آشنایی با فیستول مقعدی + روشهای درمان فوری

آشنایی با فیستول مقعدی

فیستول مقعدی: علائم، تشخیص و روش‌های درمان: یک حفره آلوده بوده که پر از غده در نزدیکی آنوس یا رکتوم است. اکثر فیستول‌ها در نتیجه عفونت حاد غدد داخلی آنس ایجاد می‌شونذ. به موجب این امر درمان فیستول مقعدی مستلزم جلوگیری و درمان این غدد چرکی است. هم‌چنین تخریب جدار فیستول مقعدی و خشک نمودن آن از اصول اولیه درمان این بیماری به‌شمار می‌‌رود. برخی اوقات باکتری‌ها، مواد مدفوع و خارجی شاید غده و تونل مقعدی را در بافت اطراف ناحیه انس و یا مقعد زخمی نمایند. ما در مقاله آشنایی با فیستول مقعدی : علائم، تشخیص و روش‌های درمان قصد داریم تا به این موضوعات پردازیم. پس برای آشنایی با ماهیت بیماری فیستول مقعدی با ما تا انتهای این مقاله از وب‌سایت دکتر علیرضا ایزدی همراه باشید.

فهرست مطالب آشنایی با فیستول مقعدی :

• فیستول مقعدی چیست؟
  • انواع فیستول مقعدی
  • علائم فیستول مقعدی
  • عوامل ایجاد عارضه فیستول مقعدی
  • نحوه تشخیص فیستول مقعدی
  • روش‌های درمان فیستول مقعدی
  • نتیجه‌گیری

فیستول مقعدی چیست؟

همان طور که در مطالب بالا اشاره شد، منظور از فیستول مقعدی (آنال) ایجاد شدن یک کانال عفونی حاد و بسیاردردناک در بخشی از روده است که مجرای آن روی پوست اطراف مقعد ظاهر می‌گردد. چنانچه این عارضه درمان نشود و همچنان باقی بماند، ممکن است این عفونت به داخل خون نفوذ کند. عارضه فیستول مقعدی انواع مختلفی دارد که در ادامه به بررسی هرکدام از آن ها خواهیم پرداخت.

انواع فیستول مقعدی

انواع مختلف عارضه فیستول مقعدی بر مبنای محل قرارگیری آن تقسیم‌بندی می‌شوند. در موارد زیر، به ترتیب رایج‌ترین و کمیاب‌ترین نوع آن شرح داده شده که عبارتند از:

فیستول نعل اسبی

فیستول نعل اسبی درواقع نوعی از فیستول‌هایی مقعد هستند که به‌صورت دو سوراخ در اطراف ناحیه دریچه باسن ایجاد می‌شوند. این دو سوراخ به‌واسطه یک کانال U شکل در داخل مقعد به هم اتصال دارند. معمولاً احتمال مبتلا شدن آقایان به این نوع فیستول نسبت به زنان بیشتر است.

داخل اسفنکتری (بین صفاقی)

فیستول بین صفاقی یا همان داخل اسفنکتری (Intersphincteric fistula) در پزشکی شناخته می‌شود. این کانال از فضای میان عضلات اسفنکتر داخلی و خارجی آغاز شده و خیلی نزدیک به ناحیه دهانه مقعد باز می‌شود.

ترانس اسفنکتریک

ترانس اسفنکتریک (Transsphincteric) در فضای میان عضلات اسفنکتر داخلی و خارجی در نزدیکی دریچه مقعد ایجاد می‌گردد. پس از آن اسفنکتر خارجی عبور نموده و یک یا دو اینچ در خارج از دهانه مقعد باز می‌شود. این نوع از فیستول نسبت به فیستول بین صفاقی فاصله بیشتری از دریچه رکتوم دارد. درواقع این نوع از فیستول می‌تواند در اطراف ناحیه مقعد به‌صورت U قرار بگیرد و دهانه‌های خارجی آن در دو طرف رکتوم وجود داشته باشند. البته به ترانس اسفنکتریک، فیستول نعل اسبی نیز اطلاق می‌شود.

سوپرا اسفنکتریک

این کانال از فضای میان عضلات اسفنکتر داخلی و خارجی آغاز شده و به سوی بالا و تا نقطه‌ای بالاتر از چین خوردگی‌های داخل رکتوم که جهت هدایت مدفوع به بیرون است، می‌رسد. فیستول سوپرا اسفنکتریک (Supra Sphincteric) به اندازه یک یا دو اینچ در خارج از مقعد باز می‌شود.

اسفنکتریک خارجی

فیستول اسفنکتریک خارجی از روده بزرگ یا کولون سیگموئید آغاز می‌شود و به سوی پایین امتداد دارد. سپس از ماهیچه بالا برنده مقعد عبور کرده و در اطراف آن باز می‌شود. معمولاً  این نوع از فیستول‌ها بر اثر آبسه آپاندیس ، آبسه دیورتیکول یا بیماری کرون ایجاد می‌گردند.

علائم فیستول مقعدی

این عارضه هم درست همانند هر بیماری دیگر همراه با نشانه‌های خاص خودش ظاهر می‌شود. در ادامه مقاله فیستول مقعدی: علائم، تشخیص و روش‌های درمان، به تمامی این علائم اشاره می‌نماییم تا این عارضه را با دیگر بیمارها اشتباه نگیرید. از شایع‌ترین علائم فیستول مقعدی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

عوامل ایجاد عارضه فیستول مقعدی

از علل به وجود آمدن فیستول مقعدی می‌توان به از بین رفتن بافت به‌دلیل گسترش آبسه، عفونت زمینه‌ای و هم‌چنین گسترش عفونت ناشی از پارگی در مجرای مقعدی اشاره کرد که در نتیجه عوامل زیر ایجاد می‌شود:

• ضربه
  • عفونت راست روده
  • سرطان و اشعه درمانی

از دیگر تئوری‌های به وجود آمدن عارضه فیستول مقعدی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• التهاب پوست اطراف مقعد که بر اثر عفونت و تخریب بافت‌های اطراف ناحیه‌ مقعد با خروج ترشحات چرک آلود همراه است.
  • خروج ترشحات بدبو از محل فیستول که بر اثر از ترشحات بد بوی مدفوع و چرک ایجاد می‌شود.
  • درد با ریتمی ثابت و یا ضربان‌دار همراه با احساس سوزش به در زمان نشستن، حرکت کردن، سرفه و اجابت مزاج در مقعد و اطراف آن حس می‌گردد.
  • وجود آبسه‌های به‌صورت مکرر و دائمی در اطراف ناحیه مقعد
  • بی‌اختیاری در کنترل مدفوع و گازهای روده
  • تورم و قرمزی اطراف ناحیه‌ مقعد که بر اثر تجمع چرک و عفونت ایجاد می‌شود.
  • تب که بر اثر گسترش عفونت در بدن ایجاد می‌شود.
  • رویت سوراخ فیستول در پوست اطراف ناحیه‌ مقعد

نحوه تشخیص فیستول مقعدی

فیستول مقعدی نشانه های مشخصی دارد که در مطالب بالا بدان اشاره شد. شما می‌توانید به‌راحتی آن را تشخیص داده به پزشک مراجعه نمایید. درواقع پزشک با انجام یک معاینه‌ی ساده و مشاهده‌ سوراخ فیستول بر روی سطح پوست ناحیه‌ مقعد و وجود التهاب و تورم عارضه را تشخیص می‌دهد. توجه داشته باشید که شرح کامل و دقت در توضیح علائم از سوی شما می‌تواند پزشک را در تشخیص بهتر و دقیق‌تر مشکل کمک نماید.

از روش‌های تشخیص فیستول مقعدی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• پروکتوسکوپی (Proctoscopy)
  • فیستولوگرافی
  • سی تی اسکن (CT Scan)
  • سیگموئیدوسکوپی
  • آنوسکوپی (Anoscopy): در این روش پزشک با وسیله‌ای مخصوصی به نام آنوسکوپ داخل رکتوم و قسمت‌های مشکوک به فیستول را مشاهده می‌نماید.
  • سونوگرافی
  • ماده‌ی حاجب
  • روش MRI یا همان تصویربرداری رزونانس مغناطیسی

روش های درمان فیستول مقعدی

لازم به ذکر است که هیچ کدام از نوع فیستول ها به خودی درمان نمی‌شوند و شخص بیمار حتماً باید جهت درمان فیستول مقعدی به پزشک مراجعه نماید. انواع روش‌های درمان وجود دارند که پزشک بسته به شرایطی که بیمار دارد، بهترین را انتخاب می‌کند.

به‌طور کلی روش‌های درمان فیستول مقعدی عبارتند از:

• درمان فیستول با لیزر
  • فیستولوتومی
  • چسب فیبرین
  • پلاگین تراپی
  • درمان با فلپ پیشرفته
  • بستن مجرای فیستول بین اسفنکتریک

نتیجه‌گیری

در انتهای این مقاله باید چنین عنوان کرد که عارضه فیستول مقعدی یکی از بیماری‌های عفونی رایج نشیمنگاهی است. این عارضه با تشخیص به موقع به راحتی توسط پزشک درمان می شود، اما در صورت عدم پیگری و درمان می تواند برای شخص بیمار خطر ساز باشد.

امید است مقاله فیستول مقعدی: علائم، تشخیص و روش‌های درمان برای شما مخاطبین محترم مفید بوده باشد. لطفاً پس از مطالعه مقاله نظرات و تجارب شخصی خود را در این زمینه با ما در وب‌سایت دکتر علیرضا ایزدی به اشترک بگذارید.