متخصص جراحی دستگاه گوارش

فوق تخصص جراحی کولورکتال

لاپاراسکوپی تخصصی و پیشرفته

جراحی با چاقوی شقاق چگونه انجام میشود؟

موضوعات این مقاله

جراحی با چاقوی شقاق

نحوه جراحی با چاقوی شقاق

شقاق از شایع‌ترین و دردناک‌ترین بیماری‌های مقعدی محسوب می‌شود. در گذشته چنانچه روش‌های مراقبتی مانند تغییر سبک زندگی منجمله تغییر رفتار  رژیم غذایی، ورزش و هم‌چنین درمان خانگی و دارویی برای درمان بیماری فیشر موثر نبود، روش‌های عمل جراحی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

جراحی با چاقوی شقاق تا سال‌ها بهترین روش جهت درمان این بیماری بود. امّا در مقابل روش‌های سنتی مشکلات و عوارض بسیاری را باخودشان به همراه داشتند. درحال‌حاضر جراحی با چاقوی شقاق، بدون هیچ عارضه‌ای می‌تواند در درمان این بیماری بسیار مفید و موثر باشد.

ما در مقاله جراحی با چاقوی شقاق چگونه انجام میشود؟ قصد داریم تا شما را یا روش درمان این بیماری آشنا نماییم. پس جهت شناخت از نحوه جراحی با چاقوی شقاق با ما تا انتهای این مقاله از وب‌سایت دکتر علیرضا ایزدی همراه باشید.

 

بیماری شقاق چیست؟

شقاق مقعد (آنال فیشر) در زنان، به زخم یا ترک‌خوردگی انتهای روده اطلاق می‌شود که عموماً در زنان با درد و یا سوزش بسیار شدید در این ناحیه همراه است.

از علل اصلی این زخم‌ها می‌توان به یبوست مزمن اشاره کرد که رد شدن مدفوع سفت از این ناحیه باعث ایجاد زخم می‌شود و چنانچه تداوم یابد بر شدت آن افزوده خواهد شد. البته در این بین اسهال شدید و التهاب روده هم از دیگر علل ایجاد این نوع از زخم‌ها هستند.

اکثر بانوان پس از زایمان یا سزارین با این مشکل مواجه می‌شوند که علت آن هم، اختلال در دفع است که به‌خاطر شلی عضلات لگن در دوران بارداری ایجاد می‌گردد. علامت اصلی این بیماری ایجاد شدن درد در زمان اجابت مزاج است که گاهاً با خونریزی به دنبال دارد.

جراحی شقاق چگونه است؟

عمل جراحی شقاق بسیار ساده است که از صدها سال پیش هم انجام می‌شد. این عمل شامل شل کردن عضله‌ی اسپاسمی و برداشتن زخم آن است. این عمل با چاقو نیز صورت می‌پذیرد، امّادر چند سال اخیر به‌واسطه لیزر و بی‌حسی موضعی عمل شقاق بسیار راحت‌تر شده است که بدون بستری و بیهوشی در کلینیک انجام می‌شود. در این عمل ابتدا زیر ناحیه‌ای که زخم است، لیدوکائین تزریق می‌کنند و پس از این که بیمار کاملاً بی‌حس شد به‌واسطه لیزر مقعد یا چاقوی شقاق زخم برداشته می‌شود. درواقع آن عضله‌ای اسفنکر داخل مقعد بین 10 تا 20% شل می‌شود، که با این عمل بیمار از فردای جراحی به‌راحتی می‌تواند اجابت مزاج نماید و با گذشت مدت زمانی کوتاه زخم بهبود می‌یابد.

انواع روش‌های جراحی شقاق

به‌طورکلی تجویز نوع جراحی توسط پزشک باتوجه به سوابق بیمار و علل ایجادکننده شقاق مقعدی در فرد بستگی خواهد داشت. روش‌های جراحی شقاق مقعد عبارت هستند از:

  • اتساع یا دیلاتاسیون دریچه‌ی مقعد
  • اسفنکتروتومی داخلی جانبی مقعد
  • فیشرکتومی
  • جراحی شقاق با لیزر

جراحی اسفنکتروتومی چیست؟

عمل اسفنکتروتومی یا همان اسفنکتروتومی داخلی جانبی معقد، نوعی روش جراحی است که جهت برش اسفنکتر مقعدی استفاده می‌شود. اسفنکتر مقعدی درواقع گروهی از عضلات متصل به راست روده در انتهای دستگاه گوارشاست که حرکات روده از به‌واسطه آن صورت می‌پذیرد.

جراحی اسفنکتروتومی زمانی صورت می‌پذیرد که شقاق مقعدی پس از انجام دیگر درمان‌ها بهبود نیافته باشد. زخم‌های شقاق می‌توانند خونریزی نمایند به عمالی دردناک مبدل شوند و در برخی شاید بهبودی آن‌ها به زمان بیشتری نیاز داشته باشد.

این‌ روش درمان تحت بیهوشی عمومی یا بی‌حسی موضعی صورت می‌پذیرد و عموماً نیازی به بستری شدن در بیمارستان ندارد. این بدان معناست که بیمار می‌تواند پس از عمل به خانه بازگردد. پعد از عمل چیزی در حدود شش هفته، زمان لازم است تا عروق این ناحیه به‌طور کامل بهبود یابند. امّا بیشتر افراد قادر به ادامه فعالیت‌های روزمره مانند رفتن به محل کار هستند. اغلب اشخاص بعد از این عمل شاهد کاهش درد شقاق مقعد به میزان قابل توجهی هستند، امّا درد هنگام اجابت مزاج و یا مشاهده خون تا چند هفته پس از عمل جراحی، طبیعی است.

انواع جراحی اسفنکتروتومی

  • جراحی بسته: در روش درمان شقاق به‌واسطه اسفنکتروتومی بسته، یک برش بر روی شیار جانبی زده می‌شود که از آن شیار عضله اسفنکتر یا دریچه را بیرون کشیده و قسمتی از آن را بسته براساس پیشرفت شقاق مقعد قطع می‌نمایند. انجام چنین روش جراحی، ریسک آسیب به مخاط روده را به دنیال دارد و به همین جهت نیاز به دقت بالایی دارد.
  • جراحی باز: این روش درست همانند جراحی بسته بوده با این تفاوت که این بار برش نیم الی یک سانتی‌متری بر روی کانال مقعد زده می‌شود. در آخر عمل قسمت انتهایی برش را باتوجه به شرایط بیمار باز و یا می‌بندند.

جراحی فیشرکتومی

فیشرکتومی (Fissurectomy) به یکی دیگر از روش‌های جراحی فیشر اطلاق می‌شود، که تقریباً می‌توان چنین عنوان کرد که نتیجه‌ای مشابه به روش اسفنکتروتومی دارد. تفاوت اصلی روش‌های مذکور در این است که که در فیشرکتومی لبه‌های زخم بریده و جدا می‌شوند.

جراحی شقاق با لیزر

جراحی با لیزر به‌عنوان درمان سريع‌ترین و قطعي‌ترین روش درمان شقاق، بدون جراحی محسوب می‌شود. چراکه در کوتاه‌ترین زمان ممکن زخم را به‌طورکلی از بین برده، خیلی زود جوش می‌دهد. هم‌چنین با گذشت زمان هیچ‌گونه اثری نیز از آن باقی نمی‌ماند.

مراقبت‌های لازم پس از جراحی شقاق

جهت دستیابی به نتیجه بهتر و بهبودی سریع‌تر، پس از انجام عمل جراحی، پزشکان توصیه‌هایی دارند که به درمان موفقیت آمیز شما کمک شایانی می‌نماید. درواقع این دستورات و نکات به مراقبت‌های پس از عمل جراحی شقاق شهرت دارند، که عبارتند از:

  • نوشیدن مداوم آب و مایعات کافی
  • رژیم غذایی سرشار از فیبر و ملین‌های طبیعی
  • استراحت مناسب در طول شبانه‌روز
  • نشستن در ظرف آب گرم برای مدت 20 دقیقه در روز بعد از اجابت مزاج
  • تعویض پانسمان در فواصل زمانی مختلف
  • استفاده مرتب از آنتی بیوتیک‌ها
  • خشک و تمیز نگه داشتن مقعد
  • انجام پیاده روی‌ها به‌صورت روزانه
  • جلوگیری از یبوست

نتیجه‌گیری

ما در این مقاله به بیماری شقاق و انواع روش‌های درمان آن مانند جراحی با چاقوی شقاق پرداختیم. درمان شقاق از گذشته تا امروزه به روش‌های زیادی انجام شده که هر کدام از آن‌ها از مزایا و معایب خاص خود نیز برخوردار هستند.

امید است مقاله جراحی با چاقوی شقاق چگونه انجام میشود؟ مورد توجه شما مخاطبین محترم قرار گرفته باشد. لطفاً پس از مطالعه مقاله نظرات و تجارب شخصی خود را در زمینه جراحی با چاقوی شقاق با ما به اشتراک بگذارید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *