متخصص جراحی دستگاه گوارش

فوق تخصص جراحی کولورکتال

لاپاراسکوپی تخصصی و پیشرفته

علائم فیشر مقعدی چیست؟علائم و نشانه های این بیماری

موضوعات این مقاله

علائم فیشر مقعدی چیست |دکتر ایزدی

فیشر مقعدی

بریدگی یا پارگی که از مقعد (روزنه‌ای که مدفوع از طریق آن بدن را ترک می‌کند) شروع می‌شود و به داخل کانال مقعدی بالا می‌رود، به عنوان شقاق یا فیشر مقعدی شناخته می‌شود. بیماری مقعد که به نام شقاق مقعدی شناخته می شود، 6 تا 15 درصد از بیمارانی را تشکیل می دهد که به جراح کولون و رکتوم (کولورکتال) فرستاده می شوند. زن و مرد هر دو اغلب این مشکل را دارند. آنودرم، بافت منحصر به فردی که از مقعد و کانال مقعد محافظت می کند، جایی است که شقاق مقعدی ایجاد می شود. در یک خط بلافاصله در داخل مقعد، پوست داخلی باسن (درم) به آنودرم (به نام لبه مقعد یا شیار بین اسفنکتریک) تبدیل می شود. آنودرم فاقد مو، غدد عرق و غدد چربی است، اما دارای اعصاب حسی بیشتری است که حتی به کوچکترین لمس و ناراحتی حساس تر است (فراوانی اعصاب دلیل دردناک شدن شقاق مقعدی است). در تمام طول کانال مقعد و تا خط دندانه ای که مرز راست روده است، آندروم بدون مو، بدون غده و بسیار حساس است (رکتوم 15 سانتی متر از انتهای کولون فاصله دارد و درست بالای کانال مقعدی است. در ادامه بیشتر در رابطه با اینکه علائم فیشر مقعدی چیست با شما صحبت به میان خواهیم آورد.

علائم فیشر مقعدی چیست؟

ناراحتی در قسمت تحتانی دستگاه گوارش به عنوان درد مقعدی شناخته می شود. درد مقعدی اغلب با این عبارت جایگزین می شود.

مشکلات رایج مرتبط با خون در مدفوع شامل موارد زیر است و ممکن است منجر به درد رکتوم شود:

خونریزی از شقاق مقعد

شرایط زیر نیز ممکن است منجر به درد مقعدی شود:

شرایط التهاب روده

عفونت موضعی

حداقل صدمات مقعدی

ناراحتی مقعدی که با اجابت مزاج بدتر می شود، در افرادی که دارای شقاق مقعدی هستند، عملاً عمومیت دارد.

درد طولانی مدت یا موقت ممکن است به دنبال اجابت مزاج رخ دهد. با این حال، معمولاً در فاصله زمانی بین اجابت مزاج از بین می رود.

گاهی اوقات این ناراحتی به حدی است که بیماران تمایلی به استفاده از دستشویی ندارند که باعث یبوست و حتی احتباس مدفوع می شود. یبوست همچنین منجر به مدفوع بزرگتر و سفت تر می شود که آسیب شقاق را بدتر می کند.

درد ممکن است ادرار کردن را دردناک کند، باعث تکرر ادرار شود یا به طور کلی از ادرار کردن جلوگیری کند.

گاهی اوقات خونریزی، تحریک (به ویژه در عضلات) و ترشحات بدبو در نتیجه ترشح چرک از شقاق وجود دارد.

در نوزادان، شقاق مقعد اغلب خونریزی می کند.

مقاله پیشنهادی :دستگاه گوارش چیست

چه چیزی باعث ایجاد فیشر مقعدی می شود؟

ضربه به مقعد و مجرای مقعد باعث ایجاد فیشر مقعدی می شود. بیشتر اوقات، اجابت مزاج همان چیزی است که باعث تروما می شود و بسیاری از مبتلایان می توانند لحظه دقیق شروع رنج خود را مشخص کنند.

اسهال مداوم یا مدفوع سفت ممکن است منجر به شقاق شود. شقاق ممکن است گاهی در نتیجه ضربه ناشی از قرار دادن پروب سونوگرافی، آندوسکوپ، نوک لوله تنقیه یا دماسنج رکتوم (برای بررسی غده پروستات) ایجاد شود.

هنگامی که پرینه، پوست بین مقعد و قسمت خلفی واژن، در حین زایمان ضربه می زند، آنودرم پاره می شود.

شقاق مقعدی بیشتر در خط وسط کانال مقعد، نزدیک ترین ناحیه مقعد به ستون فقرات، در مردان و زنان دیده می شود.

چینش ماهیچه هایی که مقعد را احاطه کرده اند باعث می شود شقاق خلفی بیشتر شود. این گروه های عضلانی از کانال مقعد حمایت می کنند و در زیر آن قرار می گیرند. آنها به عنوان اسفنکترهای خارجی و داخلی مقعد شناخته می شوند.

اسفنکترهای بیضی شکل در کناره های خود قوی ترین و در انتهای خود ضعیف ترین هستند. بنابراین، اگر پارگی آنودرم ایجاد شود، تقریباً به طور قطع خلفی خواهد بود.

از آنجایی که واژن در جلوی مقعد قرار دارد، قسمت جلویی کانال مقعد حمایت ناکافی را در زنان دریافت می کند. به همین دلیل، تنها 1٪ از مردان دارای شقاق مقعدی هستند، در حالی که 10٪ از زنان دارای شقاق مقعدی هستند.

هموروئید نگهبان یک رشد پوستی است که می تواند در انتهای تحتانی شقاق ایجاد شود.

اگر شقاق در نواحی خلفی یا قدامی غیر از خط میانی ظاهر شود، احتمالاً ناشی از مشکلی غیر از تروما است.

شقاق مقعدی نیز ممکن است ناشی از موارد زیر باشد:

  • سرطان حنجره
  • بیماری کرون
  • سرطان خون

اختلالات عفونی متعدد، مانند شانکروئید (هموفیلوس دوکرای)، سیفلیس، سوزاک، کلامیدیا، عفونت های ویروسی (سیتومگالوویروس یا تبخال)، سل و ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV)

زخم مقعدی که شبیه شقاق است ممکن است در نهایت در نیمی از مبتلایان به بیماری کرون ظاهر شود.

مطالعات روی کانال مقعد در بیماران مبتلا به شقاق مکرر مقعد نشان می‌دهد که عضلات اطراف کانال به شدت منقبض شده‌اند که منجر به افزایش میزان فشار داخل کانال می‌شود.

آناتومی مقعد

اسفنکتر مقعد خارجی و اسفنکتر داخلی مقعد دو ماهیچه ای هستند که کانال مقعد را احاطه کرده اند.

اسفنکتر خارجی مقعد: ممکن است به طور فعال تنظیم شود زیرا یک عضله ارادی است. بنابراین، زمانی که نیاز به رفتن به دستشویی داریم، ممکن است اسفنکتر خارجی را شل کنیم تا امکان اجابت مزاج فراهم شود یا برای جلوگیری از نشت آن را سفت کنیم.

اسفنکتر داخلی مقعد: ما قادر به تنظیم این عضله صاف و غیر ارادی نیستیم. به طور معمول، اسفنکتر داخلیبه طور مداوم منقبض می شود و از نشت مدفوع رکتوم جلوگیری می کند. به جز زمانی که فرد به طور فعال اسفنکتر خارجی مقعد را سفت می کند، زمانی که حجم زیادی از مدفوع وارد راست روده می شود، اسفنکتر داخلی مقعد به طور خود به خود شل می شود تا مدفوع آزاد شود.

اسفنکتر داخلی مقعد با وجود شقاق مقعدی دچار اسپاسم می شود. علاوه بر این، به جای بازگشت به سطح استراحت خود از انقباض و فشار هنگامی که اسفنکتر داخلی مقعد در نهایت برای اجابت مزاج شل می شود، برای مدت کوتاهی حتی با شدت بیشتری منقبض می شود.تصور می شود که فشار شدید باعث شکافتن مرزهای شقاق می شود و با انبساط و انقباض اسفنکتر داخلی مقعد، مانع از بهبودی پس از اجابت مزاج می شود.

 

ناتوانی شقاق مقعدی در بهبودی صحیح ممکن است به جریان خون به مقعد و کانال مقعد نیز مربوط باشد. بر اساس بررسی های آناتومیکی و میکروسکوپی کانال مقعدی بر روی جسد، 85 درصد افراد در ناحیه خلفی کانال مقعد (جایی که اکثر شقاق ها رخ می دهد) خون کمتری نسبت به بقیه کانال مقعد دارند.بر اساس آزمایشات اولتراسوند که برای تعیین کمیت جریان خون استفاده می شود، قسمت خلفی کانال مقعد کمتر از نیمی از جریان خون باقیمانده کانال را دارد.ناتوانی شکاف در بهبودی نتیجه جریان خون ناکافی منطقه است. علاوه بر این ، این احتمال وجود دارد که اسپاسم اسفنکتر مقعد داخلی فشار در کانال مقعد را افزایش دهد ، رگ های خونی را در آنجا فشرده و کاهش بیشتر جریان خون کند. از اینکه وقتتان را به جهت مطالعه این مقاله با موضوع علائم شقاق مقعد گذاشتید، کمال تشکر را داریم.برای جراحی دستگاه گوارش از همین سایت می توانید اقدام کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *