متخصص جراحی دستگاه گوارش

فوق تخصص جراحی کولورکتال

لاپاراسکوپی تخصصی و پیشرفته

با علت های درد مقعدی در اوایل بارداری آشنا شوید + روش های درمان

موضوعات این مقاله

علت درد مقعدی در اوایل بارداری

علت درد مقعدی در اوایل بارداری می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. با این حال چرا این درد ایجاد می شود؟ چه بیماری هایی بر تشدید درد تاثیر گذار هستند؟ در حالی که جنین و رحم رشد می کنند، به باسن، پشت و مقعد فشار وارد خواهد شد. درد می تواند به دلیل بارداری یا بیماری های دیگر شکل گیرد که در این مقاله وب سایت دکتر علیرضا ایزدی قصد داریم به علت ها و راهکارهای رفع آن بپردازیم.

علت درد مقعدی در اوایل بارداری چیست؟

درد ناحیه باسن و مقعد در دوران بارداری می تواند به دلیل شکل گیری جنین ایجاد شود. با این حال، این تنها علت درد مقعدی در اوایل بارداری نیست و ممکن است بیماری های دیگری باعث ایجاد این درد شده باشند. تمامی دردها، بدون در نظر گرفتن علت را با پزشک خود در میان بگذارید. پزشک اغلب می تواند یک برنامه درمانی برای شما ایجاد کند که به تسکین علائم آزاردهنده کمک خواهد کرد. در ادامه برخی از دلایل احتمالی درد مقعد و باسن در دوران بارداری را بررسی خواهیم کرد.

هموروئید

همورئید یا بواسیر، یکی از بیماری های رایج در دوران بارداری است. بواسیر وریدهای متورم در قسمت پایین رکتوم یا مقعد هستند. در سه ماهه دوم و سوم، با بزرگ شدن رحم، فشار بیشتری روی مقعد وارد می شود و باعث تورم وریدها خواهد شد. یبوست و ایستادن طولانی مدت می تواند احتمال ابتلا به هموروئید در دوران بارداری را افزایش دهد.

بواسیر می تواند باعث:

  • درد مقعد
  • خارش اطراف مقعد
  • خونریزی از مقعد

و مسائلی مشابه به آن شود. در صورتی که متوجه خود در مدفوع شدید یا نتوانستید مدفوع را به راحتی دفع کنید، حتما با پزشک این مسئله را در میان بگذارید.

سیاتیک، علت درد مقعدی در اوایل بارداری

عصب سیاتیک از باسن به پایین پا می رود. در دوران بارداری، رحم در حال رشد می تواند به عصب سیاتیک فشار وارد کند و باعث ایجاد بیماری سیاتیک شود.

افراد مبتلا به سیاتیک اغلب در ناحیه مقعد درد دارند. علاوه بر این، فرد ممکن است احساس سوزش در ساق پا، باسن، کمر و درد در نواحی مختلف پا را تجربه کنند.

درد کمربند لگنی

درد کمربند لگنی (Pelvic girdle) از هر 5 زن باردار 1 نفر را تحت تاثیر قرار می دهد. ترکیبی از وزن اضافی کودک و حرکت در دوران بارداری اغلب علت این مسئله است. درد کمربند لگنی علاوه بر موارد زیر می تواند باعث درد در باسن و مقعد شود:

  • مشکل در راه رفتن
  • درد زمانی که وزن روی یک پا قرار می گیرد
  • مشکل دراز کشیدن طولانی مدت روی یک طرف بدن

درد کمربند لگنی می تواند در هر زمانی بین سه ماه اول تا سوم شروع شود یا ممکن است فقط در روزهای آخر بارداری ایجاد شود.

نشستن طولانی مدت

زمانی که باردار می شوید، این احتمال وجود دارد که اطرافیان و آشنایان از شما بخواهند بیشتر استراحت کرده و به طور مداوم بنشینید. این نشستن زیاد و طولانی مدت می تواند خطرناک باشد و باعث فشار بر ماهیچه های مقعد شود. علت درد مقعدی در اوایل بارداری می تواند به دلیل این نشستن های طولانی مدت باشد. در این حالت نیازی نیست به پزشک مراجعه کرده و تنها لازم است تحرک خود را افزایش دهید یا برای استراحت حالت دراز کش را امتحان کنید. در صورتی که درد افزایش یافت و از بین نرفت، حتما با پزشک در ارتباط باشید.

اسهال و تغییرات رژیم غذایی

اسهال یکی از بیماری های ناخوشایند است که به دلایل مختلف ایجاد می شود. تغییرات رژیم غذایی و عفونت های داخلی باعث می شود تا شکل مدفوع تغییر کند. دفع مکرر مدفوع باعث شکل گیری زخم در ناحیه مقعد خواهد شد. در صورتی مشاهده خون در مدفوع، تغییر رنگ مدفوع به سیاه و تب سریعا به پزشک مراجعه کنید.

علت درد مقعدی در اوایل بارداری

راهکارهایی برای کاهش درد مقعد در خانه

علت درد مقعدی در اوایل بارداری را بررسی کردیم، در اینجا قصد داریم تا با ارائه چند راهکار به کاهش درد مقعد کمک کنیم. دقت داشته باشید، تمام راهکارها برای همه افراد پاسخگو نیستند و شاید لازم باشد تا به وضعیت شما به طور تخصصی مورد بررسی قرار گیرد. در این صورت می توانید برای دریافت مشاوره با دکتر علیرضا ایزدی در تماس باشید.

کمپرس آب سرد

شما می توانید درون کیسه های مخصوص مقداری یخ ریخته و به مدت 20 دقیقه روی مقعد خود قرار دهید. پیشنهاد می کنیم برای کاهش درد در صورتی که به داروهای مسکن حساسیت ندارید، از ایبوپروفن یا استامینوفن استفاده کنید. به کار گیری این دو در کنار هم کمک می کند تا جراحت مقعد تسکین یافته و دوره بهبود آن توسط بدن آغاز شود.

حمام سیتز

یک حمام سیتز تهیه کرده و در آن آب گرم و نمک اپسوم ریخته و آنها را خوب مخلوط کنید. بالای این حمام سیتز قرار گرفته و تنها اجازه دهید آب مقعد شما را در بر گیرد. در صورتی که قرار گرفتن در این حالت برای شما سخت است، از اعضای خانواده کمک بگیرید. 15 تا 20 دقیقه در این حالت بمانید تا زخم و جراحت مقعد آرام گیرد.

کرم و پمادهای کاهش درد

شما می توانید بسیاری از پمادهای کاهش درد را بدون نسخه از داروخانه تهیه کنید. پمادهای مانند لیدوکائین یا کورتیزون به کاهش درد و التهاب در ناحیه مقعد کمک خواهند کرد. اگر به مواد خاصی حساسیت دارید حتما پیش از خرید کرم و پماد با پزشک یا متخصصان حاضر در داروخانه در میان بگذارید.

سخن پایانی

علت درد مقعدی در اوایل بارداری را در این مقاله بررسی کردیم. گاهی این درد بر اثر فشار به مقعد وارد می شود و گاهی به دلیل عفونت شکل می گیرد. در بسیاری موارد نیازی نیست نگران باشید و درد پس از مدتی برطرف خواهد شد. با این حال، اگر درد از بین نرفت و افزایش پیدا کرد، حتما با پزشک در ارتباط باشید. دکتر علیرضا ایزدی می توانند شما را در این زمینه و همچنین در زمینه درد مقعدی در دوران پریودی راهنمایی کنند. برای دریافت مشاوره از طریق بخش تماس با ما، با دکتر در ارتباط باشید.

سوالات متداول

  • چه دردهایی در بارداری طبیعی نیستند؟

بدن درد و خستگی از رایج ترین مسائل دوران بارداری هستند که معمولا وقوع آنها جای نگرانی نیست. با این حال اگر استفراغ، سردرد شدید، خونریزی واژینال و انقباضات و درد پا را احساس کردید، به سرعت با پزشک تماس گرفته یا با اورژانس در تماس باشید.

  • در دوران بارداری از چه حالت نشستن باید خودداری کرد؟

در هنگام نشستن بدن خود را در یک راستا نگه دارید و سعی کنید از حالت افتادگی یا خمیدگی خودداری کنید. از یک صندلی محکم با تکیه گاه استفاده کرده و لگن خود را به سمت جلو متمایل کنید.

مطالب بیشتر: فیستول مقعدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *