لیزر مقعد

شقاق مقعدی به دلیل ایجاد ترک‌ها و پارگی‌ها در داخل منافذ و پوست مقعد باعث درد زیادی برای فرد مبتلا می‌شود و نیاز به درمان موضعی دارد. اگر زخم شما جزئی است و به تازگی ایجاد شده است، چند اقدام خودمراقبتی می تواند به بهبود آن کمک کند، اما اگر به طور مداوم اینطور است باید آن را جراحی کنید. در این جا به بررسی کلی این بیماری و لیزر مقعد خواهیم پرداخت.

درمان شقاق با لیزر

روش با کیفیت بالا برای مقابله با شقاق چیست؟ روشی با کیفیت بالا، تکنیکی که حداکثر اثربخشی را دارد و خیلی سریع انجام می شود. برای تصمیم گیری در مورد درمان با کیفیت بالا، مراجعه به یک پزشک متخص یکی از کارهای ضروری است. زیرا در وهله اول، شدت رشد و شدت پارگی مقعد باید کاملاً بررسی شود تا بتوان در درجه اول کاملاً بر اساس آن نوع درمان را تعیین کرد. و سپس برای لیزر مقعد اقدام نمود.

آیا زخم مقعدی شبیه شقاق است؟

بسیاری از مبتلایان اکنون دیگر نمی دانند که زخم مقعدی شبیه به شقاق مقعدی یا شقاق است و به همین دلیل، خودسرانه برای درمان های داخلی تلاش می کنند. این باعث می شود که بیماری آنها رشد کند و شدت زخم افزایش یابد. در چنین شرایطی، استفاده از دارو برای مقابله با زخم مقعد بی‌اثر است و راحت‌ترین روش برای رفع این مشکل، مقابله با شقاق و لیزر مقعد است.

لیزر شقاق مقعدی چگونه است ؟

البته، درمان جراحی همیشه برای مقابله با این عارضه لازم نیست، و اگر اقدامات درمانی در محدوده اولیه بیماری در حالی که زخم سطحی است، انجام شود، شقاق مزمن دیگر رشد نخواهد کرد و پایدار نخواهد بود. علائم فیشر می تواند به طور متناوب با تکیه بر پیشرفت بیماری و طولانی بودن آن به این دلیل که شروع آن بوده است، اما در صورت مشاهده چنین علائمی، حتماً برای بررسی مشابه به یک پزشک مراجعه کنید: خونریزی مقعدی از آنجایی که علائم بیماری شقاق گاهی درست مانند هموروئید است، پیشنهاد می کنیم برای تشخیص صحیح و قطعی آن به پزشک مراجعه کنید. پس از مراجعه به پزشک متخصص شقاق و ارائه آمار بالینی و انجام معاینات حیاتی، می توان جایگزین های مناسب برای درمان زخم های شقاق مقعدی را به شما توصیه کرد. اگر بیماری شما حاد یا خفیف است، از راهکارهای درمانی بالینی و خانگی استفاده کنید. این کار می تواند یکی از گزینه های جایگزینی باشد که از طریق پزشک شما توصیه می شود، اما در صورت شقاق مداوم و مزمن ، احتمالاً اکنون دیگر این نوع گزینه درمانی را ندارید. به منظور دوری از اتلاف زمان و دشوار کردن روش درمان شقاق مداوم، از همان ابتدا باید به دنبال یک راه عالی مانند لیزر مقعد خود باشید.

لیزر شقاق

درمان شقاق با لیزر یکی از روش های درمانی جدید و کم تهاجمی است که تقریباً جراحی شقاق قدیمی و ناپایدار را تغییر داده است. بدون شک همه مبتلایان از اتاق کار و تیغه جراحی می ترسند و دوست دارند تکنیک های ساده تری را برای مقابله با بیماری خود انتخاب کنند. عمل لیزر فیشر بدون بیهوشی و به صورت سرپایی انجام می شود و زمان عمل در حدود 30 دقیقه می باشد. بی حسی موضعی به جای بیهوشی در داخل روش سرپایی و سریع لیزر شقاق استفاده می شود. همچنین، اگر ممکن است تمایلی برای کاهش فشار در داخل ناحیه مقعد وجود داشته باشد، با کمک استفاده از اشعه لیزر شقاق این کار به خوبی انجام خواهد خواهد گرفت. فرد مبتلا پس از این درمان بلافاصله مرخص می شود و ممکن است نیازی به استراحت طولانی مدت نباشد. اما عواملی وجود دارد که باید پس از لیزر مقعد کشف شوند تا شما را از بازگشت بیماری نجات دهد. یکی از نگرانی های مبتلایان، بیماری های مقعدی پس از درمان شقاق مقعد با لیزر است که به دلیل ظرافت و دقت لیزر و ایجاد برش های بسیار کوچک، به حالت اصلی خود باز می گردد. البته دانش و تجربه پزشک نیز در این امر بی تاثیر نیست.

مزایای جراحی شقاق با لیزر

تکنیک لیزر درمانی در مقایسه با جراحی شقاق مزایای زیادی دارد که ممکن است برای مقابله با شقاق های مداوم و حاد مورد استفاده قرار گیرد و این باعث شده است که افراد مبتلا یا حتی پزشکان از این روش استقبال کنند. برخی از مزایای شکافت لیزری عبارتند از:

این روش یک درمان سرپایی بدون بیهوشی است و در یک جلسه مشاوره و از طریق پزشک مشاور در داخل بیمارستان به دست می آید. پس از لیزر مقعد، فرد مبتلا می تواند به زندگی روزمره خود بازگردد و نیازی به بستری شدن طولانی مدت در بیمارستان نیست. لیزر بدون عواقب است و از آن به عنوان درمان قطعی شقاق یاد می شود و احتمال بازگشت بیماری نزدیک به صفر است.

مراقبت های بعد از عمل لیزر شقاق

رعایت فاکتورها و مراقبت های مهم بعد از عمل جراحی لیزر مقعد در تکمیل سیستم درمان این بیماری نقش اساسی دارد. پیروی از این توصیه‌ها به فرد آسیب‌دیده کمک می‌کند تا در زمان بسیار کمتری بهبودی کامل پیدا کند و شما را از بازگشت این بیماری خانه مان سوز نجات دهد.

خشک کردن ناحیه با دستمال نرم: یکی از عوامل ضروری که باید بعد از درمان شقاق مقعدی با لیزر مشخص شود، تمیز کردن ناحیه مقعد بعد از رفتن به اتاق استراحت در هر مرتبه است که در جلوگیری از عفونت نقش اساسی دارد. اما مطمئن شوید که این کار را با یک دستمال نرم انجام دهید.

رعایت مواد مغذی و مصرف فیبر مناسب: مصرف کافی نوشیدنی ها و مواد فیبری باعث دفع راحت مدفوع می شود و در طول مدت اجابت مزاج فشار بسیار کمتری به محل جراحی وارد می شود. .

فعالیت و پیاده روی: انجام ورزش های ملایم و پیاده روی، از طریق افزایش جریان خون و رساندن خون بیشتر به لگن، باعث می شود که این بیماری سریعتر بهبود یابد.

استفاده نکردن از شوینده های معطر: صابون و مواد شوینده معطر می توانند ناحیه مقعد را تشدید کنند که پس از عمل جراحی توصیه نمی شود.

نشستن در آب گرم یا وان: برای بهبودی سریع‌تر، فرد مبتلا می‌تواند تا ۳ بار در روز از وان نشسته در آب گرم استفاده کند که به تقویت توده عضلانی لگن و صاف کردن ناحیه مقعد کمک می‌کند.

دلیل ایجاد بیماری شقاق چیست؟

بیمارانی که مشکلات زمینه ای دریچه مقعدی دارند به احتمال بیشتری در معرض این بیماری قرار دارند. یکی از مشکلات غیرمعمولی که باعث ایجاد فشار در داخل کانال می شود، انبساط عجیب ماهیچه های دریچه مقعدی است. بیشتر افراد مبتلا به فیشر این بیماری را در زمانی که عضله در حال استراحت است نیز دارند. مجاورت خط میانی دیواره برگشتی کانال مقعدی به دلیل نقطه ضعف و حساسیت آن، فرصت ایجاد شقاق مقعدی را افزایش می دهد. به طور کلی، پارگی در ناحیه مقعد به دلایل مختلف بستگی دارد. لذا توصیه می شود که در زمان بروز کوچترین درد در ناحیه مقعدی خود به یک پزشک متخصص در این زمینه مراجعه نمایید. با انجام این کار شاید نیازی به لیزر مقعد نداشته باشید.

نحوه تشخیص شقاق مقعدی

پزشک معمولاً تنها با معاینه ناحیه اطراف تاندون می‌تواند شقاق آنال را تشخیص دهد. در طول این آزمایش، پزشک ممکن است یک آندوسکوپ را به باسن شما وارد کند تا به دیدن پارگی کمک کند. این وسیله پزشکی یک لوله نازک است که به پزشکان اجازه می دهد کانال را بررسی کنند.
استفاده از آندوسکوپ همچنین می تواند به پزشک کمک کند تا علل دیگر درد رکتوم مانند هموروئید را پیدا کند. در برخی موارد درد شدید، ممکن است برای تشخیص بهتر نیاز به آندوسکوپی باشد.

دلایل و موارد ابتلا به فیشر یا شقاق مقعدی

یبوست: مدفوع بزرگ و سفت نسبت به مدفوع شل و شل باعث درد و دشواری بیشتر در هنگام اجابت مزاج می شود.

اسهال مداوم: اسهال مداوم می تواند باعث اسهال شود.

اسپاسم عضلانی: کارشناسان بر این باورند که اسپاسم عضله اسفنکتر می تواند خطر شکستگی های استرسی را افزایش دهد. اسپاسم یک حرکت غیرارادی مختصر است که در آن ماهیچه ها به طور ناگهانی منقبض می شوند. اسپاسم عضلانی نیز می تواند روند بهبودی را مختل کند.

بارداری و زایمان: در اواخر بارداری، احتمال شکستگی در زنان باردار بیشتر است. همچنین ممکن است در هنگام زایمان غشای مخاطی پاره شود.

(بیماری های منتقله از راه جنسی) – همچنین به عنوان بیماری های مقاربتی (بیماری های منتقله از راه جنسی) شناخته می شود و با خطر بالاتر آمیزش جنسی همراه است. به عنوان مثال می توان به سیفلیس، HIV، HPV (ویروس پاپیلومای انسانی)، تبخال و کلامیدیا اشاره کرد.

بیماری های زمینه ای: برخی از بیماری های زمینه ای مانند بیماری کرون، کولیت اولسراتیو و سایر بیماری های التهابی روده می توانند باعث ایجاد زخم و التهاب شوند.

رابطه جنسی شدید: در موارد نادر می تواند باعث طغیان های خشونت آمیز شود.

درمان شقاق در منزل خود

درمان شقاق به روش خانگی ممکن است کمی دردناک باشد. این درد ممکن است در طول دفع مدفوع بسیار شدیدتر شود و بعد از مدتی باقی بماند. مسکن‌های موضعی درد، که شامل کرم‌های لیدوکائین هستند، می‌توانند درد را برای شقاق ایجاد کنند، در عین حال مسکن‌های ضد التهابی، که شامل ایبوپروفن است، می‌توانند درد مربوط به علائم و نشانه‌های زخم شامل خارش یا سوزش را کاهش دهند. درمان خانگی شقاق مقعدی با استفاده از دارو، مصرف آب، کرم‌های موضعی، پیروی از توصیه‌های پزشک و اضافه کردن فیبر در رژیم غذایی روزانه است. در واقع، شقاق خود را با استفاده از رفع یبوست نیز می توانید درمان نمایید. دوش گرفتن با آب گرم می تواند موجب شود تا بهبودی در بافت های عضلانی شما ایجاد گردد. طبق آخرین تحقیقات در این زمینه مشخص شد که وان آب گرم می تواند به سوزش مقعد و کاهش خارش در این ناحیه کمک کند. با یک پزشک متخصص جراحی دستگاه گوارش دکتر علیرضا ایزدی که متخصص لیزر مقعد می باشد، مشورت نمایید.