دلیل وجود خون در مدفوع در بارداری چیست ؟ آیا خطرناک است ؟ روش های درمان

خون در مدفوع در بارداری

وجود خون در مدفوع میتواند دلایل مختلفی داشته باشد. وجود خون در مدفوع یکی از مسائل نگران کننده ای است که به دلیل یک بیماری در سیستم گوارش میباشد. بیشتر خانم ها در دوران بارداری خود ممکن است این مورد را مشاهده کنند. وجود خون در مدفوع در بارداری ممکن است دلایل متفاوتی داشته باشد. با وبسایت دکتر علیرضا ایزدی همراه باشید.

دلایل وجود خون در مدفوع در بارداری

۱. بواسیر : هنگامی که رگ های خونی در اطراف مقعد متورم میشوند به آن بواسیر گفته میشود. این مشکل ممکن است در ماه های اخر بارداری شما رخ بدهد. اگر این بیماری به دلیل وجود بواسیر باشد میتوان برای درمان بواسیر با افزایش فیبر و مایعات و نرم کننده ی مدفوع که تجویز آن به دستور پزشک است ، دفع مدفوع را راحت تر کرد .

۲. فیستول مقعدی : به اتصال غیر طبیعی بین مقعد و پوست فیستول میگویند. اگر فیستول مقعدی به پوست راه پیدا کند باعث ترشح چرک و عفونت میشود. اگر فیستول باعث عفونت شدید روده شود باعث بیماری کرون میشود. مصرف آنتی بیوتیک ها برای درمان این بیماری موثر است اما حتما باید زیر نظر پزشک مصرف شود.

۳. یبوست : بیشتر خانم ها این بیماری را ممکن است به طور خفیف تجربه کنند. مدفوع خونی زیاد یا در مواردی که به طور مکرر رخ دهد حتماً باید جدی گرفته شود. برای درمان یبوست شدید باید به پزشک متخصص مراجعه کرد.

۴. مصرف بیش از حد ویتامین : به دلیل مصرف داروها و ویتامین هایی که در دوران بارداری استفاده میشود ، زیرا مصرف ویتامین زیاد طی چند ماه باعث یبوست میشود.

۵. مصرف ناکافی آب : اگر در دوران بارداری به اندازه ی کافی مایعات و فیبر مصرف نشود ، باعث یبوست میشود. مصرف روزانه حداقل ۸ الی ۱۰ لیوان آب پیشنهاد میشود.

۶.  شقاق مقعدی : به شکاف در انتهای مقعد ، شقاق میگویند . این بیماری در اثر یبوست به وجود می اید . اگر هنگام دفع مدفوع فشار زیادی به فرد وارد شود ، شقاق بزرگ تر میشود و باعث خون در مدفوع در بارداری زنان میشود . برای درمان شقاق مقعدی باید فیبر زیادی استفاده کرد و اگر تاثیری نداشت می‌توانید از نرم کننده مدفوع استفاده کنید تا فشار در هنگام دفع مدفوع کمتر شود.

۷.  پولیپ روده : توده‌ های کوچک از پوشش داخلی روده پلیپ نام دارند . پلیپ ها دارای انواع مختلفی می‌باشند و پلیپ‌ های کوچک معمولاً خوش خیم می‌باشند . پلیپ ها ممکن است باعث خون در مدفوع شوند و به رنگ قرمز تیره تر دیده شود . پلیپ ها هر چقدر بزرگ تر باشند ، احتمال سرطانی شدن آن ها بیشتر است .

خون هنگام دفع در بارداری

در صورت وجود خون در مدفوع چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورت داشتن خون در مدفوع در بارداری و علائم زیر باید حتماً به پزشک مراجعه کرد :

• دل درد و یا تورم غیر طبیعی شکم
  • علاوه بر مشاهده خونده مدفوع الان با دیگری مانند کمردرد ، دل درد یا حالت تهوعی که منجر به استفراغ شود .
  • خونریزی شدید دارید اما لکه بینی ندارید .
  • بی حالی و تب
  • اسهال طولانی مدت
  • در زمان دفع مدفوع درد شدید احساس می‌شود.
  • احساس سرگیجه
  • مشاهده خون قرمز و روشن در مدفوع
  • مدفوع تیره

چگونه خون در مدفوع در بارداری را درمان کنیم ؟

• پس از دفع مدفوع خود را تمیز بشویید ‌و محل را به آرامی تمیز کنید .
  • در صورت داشتن درد شدید حتما با پزشک مشورت کنید.
  • از لباس‌ های نخی گشاد حتماً استفاده کنید .
  • آب زیادی بنوشید و از مایعات مانند آبمیوه طبیعی سوپ و خورش مصرف کنید .
  • مصرف فیبر زیاد باعث می‌شود از یبوست جلوگیری شود .
  • در صورت شدید بودن درد می‌توانید از پماد یا نرم کننده مدفوع استفاده کنید .

از غذاهای زیر برای کاهش یبوست استفاده کنید :

• سیب زمینی
  • کیوی
  • گردو
  • بادام
  • گلابی
  • لوبیا قرمز
  • اگر می‌توانید هر روز ورزش سبکی را حتماً انجام دهید.

ورزش ‌هایی را انجام دهید که به شما فشار زیادی وارد نکند و به شما آسیبی نرساند. وجود خون در مدفوع در دوران بارداری ، رایج می‌باشد اما اگر به آن رسیدگی نشود ممکن است مشکل جدی پیش بیاید. اگر خون در مدفوع کم و حداقل باشد جای نگرانی نیست ، اما حتماً باید به پزشک مراجعه کرد. از آنجایی که دستگاه گوارش در دوران بارداری دچار تغییرات آناتومی و فیزیولوژیکی زیادی می‌باشد ، پزشک موظف از هرگونه تغییر در دستگاه گوارش را و علائم گوارشی در دوران بارداری را بررسی کند تا از سلامت جنین و مادر مطمئن شوند. تغییر در دستگاه گوارش ممکن است باعث علائم هایی مانند یبوست ، حالت تهوع ، سرگیجه و موارد دیگر شود. برخی افراد توجهی به مدفوع خود ندارند و متوجه وجود خون در آن نمیشوند ، همین مورد باعث می‌شود که مشکلات گوارشی در فرد بدتر شود . یکی از راه‌ های درمان بیماری استفاده از داروهای گیاهی مانند آلو یا خاک شیر می‌باشد ، زیرا باعث تقویت عملکرد روده می‌شود. این داروها عملکرد روده را تقویت میکند ، یبوست را درمان می‌کند و خونریزی قطع می‌شود .

خون در مدفوع دوران بارداري

نکته ی پایانی

وجود خون در مدفوع در بارداری دلایل متعددی دارد. از درمان خودسرانه آن باید پرهیز کرد و حتما در صورت وجود مشکل به پزشک مراجعه کرد.

• فیستول مقعدی
  • بواسیر

از دلایل وجود خون در مدفوع در بارداری میباشد.

• درد شدید در هنگام دفع مدفوع
  • دل درد
  • مدفوع تیره

از علائم این بیماری هستند.

برای جلوگیری از خون در مدفوع در بارداری بهتر است فیبر زیادی استفاده کنید و مایعات زیادی بنوشید . در صورت شدید بودن درد میتوانید از پماد نرم کننده و دفع کننده مدفوع استفاده کنید. برای درمان آن میتوانید از

• خاک شیر
  • گردو