متخصص جراحی دستگاه گوارش

فوق تخصص جراحی کولورکتال

لاپاراسکوپی تخصصی و پیشرفته

عوارض خطرناک درمان نکردن آبسه مقعدی 😱

موضوعات این مقاله

عوارض آبسه مقعدی چیست ؟

هنگامی که آبسه مقعدی به موقع درمان نشود، علائم بیماری و همچنین خود عفونت گسترش می یابد. علاوه بر این، یکی از معمول ترین عوارض جانبی آبسه مقعدی ایجاد فیستول مقعدی است. در صورت تشدید این مشکل، بافت مرده اطراف آبسه باید برداشته شود. به تعویق انداختن درمان آبسه در افراد مسن، مبتلایان به دیابت یا افرادی که از سلامت جسمانی ضعیفی برخوردارند، ممکن است کشنده باشد. به تمام خونریزی های دستگاه گوارش، از دهان گرفته تا رکتوم و مقعد، خونریزی از دستگاه گوارش گفته می شود. خونریزی گوارشی زمانی رخ می دهد که حجم قابل توجهی از خون را در مدت زمان کوتاهی از دست بدهید. استفراغ قرمز و زرشکی، خون استفراغ سیاه، مدفوع خونی یا مدفوع سیاه قیری همه از علائم احتمالی هستند. علائم و نشانه های معمول خونریزی گوارشی ممکن است جزئی تا شدید باشد و از آنجایی که بیمار گلبول های قرمز خون را از دست می دهد و کم خون می شود، زندگی آنها در خطر است.در ادامه مطلب عوارض درمان نکردن آبسه مقعدی را بررسی خواهیم کرد.

هنگامی که این بیماری به موقع درمان نشود، ویروس و علائم آن در سراسر بدن پخش می شوند. این آبسه ها ممکن است ریشه فیستول مقعدی باشند. در صورت تشدید بیماری، بافت های مرده اطراف آبسه باید برداشته شوند. اگر آبسه به موقع درمان نشود، افراد مسن، افراد مبتلا به دیابت و آنهایی که استقامت بدنی کمی دارند، ممکن است زنده نمانند.آبسه مقعد زمانی ایجاد می شود که روزنه غدد مجاور مقعد ملتهب، بزرگ شده و پر از چرک شود. بنابراین، عواقب درمان نشدن آبسه مقعدی، افزایش تورم و عفونت آن ناحیه است.

آبسه مقعدی چیست و درمان

یکی دیگر از شرایطی که این ناحیه را تحت تاثیر قرار می دهد آبسه مقعدی است. همراه با تب و لرز، این بیماری با بزرگ شدن ناحیه مقعد، قرمزی و ناراحتی مشخص می شود. گاهی اوقات ممکن است بیمار هنگام باز شدن آبسه بتواند چرک و خون را ببیند. آبسه اغلب در 50 درصد موارد به  سمت پیستول رشد می کند و بیمار ممکن است در نهایت متوجه چرک و جریان خون شود. برای این بیماری جراحی لازم است. جراحی موثرترین راه با لیزر مقعد است و درمان معمول آبسه مقعد است.

انواع آبسه مقعد و علائم آن

آبسه مقعد ممکن است سطحی باشد و به صورت تورم و درد طاقت فرسا در لبه مقعد ظاهر شود. دمای گرمتر در محل آبسه ممکن است نشانه ای از التهاب و قرمزی در بافت های اطراف باشد. شایع ترین انواع آبسه مقعدی انواع سطحی هستند و تنها به این نوع در این مقاله پرداخته شده است. اشکال عمیق آبسه مقعدی ممکن است گاهی با نفوذ چرک آبسه به مناطق عمیق تر ایجاد شود. آبسه های مقعدی به تدریج بزرگ می شوند و دردناک تر می شوند و ایستادن و نشستن را برای بیمار چالش برانگیز می کند. ناراحتی ممکن است پس از برداشتن چرک از آبسه ای که گاهی به طور خود به خود باز می شود و خون و چرک را تخلیه می کند، کاهش یابد.

مقاله پیشنهادی :آیا فیستول خطرناک است ؟

بهترین راه درمان آبسه مقعدی

در شرایطی که آبسه به طور طبیعی تخلیه نمی شود، تنها درمان قطعی بریدن و تخلیه آبسه است. پس از تخلیه چرک که تحت بیهوشی موضعی یا عمومی توسط جراح انجام می شود، میزان ناراحتی کاهش می یابد. پس از جراحی، بیماران اغلب در همان شب یا روز بعد از بیمارستان مرخص می شوند. پس از تخلیه چرک، بیمار باید 3 تا 4 بار به مدت 20 دقیقه در یک لگن آب گرم با چند قطره بتادین بنشیند تا ناحیه چرک ضدعفونی شود و سپس آن ناحیه باید بانداژ شود. این کار حدود دو هفته یا تا زمانی که سوزش کاملاً برطرف شود ادامه می یابد. اگر جراح تشخیص دهد که التهاب قابل توجه است، خشک کردن چرک تزریقی یا خوراکی برای بیمار انجام می شود. اگر ناراحتی ناشی از برش وجود داشته باشد، ممکن است مسکن تجویز شود .به طور معمول، سوزش در عرض یک هفته کاهش می یابد. در شرایطی که آبسه به خودی خود تخلیه نمی شود، تنها درمان قطعی بریدن و تخلیه آبسه است. پس از تخلیه چرک که تحت بیهوشی موضعی یا عمومی توسط جراح انجام می شود، شدت ناراحتی کاهش می یابد.

درمان آبسه مقعد چقدر طول می کشد؟

پس از جراحی آبسه، بهبودی دو روز تا دو ماه طول می کشد. پس از لیزر آبسه، بیمار در اسرع وقت به وضعیت طبیعی باز می گردد و زمان بهبودی به میزان قابل توجهی کمتر از جراحی باز و معمولی خواهد بود. بستگی به عمق و ماهیت آبسه و همچنین همراهی آن با کیست یا فیستول مقعدی دارد. علاوه بر این، میزان بهبود زخم برای هر فرد متفاوت است، بنابراین بدون شک در طول دوره بهبودی پس از جراحی آبسه مفید خواهد بود.

چه مدت طول می کشد تا یک برش جراحی با آبسه بهبود یابد؟

معمولا از روز دوم به بعد زخم آبسه بیمار بسیار کوچک می شود و به سمت محو شدگی می رود.
کلیه زخم ها بین 9 تا 15 روز به صورت معمولی و در افراد عادی با سرعت بهبودی متوسط درمان می گردند.

مطلب پیشنهادی : فیستول چیست ؟

مراقبت های بعد از عمل جراحی آبسه مقعد

بیمار باید در یک حوضچه آب گرم با چند قطره بتادین سه تا چهار بار در مجموع 20 دقیقه بنشیند تا چرک تخلیه و خشک شود و ناحیه چرک ضدعفونی شود و سپس پانسمان شود. تا زمانی که التهاب به طور کامل فروکش کند، که حدود دو هفته طول می کشد، این روند ادامه دارد. اگر جراح تشخیص دهد که التهاب شدید است، ممکن است به بیمار آنتی بیوتیک تزریقی یا خوراکی نیز داده شود. اگر برش دردناک باشد، ممکن است مسکن تجویز شود. در بیشتر موارد، سوزش در عرض یک هفته از بین می رود. بهترین روش برای تخلیه و برداشتن آبسه استفاده از لیزر است زیرا به بافت خوب اطراف آن آسیب نمی رساند و ناحیه ای که بریده می شود با سرعت قابل توجهی بهبود می یابد. از وقتی که بابت این مقاله از وبسایت دکتر علیرضا ایزدی با موضوع عوارض درمان نکردن آبسه مقعدی گذاشتید، بسیار سپاسگذاریم.

 

 

3 پاسخ

  1. سلام خسته نباشین
    اقا دکتر حدود 6ماه من پیش شما عمل کردم وتا الان زخم عملمم خوب نشد وهنوز عفونت ودرد دارم

  2. سلام من اواخر تیر جراحی آبسه کردم در حالی که خودش باز شده بود.الان یک ماهه چرک ندارم ولی ترشحات بیرنگ،خارش،و مقدار کمی خون هم هنگام دفع و هم در حالت عادی دارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *