متخصص جراحی دستگاه گوارش

فوق تخصص جراحی کولورکتال

لاپاراسکوپی تخصصی و پیشرفته

خونریزی مقعدی همراه با سوزش علائم چه بیماری هایی می باشد؟ چقدر خطرناک است؟

موضوعات این مقاله

خونریزی مقعدی همراه با سوزش

خونریزی مقعدی (رکتوم) را می‌توان به هر خونی که از مقعد عبور نماید مرتبطدانست. امّا خونریزی از رکتوم به‌طور معمول اشاره به خونریزی از راست روده ( روده بزرگ) دارد. در این مقاله از وب‌سایت دکتر علیرضا ایزدی به این موضوع می پردازیم که خونریزی مقعدی همراه با سوزش علائم چه بیماری هایی می باشد؟ چقدر خطرناک است؟

به‌طور کلی  خونریزی از رکتوم شاید به صورت خون در مدفوع  یا روی دستمال کاغذی مشاهده شود. خونریزی ار ناحیه آنال معمولاً از نشانه شقاق (هموروئید) است، خصوصاً اگر خون قرمز روشن باشد. چنانچه خونریزی به صورت قطره‌ای باشد، نشان از وجود عارضه فیشر یا شقاق مقعدی است. در کل خونریزی از مقعد را هیچ وقت بی اهمیت نشمارید، حتی چنانچه درد و ناراحتی برایتان ایجاد نکند. در ادامه مقاله می خواهیم بدانیم که خونریزی مقعدی همراه با سوزش علائم چه بیماری هایی می باشد؟ چقدر خطرناک است؟

 

خونریزی مقعدی همراه با سوزش

چنانچه در زمان اجابت مزاج، مقداری خون قرمز روشن تا سیاه را در کاسه دستشویی، دستمال توالت یا مدفوع مشاهده گردد، نشان از خونریزی مقعدی است. درواقع خونریزی از مقعد می‌تواند بر اثر مشکلات جزئی تا حاد مثل سرطان روده بزرگ راشامل شود. بر اساس تحقیقات صورت گرفته بواسیر (هموروئید)، شقاق و زخم مقعدی از شایع‌ترین علل خونریزی مقعدی به‌شمار می‌روند. در ادامه به بررسی علل عمده خونریزی مقعدی و خطرات آن می‌پردازیم.

 

عوامل خونریزی مقعدی

به‌طور کلی عمده بیماری‌هایی که موجب خونریزی مقعدی هستند، باید به بواسیر و شقاق اشاره کرد. ولی بسته به اینکه رنگ خونریزی و مقدار خونریزی به چه صورت است و این که خونریزی با درد همراه است یا خیر، تشخیص بیماری‌های مختلف در این مورد وجود دارد. در ادامه علل خونریزی مقعدی را خدمت شما مخاطبان محترم معرفی می‌نماییم، که عبارتند از:

  • بواسیر (هموروئید)
  • شقاق مقعدی (فیشر مقعدی)
  • بیماری التهابی روده (IBD)
  • آبسه و فیستول مقعدی
  • پروکتیت
  • عفونت‌های ویروسی و باکتری
  • عفونت بر اثر رابطه جنسی از مقعد
  • خونریزی مقعدی در بر اثر فشار به آن

 

علائم خونریزی مقعد

به‌طور کلی خونریزی از سیستم گوارش شاید به صورت‌های زیر مشاهده شود:

  • رویت خون قرمز روشن روی مدفوع
  • خون تیره در ترکیب با مدفوع
  • مدفوع سیاه و قیر رنگ (ملنا)
  • وجود خون قرمز روشن در حین استفراغ
  • استفراغ با خونی تیره رنگ

خونریزی مقعد شاید، بدون علامت هم باشد که به آن خونریزی مخفی اطلاق می‌شود. در کل خونریزی برخی مواقع با علائمی مثل درد در ناحیه مقعد، اسهال، یبوست، مدفوع تیره، دفع مخاط با مدفوع همراه خواهد بود. علاوه بر این در مواقعی که خونریزی ناگهانی و شدت داشته باشد با علائمی مثل درد در ناحیه شکم، ورم کردن شکم، کاهش وزن به‌صورت ناخواسته و کم خونی همراه است. در برخی مواقع بیمار با توجه به کم خونی شاید دچارعلائم زیر شود:

  • رنگ پریدگی در صورت
  • احساس ضعف در بدن
  • غش کردن
  • احساس سرگیجه در زمان ایستادن
  • خستگی بدن
  • افزایش یافتن ضربان قلب
  • گرفتگی یا درد ناحیه شکم

 

درد مقعد و خونریزی نشانه چیست؟

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در زمان اجابت مزاج مدفوع حجیم باشد یا بیماری‌هایی دارید که با زخم روده باشند که به دنبال آن خونریزی همراه با درد بروز خواهد کرد. در برخی موارد هم شخصی که به عارضه بواسیر مبتلا شده، شاید درد و خونریزی را تجربه نماید. درواقع این عارضه آزار دهنده و کمی دردناک خواهد بود.

بنا به گزارشات کلینیک کلیولند، خونریزی مقعدی می‌تواند علامتی برای بیماری‌هایی مثل بیماری التهابی روده، بواسیر، زخم یا شقاق و دیگر بیماری‌های روده‌ای باشد که هر کدام از آن‌ها می‌توانند با درد هم همراه شوند. به این نکته توجه داشته باشید که خونریزی مقعدی بدون درد نیز وجود دارد.

 

خونریزی مقعد همراه با سوزش

از اصلی‌ترین علل خونریزی مقعد همراه با سوزش و درد موقعی است که شخصی به عارضه شقاق مبتلا شود. شقاق درواقع زخمی محسوب می‌شود که در انتهای روده ایجاد شده باشد. این عارضه بسیار دردناک بوده که در اغلب موارد با خونریزی همراه خواهد بود. توجه داشته باشید که حتماً جهت درمان شقاق باید به پزشک متخصص گوارش مراجعه نمایید، چراکه ممکن است این عارضه همراه با عفونت باشد. بیماری‌های دیگر روده که می‌تواند عامل اصلی خونریزی مقعدی همراه با سوزش و درد باشد، می‌توان به بیماری‌های التهابی روده اشاره کرد. جهت درمان هر کدام از این بیماری‌ها باید به متخصص گوارش و کبد مراجعه نمود.

 

دلیل سوزش مقعد چیست؟

دلایل زیادی پشت پرده سوزش و خارش مقعدی وجود دارند. درواقع نشستن زیاد پشت میز، نشستن به مدت طولانی در توالت، پوشیدن لباس زیرهای تنگ در دراز مدت از جمله عواملی است که باعث خارش و سوزش مقعد می‌شود.

 

نحوه تشخیص علت سوزش مقعد چگونه است؟

درواقع با معاینه و بررسی کامل پزشک و انجام یک سری آزمایشات خون و آندوسکوپی تنها روش جهت تشخیص بیماری‌های مرتبط در این نواحی است. هم‌چنین میزان شدت بیماری و زمان بهبود این علائم در میان افراد متفاوت خواهد بود. در ابتدا سوزش با خارش و قرمزی شروع می‌شود و سپس با ترک و زخم ادامه می‌یابد. در حالت حاد و شدید این عارضه شخص در حین دفع مزاج خونریزی کمی را مشاهده می‌نماید. چنانچه تشخیص سخت و کمی پیچیده به‌نظر رسد، جهت تشخیص دقیق بیماری عملیات نمونه برداریصورت می‌پذیرد.

 

خونریزی مقعدی همراه با سوزش چقدر خطرناک است؟

به‌طور کلی در تمام بیماری ها مربوط به دستگاه گوارش از بواسیر، شقاق تا بیماری التهابی روده چنانچه درمان به موقعی صورت نپذیر، شاید هر کدام به نوعی برای شخص مبتلا خطر ساز شوند. چنانچه درمان بواسیر یا شقاق روندی کند و طولانی داشته باشند، علاوه بر دردی که دارند شاید در برخی موارد عامل عفونی هم بشوند.

 

نتیجه گیری

در کل خونریزی مقعد از مواردی است که شاید برای بانوان و آقایان پیش بیاید. درواقع این علامت گوارشی می‌تواند نشان‌دهنده‌ بیماری جدی یا شاید هم عادی باشد. علاوه بر این خونریزی مقعدی می‌تواند همراه با علائمی خطرناک و یا بی‌خطر همراه گردد. در کل درمان به موقع زیر نظر پزشک متخصص در این نوع موارد بسیار ضرورت دارد. امید است مقاله خونریزی مقعدی همراه با سوزش علائم چه بیماری هایی می باشد؟ برای شما مخاطبین محترم مفید بوده باشد. لطفاً پس از مطالعه کامل این مقاله نظرات و تجارب شخصی خود را در زمینه بخونریزی مقعدی با ما در وب سایت دکتر علیرضا ایزدی به اشترک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *