متخصص جراحی دستگاه گوارش

فوق تخصص جراحی کولورکتال

لاپاراسکوپی تخصصی و پیشرفته

برای درد معده چه باید خورد؟ + باید ها و نباید های غذایی برای معده درد

موضوعات این مقاله

برای درد معده چه باید خورد

شاید هر فردی در مقطعی از زندگی‌اش دچار درد معده شده باشد. با توجه به آنکه این درد آزاردهنده بوده و حتی برخی اوقات فعالیت‌های روزمره را مختل می‌نماید، باید با روش‌های درمان درد معده آشنایی لازم را داشته باشیم. در مقاله پیش‌رو از وب‌سایت دکتر علیرضا ایزدی به این موضوع می‌پردازیم که برای درد معده چه باید خورد؟ + باید ها و نباید های غذایی برای معده درد کدامند؟

به طور کلی درد معده یا دل درد اغلب ناشی از مشکلاتی نظیر التهاب معده، زخم معده یا بیماری‌هایی رفلاکس معده و سندرم روده تحریک‌پذیر به وجود می‌آیند. در واقع درمان درد معده بستگی به این نکته دارد و بخش مهمی از درمان، به تغییرات در رفتارهای غذایی، داروهای تجویز شده و در برخی موارد هم عمل جراحی وابسته است. در ادامه این مقاله شما مخاطبان مخترم را با اینکه برای درد معده چه باید خورد آشنا می‌نماییم.

 

درد معده چیست؟

به طور کلی درد معده‌ یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها در دستگاه گوارش محسوب می‌شود که اغلب به‌ خاطر ایجاد آسیب در قسمت‌های دیگر بدن ایجاد می‌شود. در واقع علت‌های  اصلی احساس درد در معده می‌تواند بر اثر بیماری در دیگر بخش‌های بدن نظیر کیسه صفرا، قلب، کبد، لوزالمعده یا آسیب‌های روده‌ای پدیدار شود. درد معده ابتدا به صورتی آهسته ایجاد می‌گردد اما کاملاً ناگهانی ممکن است اوج بگیرد. از رایج‌ترین دلایل درد معده می‌توان به موارد مهم زیر اشاره کرد:

  • استرس (Stress)
  • زخم معده (Stomach Ulcer)
  • رفلاکس معده (GERD)
  • مصرف زیاد مشروبات الکلی
  • وجود ویروس‌ها و باکتری‌ها
  • مصرف غذاهای پرادویه و تند
  • داروهای ضد التهابی

 

نحوه درمان خانگی درد معده

به طور کلی درد معده یکی از عارضه‌های رایج است که به صورت تقریبی اکثر افراد آن حداقل یکبار تجربه نموده‌اند. در واقع آزاردهندگی شدید درد معده تا حدی است که عموم افراد درگیر با پدیدار شدن درد به داروهای گیاهی یا درمان خانگی درد معده روی می‌آورند. شیوه‌های مذکور در حقیقت جایگزینی مناسب به جای استفاده از داروهای شیمیایی به شمار می‌روند و می‌توانند درد را به راحتی کنترل نمایند.

یکی از روش‌های کنترل درد معده اصلاح در نحوه خوابیدن است. در اصل پس از غذا خوردن بدن در حالت افقی قرار می‌گیرد که همین امر اسید معده را به سوی دهان برمی‌گرداند که باعث سوزش سر دل خواهد شد. جهت جلوگیری از درد معده باید تا چند ساعت پس از غذا خوردن از دراز کشیدندوری نماییم. چنانچه در شرایطی خاص مجبور به دراز کشیدن باشیم، وضعیت بدن باید به صورتی باشد که سر و گردن بالاتر از آن با زاویه‌ی 30 درجه قرار گرفته باشد.

 

بیشتر بخوانید : انواع را های درمان یبوست را بشناسید.

 

برای معده درد چه باید خوریم؟

  • مصرف زنجبیل: در واقع این گیاه علفی درمان قطعی درد معده محسوب می‌شود که می‌تواند سوء هاضمه را تا حد زیادی کنترل نماید. در زنجبیل یک ماده‌ شیمیایی به نام شوگولاس جینرولاس موجود است که می‌تواند حرکات انقباضی معده را به کنترل درآورد. به موجب این امر غذاهایی که باعث سوء هاضمه و درد معده درد می‌شوند خیلی سریع‌تر به معده منتقل می‌شوند. شایان ذکر است که در روش استفاده از زنجبیل محدودیتی وجود ندارد و به روش‌های مختلفی می‌توان از آن جهت کاهش درد معده استفاده نمود. به عنوان مثال ما می‌توانیم روزانه کمی زنجبیل تازه بخوریم یا از پودر آن در داخل غذاها بهره‌مند شویم. همچنین استفاده از چای زنجبیل و دمنوش آن هم روشی ساده و کاربردی محسوب می‌شود.
  • درمان خانگی درد معده درد با گیاه نعنا: در واقع این گیاهی دارویی موثر بوده که غیر از درمان درد معده از آن می‌توان در عارضه‌هایی نظیر اسهال، استفراغ و اسپاسم‌ عضلانی روده یا سوء هاضمه استفاده نمود. گیاه نعنا دارای ماده‌ای موثر به نام منتول بوده که باعث ایجاد چنین خواص دارویی می‌شود. به موجب این امر ما می‌توانیم از انواع ترکیبات نعنا جهت پاکسازی معده و تقویت آن بهره‌مند شویم.
  • درمان خانگی درد معده با لیمو: در حقیقت مخلوط آب لیمو با جوش شیرین عارضه‌های گوارشی و معده درد را از بین می‌برد. ترکیب مذکور در واقع اسید کربنیک تولید می‌نماید که مواردی مانند گاز و سوء هاضمه را کنترل می‌نماید. علاوه بر این ترکیبات اسیدی داخل در آب لیمو هضم و جذب چربی و الکل را بیشتر می‌نماید و به واسطه خنثی نمودن اسید صفرا و اسیدیته‌ معده را کم می‌کند.
  • درمان خانگی درد معده با دارچین: این ادویه خوشبو، حاوی چندین آنتی اکسیدان بوده که در تسریع هضم غذا نقش مهمی دارد و درد و آسیب معده را کاهش می‌دهد. علاوه بر این به واسطه مصرف دارچین سوزش سر دل و سوء هاضمه تاحد زیادی کم می‌شود. همچنین ترکیب پودر دارچین به صورت ادویه در غذا یا چای دارچین جهت درمان خانگی درد معده بسیار مفید است و جهت تقویت معده در طب سنتی توصیه می‌گردد.
  • درمان خانگی درد معده با عسل: این نوع روش درمان معده درد یکی از شیوه‌های رایج و خانگی است که هیچ عارضه‌ای به دنبال ندارد. شیوه‌های متنوع جهت استفاده از عسل برای درمان درد معده در واقع  ترکیب عسل و دارچین یا آب جوش و همچنین جوشانده‌ عسل و دارچین را شامل می‌شود.

 

درمان خانگی معده درد

 

درمان درد معده با عرقیات گیاهی

به طور کلی عرقیات عصاره‌ای از گیاهان دارویی به شمار می‌روند که در درمان انواع بیماری‌ها بسیار کاربرد دارند. برخی از اشخاص با استفاده از داروهای مختلف دچار عارضه درد معده می‌شوند. در درمان خانگی درد معده بر اثر مصرف دارو با استفاده‌ روزانه از عرقیات گیاهی امکان‌پذیر خواهد بود. البته در این مورد می‌توانید با متخصص یک طب سنتی مشورت داشته باشید. از عرقیات گیاهی که در درمان معده درد نقش موثری دارند، می‌توان به مارد زیر اشاره کرد:

  • عرق بومادران
  • عرق ریحان

 

در درد معده چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

عارضه درد معده و سوء هاضمه مورد خطرناک و نگران کننده‌ محسوب نمی‌شود و به طور معمول پس از چند ساعت بر طرف می‌شود. ولی چنانچه با موارد زیر همراه باشد، مراجعه اورژانسی به پزشک متخصص ضرورت می‌یابد:

  • تداوم و تکرار مشکلات معده
  • استفراغ یا اسهال بی دلیل و غیر قابل کنترل
  • کاهش وزن بی دلیل
  • ایجاد مشکلات در بلعیدن
  • احساس توده‌ای در ناحیه شکم یا معده

 

درمان درد معده درد زیر نظر پزشک

همان‌طور که در مطالب بالا اشاره شد درمان درد معده به علت بروز آن وابسته است. به طور کلی روش‌های درمان درد معده توسط پزشک شامل موارد زیر است:

  1. تجویز دارو جهت درمان معده درد که از داروهای کاهش‌دهنده اسید، ملین‌ها، آنتی‌بیوتیک‌ها و استروئیدها و سرکوب‌کننده‌های ایمنی را شامل می‌شود.
  2. درمان درد معده با جراحی بنا به تشخیص پزشک متخصص

 

بیشتر بخوانید : بیماری افتادگی روده چیست؟

 

نتیجه گیری

همان طور در ابتدای مقاله عنوان شد، درد معده یکی از رایج‌ترین عوارض در دستگاه گوارش است که اکثر افراد آن را تجربه داشته‌اند. در این مقاله عوامل بروز درد معده و روش‌های درمان آن را مورد بررسی قرار دادیم.

امید است مقاله برای درد معده چه باید خورد؟ + باید ها و نباید های غذایی برای معده درد کدامند؟ برای شما مخاطبین محترم مفید بوده باشد. لطفاً پس از مطالعه کامل این مقاله نظرات و تجارب شخصی خود را در زمینه درد معده با ما در وب‌سایت دکتر علیرضا ایزدی به اشترک گذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *