متخصص جراحی دستگاه گوارش

فوق تخصص جراحی کولورکتال

لاپاراسکوپی تخصصی و پیشرفته

روده درد در بارداری نشانه چه بیماری هایی است؟ روش های درمان آن چیست؟

موضوعات این مقاله

روده درد در بارداری

سوزش و درد شکمی در دوران بارداری یکی از موارد طبیعی در این بازه زمانی است.  به‌دلیل برخی تغییرات در بدن جهت سازگاری با رشد جنین در رحم این عارضه به موجد می‌آید. ما در این مقاله از وب‌سایت دکتر علیرضا ایزدی به موضوغ روده درد در بارداری نشانه چه بیماری هایی است؟ روش های درمان آن چیست؟ خواهیم پرداخت. روده درد در بارداری امری عادی محسوب می‌شود که هیچ مشکل خاصی ندارد. امّا در برخی موارد شاید این دردها حالت‌های غیرعادی و جدی‌تری به خود بگیرند که لازم است فوراً با پزشک در این مورد مشورت شود. یک شخص بادرار به عنوان مادر باید همه علائم و دلایل دردها را بشناسد تا در صورت نیاز از مشورت یک دکتر متخصص زنان بهره‌مند شود. ما در این مطلب به روده درد در بارداری نشانه چه بیماری هایی است؟ روش های درمان آن چیست؟ می‌پردازیم، پس در ادامه با ما همراه باشید.

 

دلایل درد شکمی در بارداری

برخی از سوزش‌ها و دردهای شکمی در دوران بارداری به‌طور کلی هیچ تهدیدی برای مادر و جنین نخواهد داشت. امّا در برخی موارد شاید این علائم خطرناک باشند. از جمله موارد درد شکمی در دوران بارداری که هیچ تهدیدی به مادر و جنین محسوب نمی‌شوند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

درد بر اثر التهاب معده یا یبوست

التهاب معده (گاستریت) یا یبوست در دوران بارداری به‌خاطر ترشح هورمون پروژسترون باعث می‌شود که عضلات نرم مری و روده، حالتی شل داشته باشد. به موجب این امر و شل شدن عضلات، در نتیجه کم انقباض‌ها، بدن سخت‌تر قادر است تا مدفوع را به جلو براند و همین تجمع ضایعات موجب درد پایین شکم در بارداری خواهد شد که شاید با درد هم همراه باشد. درواقع به‌واسطه برخورداری از یک رژیم غذایی سرشار فیبر و مصرف زیاد مایعات این مشکل برای همیشه رفع خواهد شد. برای درمان یبوست راهکارهای بسیاری وجود دارد که قبلا بدآن پرداخته ایم.

 

احساسی مثل تیر کشیدن

به‌واسطه بزرگی شکم در بارداری، رباط‌هایی رحم به دیواره‌ شکم متصل می‌گردد، شروع به کشیده شدن می‌نماید. این امر عامل ایجاد روده درد در بارداری و ناراحتی می‌شود. درواقع این درد عموماً در هفته‌های دوازدهم تا چهاردهم آغاز و تا آخر سه ماه دوم ادامه دارد و دردی کششی یا تیزدر نیمه‌ پایین شکم هر دو طرف رحم ایجاد می‌نماید که با پیشرفت دوران بارداری، به‌ندرت برطرف می‌شود.

 

انقباضات چند دقیقه‌ای

به این نوع از دردها انقباضات برکستون هیکس اطلاق می‌شود. درواقع این نوع دردها از با شایع‌ترین علائمی مثل درد در بالای راست شکم و عموماً زیر دنده‌ها شروع می‌شود. برخی اوقات هم شاید سردردهای غیرقابل تحمل، تهوع، استفراغ، مشکلات بینایی و تنگی نفس را به دنبال داشته باشد. در چنین شرایطی شاید رحم، سفت و سخت گردد و دچار انقباضی شود که ممکن است یک تا دو دقیقه زمانش طول بکشد و پس از آن رحم شل شود. شایان ذکر است که این انقباضات با نزدیک‌تر شدن به هنگام زایمان، کمی تشدید شده یا چندین بار در روز تکرار شود.

 

سوزش و درد شکمی در دوران بارداری

اگرچه عموم مادران باردار درد شکمی را در این دوران تجربه می‌نمایند و در اغلب مواقع بارداری‌ سالمی دارند. امّا در مواردی خاص هم شاید این دردها عادی نبوده و برای مادر و جنین خطرساز هم محسوب شود چنانچه علائم شدیدی مثل مواردی که در زیر آورده شده است را در خود احساس می‌کنید، باید خیلی قوری به پزشک متخصص مراجعه نمایید:

  • دردهای تیز ناگهانی و کرخت‌کننده در ناحیه راست شکم
  • احساس درد تیز و زیاد در بخش بالای ناحیه راست شکم
  • حالت تهوع داشتن همراه با درد ناگهانی در بالای راست شکم
  • شکم‌درد زیاد همراه با خونریزی واژینال
  • سفت شدن به‌صورت ناگهانی معده و جدا شدن جفت
  • کمر درد در کنار دل‌ درد
  • عفونت‌ در دستگاه مجاری و دردهای زیاد در زیر شکم و پایین کمر

 

آیا روده درد در بارداری خطرناک است ؟

 

سندروم روده‌ تحریک پذیر در بارداری

قبل از هر چیز، باید بدانیم که منظور از سندروم روده‌ی تحریک‌پذیر چیست؟ عارضه سندروم روده‌ی تحریک‌پذیر (Irritable Bowel Syndrome) به اختصار، IBS از اختلالات روده محسوب می‌شود که بر دستگاه گوارش تأثیر بسزایی می‌گذارد. درواقع این عارضه شاید در هر سن و زمانی به سراغ‌ عموم افراد بیاید، که دوران بارداری هم از این قاعده مستثنی نیست. عموماً، این عارضه تا آخر عمر، با فرد مبتلا همراه باقی می‌ماند، البته علائم آن همیشگی نبوده و برخی اوقات هم به‌صورتی پدیدار است. علت اصلی بروز این بیماری هنوز مشخص نشده است، ولی شاید عواملی مثل وراثت و استرس موجب بروز آن شوند.

 

علائم سندرم روده‌ تحریک پذیر در بارداری

به‌طور کلی روده درد در بارداری و علائم سندورم روده‌ی تحریک‌پذیر در دوران بارداری در عموم اشخاص شکلی یکسان نداشته، در برخی شدیدتر و برای دیگر افراد خفیف‌تر خواهد بود. در کل، از شایع‌ترین علائم سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اسهال به‌صورت مکرر
  • عارضه یبوست
  • دردهای شکمی
  • نفخ

 

آیا سندروم روده‌ تحریک پذیر برای جنین خطر دارد؟

چنانچه شخص مبتلا به سندروم روده‌ تحریک‌پذیر باشد، جای هیچ نگرانی نیست. درواقع این بیماری بر باروری‌ شخص و جنین هیچ تأثیر و خطری نخواهد گذاشت. در این بین تنها خطری که شاید یک مادر باردار را تهدید نماید کم شدن آب بدن‌ اوست. درواقع سندروم روده‌ تحریک‌پذیر با اسهال طولانی و شدید موجب می‌گردد تا آب بدن‌ شخص کم شود. در این شرایط، باید آب فراوان نوشید تا بدن‌ هیدراته باقی بماند تا این بی‌ آبی جبران گردد. چنانچه شخصی نمی‌تواند آب فراوان بنوشد، حتماً باید به پزشک متخصص مراجعه کند تا راه‌کار لازم برایش تجویز شود.

 

آیا بارداری در تشدید علائم سندروم روده ی تحریک پذیر تئاثیر دارد؟

درواقع علائم سندروم روده‌ تحریک پذیر در دوران بارداری شدت می‌یابد که همین امر موجب دشواری کنترل علائم این عارضه می‌شود. ولی چرا در بارداری، علائم این بیماری شدت پیدا می‌کند. علل این اتفاق موارد زیر است:

  • بالا رفتن میزان استرس
  • افزایش میزان اضطراب
  • انواع تغییرات هورمونی
  • فشاری که جنین به دیواره‌های روده وارد می‌نماید.

 

روش های کنترل روده درد در بارداری و درمان سندروم روده ی تحریک پذیر

  • گنجاندن فیبر را در رژیم غذایی‌
  • نوشیدن زیاد آب
  • عدم استفاده از مواد غذایی نفاخ
  • عدم استفاده از کربوهیدرات‌ها و غذاهای چرب
  • فعالیت بیشتر بدنی
  • کم کردن استرس در دوران بارداری
  • عدم نوشیدن الکل
  • استفاده از پروبیوتیک در رژیم غذایی‌

 

جمع بندی

در این مقاله به روده درد در دوران بارداری و روش‌های درمان آن پرداختیم. چنانچه شخص در این دوران دچار دردهای بارداری شود، باید اذعان نماییم که عموم امادران این درد را تجربه کرده‌اند. امید است مقاله روده درد در بارداری نشانه چه بیماری هایی است؟ روش های درمان آن چیست؟ برای شما مخاطبین محترم مفید بوده باشد. لطفاً پس از مطالعه کامل این مقاله نظرات شخصی خود را درباره روده درد در بارداری با ما در درمیان به اشترک بگذارید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *