متخصص جراحی دستگاه گوارش

فوق تخصص جراحی کولورکتال

لاپاراسکوپی تخصصی و پیشرفته

بهترین و کم خطرترین روش درمان شقاق مقعدی چیست؟

موضوعات این مقاله

درمان شقاق مقعدی

بهترین و کم خطرترین روش درمان شقاق مقعدی چیست؟شاید این سوالی است که ذهن هر مخاطب را به خود درگیر نماید. به‌ طور کلی شاید تا 55% زخم نشیمن‌گاه به‌واسطه درمان‌های خانگی بهبود بیابند. شاید شما به این نکته واقف باشید که می دانستید در حالی که شقاق به‌ صورت خودکار به‌ واسطه تغییر در رژیم غذایی و درمان‌‌های خانگی قابل بهبود هستند؟ امّا چنانچه این زخم‌های نشیمن‌گاهی عمیق و دردناک باشند یا روند درمان طول بکشد، در چنین شرایطی مراجعه به پزشک بسیار ضرورت دارد. در این مقاله قصد داریم تا به این نکته بپردازیم که بهترین و کم خطرترین روش درمان شقاق مقعدی چیست؟

چنانچه شما مایلید تا بدانید که بهترین روش‌های درمان شقاق یا همان فیشر مقعدی چیست تا انتهای این مقاله از وب‌سایت دکتر علیرضا ایزدی با ما همراه باشید.

درمان شقاق مقعدی

همان‌طور که به این نکته واقفید فیشر مقعدی به یک شکاف و آسیب کوچک در ناحیه مقعد طلاق می‌گردد که شاید عارضه‌ای جدی و خطرناک محسوب نشود، امّا در اکثر مواقع با درد و ناراحتی زیادی به دنبال خود دارد. درواقع بروز فیشر مقعدی در اکثر موارد به خشکی مزاج و یبوست ارتباط زیادی دارد که می‌تواند برای عموم افراد را در هر سنی اتفاق بیافتد.

در کل انواع روش‌های تسکین درد شقاق عبارتند از:

  • شستن ناحیه مقعد با آب گرم
  • مصرف نمودن داروهای مسکن
  • استفاده از پمادهای حاوی مواد بی‌حس‌کننده مانند لیدوکائین یا ترکیبات استروئیدی

انواع روش‌های درمان درد شقاق با عمل جراحی:

فیشرکتومی

در روش درمان شقاق مقعدی با عمل فیشرکتومی ناحیه شکافته و پاره شده توسط پزشک بریده و سپس ترمیم می‌گرد. در برخی مواقع جهت عملکرد مطمئن‌تر در این عمل، بخشی از عضله داخلی مقعد را هم بنا به تشخیص پزشک برش می‌دهند تا از فشار ناحیه مدنظر کاسته بشود. البته بعد از انجام عمل فیشرکتومی شاید شخص بیمار تا چندین روز دچار خونریزی در ناحیه باشد که اصلاً جای هیچ نگران‌کننده نیست.

دیلاتاسیون مقعدی

در روش دیلاتاسیون مقعدی که به اتساع مقعدی نیز شهرت دارد، درواقع از قدیمی‌ترین روش‌های درمانی فیشر مقعدی به‌شمار می‌رود که در آن، ناحیه مقعد به‌واسطه فشار دست پزشک معالج خیلی آرام باز می‌شود تا فشار وارده در ناحیه مدنظر تعدیل گردد. درواقع اعمال فشار بیش از حد پزشک، شاید با خود عوارضی مانند نشت یا بی‌اختیاری دفع مدفوع و گاز را به دنبال داشته باشد. البته در برخی از افراد هم باعث پارگی مقعد یا آسیب‌ اسفنکتر می‌شود.

اسفنکتروتومی داخلی

روش جراحی اسفنکتروتومی به دو روش باز و بسته صورت می‌پذیرد که در طی آن، به‌واسطه ایجاد شکافی کوچک در بخش داخلی اسفنکتر، فشار عضلانی ایجادشده فیشر را رفع و از بروز دوباره آن جلوگیری می‌نمایند. اسفنکتروتومی داخلی عوارض خیلی کمی دارد و خونریزی ناحیه مقعد بر اثر انجام آن، پس از گذشت چند روز برطرف می‌گردد. جلوگیری از عارضه یبوست خصوصاً در اولین روزهای پس از این عمل می‌تواند بر اثربخشی و بهبود زخم ناحیه جراحی نقش بسیار مهمی داشته باشد.

جراحی با لیزر

در حـال حاضر جراحی با لیزر کم خطرترین روش درمان شقاق مقعدی محسوب می‌شود. این روش درمان جزء جراحی‌های سرپایی است که بدون نیاز به بیهوشی و فقط به‌واسطه بی‌حسی موضعیصورت می‌پذیرد. در روش جراحی با لیزر به‌واسطه تاباندن پرتو لیزر، قسمتی از عضله مقعدی برش یا اسفنکتر داخلی جهت کاهش فشار قطع می‌گردد. این عمل با درد و خونریزی کمی نسبت به دیگر روش‌ها دارد و بیمار قادر است تا دفعی طبیعی را داشته باشد.

روش درمان شقاق مقعدی با پماد

درمان شقاق مقعدی با پماد از رایج‌ترین روش‌های درمانی این عارضه است. این پماد به‌واسطه بهره‌مندی از داروهای گیاهی دارمازو و عصاره بابونه تولید می‌گردد. گیاه درامازو از تانیک اسید برخوردار بود که خاصیت قابضی به این پماد می‌بخشد، در حالی که عصاره بابونه از خواصی مانند ضد التهاب و اسپاسم مقعد جهت بهبود زخم‌های غشاء مخاطی کاربردهای فراوانی دارد.

از دیگر روش‌های درمان شقاق مقعدی با پماد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گلیسیرین تری نیترات
  • پماد مسدود کننده کانال کلسیم
  • تتراسایکلین جهت فیشر مقعدی
  • پماد افزایش دهنده جریان خون

البته روند درمانی استفاده از روش‌های درمان شقاق با پماد شاید کمی نسبت به دیگر روش‌ها زمانی بیشتری در روند بهبود نیاز داشته باشد. به‌طور کلی وش‌های درمان شقاق مقعدی با پماد در دسته کم خطرترین روش درمان این عارضه قرار دارد.

 

"</p

 

درمان خانگی شقاق مقعدی

جالب است بدانید که در شقاق حاد یا خفیف به‌صورت معمول بیش از 85 درصد در منزل قابل درمان است. هم‌چنین شقاق مزمن و شدید 70 درصد این عارضه در خانه قابلیت درمان دارد.

از درمان های خانگی شقاق مقعد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهره‌مندی از پمادهای گیاهی
  • برخورداری از رژیم غذایی پرفیبر
  • مصرف روزانه 8 لیوان آب معدنی یا آب میوه طبیعی مثل آب هویج، پرتقال، آناناس و سیب
  • نشستن در یک وان یا لگن آب گرم تا 15 دقیقه : درواقع در این روش می‌توان از محلول بتادین جهت درمان کمک گرفت.
  • از موثرترین روش‌های درمان خانگی ترک دهانه مقعد، استفاده از ژل گیاه آلوئه ورا است که در روند درمان تاثیر بسزایی دارد.
  • شستن ناحیه مقعد با صابون‌های غیر قلیایی و نرم نگه داشتن موضع با پمادهای گیاهی مخصوص
  • از نشستن و ایستادن  طولانی مدت، برداشتن و حمل اجسام سنگین جداً خودداری نمایید.
  • حداقل در 4 روز حجم وعده غذایی را جهت درمان شقاق مقعدی  باید کم نماییم.
  • درمان با عسل: با توجه به آنکه این ماده به عنوان یک داروی بسیار مفید خوراکی و ضد التهابی محسوب می‌شود، می‌توان از آن جهت درمان شقاق مقدی استفاده نمود. با مالیدن عسل به ناحیه مدنظر بر اثر این عارضه می‌توان به ضد عفونی کردن زخم به ترمیم آن کمک نمود.

 

نتیجه‌گیری

همان طور که می دانید عارضه شقاق یا همان فیشر مقعدی زیاد خطرناک نیست. اما توجه و انجام روند درمان می تواند ما را از درد و خونریزی نجات دهد. در این مقاله ما به بهترین و کم خطرترین روش درمان شقاق مقعدی پرداختیم.

امید است این مقاله برای شما مخاطبین محترم مفید بوده باشد. نظر شما درباره بهترین و کم خطرترین روش درمان شقاق مقعدی چیست؟ لطفاً نظرات شخصی خود را در این زمینه با ما در وب سایت دکتر علیرضا ایزدی به اشترک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *