متخصص جراحی دستگاه گوارش

فوق تخصص جراحی کولورکتال

لاپاراسکوپی تخصصی و پیشرفته

روش های درمان فیستول مقعدی که باید بدانید

موضوعات این مقاله

روش های درمان فیستول مقعدی

فیستول مقعدی حفره ای در اطراف مقعد است که عفونی شده و توسط کانال های کوچکی به مقعد متصل می شود. تعداد این کانال ها بسته به سطح عفونت بین یک یا چند حفره متغیر است. در شرایط شدید، ناحیه تناسلی واژن زنان نیز ممکن است تحت تأثیر فیستول مقعدی قرار گیرد. طول و عمق کانال فیستول برای دسته بندی انواع فیستول مقعدی استفاده می شود. پیچیدگی آنها می تواند از یک فیستول داخل اسفنکتریک ساده تا آنهایی که در اثر عفونت ها و آبسه های مقعدی ایجاد می شوند، متغیر باشد. به همین دلیل عفونت در فیستول ممکن است جدی شود و به سایر نواحی بدن سرایت کند. اگر فیستول به سرطان تبدیل شود، برخی از بیماران ممکن است پرس و جو کنند. در چند مورد نادر، عفونت و درد فیستول مقعدی باعث مرگ بیمار قبل از ظهور هر گونه رشد بدخیم می شود. مقعد شامل دو اسفنکتر داخلی و خارجی است و غدد مقعد در دیواره مقعد درست بین این دو اسفنکتر قرار دارند. اگر فضای غده مقعدی برای مدت طولانی بسته شود، آبسه و عفونت ایجاد می شود. اگر آبسه مقعدی درمان نشود، فیستول مقعدی می تواند ایجاد شود، زیرا این امکان وجود دارد که از این ناحیه به سطح پوست برود. ایجاد آبسه در اطراف یا حتی اطراف مقعد، نشانه شروع این نوع فیستول است. در این مقاله توضیحات جامع و کاملی در رابطه با روش های درمان فیستول مقعدی به شما خواهیم داد.

عواقب فیستول

یکی از مشکلات فیستول مقعدی طولانی شدن و عمیق شدن فیستول در ناحیه مقعد است. در نتیجه، جراحی و درمان فیستول هر چه پیچیده‌تر باشد، چالش‌برانگیزتر خواهد بود، که همچنین بهبودی و مشکلات جراحی را بدتر می‌کند. انتشار عفونت به سایر نواحی بدن، به ویژه خون، یکی از بدترین عوارض جانبی فیستول مقعدی است. سپسیس یا عفونت خون باعث می شود که بیمار دچار شوک سپتیک شده و شاید از بین برود. احتمال بدتر شدن مشکلات فیستول مقعدی در افراد مبتلا به دیابت و سایر اختلالات بسیار بیشتر است. فیستول مقعدی نیز اغلب باعث ناراحتی، خارش و سوزش می شود. این بیماران نیز همیشه خسته هستند. یکی دیگر از اثرات منفی عدم درمان فیستول مقعدی، احتمال تب و لرز ناشی از عفونت در فیستول است. اگر فیستول مقعدی درمان نشود، سوء تغذیه و کم آبی در بیمار رخ می دهد. در ادامه بیشتر در رابطه با روش های درمان فیستول مقعدی به شما توضیح خواهیم داد.

علائم بیماری فیستول مقعدی

یبوست، درد و خارش در ناحیه آسیب دیده و همچنین ایجاد توده های قابل لمس و گاهی کاملا دردناک در اطراف مقعد از علائم نسبتاً معمولی فیستول مقعدی است. فیستول مقعدی ممکن است در شرایط شدیدتر منجر به خونریزی و ادم مقعدی شود. در واقع، همه فیستول هایی که ظاهری مشابه دارند، این علائم را نشان نمی دهند. اما ترشح ماده بدبو از مقعد از خصوصیات فیستول مقعدی است و لزوم تخلیه عفونت در فیستول یکی از موارد ضروری است که باید در مراحل اولیه درمان شود.

علت فیستول مقعدی چیست؟

با توجه به آنچه ذکر شد، می توان نتیجه گرفت که آبسه عفونی مقعد یکی از علل اصلی فیستول مقعدی است. یبوست مزمن، بسیاری از عفونت های دستگاه گوارش و روده بزرگ، کولیت و دیورتیکولیت از دیگر علل فیستول مقعدی هستند. در ادامه موارد دیگری وجود دارد که ممکن است در مراحل بعدی منجر به فیستول مقعدی شود:

  1. عفونت های مداوم معده و روده
  2. اعمال جنسی مقعدی پی در پی
  3. سرطان معده یا روده بزرگ
  4. بیماری های پوستی، به ویژه شرایط تناسلی مانند قارچ یا زگیل تناسلی

از آنجایی که ایجاد فیستول مقعدی با تشکیل آبسه در نزدیکی و حتی اطراف مقعد آغاز می شود. در نتیجه، با شناسایی زودهنگام و اجتناب از شرایط تشدیدکننده (علل فیستول مقعدی) که ممکن است منجر به ایجاد فیستول مقعدی از این آبسه ها شود، به راحتی قابل پیشگیری است. اما روش های درمان فیستول مقعدی بسیار زیاد است، در صورتی که خودتان توانستید این بیماری را درمان کنید باید حتما به یک پزشک متخصص مراجعه نمایید.

تشخیص فیستول مقعدی

یکی از ساده‌ترین و کاربردی‌ترین راه‌ها برای تشخیص فیستول مقعدی، معاینه بالینی توسط پزشک متخصص است. استفاده از سونوگرافی، آنوسکوپی، کونولوسکوپی، پروکتوسکوپی و ام آر آی می تواند به پزشک کمک کند تا با رفع بسیاری از سوالات در مورد تشخیص، بهترین تصمیم را بگیرد. قبل از استفاده از لیزر فیستول مقعدی یا انجام هر عمل جراحی فیستول مقعدی، توصیه می شود که از ناحیه آن تصویربرداری شود تا مسیرهای فیستول به طور دقیق مشخص شود.

نحوه درمان بیماری فیستول مقعدی

برخلاف روش‌های خطرناک و کشنده گذشته، استفاده از میله‌های بسیار ریز در ترکیب با لیزرهای خاص می‌تواند یک روش موفق و در عین حال کم خطر باشد. شما به بخیه های ناراحت کننده زیادی نیاز نخواهید داشت زیرا استفاده از یک پایه با کمک لیزر، نیاز به عمل های نسبتاً باز و برش های بزرگ یا زیاد را از بین می برد. با کمک تکنولوژی مدرن، این رویکرد بهترین نتایج را با کمترین میزان ناراحتی در کمترین زمان برای شما فراهم می کند. البته به خاطر داشته باشید که استفاده از آنتی بیوتیک ها طبق دستور پزشک باید با استفاده از لیزر و پروپ و رعایت توصیه های متخصص همراه باشد. به گفته جراح و متخصص لیزر، گاهی اوقات به جای آنتی بیوتیک مصرف مسکن و داروهای ضدالتهابی ضروری است.

به یاد داشته باشید که فیستول مقعدی با جراحی یا جراحی با لیزر پرقدرت درمان می شود. در واقع، دارو و آنتی بیوتیک فقط در زمان های خاص توصیه می شود و فقط برای درمان عفونت ناشی از فیستول استفاده می شود. آنها به عنوان یک درمان دائمی عمل نمی کنند. برای درمان این بیماری به یک جراح با آموزش و تخصص گسترده در جراحی لیزر و فیستول مقعدی مراجعه کنید. به دلیل وقوع مکرر فیستول مقعدی و قرار گرفتن آن در یک منطقه حساس و فعال. قبل از عمل جراحی یا لیزر مقعد، حتما یک آزمایش و یک عکس فوری بگیرید تا مطمئن شوید که مسیرهای فیستول به خوبی مشخص شده است و هیچ مسیر باقیمانده ای وجود نخواهد داشت.

جلوگیری از فیستول مقعدی

اگرچه ممکن است کلیشه به نظر برسد، کلیشه ها اغلب حاوی جواهرات ارزشمندی هستند. حفظ پاکیزگی خوب یکی از بهترین راهکارها برای جلوگیری از فیستول مقعد و آبسه مقعد است. اینها عبارتند از:

  • رعایت بهداشت شخصی، تمیز نگه داشتن اندام تناسلی و البته خشک نگه داشتن آن پس از شستشو، زیرا رطوبت جزء اصلی بقای بسیاری از ویروس ها، باکتری ها و قارچ ها است.
  • اجتناب از تماس مقعدی و استفاده از کاندوم در طول فعالیت جنسی.
  • درمان به موقع عفونت تناسلی
  • درمان اختلالات مقعدی از جمله بواسیر و شقاق مقعدی به موقع
  • داشتن یک رژیم غذایی سالم می تواند به جلوگیری از اسهال شدید و مزمن کمک کند.
  • استفاده از لباس های با حداقل حساسیت
  • آخرین اما نه کم‌اهمیت، یک تمرین فیزیکی سالانه می‌تواند به پیشگیری یا کاهش بروز بیماری فیستول مقعدی کمک کند.

آیا می توان آبسه و فیستول را به طور همزمان عمل کرد؟

در برخی شرایط، جراح ترجیح می دهد آبسه مقعد را قبل از انجام عمل جراحی یا استفاده از لیزر فیستول مقعدی تخلیه کند. اما در برخی موارد، لیزر دی اکسید کربن پرقدرت می تواند آبسه و فیستول را همزمان درمان کند. در صورتی که سوراخ داخلی فیستول قابل مشاهده و شفاف باشد، می توان آبسه و فیستول مقعد را به طور همزمان جراحی و لیزر کرد. برای جلوگیری از بی اختیاری مدفوع بیمار به دنبال جراحی آبسه و فیستول مقعدی، توصیه می شود از دستکاری آبسه در زمانی که پهن و پهن است و سوراخ داخلی آن مشخص یا بلند نیست، خودداری شود.

چکیده کلی و کلام آخر

در این مقاله توضیحاتی درباره روش های درمان فیستول مقعدی به شما همراهان وبسایت دکتر ایزدی ارائه کردیم که امیدواریم با مطالعه آن از کمال اگاهی و دانش کافی برخوردار شده باشید. همانطور که ذکر کردیم بیماری های بسیاری زیادی در جهان وجود دارد که خوشبختانه بشر امروزه به لطف تکنولوژی توانسته تا راه حلی برای درمان انها پیدا کند. فیستول مقعدی هم جز بیماری های است که امروزه روش های درمانی بسیاری زیادی برای آن پیدا شده است برای درمان این بیماری می توانید از متخصص جراحی دستگاه گوارش دکتر علیرضا ایزدی مشاوره بگیرید. به امید روزی که تمامی بیماری ها را ریشه کن شوند، از اینکه وقت خود را به جهت مطالعه این مقاله گذاشتید کمال تشکر را داریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *