متخصص جراحی دستگاه گوارش

فوق تخصص جراحی کولورکتال

لاپاراسکوپی تخصصی و پیشرفته

راهکارهای درمان یبوست با روش خانگی برای بزرگسالان

موضوعات این مقاله

درمان خانگی یبوست

یبوست مشکلی است که باعث سفت شدن مدفوع می شود و مانع از برداشتن آنها توسط بدن می شود. این بیماری علاوه بر دل درد، نفخ، حالت تهوع و کاهش اشتها، این علائم را نیز ایجاد می کند. طبیعتاً هر فرد باید سه بار در هفته اجابت مزاج داشته باشد. با این حال، زمانی که فردی تحرک کمتری داشته باشد، آب کمتری بنوشد و فیبر کمتری در رژیم غذایی خود مصرف کند، روده‌های او انعطاف‌پذیری کمتری پیدا می‌کنند و تا زمانی که عمل دفع کامل نشده است، قادر به پیش‌بردن غذا به سمت جلو نیستند. با این حال شما می توانید با چند تکنیک درمان خانکی یبوست را آغاز کنید.

یبوست را می توان در خانه با روش هایی که در طب سنتی نیازی به نسخه یا پزشک ندارد، درمان کرد. این مراحل توسط فرد انجام می شود و شامل اصلاح رژیم غذایی و سبک زندگی مانند افزایش فعالیت بدنی، کاهش استرس و مصرف بیشتر مایعات و مواد غذایی سرشار از فیبر است.

ورزش جهت رفع یبوست

جریان خون اندام در طول فعالیت ورزشی افزایش می یابد. حرکات روده با افزایش جریان خون تسریع می‌شود که باعث می‌شود غذا با سرعت بیشتری در روده حرکت کند. برای درمان یبوست، نوع ورزش تفاوت چندانی ندارد. دویدن، بسکتبال، والیبال و شنا همگی از درمان‌های خانگی موثر برای یبوست هستند. حتی فعالیت‌های فیزیکی مانند یوگا می‌تواند با کاهش استرس و بهبود انعطاف‌پذیری بدن به کاهش یبوست کمک کند.

رژیم غذایی رفع یبوست

نوع غذا تاثیر مستقیمی بر یبوست دارد. بدون شک هضم و دور انداختن غذاها و وعده های غذایی سفت که دارای گوشت زیاد هستند برای کسی دشوار است. بنابراین رژیم غذایی هر فرد باید حاوی انواع غذاها از دسته های غذایی مختلف باشد.

درمان یبوست با آب ولرم

زمانی که روزانه 8 لیوان آب مصرف شود، مدفوع غلیظ تر و راحت تر آزاد می شود. همچنین به عنوان یک درمان خانگی برای یبوست در نظر گرفته می شود، آب موجود در میوه ها و سبزیجات و مصرف وعده های غذایی آبکی مانند سوپ یا آبگوشت به شل شدن مدفوع و کمک به حرکات روده کمک می کند. با نوشیدن آب کافی می توان از یبوست هم در افراد و هم در حیوانات جلوگیری کرد. یبوست در گوسفند را می توان در خانه با دسترسی حیوانات به آب تمیز کافی برای نوشیدن درمان کرد.

درمان یبوست با سبزیجات

سبزیجات فیبر دارند که می تواند مدفوع را قابل توجه تر کند. بزرگسالان روزانه بین 25 تا 30 گرم فیبر نیاز دارند. یبوست افرادی را تحت تاثیر قرار می دهد که رژیم غذایی آنها حاوی فیبر کمتر از مقدار توصیه شده است و میوه و سبزیجات زیادی نمی خورند. غلات کامل و غلات منابع غذایی اضافی فیبر هستند.

بهنرین میوه درمان یبوست

یبوست را می توان به دو طریق با خوردن میوه های مختلف به صورت روزانه درمان کرد. میوه ها یک فعالیت ایده آل و درمان خانگی برای یبوست هستند زیرا ابتدا به بدن آب می دهند و سپس فیبر مورد نیاز برای دفع سریع مدفوع را به بدن می دهند. بهتر است بدانید که میوه های دارای فیبر بالا از جمله سیب، گلابی و خیار باید به جای پوست کنده، به طور کامل مصرف شوند.

درمان یبوست با پروبیوتیک

با کاهش مقدار این باکتری ها، ممکن است فرد دچار مشکلات گوارشی شود. باکتری های موجود در روده بزرگ، حرکات دستگاه گوارش را تسریع می کنند. علاوه بر این، ویتامین B12 مورد نیاز بدن را به میکروارگانیسم های خوب می دهد. پروبیوتیک ها می توانند به سیستم ایمنی بدن کمک کرده و یبوست بزرگسالان را با جمع آوری مجدد باکتری های سالم روده، به ویژه در روده بزرگ، کاهش دهند.

یبوست یا درمان بواسیر را می توان با تغییر غذا و سبک زندگی انجام داد. با این حال، در صورت بی اثر بودن این مراحل، می توانید از ملین ها به عنوان یک درمان خانگی برای یبوست نیز استفاده کنید. غذاهایی که مدفوع را شل می کند و دفع آن را آسان می کند شامل انجیر و برگ زردآلو است. برای زنان باردار، استفاده از ملین ها بسیار مفید است. زیرا حاوی عناصر خطرناکی نیست که اگر از طریق خون جذب شود، سلامت جنین را به خطر می اندازد. برای استفاده به عنوان ملین، مقداری انجیر یا برگ زردآلو را که سه تا چهار ساعت در آب خیس کرده اند، قبل از خواب مصرف کنید.

درمان های خانگی برای یبوست که عادات روده را بهبود می بخشد

پس از خوردن غذا، روده ها شروع به فعال شدن و حرکت می کنند. بنابراین، بهتر است فوراً مدفوع کنید و روده‌ها را زمانی که اجابت مزاج زیاد است پاک کنید. علاوه بر این، پس از استفاده از سرویس بهداشتی، از عادت به وادار کردن بدن به ادرار کردن خودداری کنید. در عوض، اگر قادر به انجام آن نیستید، تا زمان دیگری صبر کنید.

آیا بزرگسالان و کودکان به درمان های خانگی متفاوتی برای یبوست نیاز دارند؟

کودکان از اختلالات گوارشی مانند یبوست معاف نیستند. یبوست در کودکان بزرگتر از 6 سال را می توان با روش های مشابه بزرگسالان در خانه درمان کرد و تنظیم رژیم غذایی و سبک زندگی می تواند کمک کننده باشد. با این حال، محدودیت های غذایی برای کودکان زیر شش سال، به ویژه برای کودکان زیر یک سال وجود دارد. در نتیجه رویکردهای جایگزین برای کودکان توصیه می شود. در ادامه با ماه به جهت درمان خانگی یبوست همراه باشید.

استفاده از عسل در خانه برای درمان یبوست کودکان

یک قاشق عسل که قبل از خواب مصرف شود روده ها را نرم می کند و دفع مدفوع کودک را تسهیل می کند. اگر این کار را هر شب انجام دهید، نتیجه بهتری خواهد داشت. البته به دلیل احتمال حساسیت به عسل، این روش برای کودکان زیر یک سال قابل استفاده نیست.

یبوست در کودکان را می توان در خانه با ماساژ معده درمان کرد

کودکان مبتلا به یبوست را می توان با ماساژ معده و روده برای افزایش حرکت درمان کرد. برای انجام این کار، در حالی که چند قطره روغن نارگیل یا روغن زیتون می‌مالید، شکم کودک را در جهت عقربه‌های ساعت بمالید. انجام این کار با نوک انگشت نیاز به احتیاط دارد تا از وارد کردن فشار به معده جلوگیری شود.

یبوست در کودکان را می توان در خانه با حمام آب گرم درمان کرد.

گرمای آب مقعد را تسکین می دهد و باعث حرکت روده می شود. بنابراین، اگر نوزاد را به مدت 20 دقیقه در وان آب گرم قرار دهید و معده او را به آرامی ماساژ دهید، می توانید خروج را تسهیل کرده و برای درمان نفخ و یبوست اقدام مفیدی انجام دهید.

مطلب پیشنهادی : آیا فیستول خطرناک است

راه های طب سنتی برای یبوست

یبوست و نفخ به سرعت با داروهای گیاهی در طب سنتی درمان می شود. یبوست را می توان با داروهای گیاهی به روش های مختلفی از جمله جوشانده یا عصاره گیاهی درمان کرد. این روش هم یکی از روش های عالی برای درمان خانگی یبوست است.

عصاره های گیاهی برای درمان یبوست

طب سنتی با استخراج عرق از گیاه از خواص درمانی گیاهان دارویی استفاده می کند. هنگام استفاده از عرق گیاهی برای درمان یبوست، باید به چند نکته توجه داشت. روزانه یک تا دو فنجان عرقیات گیاهی مجاز است، اما نباید زیاد از آن مصرف کنید. زنان باردار مجاز به مصرف عصاره های گیاهی نیستند. در عوض، ابتدا باید با پزشک متخصص مانند دکتر ایزدی صحبت کنند.

رفع یبوست با عرق گزنه

متخصصان طب سنتی استفاده از گیاه گزنه را برای درمان مشکلات معده توصیه می کنند. به دلیل توانایی های درمانی این گیاه، حرکات روده منظم تر شده و مواد غذایی زائد به راحتی از روده ها دفع می شود. بنابراین، مصرف یک فنجان عرق گزنه در شب به رفع یبوست کمک می کند.

عرق رازیانه برای درمان یبوست

آب رازیانه مشکلات گوارشی مانند یبوست، گاز و سوزش سر دل را درمان می کند و دارای خواص ضد التهابی است. نوشیدن آب رازیانه می تواند به کسانی که برای تمیز نگه داشتن روده خود تلاش می کنند کمک کند. این شیوه هم یکی از روش های درمان خانگی یبوست به شمار می رود.

دمنوش های گیاهی برای درمان یبوست

برای رفع یبوست چه بخوریم یک سوال رایج است. نوشیدنی های گیاهی ممکن است به عنوان راه حل به این افراد توصیه شود. نوشیدنی های گیاهی که در اینجا ارائه می دهیم برای کاهش یبوست عالی هستند.

مطلب پیشنهادی : دستگاه گوارش چیست ؟

دمنوش اسفرزه برای درمان یبوست

صنوبر گیاهی سخت است که حاوی موسیلاژ است، ماده ای که آب را جذب می کند. این ماده شیمیایی پس از خیس شدن باعث لعاب شدن این گیاه می شود. چای اسفرزه برای درمان یبوست و نرم کردن غذای روده استفاده می شود.

دمنوش سنا برای درمان یبوست

یکی از گیاهانی که به عنوان ملین و داروی قوی برای یبوست استفاده می شود، سنا است. گلیکوزیدهای موجود در این گیاه به نرم شدن مدفوع و دفع آسان آن کمک می کند. چای از ریشه و برگ این گیاه تهیه می شود. سنا در صورت مصرف بیش از حد می تواند باعث اسهال شود، بنابراین مراقب میزان مصرف باشید.

آب لیمو برای یبوست

یکی از دلایل یبوست استرس است. در نتیجه، نوشیدن چای آرام بخش به مشکلات گوارشی کمک می کند و استرس را کاهش می دهد. علاوه بر این، نوشیدن چای مدفوع را نرم می کند و به بدن اجازه می دهد آب اضافی را جذب کند. اب لیمو هم برای درمان خانگی یبوست بسیار مفید است.

چای زنجبیل

قابلیت های آنتی اکسیدانی زنجبیل که به تسهیل و حتی تسریع هضم کمک می کند، از مهم ترین مزایای آن است. به همین دلیل کسانی که یبوست دارند و مشکلات گوارشی دارند باید چای زنجبیل مصرف کنند.

استفاده از چای بابونه برای درمان یبوست

بابونه یک گیاه آرام بخش است که با کاهش تنش و ناراحتی عصبی به کنترل حرکات روده کمک می کند. تهیه چای بابونه راهی بسیار کارآمد و کاربردی برای رفع یبوست اضطرابی است. البته توجه داشته باشید که زنان باردار نباید چای بابونه مصرف کنند. اگر یبوست بارداری را تجربه می کنید از روش های دیگر استفاده کنید.

چای نعنا برای درمان یبوست

یک ماده موجود در گیاهان نعناع به نام منتول می تواند به هضم غذا کمک کند و مشکلاتی از جمله نفخ، گاز و یبوست را درمان کند. استفاده از چای نعناع بعد از غذا بدون شک می تواند به سلامت گوارش شما کمک کند اگر مشکلات گوارشی جدی دارید و به دنبال گیاه دارویی برای درمان آنها هستید. نعناع را می توان به روش های مختلفی استفاده کرد. به عنوان مثال، می توانید نعناع را به فنجان چای یا آب میوه روزانه خود اضافه کنید.چای باید با آب جوش تا حدودی خنک شده درست شود. گیاه را باید در آب جوش ریخته و به طور غیر مستقیم روی توری یا کتری گرم کرد.برای تهیه چای از قوری چینی یا کریستالی استفاده کنید. از فولاد استفاده نکنیداز ترکیب گیاهان دارویی خودداری کنید زیرا ممکن است با فواید آنها تداخل داشته باشد و منجر به مشکلات معده شود.

با توجه به مطالب فوق در صورت بروز هر گونه مشکل می توانید از مشاوره دکتر علیرضا ایزدی استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *