متخصص جراحی دستگاه گوارش

فوق تخصص جراحی کولورکتال

لاپاراسکوپی تخصصی و پیشرفته

آیا بواسیر قابل انتقال است؟+روش های درمان آن

موضوعات این مقاله

آیا بواسیر قابل انتقال است؟

آیا بواسیر واگیردار است؟

بواسیر(هِموروئید) به گشاد شدن رگ‌های وریدی در مجرای مقعدی اطلاق می‌شود که به کنترل مدفوع کمک می‌نمایند. آن‌ها زمانی‌که متورم یا ملتهب می‌گردند «بیمارگونه» یا همان به بواسیر مبدل می‌شوند. درواقع آن‌ها در حالت فیزیولوژیک خود مثل بالشتکی مرکب از مجرای سیاهرگی و بافت همبند عمل می‌نمایند. امّا سوالی که ذهن هر مخاطب را به خود مشغول می کند این است که آیا بواسیر قابل انتقال و واگیر دار است؟ چه عواملی در به وجود آمدن بیماری بواسیر دخیل هستند؟

ما در این مقاله قصد داریم به این نکته بپردازیم که آیا بیماری بواسیر واگیردار است ؟ پس برای اینکه بدانیم آیا بواسیر قابل انتقال است؟+روش های درمان آن با ما تا انتهای این مقاله از وب‌سایت دکتر علیرضا ایزدی همراه باشید.

 

فهرست مطالب در این مقاله

  • علائم بیماری بواسیر چیست؟
  • علت به وجود آمدن بواسیر چیست؟
  • انواع بواسیر
  • آیا بواسیر قابل انتقال است؟
  • بواسیر چطور درمان می‌شود؟
  • درمان‌های خانگی بواسیر
  • درمان بواسیر با روش‌های پزشکی
  • نتیجه‌گیری

 

علائم بیماری بواسیر چیست؟

بواسیر داخلی و خارجی شاید اشکال متفاوتی داشته‌ باشند. البته شاید در اکثر افراد ترکیبی از هردو ایجاد شود. از موارد نادر می‌توان به خون‌ریزی تاحدی که باعث کم‌خونی گردد یا خون‌ریزی خطرناک برای حیات فرد اشاره کرد. عموم مردم در مواجهه با مشکل بواسیر احساس شرم می‌نمایند و عموماً هنگامی به پزشک جهت درمان مراجعه می‌نمایند که مشکل پیشرفت کرده‌ است.

از بارزترین علائم بواسیر می توان به موارد زیر اشاره کرد که عبارتند از:

  • خونریزی مقعدی
  • توده یا برآمدگی دردناک در مقعد
  • خارش یا سوزش مقعد
  • درد و سوزش در هموروئید خارجی
  • تورم اطراف مقعد
  • احساس عدم دفع کامل مدفوع

با ادامه مقاله آیا بواسیر قابل انتقال و واگیر دار است ؟ همراه باشید.

علت به وجود آمدن بواسیر چیست؟

علل دقیق بواسیرِ علامت‌دار هنوز هم ناشناخته است. برخی عوامل که احتمال نقش‌آفرینی در به وجود آمدن بواسیر  را دارند عبارتند از:

  • روش‌های نامنظم دفع یا همان یبوست یا اسهال
  • کمبود تمرینات بدنی
  • عوامل تغذیه‌ای یا همان رژیم‌های کم‌فیبر
  • افزایش فشار درون‌شکمی مانند کشیدگی طولانی‌مدت، آب‌آوردگی شکم، تودهٔ درون‌شکمی و بارداری
  • عوامل ژنتیکی
  • عدم وجود دریچه درون رگ‌های بواسیری
  • افزایش سن
  • نشستن طولانی‌مدت

دیگر عواملی که شاید احتمال ابتلا به بواسیر را افزایش دهند عبارتند از مرض چاقی، رابطه جنسی معقدی و انزال بیش از حد که باعث افزایش فشار خون می‌شود. هم‌چنین انجام کارهای سنگین مکرر که موجب افزایش فشار در ناحیه شکم می‌شود، از جمله این عوامل هستند.

در مدت زمان بارداری، فشار از طرف جنین روی شکم و تغییرات هورمونی هم موجب بزرگ شدن رگ‌های بواسیری می‌شود. علاوه بر این زایمان باعث افزایش فشارهای درون‌شکمی می‌شود. بانوان باردار در موارد نادر نیاز به درمان با جراحی دارند، زیرا علائم معمولاً پس از زایمان ازبین می‌روند.

 

انواع بواسیر

در بیمارانی که با علائمی مانند خونریزی، درد، سوزش و التهاب به پزشک مراجعه می‌نماید دو نوع مختلف از بواسیر رویت می‌شود. بواسیر داخلی که عموماً نخستین نشانه آن خونریزی مقعدی بوده و بواسیر خارجی که علائم دردناک آن بیشتر احساس می‌گردد. علاوه بر علائم متفاوت، نحوه درمان این بیماری‌ها هم با یکدیگر متفاوت بوده که در ادامه مقاله به آن خواهیم پرداخت:

بواسیر داخلی

همان‌طور که این نوع هموروئید مشخص است داخل مقعد بوده و قابل رویت نیست. هم‌چنین به‌دلیل اینکه عصبی در انتهای راست روده وجود ندارد، معمولاً در مراحل اولیه ناراحتی خاصی ایجاد نمی‌نماید. بجز اینکه گاهی سطح حساس آن به‌دلیل فشار و عبور مدفوع آسیب دیده و باعث به خون‌ریزی می‌شود. هم‌چنین در مواقعی فشاری که زمان دفع مدفوع به رکتوم وارد می‌گردد، موجب خارج شدن رگ‌های بواسیری از مقعد می‌شود که در این شرایط درد و خارش را به همراه دارد.

بواسیر خارجی

در ادامه آیا بواسیر قابل انتقال و واگیر دار است ؟ باید بواسیر خارجی را هم شرح دهیم که به‌صورت یک برآمدگی کوچک، زیر پوست اطراف مقعد نمایان می‌گردد و علائم شدیدتری در قیاس با هموروئید داخلی ایجاد می‌نماید. درد، خارش و سوزش در این نوع عارضه بیشتر احساس می‌گردد و شاید روال عادی زندگی فرد را با مشکلاتی مواجه نماید. به‌همین جهت افراد در زمان مواجهه با چنین علائم آزاردهنده‌ای، به دنبال راه های درمان سریع بواسیر خارجی هستند.

هموروئید ترومبوزه

به تشکیل شدن لخته خون در زائده بواسیری، ترومبوزه اطلاق می‌شود که به‌صورت ناگهانی و در عرض چند ساعت می‌تواند ایجاد شود. این نوع عارضه، دردناک‌ترین فرم هموروئید خارجی محسوب می‌شود و در این درجه خیلی سریع باید به دکتر متخصص هموروئید مراجعه نمود تا تخلیه سریعاً صورت پذیرد.

آیا بواسیر قابل انتقال است؟

 

 

آیا واقعا بواسیر قابل انتقال است؟

این سوالی است که ذهن اغلب مخاطبان را به خود مشغول می‌کند. امّا لازم به ذکر است که تاکنون هیچ مشخصه‌ای از انتقال بیماری بواسیر یافت نشده است. ولی کارشناسان امور بهداشتی بر این عقیده هستند که رابطه مقعدی از مهم‌ترین عوامل ایجاد هموروئید است. هم‌چنین باید در دورانی که شخص از بیماری بواسیر رنج می‌برد از سکس معقدی پرهیز کرد.

درواقع یکی از رایج‌ترین بیماری های که پس از رابطه جنسی شخص مفعول را درگیر می‌کند، بواسیر است. چراکه رابطه مقعدی باعث اعمال فشار بیش از اندازه به عضلات این ناحیه شده و همین امر در بروز این بیماری نقش بسزایی دارد.

بواسیر چطور درمان می‌شود؟

درحال‌حاضر جهت درمان بواسیر روش‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانند به‌صورت خانگی و پزشکی انجام شود. در ادامه مقاله آیا بواسیر قابل انتقال است؟+روش های درمان آن هر کدامشان را باهم بررسی می‌نماییم.

درمان‌های خانگی بواسیر

عموماً اغلب بواسیرها به خودی خود درمان می‌شوند امّا می‌توان به‌واسطه استفاده از روش‌های مختلف، فرایند درمان بواسیر را سریع‌تر نمود و از میزان درد نیز کم کرد. این روش‌ها عبارتند از:

  • حمام روزانه: از روش‌های خانگی درمان بواسیر خوابیدن در وان آب گرم به مدت زمان 10 تا 15 دقیقه است. درواقع با انجام این کار شما می‌توانید از تورم و درد آن بکاهید و روند بهبودی خود را تسریع نمایید.
  • بر روی التهابات یخ بگذارید: به‌واسطه گذاشتن کمپرس یخ بر روی قسمت ملتهب شده، شما می‌توانید تاحد زیادی از تورم آن بکاهید.
  • استفاده از کرم: امروزه کرم‌های موجود در بازار که حاوی عصاره فندق، هیدروکورتیزون و یا موارد ضد التهاب هستند که می‌توانند به‌خوبی در کاهش تورم‌های بواسیر کمک نمایند.

درمان بواسیر با روش‌های پزشکی

جهت درمان بواسیر می‌توان از روش‌های پزشکی هم استفاده کرد. عموماً این روش‌ها جهت موارد حاد هموروئید توصیه می‌گردند که به شرح زیر هستند.

  • بستن رگ: این روش، یک بند به دور بواسیر بسته می‌شود تا ورود جریان خون را به آن متوقف نماید. پس از چند روز، بواسیر و بند لاستیکی خشک و چروک خواهد شد و می‌افتند. البته این روش شاید تا چند هفته زمان ببرد که معمولاً با درد و خون‌ریزی همراه است.
  • تصلب: در چنین روشی، یک محلول شیمیایی به داخل رگ تزریق می‌گردد. این محلول موجب کوچک شدن و جمع شدن بواسیر خواهد شد.
  • انعقاد: از دیگر روش‌های درمان بواسیر باید به انعقاد اشاره کرد. در این روش از یک لیزر جهت سوزاندن و جمع کردن بافت‌های بواسیری استفاده می‌شود.
  • بواسیر برداری: عموماً این روش به‌صورت عمل جراحی انجام می‌شود که نیازی به بستری شدن ندارد. علاوه بر این شایان ذکر است که این روش را در زمان سقوط و پایین افتادن بواسیر استفاده می‌شود.

در میان همه مواردی که جهت درمان بواسیر خدمتتان معرفی نمودیم، بهترین نوع درمان انعقاد و یا عمل با لیزر است که عموماً بدون دوره نقاهت است. البته در صورتی که تمایل به استفاده از این روش را دارید، حتماً باید یک کلینیک معتبر را انتخاب نمایید.

 

نتیجه‌گیری

بیماری بواسیر همان رگ‌های خونی متورم و آسیب دیده در ناحیه مقعد و یا بخش تحتانی روده بزرگ است. از دلایل عمده هموروئید می‌توان به ایجاد فشار زیاد در بخش تحتانی روده که به خروجی مقعد وصل می‌شود، اشاره کرد.

ما در این مقاله به بررسی این نکته پرداختم که آیا بواسیر قابل انتقال است؟. سپس در ادامه به انواع روش‌های درمان بواسیر پرداختیم.

امید است مقاله آیا بواسیر قابل انتقال است؟+روش های درمان آن مورد توجه شما مخاطبین محترم قرار گرفته باشد. لطفاً پس از مطالعه مقاله نظرات و تجارب شخصی خود را در این زمینه با ما در وب‌سایت دکتر علیرضا ایزدی به اشتراک بگذارید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *