هموروئید بیرون زده، نتایج مطلوب‌تری را به‌دنبال خواهد داشت. به‌همین خاطر عموم پزشکان متخصص جراحی پیشنهاد می‌نمایند تا این توده‌های متورم را به‌ واسطه متدهای نوینی مانند لیزر درمانی از بین ببرند تا از عوارض جانبی روش‌های جراحی سنتی در امان باشیم. از دیگر روش‌های درمان بواسیرهای بیرون زده می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

روش رابربند

در روش درمان رابربند، انتهای زائده بیرون زده را با یک کش لاستیکی بسته تا خونرسانی در ناحیه مدنظر به‌طور کامل قطع شود. در این شرایط این زائده پس از مدتی خشک خواهد شد و خودبه‌خود می‌افتد.

اسکلروتراپی

در روش اسکلروتراپی جهت کوچک نمودن و از بین بردن عروق خونی که به‌صورت بواسیر بیرون زده است، ماده‌ای را به درون این عروق تزریق می‌نمایند. البته این روش از سال‌ها قبل تا حال حاضر جهت درمان بیرون زدگی بواسیر کاربرد داشته است.

استاپلر

یکی دیگر از روش‌های درمان بیرون زدگی بواسیر، استاپلر است که در آن با بهره‌مندی از یک ابزار مخصوص، ابتدا عروق هموروئیدی به نقطه‌ای بالاتر هدایت می‌نمایند و پس از آن با بستن زائده با کش عارضه را از بین می‌برند.

درمان خانگی بواسیر بیرون زده

البته این نوع درمان بیشتر برای بواسیر بیرون زده درجه 1  تا 3 توصیه می‌شود، که می توان از روش‌های مختلفی استفاده نمود. البته نتخاب روش درمانی کاملاً به شرایط بیمار حتماً دارد. از موارد درمان خانگی بواسیر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نشستن به مدت 20 دقیقه در تشت آب گرم
  • مصرف ملین‌هایی مانند روغن زیتون تاثیر بسیار زیادی بر دستگاه گوارش می‌گذارد.
  • استفاده از پماد آنتی هموروئید برای درمان بواسیر
  • مالیدن ژل گیاه آلوئه ورا به مدت 15 الی 20 دقیقه روی ناحیه مدنظر

نتیجه گیری

در این مقاله از وب‌سایت دکتر علیرضا ایزدی به ماهیت بواسیر بیرون زده و انواع درجه 3 و 4 آن پرداختیم. سپس در ادامه روش‌های درمان بواسیر بیرون زده را مورد بررسی قرار دادیم. امید است مقاله برای درمان بواسیر بیرون زده باید چیکار کرد؟ برای شما مخاطبین محترم مفید بوده باشد. لطفاً پس از مطالعه کامل این مقاله نظرات و تجارب شخصی خود را در زمینه درمان بواسیر بیرون زده و روش‌های درمان آن با ما در وب‌سایت دکتر علیرضا ایزدی به اشترک گذارید.

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *