متخصص جراحی دستگاه گوارش

فوق تخصص جراحی کولورکتال

لاپاراسکوپی تخصصی و پیشرفته

درمان بواسیر بدون جراحی چگونه است؟ آیا روش درمان خانگی نتیجه می دهد؟

موضوعات این مقاله

درمان خانگی بواسیر

آیا بواسیر بدون جراحی رفع می شود؟ در حال حاضر بهترین روش درمان بواسیر بدون جراحی بهره‌مندی از انواع لیزر درمانی و لیزر جراحی است ، البته روش های درمان خانگی هم موثر می باشند که ما بدان پرداخته ایم. چناچه بواسیر یا همان هموروئید در مراحل نخستین باشد به‌واسطه مصرف غذای پر فیبر و رعایت یک رژیم غذایی مناسب، در کنار مصرف متداوم مایعات و آب می‌توان از بروز عارضه یبوست تا حد زیادی جلوگیری به عمل آورد و علائم بواسیر را کاهش داد.

ما در این مقاله از وب‌سایت دکتر علیرضا ایزدی قصد داریم تا به این موضوع بپردازیم که آیا بواسیر بدون جراحی رفع می شود؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال و آشنایی با نحوه درمان خانگی بواسیر تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

درمان بواسیر بدون جراحی

عموم افراد از جراحت و نقاهت پس از جراحی یسیار می‌ترسند و به‌همین خاطر جهت درمان قطعی بیماری خود اقدام نمی‌نمایند. امّا به موجب این امر، هر روز عارضه بواسیر آن‌ها پیشرفت می‌نماید که به دنبالش درد و خونریزی و عفونت به‌میزانی پیشرفت می‌نماید که شخص بیمار مجبور به مراجعه اورژانسی می‌شود. درواقع ترس از بستری دارز مدت در بیمارستان و اطلاعاتی نادرست عارضه بواسیر، از عوامل تاخیری در مراجعه به پزشک است. به‌طور کلی نخستین روش معمول جهت درمان بواسیر (همورئید) بدون نیاز به جراحی استفاده از دارو و تغییر سبک زندگی است. در حقیقت پزشک معالج بعد از ویزیت بیمار دارو و یا پماد آنتی هموروئید مناسب را جهت درمان تجویز می‌نماید.

درمان بواسیر بدون جراحی به‌طور معمول با لیزر یا به‌صورت خانگی صورت می‌پذیرد. اصولاً انواع لیزر برای درمان عارضه بواسیر به پیشنهاد پزشک متخصص جراحی پس از ویزیت بیمار پیشنهاد می‌گردد.

در ادامه مقاله به بررسی درمان خانگی بواسیر خواهیم پرداخت، پس همچنان با ما در وب‌سایت دکتر علیرضا ایزدی همراه باشید.

درمان خانگی بواسیر چگونه است؟

به‌طور کلی درمان خانگی بواسیر در مراحل اولیه این عارضه به‌واسطه روش‌های خودمراقبتی امکان‌پذیر است. درواقع با استفاده از این روش‌ها، چنانچه با گذشت مدت 7 تا 10 روز مشکل بواسیرحل شود، مراجعه به پزشک ضرورت می‌یابد.

به‌طور کلی روش‌های درمان خانگی بواسیر عبارتند از:

  • چنانچه بیمار احساس درد و التهاب در ناحیه مقعد داشت، می‌تواند با یک تکه یخ روی محل مد نظر درد را کاهش دهد. در حقیقت سرما موجب انقباض رگ‌های متورم شده و به دنبال آن کم شدن درد خواهد شد.
  • به‌صورت روزانه بیمار باید مقعد را بشوید. حتماً به این نکته توجه داشته باشیم که از الکل یا صابون جهت تمیز نمودن مقعد استفاده ننماییم و پس از شستشو با حوله یا پارچه محل مدنظر را خشک کنیم.
  • بهره‌مندی از حمام سیتز، درواقع یکی از روش‌های رایج درمان خانگی بواسیر محسوب می‌شود. جهت انجام چنین روشی باید به‌صورت روزانه 2 تا 3 مرتبه بازه زمانی 15 دقیقه، در داخل لگن آب گرم آغشته به سرکه سیب، جوش شیرین یا نمک ابشینیم.
  • بهره‌مندی از رژیم غذایی حاوی فیبر موجب حجیم شدن مدفوع و پیشگیری از عارضه یبوست می‌گردد. علاوه بر این بهتر است به‌صورت روزانه بین 6 تا 8 لیوان آب بنوشیم.
  • ورزش روزانه، روش مؤثری جهت افزایش جریان خون در بدن است. چراکه با این عمل خون در مقعد هم به گردش در خواهد آمد و از تورم ناشی از حبس خون جلوگیری می‌نماید. جهت درمان یبوست ورزشی خاص پیشنهاد نمی‌گردد. درواقع هر نوع فعالیتی مثل پیاده‌روی، دویدن، دوچرخه‌سواری جهت درمان و جلوگیری از پیشرفت این بیماری بسیار مؤثر است.
  • داروهای مسکن خوراکی و بدون نسخه مثل استامینوفن و ایبوبروفن جهت تسکین موقت درد، بسیار مناسب است.
  • محتویات کپسول ویتامین E زخم را نرم کرده و هم‌چنین سوزش و خارش عارضه بواسیر را هم کم می‌نماید. جهت استفاده تنها کافی است چند عدد کپسول را سوراخ نموده و محتویات آن را روی مقعد بمالیم.
  • صابون مراغه با توجه به اینکه چربی حیوانی است در درمان خانگی بواسیر نقش بسزایی دارد. چنانچه مقعد به مدت 20 دقیقه به این صابون آغشته شود و سپس آن را بشوییم، شدت خارش و سوزش زخم تا حد بلایی کاهش خواهد یافت.
  • اجابت مزاج به موقع در درمان عارضه بواسیر نقش بسزایی دارد.
  • چنانچه درمان بواسیر در خانه را آغاز نمودیم، باید استفاده روغن زیتون را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانیم تا حرکت روده ما همیشه خوب باشد و به عارضه یبوست مبتلا نشویم.
  • کرم‌ها و شیاف‌های بدون نسخه که حاوی هیدروکورتیزون هستند، می‌توانند جهت درمان بواسیر بسیار موثر باشند. علاوه بر این  پمادهایی هم در این بین هستند که جهت بی حسی روی پوست کاربرد دارند.

 

درمان خانگی هموروئید

 

آیا می توانیم بدون جراحی بواسیر را درمان کنیم؟

علاوه بر درمان های خانگی که در بالا ذکر شد ، درواقع متداول‌ترین روشی که برای درمان بواسیر، استفاده از رابربند است. این روش درمان به‌صورت سرپایی است که برای بواسیر داخلی کاربرد دارد. در حقیقت استفاده از این روش باعث می‌شود تا خونرسانی قطع شود، در نهایت بواسیر کوچک یا قطع گردد.

از دیگر روش های درمان‌ بواسیر بدون جراحی می‌توان به اسکلروتراپی اشاره کرد. درواقع محلولی به بواسیر داخلی تزریق می‌گردد، که باعث قطع خونرسانی را در ناحیه بواسیر، خواهد شد. از روش‌های دیگر در درمان‌ بواسیر بدون جراحی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فوتو انعقاد مادون قرمز
  • انعقاد الکتریکی

چگونه از ابتلا به بواسیر پیشگیری نماییم؟

درواقع رعایت نمودن نکات زیر موجب می‌شود تا ابتلا به بواسیر بسیار کمتر شود.

  • تغییر وضعیت در حین کار کردن، ازعواملی مهمی است که موجب گردش خون در بدن می‌شود. چنانچه به‌صورت طولانی  مدت می‌نشینید یا می‌ایستید، باید هر یک ساعت یک بار حالتتان را تغییر بدهید.
  • استفاده از رژیم غذایی حاوی غلات، سبزیجات و میوه‌ها
  • نوشیدن آب زیاد
  • استفاده از دستمال مرطوب بجای دستمال خشک توالت
  • نباید مدت زیادی را در دستشویی بنشینیم و تا جای ممکن از زور زدن زیاد اجتناب نماییم.
  • به‌صورت روزانه باید حداقل 30 دقیقه ورزش نماییم.
  • بلند نموددن وسایل سنگین به بدن ما و به رگ‌های منطقه مقعد آسیبی جدی وارد می‌نماید.

نتیجه‌گیری

در این مقاله به بررسی درمان بواسیر بدون جراحی پرداختیم. در ادامه با روزش‌های درمان خانگی بواسیر آشنا شدیم. امّا باید به این نکته توجه داشته باشیم که اگر این روش‌ها استفاده شود و هنوز عارضه بواسیر بهبود نیابد، مراجعه به پزشک بسیار ضرورت دارد.

امید است مقالهآیا بواسیر بدون جراحی رفع می شود؟ برای شما مفید بوده باشد. لطفاً پس از مطالعه کامل مقاله نظرات و تجارب شخصی خود را در زمینه درمان خانگی بواسیر و بدون نیاز به جراحی با ما در وب‌سایت دکتر علیرضا ایزدی به اشترک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *