متخصص جراحی دستگاه گوارش

فوق تخصص جراحی کولورکتال

لاپاراسکوپی تخصصی و پیشرفته

آیا کبد چرب باعث یبوست میشود؟ تاثیر کبد چرب بر روده چیست؟

موضوعات این مقاله

تاثیر کبد چرب بر روده

تاثیر کبد چرب بر روده ها چیست؟ آیا داشتن کبد چرب باعث یبوست خواهد شد؟ کبد شما عضوی مهم است که نقش اساسی هضم و فیلتر کردن سموم از جریان خود را بر عهده دارد. بیماری های کبد مانند کبد چرب و سیروز می توانند بر توانایی آن در انجام این عملکردها تاثیر زیادی بگذارند و اثرات مضری را در سراسر بدن ایجاد کنند. روده ها از بخش هایی هستند که تحت تاثیر بیماری های کبد قرار می گیرند. در این مقاله از وب سایت دکتر علیرضا ایزدی قصد داریم تا به تاثیرات کبد چرب بر روده ها بپردازیم.

 

بیشتر بخوانید : روش های درمان یبوست

 

تاثیر کبد چرب بر روده چیست؟

بیماری کبدی مانند کبد چرب و سیروز می توانند بر سلامت روده تاثیر منفی بگذارند. در بیماران مبتلا به بیماری کبد چرب، مشخص شده است که خطر ابتلا به سندرم روده تحریک پذیر 13 درصد بیشتر است. علاوه بر این، بیماران مبتلا به شرایط شدیدتر مانند سیروز، ممکن است طیف وسیعی از مشکلات روده و تغییرات در مدفوع را تجربه کنند. تاثیر کبد چرب بر روده قابل درمان است، اما باید در زمان مشاهده تغییرات سریع تر به پزشک مراجعه کنید تا زودتر بتوان مراحل درمانی را آغاز کرد.

بیماری کبد چرب باعث یبوست می شود. آسیب وارد شده بر کبد، خطر ابتلا به سندرم روده تحریک پذیر را افزایش می دهد. سندرم روده تحریک پذیر وضعیتی است که روده بزرگ را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث علائمی مانند درد شکم، نفخ، گاز، اسهال یا یبوست می شود. توجه کنید که یبوست علامت قطعی بیماری کبد چرب نیست و نیاز به تشخیص پزشک دارد.

 

شکل گیری کبد چرب و علائم آن

کبد چرب می تواند تا چهار مرحله پیشرفت کند:

  • کبد چرب ساده: تجمع چربی اضافی در کبد که ممکن است به طور طبیعی یا به کمک دارو برطرف شود و پیشرفت نکند.
  • استئاتوهپاتیت (Steatohepatitis): علاوه بر چربی اضافی، التهاب در کبد دیده می شود.
  • فیبروز (Fibrosis): التهاب مداوم در کبد باعث زخم خواهد شد. با این حال، حتی در این شرایط هم کبد می تواند عملکرد طبیعی خود را انجام دهد.
  • سیروز (Cirrhosis): زخم کبد در این حالت گسترش پیدا کرده است و عملکرد و توانایی این ارگان را مختل می کند. این شدیدترین مرحله است و این امکان وجود دارد که برگشت ناپذیر باشد.

هر دو حالت کبد چرب الکلی (AFLD) و کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) به طور مشابه ظاهر می شوند. با این حال، در بسیاری از موارد، کبد چرب هیچ علامت مشخصی از خود نشان نمی دهد. فرد ممکن است احساس خستگی شدید یا ناراحتی یا درد در سمت راست بالای شکم خود را داشته باشد.

 

ایجاد یبوست به دلیل کبد چرب

تاثیر کبد چرب بر روده را بررسی کردیم. کبد چرب و سنگین می تواند عملکرد روده ها را مختل کند و همین از دلایل ایجاد یبوست است. از علل شایع یبوست باید به تنگ شدن و انبساط مجرای روده اشاره کرد. اگر سوخت و ساز بدن برای هضم مواردی مانند گلوتن گندم، تخم مرغ، محصولات لبنی و سایر غذاهایی که درست مصرف کردیم به درستی انجام نشود، عملکرد روده را مختل خواهد کرد.

هنگامی که التهاب دستگاه روده رخ می دهد، عملکرد پریستالسی (peristaltic) ضعیف شده و یبوست شروع خواهد شد. کبد تنبلی که صفرای کمتری تولید می کند و چرب و سنگین می شود، می تواند پوشش های ویروسی، درماتوکسین ها، باکتری ها و سموم را از طریق صفرا آزاد کند. از طریق صفرا این مواد به مجرای روده راه پیدا می کنند و منجر به کندی روده بزرگ و یبوست خواهند شد.

 

آیا کبد چرب باعث یبوست میشود

بیشتر بخوانید : جراحی سرطان روده

 

درمان کبد چرب

شیوه درمانی با توجه به علل ایجاد کبد چرب انتخاب می شوند. دارویی مشخص برای درمان کبد چرب اعلام نشده است. هر چند تحقیقات و آزمایش ها در حال یافتن داروی مناسب ادامه دارد. بهترین روش برای درمان کبد چرب تغییر شیوه زندگی است. این در حالتی قابل انجام است که کبد چرب وارد مراحل وخیم نشده باشد.

توصیه می شود که:

  • از مصرف الکل اجتناب کنید.
  • برای کاهش وزن وارد عمل شوید.
  • تغییرات در رژیم غذایی خود ایجاد کنید.
  • از مصرف داروها و مکمل هایی که برای کبد شما مشکل ایجاد می کنند، خودداری کنید.

 

رژیم غذایی برای بیماران دارای کبد چرب

برای کنترل تاثیر کبد چرب بر روده ها یک رژیم غذایی متعادل را در پیش بگیرید. برای انتخاب غذاهای مناسب حتما با پزشک هماهنگی های لازم را انجام دهید. برخی از توصیه های برای رژیم غذایی شامل موارد زیر می شود:

  • کالری را کاهش دهید.
  • بر غذاهایی که از فیبر غنی هستند تمرکز کنید.
  • غذاهایی که دارای نمک، شکر، چربی اشباع شده بالا هستند را محدود کنید.
  • غذاهای خام و نیم پز را نخورید.
  • آب به اندازه کافی بنوشید. نوشیدن آب به بهبود سلامت کبد کمک می کند.

 

سخن پایانی

مسئله تاثیر کبد چرب بر روده را در این مقاله بررسی کردیم. بیماری کبد چرب الکلی و غیر الکلی هر دو می توانند بر عملکرد روده تاثیر بگذارند. از آنجایی که عملکرد روده مختل می شود و غذاها بدون آنکه هضم و سم زدایی شوند وارد آن خواهند شد، یبوست رخ می دهد. برای پیشگیری از این مسئله رژیم غذایی خود را تحت نظر پزشک تغییر دهید. همچنین، برای یافتن درمان مناسب و تشخیص علت بیماری با دکتر علیرضا ایزدی در تماس باشید.

 

سوالات متداول

۱. آیا کبد چرب باعث ایجاد یبوست می شود؟

بله، بیماری کبد چرب می تواند باعث یبوست شود. زیرا آسیب کبدی می تواند بر سلامت روده تاثیر منفی بگذارد و باعث ایجاد سندرم روده تحریک پذیر شود.

۲. چطور می توان سلامت کبد را بهبود داد؟

با تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی سلامت کبد خود را بهبود دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *