متخصص جراحی دستگاه گوارش

فوق تخصص جراحی کولورکتال

لاپاراسکوپی تخصصی و پیشرفته

آیا سرطان روده کشنده است؟

موضوعات این مقاله

آیا سرطان روده کشنده است

سرطان روده بزرگ یکی از شایع ترین سرطان ها در بزرگسالان است و در افراد مسن تر و کم تحرک که سبک زندگی ناسالمی دارند شیوع بیشتری دارد. اگرچه کلمه “سرطان” ترسناک است، اما به طور معمول همه آن قابل درمان است و اگر در مراحل اولیه کشف شود، میزان موفقیت بالای 91٪ وجود دارد. در این مقاله از وبسایت کارت طلایی به بررسی اینکه آیا سرطان روده کشنده است خواهیم پرداخت.

کولورکتال چیست؟

ناحیه کولورکتال دستگاه گوارش از کولون و رکتوم تشکیل شده است. زیر معده و متعاقباً روده کوچک در پایین شکم جایی است که اندام کولورکتال قرار دارد. لوله گوارش به این قسمت ختم می شود که به دنبال آن رکتوم قرار می گیرند. یک لوله عضلانی به طول حدود 1.5 متر، روده بزرگ. پس از عبور غذا از میان آنها، بخش های روده بزرگ نام خود را می دهند.

کولون صعودی به بخش اول اشاره دارد. سکوم، کیسه ای که در آن غذای هضم نشده وارد روده کوچک می شود، جایی است که این قسمت شروع می شود.

کولون عرضی که از سمت راست به سمت چپ بدن امتداد دارد جزء دوم است.

از آنجا که در سمت چپ پایین می آید، بخش سوم به عنوان کولون نزولی شناخته می شود.

کولون سیگموئید نامی است که به بخش چهارم به دلیل شکل S  آن داده شده است. رکتوم و مقعد کولون سیگموئید را به هم متصل می کنند.

مطلب پیشنهادی : فیستول چیست ؟

انواع بیماری کولورکتالی

نوع غیر معمول سرطانی که در کانال مقعد ایجاد می شود، سرطان مقعد نامیده می شود.

نوعی از باکتری به نام کلستریدیوم دیفیسیل که معمولاً با نام های دیفیسیل یا C. diff شناخته می شود، ممکن است منجر به التهاب شدید روده بزرگ یا اسهال شود.

حرکات روده نامنظم یا یبوست مداوم

گاهی اوقات به عنوان سرطان کولورکتال، سرطان روده شناخته می شود

پولیپ های روده بزرگ که به آن پولیپ های کولورکتال نیز می گویند، خوشه های سلولی کوچکی هستند که روی رکتوم یا پوشش روده بزرگ ایجاد می شوند.

اسهال: اگرچه اکثر افراد در طول زندگی خود با حملات کوتاه مدت اسهال مواجه می شوند، اسهال مداوم ممکن است نشانه ای از یک مشکل گوارشی شدیدتر باشد.

دیورتیکولیت زمانی ایجاد می شود که کیسه های ریز و بیرون زده روی پوشش روده بزرگ، اغلب در داخل روده بزرگ، ایجاد می شود.

ناتوانی در کنترل روده را بی اختیاری مدفوع یا بی اختیاری روده می گویند.

هموروئید یک بیماری شایع است که ممکن است هر دو جنس را درگیر کند. آنها زمانی ایجاد می شوند که وریدهای داخل مقعد یا پایین رکتوم متورم می شوند و می توانند منجر به خونریزی مقعدی، ناراحتی در حین حرکات روده و خارش در ناحیه مقعد شوند.

بیماری التهابی روده معروف به سندرم روده تحریک پذیر (IBS) (IBD)

سرطان با رشد آهسته ای که در رکتوم ایجاد می شود، سرطان رکتوم نامیده می شود.

سرطان کولون یا کولورکتال

 

کولون یا رکتوم جایی است که این سرطان در آن ایجاد می شود. این بدخیمی ها ممکن است به عنوان سرطان کولون یا سرطان رکتوم نیز شناخته شوند، بسته به اینکه از کجا منشا می گیرند. سرطان رکتوم و سرطان روده بزرگ اغلب با هم ترکیب می شوند زیرا موارد مشترک زیادی دارند. اکثر سرطان های کولورکتال به صورت برآمدگی روی پوشش روده بزرگ یا رکتوم شروع می شوند. به آنها پولیپ می گویند. همه پولیپ ها به سرطان تبدیل نمی شوند، اگرچه انواع خاصی ممکن است در طول زمان (اغلب چندین سال) این کار را انجام دهند. بسته به نوع پولیپ، احتمال تبدیل آن به جراحی سرطان روده وجود دارد. انواع مختلفی از پولیپ وجود دارد.

علائم سرطان روده بزرگ

مانند بسیاری از سرطان ها، سرطان روده بزرگ در ابتدا هیچ علامتی ندارد. با این حال، با پیشرفت و گسترش بیماری، علائم شروع به نشان دادن می کنند. در زیر به برخی از این نشانه ها اشاره می شود:

  • یبوست یا اسهال
  • خون در مدفوع، که ممکن است آن را سیاه یا قهوه ای تیره به نظر برساند
  • رکتوس خونریزی دارد
  • گرفتگی شکم، نفخ، گاز یا ناراحتی
  • با وجود دفع سخت مدفوع، نیاز به ادرار کردن همچنان ادامه دارد
  • خستگی و ضعف
  • کاهش وزن بدون حساب
  • سندرم روده روماتوئید
  • کمبود آهن
  • ناراحتی شکمی و کاهش وزن اغلب در مراحل آخر بیماری ظاهر می شود.
  • زردی یکی از علائمی است که ممکن است در صورت گسترش سرطان به کبد یا سایر نقاط جدید بدن ایجاد شود.

 

چه چیزی باعث سرطان روده بزرگ می شود؟

سلول ها اغلب از طریق یک فرآیند سازمان یافته رشد، تقسیم و مرگ می گذرند. هنگامی که سلول ها تکثیر می شوند، به سرعت تقسیم می شوند و بیشتر از حد معمول عمر می کنند، ممکن است سرطان ایجاد شود. اگرچه علت اصلی سرطان روده بزرگ هنوز نامشخص است، عوامل متعددی وجود دارد که شانس ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد.

DNA

تغییرات DNA در سلول ها علت سرطان است. برخی از عوامل ژنتیکی که خطر ابتلا به پولیپ و سرطان روده بزرگ را افزایش می دهند، 5 تا 10 درصد از موارد سرطان روده بزرگ را تشکیل می دهند.

بیماری ژنتیکی

خطر سرطان روده بزرگ با تعدادی از شرایط ارثی افزایش می یابد، از جمله:

پولیپ آدنوماتوز خانوادگی با فرم خفیف تر

سندرم پولیپوز نوجوانان

بیماری پوتز-جگرز

سرطان کولورکتال ارثی غیر پولیپوز، شکل دیگری از سندرم FAP لینچ یا سندرم گاردنر پولیپوز آدنوماتوز خانوادگی (FAP)

پولیپوز مرتبط با MUTYH

نوع سندرم لینچ سندرم مویر توره

 

ممکن است فردی به این بیماری ها مبتلا باشد، اما ممکن است منجر به سرطان روده بزرگ نشود.

تومور خوش خیم غیر سرطانی

پولیپ های روده بزرگ رشدهایی هستند که در آنجا ایجاد می شوند. اگرچه بیشتر پولیپ ها بدخیم نیستند، اما برخی از آنها ممکن است بدخیم باشند. خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ توسط یک پولیپ آدنوماتوز، نوعی پولیپ غیر سرطانی، افزایش می یابد. این پولیپ ها در دیواره های داخلی روده بزرگ ایجاد می شوند. برخی از این پولیپ ها ممکن است در صورتی که جراح آنها را در مراحل اولیه درمان نکند، به سرطان بدخیم روده تبدیل شود. انواع مختلف پولیپ عبارتند از:

آدنوم

پولیپ هایپرپلاستیک

آدنوم دندانه دار و پولیپ دندانه دار غیرتحرکی (TSA)

سایر عوامل خطر سرطان روده بزرگ

خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ با افزایش سن افزایش می یابد. 90 درصد افرادی که به این بدخیمی تشخیص داده می شوند بالای 50 سال هستند. اما آمارها نشان می دهد که این بیماری در سنین زیر 50 سال بیشتر می شود.

افرادی که سیگار می کشند، چاق هستند و سبک زندگی کم تحرکی دارند بیشتر در معرض ابتلا به سرطان روده بزرگ هستند. رژيم غذايي و تغذيه براي سلامت روده بزرگ بسيار مهم هستند، زيرا جزء سيستم گوارشي است. رژیم غذایی کم فیبر با سرطان مرتبط است. یک تحقیق در سال 2019 نشان داد که احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ در افرادی که مقادیر زیادی از غذاهای زیر را مصرف می کنند بیشتر است:

  • چربی‌های اشباع‌شده
  • گوشت قرمز
  • الکل
  • گوشت فرآوری شده

مطلب پیشنهادی : عوارض فیستول مقعدی 😱

عوامل خطر سرطان روده بزرگ نیز عبارتند از:

سابقه سرطان روده بزرگ یا رکتوم و یا فیستول مقعدی در خانواده

تجربه شخصی با سرطان تخمدان، رکتوم یا کولون

داشتن بیماری کرون یا کولیت اولسراتیو مزمن برای حداقل هشت سال

مصرف الکل به طور منظم سه بار یا بیشتر در روز، سیگار کشیدن

رژیم های غذایی سرشار از چربی و کم فیبر، فاقد میوه و سبزیجات

قومیت و نژاد

سرطان روده بزرگ کشنده است؟

اگر این سرطان در مراحل اولیه تشخیص داده شود، کشنده نیست! ما به شما توصیه می کنیم غربالگری را انجام دهید زیرا کسانی که سرطان کولورکتال را در مراحل اولیه آن پیدا می کنند، احتمال زنده ماندن آنها بسیار بیشتر است. با این حال، کسانی که در مراحل بعدی سرطان روده بزرگ تشخیص داده می شوند، شانس زنده ماندن دارند. تشخیص سرطان و اثربخشی درمان ارتباط مستقیم دارند. هر چه سرطان زودتر تشخیص داده شود، درمان موفقیت آمیزتر است.برای درمان بیماری می توانید از مشاوره دکتر علیرضا ایزدی استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *