متخصص جراحی دستگاه گوارش

فوق تخصص جراحی کولورکتال

لاپاراسکوپی تخصصی و پیشرفته

عوارض یبوست چیست و می تواند عامل چه بیماری هایی باشد؟

موضوعات این مقاله

عوارض یبوست چیست

یبوست طولانی ‌مدت عبارت است از اجابت مزاج به سختی یا ایجاد مشکل در دفع مدفوع که برای چند هفته یا شاید بیشتر ادامه داشته باشد. افرادی که درگیر این عارضه هستند معمولاً در حین اجابت مزاج نیروی زیادی به خود وارد می کنند و به دلیل مشکل خلق و خوی خود مراجعه به دستشویی را به تعویق می اندازند.  روش یبوست مداوم تا حدی به القای اساسی بستگی دارد. با این وجود، گاهی اوقات نمی توان علت دقیق این موضوع را کشف کرد. در این مقاله در رابطه با اینکه عوارض یبوست چیست به شما توضیحاتی ارائه خواهیم کرد.

علائم یبوست چیست؟

علائم و نشانه های یبوست یا سفت شدن روده عبارتند از:

  • کمتر از سه بار در هفته اجابت مزاج داشته باشید
  • داشتن مدفوع بزرگ یا سفت
  • مجبور به دوش گرفتن
  • بدن درد و تب
  • احساس می کنید که انسدادی در مقعد وجود دارد که مانع از اجابت مزاج می شود.
  • شخص احساس می کند نمی تواند مدفوع را به طور کامل از رکتوم خود عبور دهد. فرد برای حرکات روده نیاز به کمک دارد، مانند فشار دادن روی معده با دست و هل دادن مدفوع از راست روده با انگشتان.

لازم است بدانید که اگر در سه ماه گذشته دو یا چند علامت را تجربه کرده اید، شما دچار یبوست شده اید.

چه زمانی برای درمان باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر تغییرات مداوم، تغییرات غیرقابل توضیح مانند علائم بالا دارید، یا اگر گهگاهی در حین اجابت مزاج احساس ناراحتی می کنید، توصیه می کنیم برای جلوگیری از مشکلات جدی به متخصص جراحی دستگاه گوارش دکتر ایزدی مراجعه کنید. دکتر ایزدی نامی آشنا در زمینه درمان انواع بیماری ها است.

یبوست معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که ضایعات یا مدفوع به آرامی در دستگاه گوارش حرکت می‌کنند یا نمی‌توانند به طور کامل از رکتوم خارج شوند،  یبوست می‌تواند مدفوع را سفت و خشک کند. یبوست مزمن علل احتمالی زیادی دارد.

بهترین غذاهای پرفیبر که می توانید از انها در زمان ایجاد عوارض یبوست استفاده کنید به شرح زیر هستند:

  • میوه ها
  • اسفناج
  • غلات کامل
  • عدس، نخود و سایر حبوبات

عوارض یبوست چیست؟

معمولا دو دلیل برای این مشکل وجود دارد. ابتدا مدفوع به آرامی از روده ها عبور می کند که منجر به افزایش مایعات می شود که باعث خشکی و سفت شدن مدفوع می شود. با اختلال عملکرد دیافراگم لگن، به دلیل انقباض عضلات دیافراگم لگن یا به دلیل جدا شدن دیافراگم لگن، عبور مدفوع از رکتوم دشوار است. این موضوع معمولا با زایمان یا پیری اتفاق می افتد. هر دوی این مشکلات قسمت آنورکتال را بالاتر و دفع مواد زائد را دشوارتر می کند. برخی از مشکلات یبوست ناشی از استرس عبارتند از:

  • هموروئید
  • مشکلات تنفسی
  • حال بد
  • سردرد
  • بیماری کبد
  • کاهش حرکات روده

مواردی که به پیشگیری از ایجاد یبوست کمک می کند

سبزیجات غنی از فیبر مصرف کنید: توصیه می شود روزانه حدود 20 تا 30 گرم فیبر مانند فیبرهای محلول مانند سیب، نخود و دانه های ولبیا مصرف کنید که به کاهش سطح کلسترول کمک می کند. و گلوکز همچنین مصرف فیبرهای نامحلول مانند گندم، گل کلم و لوبیا سبز کمک زیادی به ایجاد حرکت در دستگاه گوارش می کند.

  1. تمرین منظم
  2. ماساژ شکم
  3. با نوشیدن 6 تا 8 لیوان آب در طول روز بدن را تمیز نگه دارید
  4. مصرف زیاد سبزیجات
  5. استفاده از ملین ها

تجمع مدفوع در روده ها شخص

روده کوچک مدفوع را که حاوی غذای هضم شده، صفرا و شیره های گوارشی است به روده بزرگ می برد. هنگامی که مدفوع از روده بزرگ عبور می کند، این اندام بیشتر آب را از مدفوع خارج می کند و آن را از مایع به جامد تبدیل می کند. هر چه این تغییر بیشتر طول بکشد، تکرار آن بیشتر می شود و مدفوع سفت تر می شود. هنگامی که مدفوع به روده می رسد، آخرین انقباض رخ می دهد و وارد راست روده می شود و دیواره های آن را ملتهب می کند و به اسفنکتر داخلی سیگنال می دهد که شل شود. این زمانی است که می توانید تصمیم بگیرید که مدفوع را دفع کنید یا نگه دارید. این عملکرد توسط عضلات دیافراگم لگن، به ویژه عضله بالابرنده و اسفنکتر خارجی قدرت هماهنگ می شود. پشت عضله بالابرنده ساختار قلاب مانندی را در زاویه جدایی تشکیل می دهد که زاویه آنورکتال نامیده می شود و زمانی که از دست خود برای فشار دادن شقاق مقعدی خود به بیرون استفاده می کنید، مدفوع دفع می شود. با این حال، زمانی که یبوست دارید، دستشویی رفتن برای شما کافی نیست.

علت یبوست در زنان

وجود یبوست در زنان و مردان یکسان است، اما از آنجایی که زنان برای حفظ سلامت خود از رژیم غذایی سخت پیروی می کنند، ممکن است یبوست بیشتری داشته باشند. در این صورت بهتر است هنگام استفاده از غذا به مصرف کامل مواد، سبزیجات، میوه ها و حتی آب توجه کنید. از آنجایی که مصرف زیاد لبنیات و نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه به طور موثر باعث یبوست می شود، باید به مصرف آنها توجه شود. همچنین علت یبوست در زنان که شایع است در دوران بارداری و به دلیل کار حفره شکم توسط جنین ایجاد می شود. بنابراین رژیم غذایی و استفاده از توصیه های پزشک در این زمان بسیار مهم است.

یبوست در طب سنتی

از نظر طب سنتی باید از خوردن غذاهای ناسالم و رژیم لاغری پرهیز کنید، غذای خود را به طور منظم و در زمان مناسب بخورید، غذا را خوب بجوید و بلافاصله بعد از غذا نخوابید. سعی کنید هنگام غذا خوردن از تماشای تلویزیون، مطالعه و صحبت طولانی مدت خودداری کنید. از پرخوری و پرخوری و خوردن در هنگام سیری پرهیز کنید. مقدار زیادی سبزیجات و میوه بخورید، ورزش کنید و پیاده روی به عنوان بخشی از برنامه روزانه خود داشته باشید. همیشه آب کافی بنوشید و از غذاهای مایع مانند سوپ و خورش در رژیم غذایی خود استفاده کنید. همچنین از مصرف دخانیات و مواد مخدر خودداری کنید. همانطور که قبلا ذکر شد، غذا تاثیر زیادی بر سلامت افراد دارد، غذای نامناسب یا عادات غذایی نادرست می تواند باعث بیماری هایی مانند یبوست شود. پس برای جلوگیری از این مشکل حتما از غذای متخصص تغذیه استفاده کنید. غذاهای بهاره غفاری به دلیل اهمیتی که برای سلامتی افراد قائل هستند و همچنین ارزش و تاثیرگذاری آن ها طرفداران زیادی دارد و بسیاری از افراد حتی افراد مشهور از این غذاها استفاده کرده و از تاثیر ماندگار آن راضی هستند. با انجام این کار نه تنها عوارض یبوست را از بین می برید بلکه سیستم گوارشی شما به درستی کار می کند.

چکیده کلی و سخن پایانی

یبوست وضعیتی است که هر فردی ممکن است در زندگی از آن رنج ببرد، اما گاهی اوقات برخی از افراد همیشه یبوست دارند. برای پیشگیری یا حتی درمان یبوست، بهترین راه حل تغییر سبک زندگی است. برای این منظور اگر از نظر پزشکی مشکلی در نوشیدن آب ندارید، بهتر است روزی ۲ تا ۴ لیوان آب بنوشید و سعی کنید صبح ها آب گرم بنوشید. رژیم غذایی سرشار از سبزیجات و میوه ها و فیبر فراوان داشته باشید و ورزش و تحرک را فراموش نکنید. همچنین از آنجایی که ممکن است از داروهای خاصی استفاده می کنید، به عوارض جانبی این داروها که باعث ایجاد عوارض یبوست می شوند توجه کنید و مکمل یا رژیم غذایی مناسب را از نسخه پزشک خود انتخاب کنید. امیدواریم که با مطالعه این مقاله از کمال دانش و آگاهی کافی برخوردار شده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *