متخصص جراحی دستگاه گوارش

فوق تخصص جراحی کولورکتال

لاپاراسکوپی تخصصی و پیشرفته

آشنایی با راه های درمان فیشر مقعدی 💉

موضوعات این مقاله

راه های درمان فیشر مقعدی

راه های درمان فیشر مقعدی

شقاق مقعدی یا همان فیشر (fissure) به ایجاد زخم یا پارگی در لبه خارجی مقعد اطلاق می‌گردد. این زخم بر اثر وارد آمدن فشار بیش اندازه به این ناحیه ایجاد می‌شود که از علل اصلی آن می‌توان به علائم یبوست اشاره کرد.

بیماری شقاق با درد و سوزش بسیاری همراه است و به‌همین خاطر به درمان فوری نیاز دارد. البته افراد بسیاری هرچند وقت یکبار به نوع حاد آن دچار می‌گردند. امروزه درمان‌های خانگی شقاق به روش‌های گوناگونی انجام می‌شود. در صورت بروز شقاق حاد و مکرر، باید جهت درمان به پزشک مراجعه نمایید.

ما در مقاله آشنایی با راه های درمان فیشر مقعدی به ماهیت این بیماری خواهیم پرداخت. در ادامه شما را با انواع راه های درمان فیشر مقعدی آشنا خواهیم کرد، پس همچنان با وب‌سایت دکتر ایزدی همراه باشید.

 

فیشر مقعدی چیست؟

شقاق، ترک خوردگی باریکی در ناحیه مقعد است که با نام علمی فیشر نیز شناخته می‌شود. این برش ایجاد شده در بخش عضله داخلی ناحیه مقعد با سوزش و درد زیادی همراه است. معمولاً شخص بیما در زمان دفع مشاید مقدار کمی خونریزی را نیز مشاهده نماید، که کاملاً طبیعی است.

جهت درمان فیشر روش‌های مختلفی وجود دارد که باعث می‌شود، زخم ترمیم یابد و ناحیه آسیب‌دیده کم‌کم بهبود پیدا کند. چنانچه درمان فیشر (شقاق مقعدی) مزمن نباشد با درمان‌های خانگی به‌راحتی رفع خواهد شد؛ در غیراینصورت بهتر است با پزشک در این مورد مشورت نمایید. لازم به ذکر است که این عارضه شاید برای عموم اشخاص در هر سنی ایجاد شود. بنابراین داشتن اطلاعات در مورد درمان فیشر مقعدی می‌تواند روند بهبودی را راحت‌تر نماید.

انواع فیشر مقعدی

فیشر یا شقاق مقعدی از درجات و انواع مختلفی برخوردار است که با توجه به علائم و نشانه‌های آن و طول مدت زمانی که این عارضه ایجاد شده می‌توان نوع آن را مشخص نمود.

به‌طورکلی انواع شقاق مقعدی به دو نوع تقسیم می‌شوند، که عبارتند از:

  1. شقاق حاد در شرایطی ایجاد می‌شود که بیمار برای نخستین‌بار با علائم و نشانه‌ها مواجه می‌شود. این نوع شقاق با آغاز درد و خونریزی‌های ناگهانی همراه خواهد بود و معمولاً عمق و طول زخم کم است.
  2. شقاق مزمن در شرایطی ایجاد می‌شود که درمان شقاق حاد و رسیدگی‌های پزشکی صورت نگرفته و در طی زمان وضعیت علائم وخیم‌تر شده باشد.

علائم فیشر مقعدی

این بیماری در اغلب موارد زیاد خطر ندارد و در خانه به‌واسطه درمان‌های خانگی به‌راحتی برطرف می‌شود. با این اوصاف، شقاق مقعدی مکرر و ان دسته از بیمارانی که به‌راحتی بهبود نمی‌یابند؛ می تواند عامل‌ نگران‌ کننده‌ای باشد و باید سریعاً به پزشک مراجعه کرد.

برخی از مهم ترین علائم شقاق مقعدی عبارت هستند از:

  • پارگی در اطراف ناحیه مقعد که قابل رویت است
  • ایجاد شدن یک برچسب پوستی یا توده کوچک پوست در کنار پارگی
  • احساس درد شدید در ناحیه مقعد هنگام اجابت مزاج
  • رگه‌های خون روی مدفوع یا روی دستمال توالت بعد از پاک کردن
  • سوزش یا خارش در ناحیه مقعد

بهترین روش درمان فیشر چیست؟

بهترین درمان شقاق مقعدی تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی است. درواقع، بیشتر فیشرهای حاد مقعدی در عرض چند روز بهبود خواهند یافت. فیشرهایی که بیش از شش تا هشت هفته طول بکشند؛ نیاز به دارو یا جراحی جهت شل کردن اسفنکتر مقعد دارند.

در ادامه مقاله به روش‌های درمان فیشر مقعدی خواهیم پرداخت، پس همچنان با ما در وب‌سایت دکتر علیرضا ایزدی همراه باشید.

1- درمان فیشر با دارو

استفاده از دارو در درمان فیشر امر بسیار رایجی است. برخی از مهم‌ترین داروها جهت درمان فیشر عبارتند از:

  • پماد نیترات
  • مسدود کننده‌های کانال کلسیم
  • تزریق بوتاکس

2- درمان فیشر با لیزر

لیزر شقاق از روش‌های نوین و بدون عارضه در درمان فیشر آنال است. این نوع درمان به عنوان بهترین روش درمان و پرطرفدارترین متد در رفع شقاق در حرفه پزشکی محسوب می‌شود. درمان فیشر با لیزر تقریبا 30 دقیقه زمان می‌برد. پس از جراحی لیزر مقعد هم در عرض 24 تا 48 ساعت بیمار ترخیص می‌شود. درمان فیشر با لیزر یک راه حل دائمی و کم عوارض است. برخی از مزایای این روش درمان فیشر عبارتند از:

  • روش درمانی سریع با درد کمتر
  • زمان بهبودی سریع‌تر
  • رفع بی‌اختیاری مدفوع یا نشت مدفوع
  • خونریزی کم و در برخی موارد هم بدون خونریزی
  • مراقبت‌های پس از جراحی و درد بسیار کمتر
  • بازگشت به فعالیت عادی به‌طور معمول ظرف 24 ساعت
  • عدم بریدگی یا زخم باز

3- درمان فیشر با جراحی

چنانچه فیشر مزمن مقعدی دارید که به دیگر درمان‌ها مقاوم بوده یا علائمش شدید است، پزشک شاید برای درمانتان جراحی را توصیه نماید. اکثر پزشکان برای درمان فیشر با جراحی از روشی به نام اسفنکتروتومی داخلی جانبی (LIS) استفاده می‌کنند. این روش شامل بریدن بخش کوچکی از عضله اسفنکتر مقعد جهت کاهش اسپاسم، درد و ارتقای بهبودی است. به این روش  اسفنکتروتومی جانبی نیز اطلاق می‌شود. عمل جراحی درمان فیشر با بیهوشی عمومی به عنوان یک روش روزانه صورت می‌پذیرد. در این روش پس گذشت دو تا چهار هفته بهبودی کامل حاصل می‌شود. مطالعات اخیر نشان داده که جهت درمان شیفر مزمن، جراحی بسیار موثرتر از هر درمان پزشکی است.

امّا مهم‌ترین نکاتی که پیش از جراحی بیمار بیاد آن‌ها را رعایت نماید، عبارتند از:

  • چنانچه سیگار می‌کشید، باید آن را ترک نماید. چراکه خطر ابتلا به عفونت قفسه سینه و زخم را بسیار افزایش می‌دهد.
  • بیمار تا می‌توانید فعال بماند. فعالیت بدنی پیش از جراحی مفید است.
  • چنانچه برای بیمار از بیهوشی عمومی استفاده شد، از شش ساعت پیش از عمل، خوردن یا نوشیدن چیزی غیر از آب را
  • متوقف نماید. هم‌چنین باید دو ساعت پیش از عمل، نوشیدن آب را متوقف کند.

4- روش دیلاتاسیون ( اتساع دریچه مقعد)

این روش درمان به عنوان یک شیوه خطرناک و پرعارضه شناخته می‌شود. در گذشته برای درمان فیشر از این روش زیاد استفاده می‌کردند. عوارضی که این روش برای بیماران ایجاد کرد باعث شد تا خیلی زود جایگاه خود را به متدهای نوین بدهد.

بارزترین عوارض جانبی روش دیلاتاسیون عبارت هستند از:

  • تشکیل شدن لخته خون
  • آسیب رسیدن به اسفنکترهای مقعدی
  • بی‌اختیاری رفع گازها و برون ده روده
  • پاره شدن بافت مقعدی

مطلب پیشنهادی : عوارض فیستول مقعدی

 

نتیجه‌گیری

در این مقاله با شما مخاطبین محترم به ماهیت بیماری شقاق (فیشر مقعدی) پرداختیم. در ادامه باهم هر کدام از راه های درمان فیشر مقعدی را بررسی نمودیم. به‌طورکلی در انتهای مقاله باید چنین عنوان کرد که فیشر مقعدی بیماری خطرناکی نیست، امّا چنانچه این بیماری روندی طولانی داشته باشد، پس حتماً باید به پزشک جهت درمان مراجعه نماییم.

امید است مقاله آشنایی با راه های درمان فیشر مقعدی مورد توجه شما مخاطبین محترم قرار گرفته باشد. لطفاً پس از مطالعه مقاله نظرات و تجارب شخصی خود را در این زمینه با ما به اشتراک بگذارید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *