عمل لیزر شقاق چگونه است ؟😲

چگونگی لیزر شقاق

شقاق یا شقاق که به نام فیشر مقعدی نیز شناخته می شود، در واقع یک ترک، شکاف یا پارگی کوچک بین چین های مقعد است که می تواند در دریچه مقعد یا حتی داخل کانال رکتوم ایجاد شود. شقاق مقعدی در زبان انگلیسی آنال فیشور نامیده می شود و عوامل مختلفی در شکل گیری آن نقش دارند. این شکاف کوچک می تواند باعث درد، التهاب و خونریزی در ناحیه ای شود که فرد هنگام اجابت مزاج و اجابت مزاج می نشیند. یکی دیگر از عوارض شایع فتق، یبوست است. اگر این عارضه درمان نشود، به مرور زمان زخم عمیق شده و عضلات اطراف را درگیر می کند. در دامه این مقاله تلاش می کنیم که شما را با چگونگی لیزر شقاق هم آشنا سازیم. این بیماری در بیشتر اوقات همراه با درد و خونریزی است. به همین دلیل بیماران آن را با وباسیر اشتباه می گیرند، در صورتی که علت به وجود آمدن این بیماری کاما با وباسیر متفاوت است.

نشانه های شقاق یا فیشر مقعدی:

• پارگی قابل رویت در پوست کنارهای مقعد
  • همراه با گوشت اضافه در کنار زخم
  • درد زیاد در ناحیه مقعد در زمان حرکات روده، خارج شدن گاز معده
  • باقی ماندن رگه های خون بر روی دستمال توالت پس از پاک کردن
  • خارش و سوزش در قسمت مقعد

انواع شقاق یا مقعد:

در بیشتر اوقات این زخم مقعدی کوچک خود به خود خوب می شود اما درباره برخی از افراد امکان دارد که به این کشل نباشد و با مرور زمان حتی بدتر هم بشود. به طور کلی این بیماری به دو دسته تقسیم بندی می شود:

شقاق حاد:زمانی که فردی برای نسختین بار شکاف مقعدی را تجربه می نماید و در 6 تا 12 هفته خوب می شود، به آن شقاق حاد می گویند.

شقاق مزمن:بیشتر اوقات وقتی که فرد شقاق حاد را نادیده می گیرد و برای پیشگیری و درمان آن کاری نمی کند، زخم بیشتر از 12 هفته باقی می ماند و عضلات مقعد را به خود درگیر می کنند، در این برهه اکثر اوقات لبه های زخم برجسته شده و با درد و سوز زیادی هم همراه می شود. البته لیزر مقعد هم در جای خود دارای فوایدی می باشد که در ادامه به آن اشاره ای خواهیم کرد.

دلایل به وجود آمدن بیماری های مقعد:

بیماری مقعد و به وجود امدن آن در بدن دارای یک سری علت هایی می باشد که به شرح زیر است:

• تحرک کافی ناشتن
  • استفاده کردن از دستمال زبر در محل مقعد
  • بیماری های التهاب افتادگی روده
  • بیماری سل
  • یبوست و اسهال
  • خارش مکرر مقعد

همه اینها از دلایل به وجود امدن مقعد به شمار می رود که البته راه درمان آن هم وجود دارد که در ادامه درباره چگونگی لیزر شقاق مفصل صحبت کرده ایم.

چه وقت باید به دکتر برای درمان شقاق مراجعه کرد؟

وقتی که احساس کردید نشانه ها و علائمی که در بالا گفته شد را دارا هستید بایستی که به نزد دکتر مراجعه کرده و از گفت و گو با او اصلا خجالت نکشید. شقاق مشکلی متداولی است که ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد. پس نیاز نیست که نگران باشید.

چه کسانی به زخم مقعدی مبتلا می شوند؟

یکی از دوره های سنی که یبوست شایع است، دوران کودکی است. همچنین، افراد مسن به دلیل کاهش جریان خون در ناحیه آنورکتال، تمایل به ایجاد شقاق دارند. در حین زایمان و بعد از آن، زنان اغلب به دلیل قرار گرفتن در معرض فشار زیاد از این بیماری رنج می برند. همچنین افراد مبتلا به بیماری التهابی روده (IBD) در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند. زیرا التهاب در پوشش روده می تواند بافت های ظریف اطراف مقعد را پاره کند.

روش های تشخیص مقعد کدام است؟

آنوسکوپی: این روش به وسیله یک لوله ای به نام انوسکوپ انجام می شود که همه نقاط روده قابل بررسی می باشد

کولونوسکپی:لوله ای انعطاف پذر که قسمت های رودده بزرگ قابل بررسی می باشد

درد شقاق را چگونه کنترل کنیم:

شما باید بدانید که که بیماری شقاق می تواند با درد همراه باشد. به ویژه زمان دفع و بعد از آن درد باقی می ماند. کرم های مسکن قادر خواهند بود که به کاهش چنین دردی کمک کنند.

همین طور مسکن هایی که نسخه ندارند هم می توانند به درد ناشی از علائم این بیماری کمک کنند.

مقاله پیشنهادی : فیستول چیست ؟

پیشگیری از شقاق مقعدی:

شقاق از بیماری های نشیمنگاهی به شمار می رود که در مراحل اولیه متوجه آن نمی شویدف برای همین است که نمی توان به طور دائم از به وجود آمدن آن جلوگیری کرد.اما راه هایی برای پیشگیری از این بیماری وجود دارد:

1. هنگام شستن نشیمنگاه با اب و صابون شسته شود
  2. ورزش کردن مرتب برای پیشگیری از یبوست
  3. خوردن غذاهای فیبردار

لیزر شقاق چیست؟

لیزر درمانی شقاق و همین طور لیزر مقعد با حداقل درد و خونریزی همراه است در زمان کمتر از 1 ساعت قابل انجام است. پس از عمل نیازی به استراحت نیست و می توانید در محل کار خود حاضر شوید. این مورد یکی از موارد فواید لیزر مقعد می باشد.

جراحی لیزر شقاق چگونه انجام پذیر است؟

در این نوع لیزر ابزاری به اسم اسپکولوم را در درون مقعد قرار داده و اندازه ان را تنظیم می نمایند. بعد با اشعه  لیزر بافت خود زخم را پرتوافکنی می کنند تا اینکه لیزر به لایه زیرین برود و انجا نفوذ پیدا کند

چگونگی لیزر شقاق

• عدم نیاز به پانسمان
  • عدم نیاز به بیهوشی
  • نماندن جای زخم
  • نیاز به طی کردن دوران نقاهت ندارد
  • احتمال بازگشت به حداقل می رسد
  • به بستری شدن در بیمارستان نیازی ندارد
  • هزینه مناسب و حداقل در مقایسه با دیگر روش های درمان

همه و همه این موارد از فواید چگونگی لیزر شقاق می باشد که می توانید با مراجعه به پزشک متخخصی چون دکتر علیرضا ایزدی این کار را انجام بدهید.

مراقبت های پس از لیزر مقعد

بعد از ذکر چگونگی لیزر مقعد باید به کارهایی که پس از جراحی با این روش انجام می دهید اشاره کرد:

1. مصرف کردن مسکن هایی که دکتر تجویز می نماید
  2. نشستن در آب گرم
  3. پیاده روی های مکرر
  4. مصرف اندازه فیبر
  5. عدم استفاده از مواد شوینده و لوازم بهداشتی
  6. خشک نمودن محل با دستمال نرم زمان ورود به توالت

مقاله پیشنهادی : آیا فیستول خطرناک است ؟