متخصص جراحی دستگاه گوارش

فوق تخصص جراحی کولورکتال

لاپاراسکوپی تخصصی و پیشرفته

با خطرناک ترین علائم انسداد روده آشنا شوید + آیا انسداد روده خطرناک است؟

موضوعات این مقاله

علائم انسداد روده

۹۰ درصد انسداد روده باریک در اثر فتق، چسبندگی و نئوپلاسم ایجاد می‌شود ، که ۶۰  درصد انسداد روده بزرگ در اثر سرطان به وجود می‌آید و ۳۰ درصد آن بر اثر بیماری‌ هایی مانند دیور تیکول و ولو لوس ایجاد می شود. ۵۰ تا ۷۵ درصد انسداد روده ها به خاطر بسته شدن مسیر روده باریک می‌باشد ،که این بیماری شیوع بیشتری دارد و بیش از  نیمی از انسداد های روده در روده کوچک اتفاق می‌افتد . علت ‌های مختلفی می‌تواند باعث انسداد روده‌ ها شود  که شایع ترین علت در اکثر افراد می‌تواند،  وجود یک چسبندگی در روده ها باشد چسبندگی ‌ها اسکار ها یا محل زخم ‌های ناشی از جراحی قبلی یا جراحاتی  هستند که در روده ها به وجود می‌آیند. با وبسایت ما همراه باشید تا از علائم انسداد روده آگاه شوید.

 

بیشتر بخوانید : جراحی سرطان روده

 

انسداد روده چیست ؟

منظور از انسداد روده بسته شدن کلی یا کامل روده کوچک یا روده بزرگ است که از حرکت  غذا یا مواد مدفوع در روده ها  جلوگیری می‌کند، که انسداد کامل روده یک وضعیت کاملاً خطرناک می ‌باشد و در صورت عدم درمان می‌تواند منجر به نارسایی کلیه، پارگی دیواره روده و کم آبی بدن شود . انسداد روده  در نهایت می‌تواند باعث عفونت شکمی و از بین بردن بخش‌هایی از روده شود که شناخت علائم انسداد روده برای پزشک بستگی به  زود مراجعه کردن مریض می‌باشد که بتواند درمان را شروع کند.

 

شایع ترین علت انسداد روده

انسداد روده مشکلی است که در آن جریان معمولی مدفوع در روده به دلایل مختلفی مانند التهاب یا تومور ،تراکم و پیچیدگی در مسیر روده مختل می‌شود و راه آن را مسدود می‌ کند که این وضعیت در هر بخشی از روده از جمله روده بزرگ و روده  کوچک اتفاق می افتد. طولانی‌ ترین ارگان بدن دستگاه گوارش است ، که از دهان شروع شده و تا انتهای روده بزرگ ادامه دارد این مسیر طولانی و پیچ در پیچ مسیری است که تمام مواد غذایی طی پروسه هضم و جذب و دفع یا همان گوارش طی می‌کنند روده کوچک و روده بزرگ قسمت اصلی هضم و جذب مواد غذایی در روده کوچک صورت  می‌گیرد و روده بزرگ یا همان کولون  بیشتر وظیفه جذب آب و آماده کردن مدفون برای دفع را بر عهده دارد. انسداد دستگاه گوارش روده ها بعد دوازدهه در هر جایی از این مسیر می‌تواند اتفاق بیفتد که بیشتر این انسداد ها  به جراحی ختم می‌شود.

 

آیا انسداد روده خطرناک است؟

 

آیا انسداد روده خطرناک است؟

خطرناکی این بیماری بستگی دارد در چه مرحله ‌ای درمان شود، اگر روده  مسدود شده باشد و درمان نشود، احتمال مرگ وجود دارد اما اگر بعد از یک تا دو روز بعد از بسته شدن روده ها جراحی انجام شود، این احتمال به کمتر از ۱۰ درصد کاهش می‌یابد. عوامل دیگری هم در این احتمال تاثیر دارند که تاثیر آن‌ها به نسبت زمان درمان ،جزئی و کوچک است ، مانند وضعیت جسمانی بیمار که آیا سالم بوده یا از قبل بیماری داشته و بستگی به سن بیمار هم دارد . ۵ تا ۸ درصد مر گ و میر بر اثر بیماری ناشی از انسداد روده ها اتفاق می‌افتد، پس بهتر است این مشکل را جدی بگیریم.د علائم انسداد روده  از جمله تورم، تهوع و استفراغ ،شکم درد، تب و تغییراتی در روده به وجود می آید. همچنین درمان انسداد روده  بستگی به علت و شدت آن دارد که با به وجود آمدن این دلایل می‌توان آن را درمان کرد.

 

انسداد جزئی

زمانی  انسداد جزئی روده‌ ها به وجود می آید که دفع مدفوع در بیمار مسدود شده است اما به طور کامل متوقف نشده  است انسداد های جزئی روده  به  سرعت درمان می‌شود و باید به آن رسیدگی شود تا به انسداد کامل تبدیل نشود .  با شناخت علائم انسداد روده می‌توان به موقع برای درمان آن اقدام کرد. علائم های انسداد جزئی  روده خیلی شبیه به علائم انسداد روده بزرگ می‌باشد، این علائم شامل : درد و ناراحتی شکمی ،یبوست، اسهال ،استفراغ ، حالت تهوع و گرفتگی شکم است.

علائم انسداد روده بعد از به وجود آمدن انسداد، شکم به سرعت واکنش  نشان می‌دهد و با دل پیچه های شکمی در حوالی ناف همراه با تهوع و استفراغ، درد سر معده و عدم دفع گاز یا مدفوع خود را نشان می‌دهد. دردهای شکمی در ابتدا به صورت دوره ‌ای هستند یعنی هر چند دقیقه یک بار صورت می‌گیرد اما با بسته شدن کامل روده یا بدتر شدن اوضاع مثلاً پیچیده شدن  روده ها این درد به شدت بیشتر میشود و احتمال سر و صدای شکمی زیادی خواهد داشت. تهوع و استفراغ به دلیل بسته شدن روده ها  به وجود می‌آید.

 

مطلب پیشنهادی دکتر ایزدی : علائم افتادگی روده چیست؟

 

علائم انسداد روده

۱. تب: یکی از علائم انسداد روده  تب میباشد و یک علامت نامطلوب و ناراحت کننده ‌ای می‌باشد و نشانه ‌ای از وجود التهاب یا عفونت در بدن است. در برخی موارد تب می‌تواند علامتی از انسداد روده باشد . انسداد روده باعث می‌شود محتوای روده به سمت پایین روده رانده نشود و در نتیجه باکتری‌ها و ویروس ‌ها درون روده جمع شوند ، این کار باعث التهاب روده و در نتیجه ایجاد تب می‌شود. در برخی موارد انسداد روده می‌تواند با تشدید عفونت ‌های قبلی در بدن همراه با تب باشد.

۲. اختلال در تنفس: در برخی موارد انسداد روده می‌تواند فشار بر روی ریه ها و دیافراگم را افزایش دهد و ممکن است منجر به اختلال در تنفس شود .

این فشار می‌تواند باعث کاهش حجم تنفسی و افزایش تعداد نفس‌ هایی شود که باید بگیرید تا هوای کافی به ریه ها وارد شود.

۳. نارسایی کلیه: اگر انسداد روده  مانع از رسیدن خون به قسمتی از روده شود می‌تواند منجر به عفونت، مرگ بافت، سوراخ شدن روده ، نارسایی ارگان‌ های متعدد و سرانجام به مرگ منجر می شود.

۴. تهوع و استفراغ : تهوع و استفراغ دو علامت دیگری هستند که ممکن است به دلیل انسداد روده ها رخ بدهد که در این حالت تهوع که یک احساس ناخوشایندی است که در ناحیه شکمی یا در عموم بدن توصیف می‌شود که باعث آزار معده و خروج ناگهانی محتویات معده از دهان همراه می‌باشد. این حالت باعث می‌شود محتویات روده به راحتی نتواند عبور کند و باعث تحریک معده می‌شود این تحریک  منجر به ایجاد احساس تهوع شده که فشار بیشتری به معده می‌آید.

 

سخن پایانی

انسداد روده‌ ها یک نوع بیماری مهم و تهدید کننده زندگی است که باید آن را جدی بگیریم . این بیماری علائم زیادی دارد که پزشک متخصص در صورت مشاهده علائم، بیماری را تشخیص می‌دهد. و برای تشخیص بهتر باید روش‌ های دیگری مانند سونوگرافی استفاده کرد. این بیماری از آن جهت بسیار مهم است که اگر درمان نشود باعث پاره شدن روده و عفونت می‌شود و اگر تغذیه به درستی انجام نگیرد بدن مجبور می‌شود از پروتئین استفاده کند، بنابراین سیستم ایمنی بدن ضعیف می شود و نمی ‌تواند با عفونت مقابله کند و این عفونت می‌تواند منجر به مرگ شود. ولی  اگر بیماری به موقع درمان شود می‌تواند از مرگ جلوگیری کند.

امید است این مطالب از وبسایت دکتر علیرضا ایزدی براسی شما عزیزان مفید بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *