متخصص جراحی دستگاه گوارش

فوق تخصص جراحی کولورکتال

لاپاراسکوپی تخصصی و پیشرفته

آیا فیستول خطرناک است؟😱عوارض درمان نکردن فیستول مقعدی

موضوعات این مقاله

عوارض فیستول مقعدی

فیستول مقعدی یا آبسه چیست؟

باید اعتراف کرد که این موضوع یک بیماری کم تحرکی است. فیستول مقعدی انواع مختلفی دارد. اگر بخواهیم آن را درست و مختصر تعریف کنیم، می‌گوییم مجرای عفونی است که دو مجرای داخلی و ماهیچه‌های جانبی را به هم می‌پیوندد. فیستول مقعدی باید در مبتلایان به آبسه مقعدی نیز وجود داشته باشد. در این مقاله در مورد عوارض فیستول مقعدی برای شما سخن به میان خواهیم آورد.

سازمان بهداشت جهانی گزارش می دهد که اصطلاح “فیستول” در واقع به کانال هایی اطلاق می شود که بر روی سطح پوست مقعد در نتیجه عفونت های رکتوم که به ماهیچه های منطقه گسترش می یابد ایجاد می شود. اگر بیماری درمان نشود یا خیلی دیر به آن رسیدگی شود، این پیامد وارد گردش خون می شود. فیستول ها اشکال مختلفی دارند که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

انواع فیستول مقعدی

بین صفاقی یا داخل اسفنکتری

فیستول بین اسفنکتریک، همانطور که از نظر پزشکی شناخته می شود، از شکاف بین عضلات اسفنکتر خارجی و داخلی شروع می شود و به طور کامل به سمت مقعد باز می شود.

سوپر اسفنکتریک

این نوع خاص از فیستول نیز از ناحیه بین ماهیچه‌های اسفنکتر داخلی و خارجی منشأ می‌گیرد و در بالای چین‌های ناحیه رکتوم پیشرفت می‌کند تا زمانی که در لایه‌های خارجی مقعد ظاهر شود. حدود یک اینچ یا بیشتر در خارج از مقعد، یک فیستول سوپراسفنکتریک باز می شود.

اسفنکتر بیرونی

در پزشکی به فیستول اسفنکتریک خارجی کلون گفته می شود. این نوع آبسه برای عبور از ماهیچه های بالای آلت تناسلی و باز شدن در اطراف آن، از قسمت های سیگموئید خارجی شروع شده و به سمت پایین رشد می کند.

عوارض فیستول مقعدی

مانند سایر مشکلات، فیستول دارای نشانه ها و علائم مختلفی است. برای جلوگیری از سردرگمی با سایر بیماری ها، همه آنها را در لیست زیر قرار داده ایم. نمونه های معمولی عبارتند از:

  • دردی که با لمس عضلات مقعد بروز پیدا می کند
  • بافت های درگیر در فیستول قرمز هستند.
  • التهاب در ناحیه مقعد
  • سوزش و خارش مداوم
  • خونریزی مکرر
  • حرکات دردناک روده یا ادرار
  • ترشح عفونت و مایع بدبو از روزنه نزدیک به کانال رکتوم
  • تب

در ادامه بیشتر در رابطه با عوارض فیستول مقعدی با خواهید آموخت پس با ما همراه باشید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

به دین جهت در صورت احساس آبسه یا برآمدگی در راست روده، همیشه باید یکبار برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کنید. توجه داشته باشید که تلاش برای تخلیه عفونت فیستول شما فقط آن را تشدید می کند و عذاب زیادی برای شما به همراه دارد. این به این دلیل است که به طور کامل خالی نمی شود. در صورت داشتن هر یک از علائم ذکر شده در اسرع وقت به پزشک متخصص مراجعه کنید تا نیاز به جراحی نداشته باشید. پیشنهاد ما مراجعه به مطب دکتر ایزدی است.

علت به وجود آمدن فیستول مقعدی چیست؟

همانطور که در بالا گفته شد، آبسه مقعدی درمان نشده در 60 درصد موارد باعث ایجاد فیستول می شود. گاهی اوقات عفونت آبسه در زیر پوست باقی می ماند و در نتیجه بافتی متورم پر از باکتری و چرک می شود. این توده پر از چرک زیر پوست توسط جراحان بیماری صندلی به عنوان آبسه نامیده می شود.بیماران باید بدانند که آبسه باید به سرعت درمان شود. اگر درمان نشود، این احتمال وجود دارد که آبسه منبسط شود و بافت‌های عضلانی ناحیه مقعد را سوراخ کند.

شرابط ابتلا به فیستول مقعدی

در اکثر مواقع، مشکلات آبسه مقعدی پس از درمان عود می‌کنند که در حین مدفوع مشکلاتی را برای بیماران ایجاد می‌کند. احتمال ابتلا به فیستول با تعدادی از شرایط افزایش می یابد، از جمله:

1.درماتوز و دیابت

2.خوردن غذاهای تند

3.چربی خون سیگار

4. مصرف الکل و سل

5. ایدز یا ویروس اچ آی وی

6.بیماری هایی که از طریق تماس جنسی منتقل می شوند، از جمله سیفلیس

7.نوع زندگی بی تحرک

طریقه پیشگیری از فیستول

فیستول اغلب در اثر عمل انسان ایجاد نمی شود، اما می توانید با رعایت چند قانون غذایی و رفتاری از آبسه جلوگیری کنید:

رژیم غذایی غنی از مواد مغذی و فیبر

مصرف مقدار زیادی مایعات، به ویژه آب، زیرا فشار بر روی شکم را کاهش داده و به جلوگیری از یبوست و مدفوع سفت کمک می کند.

ناحیه مقعد را خشک کنید.

ورزش ملایم مداوم

به حداقل رساندن فشار اضافی هنگام ادرار کردن

عدم نگه داشتن مدفوع در آنتروم

جلوگیری از اسهال مزمن و یبوست

برای خشک کردن ناحیه مقعد از پارچه خراش دار استفاده نکنید

هیچ چیز تند نخوردن

لباس های گشاد و روان بپوشید.

درمان فیستول مقعدی

بیماران تاکنون انواع مختلفی از درمان‌ها را برای درمان فیستول انجام داده‌اند، از جمله درمان‌های گیاهی، خانگی، پزشکی و غیره، اما هیچ‌کدام از آنها به طور قابل توجهی روند بهبودی را تسریع نمی‌کنند. در نتیجه، تکنیک های جراحی لیزری توسط پزشکان برای درمان فیستول استفاده می شود. با در نظر گرفتن تمام مزایایی که نسبت به روش مرسوم دارد که عبارتند از:

  • هیچ نشانه ای از بازگشت بیماری وجود ندارد
  • مدت کوتاه درمان
  • بدون نیاز به بستری، جراحی سرپایی
  • کاهش هزینه ها و زمان
  • بازگشت سریع به کار
  • استفاده از بی حسی موضعی
  • در مقایسه با جراحی استاندارد، درد و خونریزی کمتر است
  • هیچ پانسمان داخلی لازم نیست.
  • عدم انتقال عفونت های ویروسی و میکروبی در نتیجه وسایل پزشکی
  • توانایی انجام کارهای روزمره بعد از جراحی
  • زمان چرخش سریع (15 تا 25 دقیقه)
  • بهبود سریع زخم جراحی
  • کاهش مشکل بی اختیاری مقعدی

در نهایت، باید اعتراف کنیم که اگرچه درمان‌های طبیعی و درمان‌های خانگی همیشه ناموفق نیستند، اما قادر به درمان دائمی فیستول نیستند. این درمان ها به طور کامل آبسه را درمان نمی کنند. آنها فقط می توانند از بدتر شدن مشکل جلوگیری کنند. هدف جراحی دستگاه گوارش لیزر جلوگیری از آسیب رساندن به بافت مقعد است. از اینکه وقت خو را به جهت مطالعه این مقاله با موضوع عوارض فیستول مقعدی در سایت دکتر علیرضا ایزدی گذاشتید، سپاس گذاریم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *