خطرات فیستول چیست؟+علائم وراه های جلوگیری آن

آیا فیستول خطرناک است

آیا فیستول خطرناک استفیستول مقعدی یکی از بیماری‌های مزمنی است که درد آن غیرقابل تحمل است، پزشکان هرگونه ارتباط یا اتصال غیرطبیعی بین دو عضو مختلف یا دو قسمت مختلف بدن را فیستول می‌نامند. این مشکل یک کانال کوچک در انتهای رکتوم است که در خارج از پوست قابل مشاهده است. همانطور که گفته شد، فیستول یک اتصال غیر معمول بین دو مکان در بدن یا دو بافت است. در فیستول، این ارتباط غیر طبیعی بین دیواره مخاطی داخل مقعد و پوست کنار مقعد ایجاد می شود.

علائم فیستول مقعدی

از آنجایی که فیستول یکی از بیماری های مرتبط با نشستن است و هرگونه تغییر کوچک در نشمینگاه باعث درد و علائم خاصی می شود، فیستول مقعدی نیز برای تشخیص بهتر علائمی دارد. علائم فیستول:
صدمه
التهاب پوست اطراف مقعد
تحریک رکتوم و اطراف آن
ترشحات بدبو از نزدیک مقعد
فقدان زهکشی و تهویه
دهانه یا کانال فیستول را بررسی کنید
ترشحات خونی در اطراف مقعد
ترشحات چرکی از اطراف مقعد
موارد ذکر شده در بالا شایع ترین علائم بیماری فیستول هستند.

جلوگیری از بیماری فیستول

در حال حاضر روش خاصی برای پیشگیری از فیستول مقعدی وجود ندارد. اما به طور کلی این بیماری با رعایت نکاتی قابل کنترل است که برخی از آنها عبارتند از:

• غذای سالم و سلامت
  • بهداشت فرد را زیر نظر داشته باشید
  • عدم وجود رابطه جنسی مقعدی

بیماری فیستول مقعدی با گذشت زمان ایجاد می شود و زمانی که پیشرفت بسیار زیاد باشد، سوراخ فیستول عمیق تر می گردد. عمیق شدن سوراخ فیستول یکی از علائم پیشرفت است و تمام موارد فوق در صورت پیشرفت بیماری فیستول حادتر رخ می دهد. بیماری های نشستن بسیار مهم هستند زیرا هر بیماری در اطراف مقعد، حتی کوچکترین آن، با درد همراه است. درد در ناحیه مقعد باعث می شود افراد در نشستن یا ایستادن، هر دو فعالیت روزانه، مشکل داشته باشند و با هر نشستن و ایستادن احساس درد روی صندلی داشته باشند. به همین دلیل در صورت وجود درد در ناحیه مقعد یا ایجاد تغییرات غیرطبیعی در اطراف مقعد، حتما با جراح متخصص مشورت کنید.

انواع فیستول مقعد

بیماری فیستول مقعدی بر اساس اصول متعددی مانند میزان پیشرفت بیماری، ناحیه تحت تاثیر بیماری، میزان نزدیکی فیستول به ناحیه کانال و … به چند نوع تقسیم می شود. در زیر ذکر شده است:
فیستول بین اسفنکتریک
فیستول سوپراسفنکتریک
فیستول transsfinterica
فیستول بین اسفنکتریکوس
فیستول زیر مخاطی

فیستول اکستراسفنکتر:

این نوع فیستول از ناحیه رکتوم (رکتوم بخشی از روده است) شروع شده و به سمت پایین امتداد می یابد. لازم به ذکر است که فیستول خارج اسفنکتریک از خطوط دندانه دار می آید (غدد رکتوم در داخل خطوط دندانه دار قرار دارند). علاوه بر این، احتمال ایجاد این نوع فیستول نیز به دلیل بروز برخی بیماری ها مانند بیماری کرون یا بیماری های التهابی مانند آپاندیسیت، آبسه و … می باشد.

فیستول سوپراسفنکتریک:

فیستول سوپراسفنکتر نوعی فیستول است که از ناحیه میانی عضلات اسفنکتر داخلی و خارجی شروع می شود و به سمت بالا امتداد می یابد. لازم به ذکر است که این نوع فیستول از عضله پوبورکتال عبور کرده و در ناحیه خروجی مقعد ظاهر می شود.

فیستول ترنسجندر:

فیستول ترانس اسفنکتریک نوعی فیستول است که از ناحیه بین ماهیچه های داخلی، خارجی و خلفی مقعد شروع می شود، از عضله خارجی عبور می کند و از پوست اطراف مقعد خارج می شود.

فیستول بین اسفنکتریک:

فیستول ترانس اسفنکتر نوعی فیستول رکتوم است که از ناحیه بین عضلات اسفنکتر داخلی و خارجی شروع می شود و پس از عبور از عضلات اسفنکتر داخلی، در نواحی نزدیک مقعد خارج می شود.

فیستول زیر مخاطی:

این نوع فیستول مقعدی به صورت سطحی از نواحی زیر مخاطی عبور می کند.

درمان فیستول مقعدی

روش درمان با توجه به پیشرفت بیماری تعیین می شود. برای بیماران مبتلا به فیستول در مراحل اولیه، از لیزر برای درمان آنها استفاده می شود، اما برای برخی دیگر از بیماران، جراحی تنها گزینه درمانی است. به همین دلیل ابتدا باید مرحله بیماری فیستول مشخص شود و سپس با توجه به پیشرفت بیماری بهترین روش درمانی مشخص شود.

آیا درمان فیستول خطرناک است ؟پس از درمان فیستول، معمولاً بیمار نیازی به بستری شدن ندارد و در همان روز مرخص می شود. با این حال، درمان فیستول بدخیم نیاز به بستری شدن در بیمارستان برای توجه بیشتر پرستار دارد.
پس از ترخیص، نکاتی وجود دارد که تاثیر مثبتی در روند بهبودی دارد.
داروهای تجویز شده توسط بهترین متخصصین بیماری های مقعدی در تهران را به طور منظم و به موقع مصرف کنید زیرا داروهای تجویز شده نیز در تسکین درد موثر است.
تعویض پانسمان یکی دیگر از مواردی است که نیاز به توجه ویژه دارد، زیرا تعویض پانسمان می تواند از عفونت جلوگیری کند.
رژیم غذایی سالم داشته باشید، غذاهای غنی از فیبر و ملین ها را در رژیم غذایی خود بگنجانید که در رفع یبوست موثر هستند.
پس از درمان فیستول، حمام نشستن به مدت 15 دقیقه و 3 بار در روز توصیه می شود زیرا باعث تسریع بهبود زخم می شود.
برای کاهش فشار روی زخم، هنگام نشستن از بالشتک های نرم استفاده کنید.

آیا فیستول خطرناک است ؟

فیستول می تواند در هر فردی با شرایط پزشکی زمینه ای و بیماری نامناسب رکتوم رخ دهد. اما مطالعات نشان می دهد که این بیماری بیشتر در افراد 30 تا 50 ساله دیده می شود. علاوه بر این، افرادی که آبسه ای دارند که به درستی درمان نمی شود، بیشتر از سایر افراد در معرض ابتلا به این عارضه هستند و در نهایت، افراد مبتلا به عفونت های مقعدی بیشتر در معرض خطر ابتلا به فیستول مقعدی هستند.

علت فیستول مقعدی چیست؟

غدد زیادی در ناحیه مقعد وجود دارند که به طور معمول ترشحات خود را به داخل کانال مقعدی رها می کنند. هنگامی که خروجی این غدد مسدود می شود، عفونت و چرک ایجاد می شود و در نهایت از یک کانال باریک به سطح پوست می رسد. پزشکان چندین علت تشکیل فیستول مقعدی را در نظر می گیرند:
آبسه مقعدی با عفونت گسترده و تخریب بافت در سطح بدن رخ می دهد.
التهاب دیواره روده بزرگ ناشی از بیماری کرون.
التهاب و تورم پاکت های کوچک در دیواره روده بزرگ ناشی از دیورتیکولیت روده.
بیماری هایی مانند کلامیدیا و سیفلیس
زایمان طبیعی سخت نیز می تواند یکی از دلایل فیستول باشد.
سیستم ایمنی ضعیف
عفونت پوست
صدمات و شقاق مقعدی
بسیاری از تومورها در انتهای کولون یا سرطان رکتوم ایجاد می کنند

آیا می توان عمل فیستول و آبسه را همزمان انجام داد؟

در برخی موارد، جراح ممکن است ترجیح دهد ابتدا آبسه مقعد را تخلیه و تخلیه کند و سپس جراحی فیستول مقعدی را انجام دهد. در برخی شرایط خاص می توان این دو عارضه را همزمان با لیزر درمان کرد. اگر سوراخ داخلی فیستول واضح و قابل تشخیص باشد، می توان فیستول و آبسه را همزمان عمل کرد.در صورت بروز علائم این بیماری می توانید از مشاوره متخصص جراحی دستگاه گوارش دکتر ایزدی استفاده کنید.امیدواریم از مقاله آیا فیستول خطرناک است استفاده کرده باشید و پاسخ تمام سوالات خود را پیدا کرده باشید.