متخصص جراحی دستگاه گوارش

فوق تخصص جراحی کولورکتال

لاپاراسکوپی تخصصی و پیشرفته

آیا روده سرما میخورد؟ + روش های درما و پیشگیری

موضوعات این مقاله

آیا روده سرما میخورد

آیا روده سرما میخورد؟ + روش های درما و پیشگیری آن کدامند؟ به طور کلی میان آنفلوانزای روده و آنفلوانزای فصلی، تفاوت‌هایی بسیاری وجود دارد. در واقع نباید آن‌ها را باهم اشتباه بگیریم، چراکه حتی تزریق واکسن آنفلوانزا روی نورو ویروس، اسهال و استفراغ تاثیری نخواهد داشت. در وب‌سایت دکتر علیرضا ایزدی به این موضوع می‌پردازیم که آیا روده سرما میخورد؟

به طور کلی نورو ویروس‌ یکی از علل اصلی گاستروانتریت ویروسی محسوب می‌شود که به صورت معمول تحت عنوان آنفلوآنزای روده هم شناخته می‌شود. شاید برای شما این سوال پیش بیاید که علائم و نشانه‌های این نوع از عفونت‌ها چه هستند و چگونه می‌توان از آن پیشگری یا این عارضه را درمان کرد؟ در این مقاله قصد داریم تا ماهیت سرماخوردگی روده و روش‌های درمان آن را مورد بررسی قرار دهیم.

 

آنفلوانزای روده چیست؟

آنفلوانزای روده یا گاستروانیت (Gastroenteritis)، در واقع نوعی بیماری ویروسی به شمار می‌رود که سیستم گوارشی خصوصاً روده و معده فرد بیمار را درگیر می‌نماید با عوارضی نظیر اسهال مداوم، استفراغ، و احساس درد ناحیه شکم یا گرفتگی دستگاه گوارش همراه است. همچنین شاید علائم این عارضه شبیه آنفلوانزا با تب و لرز شروع شود که به طور معمول پس از یک روز برطرف می‌گردد. از علت های اصلی بیماری گاستروانیت در اکثر کودکان روتاویروس ()Rotavirus و در اشخاص بزرگ‌سالان نوروویروس (Norovirus) است.

 

مطلب پیشنهادی : جراحی سرطان روده

 

علل بروز آنفلوانزای روده

به طور کلی شرب آب آلوده یا  خوردن غذای مشترک  با افراد دیگر و استفاده از وسایل شخصی با شخص مبتلا، موجب آلوده شدن ما می‌شود. از علل بارز ابتلا به آنفلوانزای روده، می‌توان به نوروویروس‌ها اشاره کرد. در واقع این نوع از ویروس‌ها می‌توانند کودکان تا اشخاص بالغ را آلوده نمایند. همچنین این احتمال می‌رود که این ویروس در فضاهای بسته به راحتی پخش می‌شود، ولی در اغلب مواقع مصرف غذا یا آب شاید موجب بروز ایجاد آنفلوانزای روده یا گاستروانیت شود. در حقیقت بیشترین احتمال ابتلا به این عارضه عدم شستشوی دست پس از رفتن به دستشویی است.

 

علائم سرماخوردگی روده

از بارزترین نشانه آنفلوانزای روده، می‌توان به بروز اسهال آبکی اشاره کرد، اما این عارضه غیر از مشکلات گوارشی، علائمی نظیر به آنفلوانزا را نیر دارد. در واقع اکثر علائم و نشانه‌ها در بازه زمانی12 تا 72 ساعت بعد از ابتلای شخص آلوده آغاز می‌شوند. چنانچه فردی عامل ویروسی باشد، وضعیت اغلب با گذشت یک هفته رفع می‌شود. از علائم شایع آنفلوانزای روده یا گاستروانیت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفراغ به صورت ناگهانی
  • اسهال‌های ناگهانی
  • احساس دل پیچه
  • تب
  • سردرد مدوام
  • احساس خستگی و درد در بدن درد و خستگی
  • رویت خون در مدفوع

 

سرماخوردگی روده

 

نحوه پیشگیری از سرماخوردگی روده

همان‌طور که در مطالب بالا اشاره شد، رعایت بهداشت پیش از خوردن غذا و عدم استفاده از ظرف مشترک یا لیوان نوشیدنی در حفظ سلامت ما نقش بسزایی خواهد داشت. از بارزترین نکاتی که در پیشگیری به بیماری آنفلوانزای روده نقش موثری دارد، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شستشوی دست‌ها به صورت مرتب با آب گرم و در مدت زمان حداقل 20 ثانیه با مایع دستشویی
  • عدم استفاده وسایل شخصی به صورت مشترک نقش موثری در جلوگیری از این عارضه دارد. به عنوان مثال استفاده از حوله‌های جدا و شخصی جهت استحمام در سلامت ما نقش بسزایی خواهد داشت.
  • هنگامی که به بیماری آنفلوانزای روده دچار می‌شویم، باید برای حفظ سلامت اطرافیان فاصله مناسب اجتماعی را رعایت نماییم.
  • همواره باید سطوح را ضدعفونی نماییم. چنانچه شخصی در منزل یا محل کار به به آنفلوانزای روده مبتلا شده، باید سطوح سخت نظیر دستگیره‌ها را همیشه ضدعفونی کنیم.
  • عدم مصرف غذاهای خام نظیر سالاد و سبزیجات به صورت خام در جلوگیری از این بیماری بسیار موثر است. چراتکه شاید با دست اشخاصی در تماس بوده که به این ویروس مبتلا هستند.
  • عدم مصرف گوشت یا ماهی نیم پز یا غذهای دریایی خام
  • ضد عفونی کردن یوه‌ها و سبزیجات به صورت درست
  • از مصرف غذاهای در بیرون از منزل تا حدممکن خودداری نماییم.

 

بیشتر بخوانید : علائم افتادگی روده چیست؟

 

آیا روده سرما میخورد : عوارض

به طور کلی از بارزترین عارضه‌های ناشی از گاستروانتریت ویروسی می‌توان به دهیدراته شدن بدن شخص مبتلا اشاره کرد. در واقع دهیدراته شدن عوارضی نظیر کاهش شدید آب بدن، نمک‌ها و املاح معدنی را در بر دارد. چنانچه ما به اندازه لازم از مایعات در طول روز مصرف نماییم، می‌توانیم تا حدممکن الکترولیت‌های از بین رفته در اثر گاستروانتریت ویروسی را جایگزین کرده، در چنین صورتی دیگر با مشکل کم‌آبی مواجه نخواهیم شد.‌

 

آیا روده سرما میخورد : نحوه تشخیص

در واقع پزشک متخصص احتمال بیماری گاستروانتریت ویروسی را طبق علایم و معاینات فیزیکی تشخیص خواهد دارد. البته در برخی مواقع وجود مواردی مشابه در یک اجتماع می‌تواند به پزشک معالج در تشخیص به موقع گاستروانتریت ویروسی کمکی شایان نماید. در کل آزمایشات سریع از مدفوع نیز یکی از عوامل تشخیص روتاویروس‌ها یا نوروویروس‌ها به شمار می‌رود.

 

بیماری گاستروانتریت ویروسی بیشتر برای چه اشخاصی خطر دارد؟

  • اکثر کودکان به خصوص در مهد کودک و کودکستان در معرض این بیماری قرار دارند.
  • اشخاص کهنسال و بیمارهای وخیم
  • اشخاصی که در خوابگاه، سربازخانه یا مکانی که پر جعیت هستند، باید مراقب مبتلا شدن به این بیماری باشند.
  • افرادی که به هر علت نظیر ام اس یا ایدز سیستم از سیستم ایمنی کمی برخوردار هستند یا ان دسته از بیمارانی که در مراحل شیمی درمانی قرار دارند، باید تا جای ممکن از افراد مبتلا به سرماخوردگی روده دوری نمایند.

 

نحوه درمان سرماخوردگی روده

به طور کلی چون عامل اسهال ویروسی است، از درمان اختصاصی برخوردار نیست. به موجب این امر استفاده از آنتی بیوتیک تأثیری در درمان بیماری سرماخوردگی روده ندارد. در واقع اقدامات درمانی غیر از موارد حاد، به درمان خانگی محدود می‌شوند که شامل نکات زیر است:

  • مصرف مایعات خصوصاً نوشیدنی‌ها نمک دار، به میزان کم اما در فواصل کوتاه و به صورت منظم نقش موثری در بهبودی این بیماری خواهد داشت.
  • استراحت دادن معده در مدت زمان روند بیماری و پرهیز از مصرف غذاهای حجیم مانند میوه، سالاد و سبزی در روند درمان موثر است.

 

نتیجه گیری

در این مقاله از وب‌سایت دکتر ایزدی به این موضوع پرداختیم که آیا روده سرما میخورد؟ سپس علائم و روش‌های جلوگیری از این عارضه را مورد بررسی قرار دادیم.  امید است مقاله آیا روده سرما میخورد؟ + روش های درما و پیشگیری برای شما مخاطبین محترم مفید بوده باشد. لطفاً پس از مطالعه کامل این مقاله نظرات و تجارب شخصی خود را در زمینه سرماخوردگی روده با ما در وب‌سایت دکتر علیرضا ایزدی به اشترک گذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *