متخصص جراحی دستگاه گوارش

فوق تخصص جراحی کولورکتال

لاپاراسکوپی تخصصی و پیشرفته

آیا لیزر بیماریهای مقعدی باعث درمان دائم آن ها می شود؟ + ۵ روش درمان

موضوعات این مقاله

لیزر بیماریهای مقعدی

بیماری‌های نشیمنگاهی (بیماری‌های مقعدی)، بسیار آزار دهنده هستند. اکثریت افراد که به این عارضه مبتلا هستند به‌دلیل خجالت، نسبت به درمان آن هیچ اقدامی نمی‌نمایند. ما دقصد داریم به این موضوع بپردازیم که آیا لیزر بیماریهای مقعدی باعث درمان دائم آن ها می شود؟ بیماری بواسیر  (هموروئید) از انواع رایج بیماری‌های نشیمنگاهی به‌شمار می‌رود که غیر از رنج جسمانی از نظر روحی هم فرد بیمار را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بیمارانی که به این عارضه مبتلا هستند به ندرت به موقع به پزشک مراجعه می‌نمایند و به دلیل خجالت از ابراز بیماریشان امتناع می‌کنند. آیا لیزر بیماریهای مقعدی باعث درمان دائم آن ها می شود؟ در ادامه وب‌سایت دکتر علیرضا ایزدی به جواب کامل این سوال می‌پردازیم، پس با ما همراه باشید.

 

لیزر مقعدی برای بواسیر یا هموروئید (Hemorrhoids)

همان طور که در نکات بالا اشاره شد یکی از شایع‌ترین بیماری‌های نشیمنگاهی، بواسیر است. این عارضه درواقع یه التهاب و تورم رگ‌های اطراف ناحیه مقعد اطلاق می‌گردد. در واقع در این شرایط بخش انتهایی مقعد که شامل مویرگ‌های زیادی است که در صورت خشک بودن مدفوع به فشار می‌آیند و دچار آسیب و پارگی می‌شوند. در حقیقت این تورم در انتهای مقعد، به‌دلیل وجود رگ‌های عصبی درد بسیار شدیدی دارد. از علل شایع این عارضه می‌توان به یبوست و یا رابطه مقعدی اشاره کرد. به‌طور کلی درمان بواسیر و بیماری‌های نشیمنگاهی روش‌های متفاوتی دارد که یکی از آن‌ها لیزر مقعد است.

 

درمان بیماریهای نشیمنگاهی با لیزر

برخی از بیماران همیشه این سوال ار از خود می‌پرسند که مزیت لیزر نسبت به روش‌های جراحی‌های رایج چیست؟ چراکه تعداد متخصصین جراحی با لیزر مقعد حرفه‌ای کمی محدودتر بوده و هزینه جراحی با لیزر تقریباً بسیار بالاتر از جراحی با تیغ و کوتر است. در ادامه مقاله به این موضوع می‌پردازیم که آیا لیزر بیماری‌های نشیمنگاهی موجب درمان دائم آن‌ها می‌شود؟ ابتدا با هم به بررسی مزایای درمان لیزر بیماریهای مقعدی می‌پردازیم، که عبارتند از:

 

۱. ظرافت برش با لیزر

میزان ظرافت برش با لیزر پرتوان دی اکسید کربن طوری است که به آن بهترین جایگزین عمل جراحی بایغ یا همان سوپرتین اطلاق می‌شود. حال شاید از خود بپرسید که سوپرتین بودن چه نوع مزیتی دارد. چنانچه برش جراحی‌تان که در ناحیه حساس مقعد با ابزار ظریفی مانند لیزر صورت پذیرد به بافت اطرافش هرگز آسیبی وارد نمی‌شود و هم‌چنین دوران نقاهت بیمار بسیار کوتاه‌تر خواهد شد.

 

۲. ترمیم همزمان با برش

برخی از دستگا‌های لیزر جراحی این قابلیت را دارند که غیر از برش بافت همزمان سر عروق و اعصاب را هم ترمیم نمایند. به موجب این امر قسمت بزرگی از دوران ترمیم زخم جراحی به‌طور هم‌زمان در اتاق عمل صورت می‌پذیرد. خود این مزیت لیزر هم موجب کاهش دوران نقاهت می‌شود. لازم به ذکر است این مزیت لیزر بیماریهای مقعدی در درمان شقاق و هموروئید هم بسیار حائز اهمیت است.

 

۳. ایجاد کمترین تورم در درمان با لیزر

با توجه به آنکه آسیب به اعصاب و خونریزی در همان زمان نخست کنترل می‌گردد، تورم پس از عمل جراحی با لیزر مقعد هم خیلی کمتر از جراحی با تیغ جراحی خواهد بود. همان‌طور که به این نکته واقفید تورم پس از جراحی یکی از مشکلات مهم برای بیماران به‌شمار می‌رود که باعث افزایش درد و حتّی شدت بیماری می‌شود.

 

۴. درمان لیزر مانند کوتر باعث سوختگی نمی‌شود

امروزه برخی از جراحان جهت کاهش خونریزی در زمان عمل از کوتر برقی برای سوزاندن جای برش بهره می‌برند. برخلاف این روش، لیزر که هرگز موجب سوختگی نمی‌شود و بلکه خود نقش ترمیم کننده را هم دارد. نکته جالب ابنجاست که این سوختگی از کوتر باعث بروز سوزش و با نکروز بافت می‌شود. درواقع این امر خود به تنهایی می‌تواند عامل بروز مشکلاتی جدید برای بیمار شود.

 

۵. لیزر بدون خونریزی

همان‌طور که در مطالب بالا عنوان شد لیزر بیماریهای مقعدی بدون خونریزی صورت می‌پذیرد، چراکه به‌صورت همزمان با برش سر عروق را ترمیم می‌نماید. شاید بیمار پس از جراحی چند قطره کوچک خون را مشاهده کند که کاملاً طبیعی خواهد بود.

از دیگر مزایای درمان بیماری‌های نشیمنگاهی با لیزر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قابلیت درمان چندین بیماری مقعد با لیزر تنها در یک جلسه
  • مانع انتقال ویروس و عفونت در حین عمل
  • جراحی با لیزر بدون هیچ نیازی به بخیه
  • درمان با لیزر نیازی به بستری شدن ندارد

 

ليزر بواسير

 

عوارض درمان بیماریهای مقعدی با لیزر

درمان بیماری‌های نشیمنگاهی به‌واسطه استفاده از لیزر به‌طور معمول هیچ گونه عوارضی را به دنبال ندارد. چنانچه در درمان، لیزرهای کم توان مورد استفاده قرار بگیرد، هیچ عارضه‌ای برای بیمار ایجاد نخواهد شد. در لیزرهایی که با قدرت بالاتر، چنانچه مهارت و تخصص پزشک و استفاده از دستگاه‌های پیشرفته جملگی استاندارد باشند، هیچ نوع آسیب و عوارضی برای بیمار به وجود نمی‌آید، امّا در صورت استفاده از قدرت نامناسب دستگاه احتمال سوزاندن بافت بسیار بالا خواهد بود. به موجب این امر همواره توجه داشته باشید که جهت درمان بیماری‌های نشیمنگاهی حتماً به بهترین متخصص مراجعه نمایید.

 

نتیجه گیری

به‌طور کلی بیماریهای مقعدی به دلیل وجود مویرگ های عصبی در این ناحیه بسیار دردناک هستند. در حال حاضر روش‌های درمانی زیادی برای این نوع از بیماری‌ها وجود دارد، که یکی از بهترین آن‌ها لیزر است. درمان بیماری مقعدی با لیزر به دلیل مزایایی که دارد عوارض کمتری را پس از عمل برای شخص بیمار به دنبال خواهد داشت.

امید است مقاله آیا لیزر بیماریهای مقعدی باعث درمان دائم آن ها می شود؟ برای شما مخاطبین محترم مفید بوده باشد. لطفاً نظرات شخصی خود را در زمینه درمان بیماری مقعدی با لیزر با ما در وب‌سایت دکتر علیرضا ایزدی به اشترک بگذارید.

 

 

سولات متداول درباره درمان بیماری‌های نشیمنگاهی با لیزر

به طور کلی برای عموم بیماران استفاده از لیزر، همواره با سوالاتی زیادی همراه است که در ادامه مقاله به مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.

 

۱. بیماریهای مقعدی با لیزر چقدر طول می‌کشد؟

همان‌طور که در مطالب بالا عنوان شد، یکی از مزایای این روش زمان محدود برای درمان بیماری است. درواقع این نوع از جراحی حدود 15 تا 30 دقیقه زمان نیاز خواهد داشت که پیش از پایان بازه زمانی مذکور، بیمار دوباره مورد معاینه قرار می‌گیرد که در صورت مساعد بودن وضعیت، می‌تواند ترخیص شود.

 

۲. آیا لیزر بیماریهای مقعدی باعث درمان دائمی آن‌ها می‌شود؟

در جواب به این سوال یاید چنین اذعان کرد که درواقع هیچ قطعیتی در درمان این نوع بیماری های وجود ندارد، چراکه پس از عمل همه چیز به سبک زندگی فرد بستگی خواهد داشت. لیزر از مزایای خاص خود در درمان این نوع از بیماری برخوردار است که کمتر پیش می‌آید که بهبود به طور کامل صورت نپذیرد. امّا بیماریهای مقعدی علل مختلفی دارند، لذا هیچ تضمینی جز تغییر سبک زندگی فرد درمان شده وجود نخواهد داشت.

 

۳. اقدامات لازم قبل از درمان هموروئید با لیزر چیست؟

پس از تشخیص نوع بیماری‌ مقعدی و معاینه فرد برای انجام درمان آماده می‌شود. هم‌چنین پیش از انجام لیزر شرح حال کامل بیمار، بیماری‌های زمینه‌ای قلبی و گوارشی، داروهای مصرفی شخص هم با دقت مورد بررسی قرار می‌گیرد. پیش از انجام لیزر، فضای داخلی مقعد باید از مدفوع کاملاً خالی باشد و بیمار معمولاً از 4 ساعت پیش از عمل باید ناشتا باشد. لازم به ذکر است که پیش از شروع درمان با استفاده از شیاف انتهای روده بیمار پاک خواهد شد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *