متخصص جراحی دستگاه گوارش

فوق تخصص جراحی کولورکتال

لاپاراسکوپی تخصصی و پیشرفته

بعد از لیزر شقاق چه مراقبت هایی باید کرد؟

موضوعات این مقاله

مراقبت های بعد از لیزر شقاق

مراقبت های لازم پس از لیزر شقاق

انجام جراحی شقاق در برخی از بیماران موجب بی‌اختیاری مختصری در دفع گاز می‌شود، كه باگذر زمان پس از چند ماه رفع می‌شود. مراقبت‌های پس از عمل شقاق درواقع عوارض این جراحی را کاهش می‌دهد. در بعضی بیماران خون‌ریزی شقاق به‌صورت بسیار ناچیز تداوم دارد كه پس از دو هفته رفع می‌گردد. امّا در برخی دیگر از افراد پس از عمل احتباس ادرار پیدار می‌شود كه پس از 24 ساعت رفع خواهد شد. به‌طور کلی مراقبت های بعد از لیزر شقاق بسیار ضرورت دارد، چراکه در روند درمان این بیماری نقش موثری خواهد داشت.

 

شقاق چیست؟

شقاق یا فیشر یک پارگی در قسمت داخلی راست روده (کانال مقعد) است که موجب ایجاد درد در حین حرکات روده می‌شود. معمولاً شکاف مقعدی باعث ایجاد مشکلات جدی‌تری نمی‌شود، امّا برای بیماران بسیار دردناک است و هراس بزرگی از رفتن به دستشویی و دفع مدفوعدر افراد به وجود می‌آورد.

دلایل ابتلا به شقاق

اولین و مهم‌ترین دلایل بیماری شقاق می‌توان به یبوست شدید اشاره کرد. هنگامی که مدفوع در داخل معده خشک شود و با زور بسیار از مقعد خارج گردد موجب ایجاد خراش‌هایی روی سطح داخلی آن می‌شود. در بار اول این خراش‌ها سطحی بوده و نمی‌تواند مشکلی برای شخص به‌وجود بیاورد. امّا هنگامی که برای چندین بار این اتفاق رخ بدهد، زخم تشکیل شده به مرور زمان بزرگتر شده و دفع مدفوع را با خونریزی و درد شدید همراه می‌نماید.

به‌طور کلی، می‌توان چنین عنوان کرد که شقاق مقعدی در اثر آسیب‌دیدگی یا ضربه به مجرای مقعدی ایجاد می‌گردد. از علل بروز این آسیب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • یبوست طولانی مدت
  • تحت فشار قرار گرفتن جهت اجابت مزاج، خصوصاً چنانچه مدفوع بزرگ، سفت و خشک باشد.
  • اسهال طولانی مدت
  • عضلات اسفنکتر مقعدی بیش از حد تنگ یا اسپاستیک
  • رابطه جنسی مقعدی، کشش مقعدی
  • قرار دادن اجسام خارجی در مقعد
  • ایجاد زخم در ناحیه آنورکتال
  • یک مشکل اساسی مانند بیماری کرون و کولیت اولسراتیو، سرطان مقعد ، سرطان خون، بیماری‌های عفونی مثل سل و انواع بیماری‌های مقاربتی
  • کاهش جریان خون در ناحیه آنورکتال
  • شکاف مقعدی هم در نوزادان و در زنان پس از زایمان بسیار شایع است.

درمان شقاق با لیزر چگونه است؟

درمان با لیزر بدین صورت است که ابتدا به بیمار بی‌حسی موضعی می‌زنند و پس از بی‌حس شدن با لیزر زخم ایجاد شده را برمی‌دارند . لیزر فیشر نیز درست همانند لیزر کیست مویی یا لیزر بواسیر در یا زمانی یک رب تا بیست دقیقه زمان می‌برد و نیاز به بستری ندارد.

مزایای لیزر شقاق

  • در این درمان دیگر نیازی به بیهوشی و بستری در بیمارستان نیست. این روش درمان در مطب یا کلینیک به‌واسطه بی‌حسی موضعی انجام می‌شود و پس درمان بیمار میتواند به منزل برگردد.
  • شما پس از لیزر فیشر سرپا هستید و قادرید پس از دو تا سه روز کار روزمره خود را شروع نمایید.
  • پس از لیزر فیشر زخم را پانسمان نمی‌کنید و تنها در روز اول یک گاز روی زخم گذاشته می‌شود که آن را پس از اجابت مزاج برخواهید داشت.
  • درد پس از درمان با لیزر شقاق نسبت به عمل شقاق بسیار کمتر است و امکان عفونت در آن پایین است.

مراقبت های بعد از جراحی شقاق

درواقع مراقبت های بعد از لیزر شقاق که از جمله شایع‌ترین بیماری‌های نشیمنگاهی است که بعد از بهبود شقاق توصیه می‌گردد، دستورالعمل‌هایی را که پزشک متذکر می‌شود را رعایت نمایید. زیراانجام دقیق این دستورات تاثیر بسزایی در دستیابی به نتایج هرچه مطلوب‌تر و رضایت بخش‌تر شدن عمل جراحی شقاق با لیزر دارد.

دستورات لازم بعد از لیزر شقاق عبارتند از:

  • پس از درمان شقاق باید از سفتی شکمتان جلوگیری نمایید و یک رژیم غذایی فیبردار داشته باشید. چراکه با داشتن یبوست شما به مقعد خود که تازه درمان شده فشار می‌آورید که موجب تشدید بیماری شما می‌شود.
  • از نشستن روی قسمت درمان شده جداً خودداری نمایید. هم‌چنین سعی کنید از بالشتک‌های مخصوص استفاده نمایید.
  • از خوردن غذاهای سرخ کردنی و برنج خودداری نمایید. پس از عمل سعی کنید بیشتر غذاهای آبکی مثل سوپ و غذاهای آپز شده استفاده نمایید. هم‌چنین میوه و سبزیجات بهترین میان وعده برای شما در این دوران محسوب می‌شوند. بعد از لیزر شقاق باید تا مدتی دراز از خوردن الکل، چایی و قهوه خودداری نمود.
  • بعد از لیزر مقعد سعی کنید روزانه 8 لیوان آب بنوشید. علاوه بر این باید کاملاً منطقه درمان شده را تمیز نگه دارید و بهداشت فردی را رعایت نمایید.
  • چنانچه پس از درمان با لیزر شقاق بعد اجابت مزاج درد داشتید با مشاوره با پزشک خود در تشت آب گرم بشینید. چراکه تشت آب گرم یک تسکین دهنده خوب برای درد شما خواهد بود.
  • پس از لیزر شقاق شما می‌توانید 24 ساعت بعد استحمام نمایید. امّا توجه داشته باشید که تنها قسمت درمان شده را به آرامی بشورید.
  • از بلند کردن اجسام سنگین خودداری نمایید و به مقعد خود بعد از لیزر شقاق هرگز فشار نیاورید.
  • بعد از لیزر شقاق باید رژیم غذایی فیبردار داشته باشید تا دچار یبوست نشوید.

رژیم غذایی برای بیماری شقاق

بعد از لیزر شقاق یک رژیم غذایی درست می‌تواند از عوارض احتمالی جلوگیری نماید. ممکن است شما دردی خفیف تا یک چند بعد از عمل شقاق تجربه نمایید. نرم نگه داشتن مدفوع به حرکت راحت‌تر آن در دستگاه گوارش کمک شایانی می‌نماید. هم‌چنین برخی از مسکن‌ها هم ممکن است یبوست را تشدید نماید.

پس از یک رژیم غذایی پر فیبر، مدفوع را حجیم و جذب آب به آن را توسط روده فزایش می‌دهد. از غذاهای با فیبر بالا می‌توان به میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل اشاره کرد. جهت جلوگیری از یبوست خوردن چهار وعده میوه، سبزی در روز، چهار پیمانه غلات و دیگر غلات سبوس دار پیشنهاد می‌شود. هم‌چنین گذاشتن ماسک میوه و سبزی برای بدن فیبر اضافی فراهم می‌نماید. علاوه بر موارد مذکور فیبر گندم و جو نسبت به میوه برای جلوگیری از یبوست بسیار موثرتر است.

 نتیجه‌گیری

ما در این مقاله به مراقبت های بعد از لیزر شقاق پرداختیم. در ادامه با شما دستورات لازم را پس از لیزر شقاق بررسی نمودیم. امید است مقاله بعد از لیزر شقاق چه باید کرد؟ مورد توجه شما مخاطبین محترم قرار گرفته باشد. لطفاً پس از مطالعه مقاله نظرات و تجارب شخصی خود را در این زمینه با ما در وب‌سایت دکتر علیرضا ایزدی به اشتراک بگذارید.

 

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *