هموروئید چیست + عوارض و راه های پیشگیری آن

هموروئید

ابتلا به بیماری های نشیمنگاهی مثل بواسیر یا هموروئید ( به انگلیسی Hemorrhoids ) برای هر فردی آزار دهنده است. این نوع بیماری حتی می تواند زندگی روزمره شما را هم مختل کند. بنابراین توصبه میشود که به محض متوجه شدن نشانه هایی مبنی بر وجود بیماری بواسیر، فورا به متخصص مراجعه کنید و سلامتی خود را نجات دهید. اگر احساس می کنید در معرض خطر این بیماری هستید، به شما پیشنهاد میکنیم که این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

هموروئید

هموروئید چیست؟

بیماری بواسیر یک سیاهرگ متورم و ملتهب در ناحیه رکتوم مقعد است که باعث ایجاد ناراحتی در این ناحیه می شود. بواسیر معمولاً در اثر زور زدن در حین اجابت مزاج، چاقی یا بارداری ایجاد می شود. ناراحتی در مقعد از علائم شایع این بیماری است. علائم دیگر شامل خارش و خونریزی است. بهترین درمان برای هموروئید در موارد مزمن لیزر است.شیوع این بیماری هم در مردان و هم در زنان به طور یکسان است و حداکثر بیمارانی که مبتلا به این بیماری می شوند بین رنج سنی 45 تا 65 هستند. به طور طبیعی شیوع هموروئید در ایران در بین زنان بیشتر است. همچنین شیوع این بیماری در بین افراد چاق بیشتر از سایر افراد دیده شده است.

آیا بواسیر خود به خود خوب می شود؟

معمولا هموروئید خود به خود خوب نمی شود و باید اقدامات پزشکی لازم انجام گردد. حداقل کاری که شما برای بهبود این بیماری کنید، انجام درمان های خانگی البته پس از مشورت با متخصص است. در موارد شدیدتر هم که به مداخلات پزشکی نیاز خواهد بود. درد، خارش، سوزش و حساسیت ممکن است همیشه باقی بماند زیرا این نقطه در مقعد همیشه وریدهای مقعد در هنگام اجابت مزاج تحت تحت فشار هستند. عوامل متعددی می توانند علائم بیماری بواسیر را پنهان کنند. بهبود هموروئیدهای داخلی و خارجی درجه 1 حدود یک هفته طول می کشد، اما هموروئید داخلی درجه 3 و 4 که بزرگ هستند، می تواند چندین ماه طول بکشد تا با دارو بهبود یابد. علائم بواسیر بعد از بارداری ممکن است به دلیل برداشتن فشار از ناحیه مقعد خود به خود برطرف شود و یا در برخی موارد به دلیل فشار زایمان تشدید شود.

عوارض هموروئید

قطعا وجود بیماری بواسیر و عدم درمان آن، شما را با عوارضی روبرو می کند. شدت و نوع عوارض هموروئید به عوامل مختلفی بستگی دارد که در ادامه به طور دقیق تر توضیح داده شده است.  عوارض بواسیر به نوع و شدت بیماری بستگی دارد. در ادامه به برخی از عوارض شایع هموروئید اشاره می‌کنم:

عوارض هموروئید داخلی:

• خونریزی: خونریزی رکتوم، یکی از شایع‌ترین علائم است. خونریزی ممکن است به صورت لکه‌های خونی روی مدفوع یا خونریزی روشن از مقعد باشد.
  • بیرون‌زدگی : در موارد شدید، بواسیر داخلی ممکن است از مقعد خارج شود. این زائده ممکن است دردناک باشد و به راحتی خونریزی کند.
  • ترومبوز هموروئید: در این عارضه، لخته خونی در داخل هموروئید ایجاد می‌شود که می‌تواند بسیار دردناک باشد.

عوارض هموروئید خارجی:

• درد: درد، شایع‌ترین علامت نوع خارجی است. درد ممکن است تیز، سوزش‌دار یا ضربان‌دار باشد.
  • خارش: خارش در ناحیه مقعد، از دیگر علائم شایع هموروئید خارجی است.
  • تورم: تورم در ناحیه مقعد، از دیگر علائم بواسیر خارجی است.

عوارض نادر :

• کم‌خونی: خونریزی شدید هموروئید می‌تواند منجر به کم‌خونی فقر آهن شود.
  • عفونت: بواسیر عفونی می‌تواند بسیار دردناک باشد و نیاز به درمان فوری دارد.
  • استروماسیون مقعد: در این عارضه، کانال مقعد تنگ می‌شود و دفع مدفوع دشوار می‌شود.

در صورت مشاهده علائم هموروئید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا نوع و شدت بیماری مشخص شده و درمان مناسب تجویز شود.

رابطه جنسی بعد از درمان هموروئید

پرسش بسیاری از بیماران این است که چه مدت پس از برداشتن هموروئید می توانند فعالیت جنسی خود را از سر بگیرند؟ به طور کلی در صورت عدم وجود عارضه، افراد می توانند بعد از یک هفته رابطه جنسی داشته باشند؛ مخصوصاً اگر بواسیر با لیزر درمان شود. البته فراموش نکنید که از ابتدا نباید فعالیت جنسی خود را تشدید کنید، بلکه باید به تدریج سرعت آن را افزایش دهد. در دوره ریکاوری تحت نظر متخصص باشید تا ایشان با توجه به روند بهبودی تان زمان دقیق پرداختن به فعالیت های فیزیکی همچون رابطه جنسی را برای شما مشخص کند.

ابتلا به بواسیر در دوران بارداری

حدود 35 درصد از زنان در دوران بارداری این مشکل را تجربه می کنند. پیدایش هموروئید به دلیل تغییرات هورمونی و افزایش استرس در دوران بارداری است. این بیماری نشبمنگاهی معمولاً در سه ماهه سوم بارداری رخ می دهد که مادر وزن سنگین جنین را حمل می کند. برای برخی از زنان، بواسیر، به دلیل فشار زیاد روی وریدهای شکم و لگن در زایمان طبیعی ، اندکی پس از زایمان ظاهر می شود. اگر در روز سوم یا چهارم پس از زایمان، بهبودی حاصل نشد، باید حتما به پزشک مراجعه کنید. در بیشتر موارد، هموروئیدهایی که در دوران بارداری ظاهر می شوند، مدت کوتاهی پس از تولد و بازگشت بدن به شرایط نرمال، خود به خود ناپدید می شوند. این بیماری در دوران بارداری روی جنین تاثیر نمی گذارد.

راه های پیشگیری از بیماری هموروئید

1. بهترین راه برای پیشگیری از بواسیر، جلوگیری از یبوست است. برای پیشگیری از این بیماری و کاهش علائم آن به توصیه های زیر عمل کنید:

• خوردن غذاهای حاوی مقدار زیادی فیبر: میوه ها، سبزیجات و غلات باعث می شود مدفوع کاملاً دفع و نرم شود.
  • مایعات کافی بنوشید: نوشیدن 6 تا 8 لیوان آب و سایر مایعات (بدون الکل) در روز به رقیق شدن ترشحات کمک می کند.
  •  اجتناب از فشار در حین اجابت مزاج: از حبس نفس در حین حرکات روده خودداری کنید.
  • وقتی اجابت مزاج را احساس کردید، فوراً به دستشویی بروید و اجابت مزاج کنید.
  • ورزش کردن را فراموش نکنید.

2. برای جلوگیری از گسترش بواسیر، از فشار آوردن به ناحیه مقعد در حین مقاربت خودداری نمایید و سعی کنید.

3. به محض اینکه احساس کردید مدفوع دارید، به دستشویی بروید.

4. برای مدت طولانی در توالت ننشینید.